Veron Robot bouwen en vliegen herbeleving

Discussie in 'Bouwen en Vliegen' gestart door HBZWEEF, 2 apr 2023.

1. max z

max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Ik zie een verschil bij het richtingroer :p.....(en de vleugeltip-onderkant)
    Hoe bedoel je, mieren...? o_O;)

HBZWEEF vindt dit leuk.
  2. HBZWEEF

HBZWEEF PH-SAM

Lid geworden:
    8 okt 2008
    Enige artistieke vrijheid is alleen de bouwer voorbehouden.:)

Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  3. HBZWEEF

HBZWEEF PH-SAM

Lid geworden:
    8 okt 2008
    Maar eens met het bekleden van het stabilo begonnen. Mijn favoriete methode: ondergrond Doculam lamineerfolie 28 mu.
    Randen vastzetten met folie boutje op lage temperatuur. Alleen hechten van de lijmlaag, niet krimpen.

20230705_103132.jpg

Om het folie te krimpen gebruik ik de regelbare föhn van een soldeerstation bedoeld om tules te krimpen bij een soldeerverbinding. Regelbaar qua temperatuur en blaassterkte. Daarmee kun je heel gericht warmte toevoeren. Vermijd de randen die je met het folieboutje hebt vastgezet. De lijmlaag van de Doculam is niet zo sterk dus richt je de föhn op de rand want dan kruipt die weg.

20230705_104938 (1).jpg

20230705_105031.jpg

Dit is het resultaat. Daarna komt er tissue over heen.

20230705_110009.jpg

4. HBZWEEF

HBZWEEF PH-SAM

Lid geworden:
    8 okt 2008
    Leuk waar wat spitten in het verre verleden toe kan leiden. Email contact gehad met de zoon van de ontwerper van de Veron Robot. Colin Smith (75) gaf wat aanvullende informatie.

Zijn vader Phil Smith, de ontwerper en tekenaar van de Veron Robot ontwierp in totaal 308 modellen voor de firma. Veron is afgeleid van Veronique, de echtgenote van de toenmalige eigenaar van Veron Guy Rickard. Phil Smith overleed in 2010 en zijn zoon Colin beheert zijn tekeningen verzameling. Via via werd me gewezen op een artikel in de Aeromodeller van maart 1965 waarin Phil's ontmoeting en presentatie voor de Sjah van Perzië (Iran) wordt weergegeven. Interessant!

Bijgevoegde bestanden:

Chris van Gaalen en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  5. HBZWEEF

HBZWEEF PH-SAM

Lid geworden:
    8 okt 2008
    Afgelopen maanden is de bouw traag maar gestaag gegaan. Andere zaken vroegen om voorrang. De Veron Robot ligt inmiddels klaar om zijn maiden vlucht te maken. Er zijn GG (Galloping Ghost) servo's ingezet en het idee is om dat binnenkort uit te proberen. Mijn oorspronkelijke Robot uit 1968 was indertijd voorzien van een Futaba Single Channel set. Galloping Ghost is een verhaal apart. Als je de roervlakken heen en weer zit flapperen weet je niet wat je ziet. Maar volgens de experts zou het moeten werken.

Nu nog op zoek naar een bijbehorende GG zender zodat het sturen in stijl kan gebeuren. Iemand die misschien weet heeft van een originele set die ongebruikt ligt te wachten op dit avontuur? :banana:

20231016_134404(0).jpg

6. Chris van Gaalen

Chris van Gaalen PH-SAM

Lid geworden:
    3 sep 2021
    Wat een leuk kistje Henk,,strak en met een verhaal.:worship:

7. Dutch Dawn Patrol

Dutch Dawn Patrol

Lid geworden:
    24 nov 2023
    Henk, waar haal jij de Doculam folie?

8. Chris van Gaalen