Verschil 4 blad's en 2 blad's vliegen

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door Bell 412, 3 okt 2009.

1. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Maar hij is wel gewaarschuwd !! en als de vraagsteller minder oplettend wordt, heeft hij aan een stabi ook niks, sterker, dan is de kans op puinruimen nog groter.

2. Mantra

Mantra Guest

Nee is geen echte ridged maar een semi ridged (bladas licht vrij in rubbers) en vliegt een stuk aangenamer dat bijvoorbeeld de Vario met twee gat montage van de bladen.

Als een Ridged eenmaal rustig naar voren loopt is hij veel makkelijker dan in de hover. Hoe kom je er bij dat een ridged makkelijk hooverd dan dat hij normaal voorwaards vliegt??

Dus het geeft toch nog wel eens een probleempje. Het gaat hier niet over een T-rex van een paar centen en een avond schroeven hoor. Een schaler zet je enkele duizenden terug en kost soms een jaar (jaren) om te bouwen. Ach dan gaat het een keer mis.

Dit vraagt opnieuw om een demo,
    Ik heb demo’s verzorgt met een Vario EC135 (vierblad ridged) met turbine bij windkracht 5 a 6 en dat is echt niet veel leuker. De meeste schaalvliegers vliegen niet als er te veel wind is juist omdat een grote romp veel wind vangt. Op de zaterdag in Coburg werd er niet veel gevlogen omdat er te veel wind was, later in Hulten hebben een aantal mensen niet gevlogen omdat er teveel wind was. En dan hebben we het niet eens over ongestabiliseerde heli's maar ook over normale tweeblad met paddelas.
    Maar dat zijn zeker allemaal mensen die niet kunnen vliegen en of zich aanstellen.
    Ik weet eigenlijk niet wat jij onder een schaler verstaat maar goed….

BTW:
    Welke schaalheli vind jij dan zo leuk om met veel wind te vliegen????

Als jij deze schaalexpertise gaat leveren hoop ik dat het allemaal maar goed gaat.

Blijf er bij dat je dus geen idee hebt waar het over gaat maar loopt hier wel weer van alles te roepen.
    Heb je met een Vario Bendix Vario Ridged , OF, Hirobo of andere (echte) ridged gevlogen?
    Heb je ooit met een heli van een kilo of 10 of meer gevlogen?
    Heb je ooit een behoorlijke schaler van dichtbij gezien? (sorry deze laatste was niet nodig maar laat hem toch staan)

Ben

3. Mantra

Mantra Guest

Dat weet ik niet, maar als hij met een heli naar het veld gaat die mede door slecht afstellen bijna onmogelijk is om te vliegen kan hij met de overmoed opgedaan op het forum de boel toch los trekken met alle gevolgen van dien.

Maar we gaan nu wel erg de diepte in maar jou opmerking is terecht,

Grt,
    Ben

4. hezik

hezik Guest

Dit is een beetje wat Ben bedoelt. Een 450 is een heli die je geheel compleet koopt voor ergens rond de 400 euro. De rotordiameter ligt ergens rond de 70 cm en het geheel kan vliegklaar een keer 800 gram wegen, en heeft niet echt een noemenswaardige romp.

De topicstarter vraagt advies over een Vario Rompheli. Compleet kopen dan heb je het over een paar duizend euro. Rotordiameter van grofweg 1m70. Gewicht tussen de 7 en 9 kg, gezien het feit dat het een schaalheli is en er een vierblads op zou moeten komen, zal dat wel richting de 9kg gaan. Naar verhouding enorm veel romp.

Het is dus totaal niet te vergelijken wat je doet. Het is alsof er een ferrari-eigenaar komt vragen of ie over een bepaalde stoeprand kan rijden en jij zegt "joa heur, da ken, ik duw 'n kruiwaaagn' er ook altied over!" "wat lul ie nou man, onder mien kruiwaaagn' zit toch ook 'n wiel? "

Dat is dus niet vliegen, dat is hoveren. Mantra vliegt echt met z'n heli's, dus wat meer dan hoveren. Waarom zou je zo'n kapitaal willen uitgeven aan zo'n machine, en er dan alleen maar mee gaan hoveren, maak er dan een mooi statisch model van, is nog goedkoper ook nog.

Het is geen spaceshuttle, maar compleet vlieg je qua kosten wel met een gezinsauto. Als je daar zo lakoniek mee omgaat, ben je, wat mij betreft, gek 'in de kop'...

Als we de kosten even buiten beschouwing laten, heb je enig idee hoeveel energie er in een vario-rotorkop van ca 1m70 zit als ie eenmaal opgetoerd is? Daar kun je moeiteloos dodelijke slachtoffers mee maken. Niet iets om een beetje lichtjes mee om te gaan dus..

Laatst bewerkt door een moderator: 5 okt 2009
  5. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Beetje overtrokken allemaal.

Laatst bewerkt: 5 okt 2009
  6. hezik

hezik Guest

Die ervaren vlieger komt hier wel vragen of er verschillen zijn. Als er dan als meestgegeven antwoord voorbijkomt 'nee joh, gewoon proberen' kan ik mij voorstellen dat iemand die in de praktijk daadwerkelijk met deze dingen gevlogen heeft, en grote verschillen geconstateerd heeft, daarop inspringt.

Is ook niet mis mee, zo krijgt TS een hoop informatie en kan ie zelf gaan schiften welke informatie nuttig is.

7. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Dit was mijn reactie Henri, valt best mee toch ?

8. hezik

hezik Guest

Denk dat je Mantra's reacties ook even goed moet lezen. Het ging hem niet specifiek over jouw reactie in dit draadje, of uberhaupt over jouw reacties, maar in het algemeen.

Als er hier de vraag voorbijkomt of een vierblads moeilijker vliegt, is de tendens toch dat mensen antwoorden in de stijl van 'ach valt wel mee'. Daar valt jouw antwoord ook onder.

In de praktijk valt het dus niet mee met dit soort toestellen, zoals bv. wrobijns ook al post, en Mantra uit eigen ervaring weet.

Mogelijk dat ie er nu wat hard opspringt, maar hij geeft zelf dus ook al aan dat het hem over het 'algemene beeld' gaat wat hier heerst.

Wat Mantra wil zeggen is heel simpel dat het NIET makkelijk is, dat het VEEL geld kost en dat je er daarom niet te licht over moet denken.

9. barrrrtt

barrrrtt

Lid geworden:
    4 aug 2008
    Als het je teveel geld kost vanwege een mogelijke crash met een rigid blabla schaal heli met windkracht 5. Waar is de lol? Met windkracht 2...1?

Gaat er toch om, om ook je kunsten te laten zien? Stuk lastiger met windkracht 5 en des te leuker. Een echte heli vliegt toch ook met windkracht 5?

Een 450 ( as niet in rubbers ) is heel wat instabieler dan een grote schaalheli. Gewoon om een voorbeeld te geven dat het niet zo moeilijk als de die hards willen doen geloven. Rustig hoveren gaat prima. Beetje naar voren ok, maar vlieg maar eens wat harder, dan vind ik hoveren makkelijker ;)

En met elke heli kun je dodelijke slachtoffers maken, zeg ook niet dat hij het in de huiskamer moet doen. De schaalvliegers willen graag exclusief overkomen ( niet allemaal ), helemaal als ze paddleloos vliegen. Komt er gewoon op neer dat het niet zo lastig is als ze zeggen. Zeg ook niet dat je een beginner zomaar een lama in handen moet duwen. Gewoon zoals bij elke heli voorzorgsmaatregelen treffen en weten waar je mee bezig bent. Dan is de kans dat het mis gaat een heel stuk kleiner en je het kostbare bezit weer heel mee naar huis mag nemen.

p.s ik ben geen schaalexpert maar enige relativering vind ik gepast over de drempel van een 2 en 4 blads /rigid/stabi etc.

10. wrobijns

wrobijns

Lid geworden:
    13 apr 2004
    Even een vergelijking waar iedereen zich wat bij kan voorstellen:
    Zou je zonder tailgyro willen vliegen?
    Dat is namelijk wat de paddles doen. Het is een mechanische gyro.
    Zo heen en weer als je tail zou gaan, gaat je kop ook.
    Je kunt het corrigeren, maar leuk is anders.

Ik heb Ben (Mantra) meerdere keren zien vliegen op vliegshows.
    3D met zijn 3DNT en hover met zijn meerblads op zijn avatar.
    Met de 4 blads-heli kwam toen niet verder dan een hover zonder stabilisatie, en dat was echt NIET omdat hij niet meer kon sturen.
    Dit was wel al weer een tijd geleden maar ik vroeg hem toen ook waarom hij alleen hoverde. Toen zat er nog geen stabilisatie in.

Mijn advies is 2e hands.
    Maar geloof Ben, hij heeft het allemaal gedaan !!!

11. hezik

hezik Guest

Eh, voor zover ik weet vloog ben zijn 4 blads EC 135 zonder stabilisatie (als in V-stabi etc) en echt wel wat meer dan hoveren.

Geloof dat ie in het begin, toen de heli net klaar was, wel eens elders heeft staan hoveren, dat had met het nieuw zijn van de heli en de turbulentie van de gekozen vliegplek te maken.

Hoe dan ook, Ben kan zelf ook typen en ik ben niet z'n woordvoerder ofzo, maar ik vermoed dat Ben's mening is dat een Vstabi een nuttig hulpmiddel kan zijn, maar dat je je heli ook zonder moet kunnen vliegen. Kun je het niet zonder, dan beter ook niet doen met.

12. hezik

hezik Guest

Het probleem is dat mensen die zichzelf geen expert zouden noemen, maar dat wel zijn (zoals Mantra/Ben), aangeven dat het dus wel zo moeilijk is.

Dat zijn mensen die er zelf mee gevlogen hebben en dus echt weten hoe het vliegt. Dan kom jij, naar eigen confessie geen expert en je hebt er ook nog nooit mee gevlogen, en je zegt "ah man het is helemaal niet zo moeijlijk".

Je kunt een 450 niet vergelijken met een schaalbak. Punt. Jij claimed dat een schaalbak stabieler is. Dat zal best waar zijn als ie recht hovert. Maar nu glijdt hij schuin weg. Bij jouw 450 geef je dan een beetje rol en pitch om 'm op hoogte te houden. Een schaalbak dendert je dan gewoon de grond in, ik heb Mantra (en andere met grote schaalhelis) vaak genoeg zien vliegen om te weten dat zo'n bak 'doorzet'. Jij kunt met die 450 dus snel corrigeren, een grote kan dat niet. Stabieler, misschien, maar ook veel trager. Daarom moeten je stuurbewegingen meer kloppen, is een 450 veel makkelijker te corrigeren.

Denk dat een mooie vergelijking is dat jij met je rubberbootje een haven binnenvaart en zegt 'wat nou, die havenmonding is helemaal niet krap, kijk ik vaar er zo met 50km/h binnen'.. en dan als iemand vraagt of dat met een oceaanstomer moeilijk is, zeg je, nee man, met m'n rubberbootje doe ik het ook zo, en die is veel instabieler.

Laatst bewerkt door een moderator: 5 okt 2009
  13. barrrrtt

barrrrtt

Lid geworden:
    4 aug 2008
    Tuurlijk is het lastiger, maar er zijn geen wonderen voor nodig. Bij ons op het kleine clubbie kunnen ze het ook? (geen turbines. maar wel mooie vario schaalkisten)

Grootste schaal waar ik mee gevlogen heb was een 600 size. Was geen zware maar stuurde zeker niet als een vrachtwagen zoals iedereen zegt.

@hezik: Nu draai je dat hele verhaaltje van je om, en dan snap je waarom een 450 veel lastiger is. Een schaalbak wilt misschien wel doordenderen maar dan moet je het al bont maken. Eer hij daar is heb je allang tijd gehad om te corrigeren. (maar goed dat we geen bomen op het vliegveldje hebben staan?)

En 'experts' willen natuurlijk wel graag exclusief blijven. Vandaar dat ik het nogal lomp vind om te zeggen dat het een verschil is tussen een panda en een ferrari. Slaat gewoon nergens op. De vraag was of de overstap van een 2 blads met paddles naar 4 zonder ontzettend lastig is, en dat is een antwoord?

14. hezik

hezik Guest

Nah, ik ga verder de discussie niet aan, ik heb van grote schaalheli's bijna net zoveel verstand als van breien. Enige wat ik wel weet is dat Mantra wel iemand is die weet waarover hij praat, zelf met die spullen vliegt, en geen onzin uitkraamt. Verder laat ik het aan jullie helivliegers over om elkaar in de haren te vliegen :)

15. barrrrtt

barrrrtt

Lid geworden:
    4 aug 2008
    Hmm jammer, altijd wel gezellig:rolleyes:

16. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Maar wel eerst even het vuurtje porren... ;)

Alles is al gezegd, ik hoop dat de Topic starter plezier krijgt aan z`n heli.

17. Mantra

Mantra Guest

Bartttt,

Schaalheli’s van duizenden euros en vele honderden uren bouwen vlieg je ook met windkracht 5 en 6 daar waar vele van jullie geweldige vliegers keurig aan de grond blijven. Maar een nieuwe vertellen dat het allemaal wel mee valt is weer niet op zijn plaats.

Nee ik vlieg niet om te laten zien hoe goed ik wel ben. Wat een waardeloze reden om te gaan vliegen.

Je schijf je dat de grootste heli die je ooit gevlogen hebt een 600 serie is. Wat klets je nu man?? Hoe weet jij nu wat (in)stabieler is???
    Hoe weet jij nou hoe een grote schaler vliegt en met welke kop, setup , bladen, gewicht, enz.
    En jij hebt dus een centraalstuk op jou 450 zitten waarbij de bladas strak zonder rubbers in is gemonteerd?? bijzonder ding waar gekocht?

Als jij nou eens een EC135 turbine koopt en laat JIJ dit dan een allemaal zien. Je gaat toch geen ander vertellen dat het niet zo moeilijk is omdat JJIJ de “die hards” eens wat wil laten zien! Ik krijg bijna de neiging zeer onbeleefd te worden.

Ik ken een paar mensen zowel in Nederland als in Duitsland die instaat zijn onder verschillende omstandigheden met een ridged te vliegen.
    Allemaal zijn tot in de treuren bereid mensen verder te helpen met hun heli’s.
    Dus ze willen allemaal dat er meer schalers gaan vliegen ook met ridgeds.

Hoe weet jij dat nou, jou ervaring strekt niet verder dan een Logo600 zoals je zelf hebt aangegeven.
    Wat zit er in jou hoofd om zo’n opmerking te maken??

Opnieuw je wilt dat een ander gaat relativeren omdat jij dat zo vind,,, maar je weet niet waar je het over hebt. Dus wat klets je nou???

Barrrtt,
    Geef advies over zaken waar je iets van weet en loop niet te roepen dat het allemaal wel mee valt als je nog nooit met een schaler gevlogen hebt.
    Vergeet niet dat door jou soort mensen de waarde van een forum een stuk minder is. Adviezen kunnen waar zijn maar ook terplekke verzonnen worden.
    Jammer dat je zulke dingen schrijft, blij dat we jou ontmastkert hebben als iemand die schrijft over zaken waar hij iets van weet.

Klopt, is allemaal zonder stabilisatie en het enge vliegen was in Weert

Je hebt mij waarschijnlijk zien vliegen in Weert waar ik de 4e vlucht uitvoerde onder lastige omstandigheden.
    De EC heeft verder nooit elektronische stablilisatie gekregen.

Hier een linkje waar ik iets meer geoefend heb nog steeds zonder elektronische stabilisatie. Het is een ander kunstje dan met een tweeblad.
    I0zQ9vulh2U[/media] - EC135 - PHT3 Turbine
    en nog een met de AS350 ook zonder stabilisatie
    054E_jQU4tQ[/media] - AS 350, Jetcat PHT3-3 turbine

Ach en nog een ridged helemaal zonder giro’s Ja ook zonder staart giro.
    xPr0Ag1knzg[/media] - Chinook 22 aug met kap

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. hezik

hezik Guest

Tsja, ik heb altijd geleerd dat als je vuur wil stoken, je wel brandbaar materiaal nodig hebt ;)

19. barrrrtt

barrrrtt

Lid geworden:
    4 aug 2008
    Bennie op zn bennie getrapt?

Lezen blijft toch lastig.. Grootste schaalheli was een 600. Maar dat wilt niet zeggen dat ik blijf bij mijn punt. Als de normale jongens zo even van 1 op 2 de paddles achterwege laten en met een 10 kg schaalheli met 4 blads kop netjes kunnen hoveren. Kan eigenlijk niet toch? Daar kun je al een wijze les uit trekken. Dat ziet iedereen.

Je vliegt voorjezelf, moet natuurlijk we leuk blijven maar je wilt het toch wel een beetje interessant houden? Of vlieg je altijd ontzettend safe? Is persoonlijk natuurlijk.

En ik ga nog geen schaalheli vliegen omdat daar nu nog te weinig lol in zit. Als ik wat ouder ben, mn ogen wat achteruit gaan, het allemaal niet meer zo snel gaat. Dan ga ik ooit ook wel eens lekker in de kelder een gigantisch ding in elkaar bouwen.

Volgens mij heb ik genoeg verstand over heli's in het algemeen. Je geeft zelf al aan dat je er niet op in wilt gaan omdat je alles al weet? Waarom vertel je dan geen ervaringen? Jammer dat je schijnbaar ergens wel iets van af weet maar het niet wilt delen. Daar zal een forum echt beter van worden.

20. barrrrtt

barrrrtt

Lid geworden:
    4 aug 2008
    U vraagt, wij leveren:cool: (vond het forum toch al akelig stil)

Deel Deze Pagina