Verschil oplossen 5,8ghz frequentie [copilot oplossing]

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door Marco899, 1 jul 2011.

1. Marco899

Marco899

Lid geworden:
    29 mei 2005
    Duidelijk verhaal en ik wil helemaal niet gaan vingerwijzen, simpel weg omdat ik geen verstand heb van deze zaken en niet kan terug vinden wat de geldende normen zijn voor deze frequenties. Wellicht dat de chinese/taiwanese produkten hier sch**t aan hebben en alles maar namaken, maar waarom dan 5MHz afwijken van de topproducten? Ik zou het dan juist compatible maken als er geen bescherming of patent geld voor die bepaalde band.

Toch blijf ik als leek met de voorstelling zitten dat je een frequentie heel makkelijk kan veranderen net zoals je op een radio doet. Wellicht onderschat ik de techniek erachter.

Dank voor je toelichting.

Gr. Marco

Daar hoef je mij niets over te vertellen. Werk zelf in de elektrotechnische branche die alleen maar A producten
    levert en zelf veel last heeft van B merken in de markt omwille van de prijs.

Laatst bewerkt: 5 jul 2011
  2. SanderFPV

SanderFPV

Lid geworden:
    11 feb 2010
    Is ook zo, sterker nog, de PLL (phase locked loop) die je terugvindt in al deze ontvangers kan ik principe op een willekeurige frequentie ingesteld worden (binnen de frequentieband die hij kan invangen). Zo hadden de eerste versies van de Duo5800 een stap per kanaal van 1MHz, daarmee hadden we zo'n 160 kanalen op de 5.8GHz band. Dit is feitelijk puur software, analoog gezien is er geen fysieke grens anders dan de afwijking en drift van de PLL en de mate waarin je een 'lock' kunt houden op de gekozen frequentie.

Maar zoals ik al aangaf zit er in de regel een preemhasis en deemphasis filter op zo'n ontvanger om de signaal/ruis verhouding en/of de gevoeligheid te vergroten. Deze circuits zijn in feite filters die elkaar tegenpolen zijn en zorgen voor een andere dan een rechtlijnige overdrachtsfunctie. Om een voorbeeld te geven; je kan je wellicht herinneren dat in het tijdperk van de LP (langspeelplaat voor de iPod generatie, zo'n groot zwart rond ding met groeven waar je opa naar luisterde) er in de plaat een RIAA correctie was ingeperst die in de voorversterker met een tegenovergestelde RIAA correctie weer recht werd getrokken.

De reden waarom is simpelweg omdat door de molecuulstructuur van het vinyl de hoge frequenties volkomen verdrinken in de plaatruis en er dus aan de amplitude van de hoge frequenties gesleuteld moest worden. Deze worden door het RIAA filter tijdens de persing van de LP versterkt en in de RIAA voorversterker weer verzwakt, het netto resultaat is een (bij benadering) rechte frequentiecurve.

Hetzelfde gebeurt bij audio/video zender/ontvanger, maar daar om een iets andere reden, het exacte waarom voert even te ver voor deze discussie. Je kunt je echter voorstellen dat een RIAA curve voor elke LP gelijk moet zijn, en voor iedere RIAA voorversterker idem, anders gaat je LP wel heel anders klinken omdat de balans tussen lage en hoge tonen dan compleet om zeep wordt geholpen. Da's dan ook allemaal netjes afgesproken in de RIAA norm.

Op gelijke wijze vind je dit terug bij de audio/video zender/ontvanger. Ga je daar zender van merk A koppelen met ontvanger merk B dan kan het heel goed dat de filtercurves niet overeenstemmen, dan is de som curve dus ook niet recht en heb je dus een audio/video signaal dat (sterk) afwijkt van hetgeen er uit de camera vandaan komt. Je begrijpt inmiddels dat daar de schoen wringt, want dan krijg je een video signaal dat soms zo afwijkt van de norm (ja, voor het video signaal bestaat wél een norm = CVBS, composiet video) dat het aangesloten apparaat (videobril, monitor, etc.) er niet iets goeds van kan maken.

Het resultaat kan dan een verkeerde kleurbalans zijn, vertikaal lopend beeld, inzakken van het beeld langs de vertikale as (tearing) en allerhande andere problemen. Je begrijpt inmiddels dat de materie iets complexer is dan alleen zender en ontvanger afstemmen op frequentie X. Ik hoop dat bovenstaande en vorige reacties je iets meer inzicht hebben gegeven in de materie.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
    ImmersionRC - Real Virtuality

3. Marco899

Marco899

Lid geworden:
    29 mei 2005
    Heel erg bedankt Sander voor deze uitleg.

4. SanderFPV

SanderFPV

Lid geworden:
    11 feb 2010
    Geen probleem, ik spijker collega FPV piloten graag bij met hun parate kennis, volgende week een schriftelijke overhoring doen dan? :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
    ImmersionRC - Real Virtuality

5. freijn

freijn

Lid geworden:
    13 nov 2005
    Warm_Timboektoe Onzinnige berichten 34.128 nutt
    Grappig he..
    Als FPV piloot ga je opeens dingen lezen over verschillende antennes, video signalen ( Never The Same Colour - Pal), Muziek keuze, video editing bla bla bla

Bedankt weer Sander voor de heldere uitleg !

6. Marco899

Marco899

Lid geworden:
    29 mei 2005
    Liever niet op dit moment. Heb over twee weken golf examen en dat is al pittig genoeg met de theorie.

7. Baggus

Baggus

Lid geworden:
    3 apr 2010
    InHolland HBO - FPV Modelvliegen :p

8. Hugy

Hugy

Lid geworden:
    23 apr 2009
  9. rvbcrs

rvbcrs

Lid geworden:
    29 jan 2011
    Vandaag ook mijn RC305 gemod volgens de beschreven methode! Was even wat gepriegel zeg, moeilijkste was nog om het metalen kapje eraf te krijgen! Wat een gedoe! Toen dat eenmaal was gedaan een smd weerstandje van 1k aan dip switch 4 geknoopt en de dips allemaal op ON gezet zodat hij op freq. 5740 werkt, vervolgens de boel aangesloten, de ImmersionRC 600mW ingeschakeld en beeld!! Op een heel klein bibbertje onderin het beeld na werkt het perfect! Ik heb hem nog niet buiten getest, dus weet niet of er nog andere dingen mis zijn, maar dat zien we zodra het weer een beetje meewerkt!

Ik moet zeggen, die TX van ImmersionRC is echt helemaal top! Jammer dat ik net 4x die RC305 receivertje van HobbyKing had gekocht, maar wel fijn als ze zo op deze manier toch aan de praat zijn te krijgen!!

Hoop dat jullie het ook lukt!

Ramon

Deel Deze Pagina