. Dank je! Eerst de Chipmunk in elkaar gezet, maar tussendoor ook verder gegaan met de Triplane: De Veron Chipmunk en Hurricane heb ik eerst in elkaar gezet en daarna een kleurnevel gegeven. De Veron Tiger Moth en Triplane eerst de kleurnevel(s) en zet ze daarna in elkaar. Eerst de onderzijde van de Triplane onderdelen geneveld: Daarna de zwarte tissue neus afgeplakt en de zij- en bovenkant van de onderdelen geneveld: Afplakband verwijderd en de neus en kielvlak krijgen een dun Humbrol mat zwart laagje met een penseel: Als laatste een dun laagje verdunde bruine Humbrol over de balsa cabane- en vleugelstruts: Weer net als bij m`n Veron Hurricane en Veron Chipmunk volgens de tip van @BBruins de scharnieren voor de Veron Triplane gemaakt: Het vleugel middenstuk van de bovenste vleugel volgens tekening vastgelijmd. De romp kan je nu nog mooi over de bouwtekening leggen en de positie en instelhoek van het vleugeldeel precies verlijmen: Van wat balsa stroken stukken gesneden voor een vleugel jig: Met een schuurklos welke toevallig precies paste de jig delen nageschuurd, De twee vleugelhelften van de bovenste vleugel vastgelijmd. Middenstuk wat verhoogd met een balsa plankje i.v.m. de kleine v-stelling. Een boterhamzakje ertussen zodat het niet per ongeluk vast komt te zitten: Nu alles een nachtje goed laten drogen: Groeten, Ramses .
. Proefpassen van de jigs aan de bovenvleugel en tijdelijk met spelden gefixeerd: De vier andere vleugelhelften er los in gestoken om te passen en alles te checken: Staartvlakken en alle vleugeldelen vast gelijmd, alles tijdelijk gefixeerd op de jigs met spelden. Over de verbindingsnaden een strookje tissue gelijmd: Van papier het landingsgestel wat vorm gegeven (als op tekening staat): Er moeten wat kleine plekjes, zoals de tissue strookjes, het landingsgestel, etc. van kleur worden voorzien. In plaats van de gehele kist af te plakken, werk ik deze liever bij met een penseel. Een kartonnen afscherming, een glazen bakje, de spuitbus en wat penselen klaargezet: Bakje gevuld met wat spuitlak...: ... en de delen met een penseel bijwerken: Idem voor de onderzijde: Groeten, Ramses .
. Huidige staat van de Veron Sopwith Triplane: Nu eerst wat kleine details als de Vickers MG e.d. maken, daarna kunnen de decals erop. Na de decals ga ik de Triplane van de rigging voorzien, dat wordt een leuk klusje... Groeten, Ramses .
Ik ook M`n decal papier was op, dus weer wat nieuwe vellen besteld en ze komen vandaag binnen als het goed is. Intussen alvast het decal ontwerp (A4'tje) voor de Sopwith Triplane gemaakt, klaar om te printen: Groeten, Ramses .
. Zojuist werden de decal vellen bezorgd Gelijk de Veron Triplane (en Veron Chipmunk) decals met de laserprinter afgedrukt op wit decal papier: Groeten, Ramses .
. Gisterenavond de decals uitgeknipt/gesneden, links de decal set voor de Triplane en rechts wat reserve decals: Vind ik altijd erg leuk werk, komt de kist van tot leven: Ik had ook decals voor de lacing op de rechter romp zijkant gemaakt. Dat is een heel dun en kwetsbaar strookje decal geworden, maar ging verbazingwekkend goed! Het richtingsroer had ik blank balsa gelaten als ondergrond voor de decal. De decals moeten flink om de rand heen getrokken worden om beide zijden aan te laten sluiten op de rand. Dat is alleen mogelijk met MicroSol, die maakt de decal namelijk week en rekbaar: De decals zitten erop en een print van een Clerget 9Z rotatiemotor in de kap gelijmd: Verder met de cockpit, wielen en rigging van de Triplane. Groeten, Ramses .
. De veel te kleine wieltjes uit de kit misstaan behoorlijk op de Triplane... Mooie aanleiding om eens zelf wielen van balsa proberen te maken. Balsa schijfje gesneden, dun asje erin gelijmd en in de boormachine gezet. Met een vijltje en schuurpapier de wielen vorm gegeven en mat zwarte Revell erop gesmeerd: Ik had vrijdagmiddag nog een instrumenten paneeltje op papier geprint en witte tekst voor op de banden als decal gemaakt. Gisterenavond een vel papier in de kleur van de Triplane gespoten zodat ik daar de wiel covers uit kan snijden: De balsa wielen, mooi licht van gewicht en de juiste diameter i.p.v. de kleine plastic wielen uit de kit: De wielen over de as geschoven en geborgd met een heel klein kunststof buisje en lijm. Daaroverheen komen de wiel covers, de wielen zijn dan blind geborgd: Wielcovers vast gelijmd en de decals op de banden gemaakt: Van een latje zacht balsa een rond staafje geschuurd: Klein beetje aangekleed en mat zwart geschilderd, dit wordt de Vickers MG. Een dun, licht en hol kunststof buisje in de lengte open gesneden en over een 1mm balsa plankje geschoven. Eerst met een aansteker een klein beetje verwarmt, zo blijft de sleuf over de lengte iets openstaan. Daarna in kleur geschilderd en laten drogen, dit wordt de cockpit coaming: De coaming over de rand van de cockpit geschoven en vastgelijmd: De Vickers MG uitgebreid met een raampje en daarna de Vickers heel licht geweathered: Groeten, Ramses .
. Huidige staat van de Veron Triplane: Verder met de rigging, een enigszins lastig maar wel leuk klusje. Dan komt de Triplane pas echt tot leven! Groeten, Ramses .
. Dank je André! Eerst maar eens kijken óf en hóe dat het vliegt, zeker in de zaal ben ik erg benieuwd... Een handig plaatje gevonden voor de rigging van de Triplane: Verder veel foto`s kijken, er staan een paar bruikbare 'Walk Arounds' op het internet. Ik ga gewoon garen gebruiken voor de gehele rigging, ook voor de plat stalen rigging. Groeten, Ramses .
. Van de kern van dun binddraad (waarvan ik ook de scharniertjes gemaakt heb) kleine ankerpuntjes gemaakt voor de rigging: Deze zijn heel erg klein, met een speld prik ik een gaatje waar ze inkomen en dan bevestigen met lijm. Twee verschillende groottes van de ringetjes, voor enkel of dubbel draad. Met een kleine tang kon ik ze zo oppakken dat het uitsteekseltje in het speldengaatje gedrukt kon worden met een druppel lijm: Ik heb twee verschillende diktes zwarte garen gebruikt voor de rigging en aansturing. Het dunne garen voor de hoogteroer aansturing en de rigging van iets dikker garen: Omdat de rigging op sommige plekken ook dóór de bekleding gaat, heb ik daar een dunne naald voor gebruikt: Een zeer geduldig werkje, maar wel leuk!,.. tot er een draad knapt door verkeerd vastpakken... Hier alleen nog de hoogteroer aansturing, bijna klaar met de rigging van de Triplane: Verder met het maken van de motor&prop combinatie in de neus. Groeten, Ramses .
. Dank je Eddy! Er schoot mij net tijdens het werk ineens iets te binnen v.w.b. de Triplane. Ik heb alvast een stukje hout textuur als decal gemaakt: Later meer (nu weer werken)... Groeten, Ramses .
. Decals op prop gelegd en strak om de randen getrokken met MicroSol: Eerst heel goed laten drogen, daarna het overtollige decal met fijn schuurpapier verwijderen en morgen de andere zijde. Groeten, Ramses .
. .... de decals op de propeller was geen succes ... De decals zaten er in eerste instantie strak op, maar het bleek niet goed genoeg te hechten op de plastic prop. Ik kon het er na wat pulken zo aftrekken, te weinig hechting, dus de prop weer kaal gemaakt. Gisteren de propplug/motor voor de Triplane gemaakt en de peg ingeboord. De Triplane is nu ook klaar voor Velp Groeten, Ramses .
. De propplug/motor voor de Veron Triplane: Hetzelfde principe als op m`n Veron Tiger Moth en Veron Hurricane: Groeten, Ramses .