Verschil tussen dure merk lipo's en goedkope Chinese :?:

Hallo,

Ik vraag mij af wat het verschil is tuusen een lipo (bv: graupner,kokam,flightpower...) en tussen lipo's van china (bv:van perba,rctechnics...)

Want als er geen verschil is,waarom dan nog die dure lipo's van merken kopen? :?

mvg,

Gor

Edit Joost: titel duidelijk gemaakt.

Misschien een iets duidelijkere topic titel :?
Zodat we snel zien waarover het gaat :wink:

srry, das echt een domme vraag...

wat is het verschil tussen een volvo en een chineese wagen...

of actueler
wat is het verschil tussen chineese kleding en europeese kleding (of speelgoed)

Grtz Matanza

Goede vraag, maar een lastig antwoord. Laat ik beginnen met een tegenvraag. Wat is het verschil tussen bij voorbeeld een Duracel batterij en een batterij uit een willekeurige aanbieding (groot pak batterijen voor weinig geld)? De afmetingen zijn zijn gelijk, de batterijspanning is gelijk, maar mijn voorkeur gaat niet uit naar die goedkope dingen. Wel eens geprobeerd, maar na korte tijd leeg.

Dan moet je je afvragen wat is "goed". Lange levensduur? Licht van gewicht? Hoge capaciteit? Geschikt voor hoge stromen? Snel laadbaar? Lage inwendige weerstand? Lage prijs?

Een LiPo is een combinatie van al deze factoren die bij een fabrikant niet allemaal even zwaar (kunnen) wegen. Soms is voor de gebruiker één eigenschap heel belangrijk en wordt voor de accu gekozen die deze eigenschap bezit.

En over het algemeen (uitzonderingen daargelaten) geldt nog steeds "Alle waar is naar zijn geld". Een oude wijsheid.

Hiermee zeg ik niets negatiefs over goedkopere LiPo's. Die kunnen in veel gevallen heel goed toepasbaar zijn.

Met vriendelijke groet,

N.P.S.

Matanza zei:

Grtz Matanza

Hoe komt het dat daar dan in licentie gebouwde Mercedessen rondrijden???

Graupner en de andere "Europese" leveranciers kopen ook veel in het oosten in, en plakken er dan vlug een eigen sticker op...
Zal echt niet altijd zo zijn, maar het gebeurd wel..

N.P.S. zei:
"Alle waar is naar zijn geld". Een oude wijsheid.

Niet helemaal mee eens. Als Graupner voor zijn scicker 30€ vraagt, vind ik dat veel geld.
(ik noem maar even een getal, maar ik weet van de Speedcat dat ze die inkopen bij een andere leverancier, en van de Electro Kadett vermoed ik het ook.)

Mijn 3 "oude" lipo's van 2200mah 3S 12C gaan nu al 80 laadbeurten mee, en doen het nog prima na een jaar. En die komen van United af...

M.v.g. Frank.

sanka zei:
Matanza zei:

Grtz Matanza

Hoe komt het dat daar dan in licentie gebouwde Mercedessen rondrijden???

Graupner en de andere "Europese" leveranciers kopen ook veel in het oosten in, en plakken er dan vlug een eigen sticker op...
Zal echt niet altijd zo zijn, maar het gebeurd wel..

Je weet heus wel wat ik bedoel:
http://www.hetvolk.be/Article/Detail.aspx?articleID=DMF15062007_027
http://www.hetvolk.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=DMF21062007_073

je zegt het eigenlijk zelf "onder licentie", kopieren kunnen ze als de beste maar vanaf ze daar zelf iets moeten doen trekt het nergens op

Grtz Matanza

Hoi Matanza,

Ik vindt dat je niet zo opvliegend moet doen,

Zoals Sanka zegt:Graupner en andere merken hebben ook véél spullen die in China ofzo gemaakt zijn!!

Mijn ultramat 14:Made in China,maar wat is er slecht aan?

Kijk maar eens rond op de etiketten of dozen van jouw spullen,wedden dat er op veel producten Made in China ofzo staat!

mvg,

Gor

het was zeker niet opvliegend bedoelt,

maar wat ik wil zeggen is dat er een verschil is tussen gemaakt in china en gemaakt door china.

je mag er zeker van zijn dat je lader ontworpen is in europa en dat er dan een europeaan gaan zeggen is hoe die chinezen het moeten maken, zelfs de apparatuur is ingesteld (en afgesteld) door europeanen.
en daar ben ik nu eens zeker van om dat ik een aantal mensen ken die daar werken, en bedrijven op starten.

Grtz Matanza

Matanza zei:
het was zeker niet opvliegend bedoelt,

maar wat ik wil zeggen is dat er een verschil is tussen gemaakt in china en gemaakt door china.

je mag er zeker van zijn dat je lader ontworpen is in europa en dat er dan een europeaan gaan zeggen is hoe die chinezen het moeten maken, zelfs de apparatuur is ingesteld (en afgesteld) door europeanen.
en daar ben ik nu eens zeker van om dat ik een aantal mensen ken die daar werken, en bedrijven op starten.

Grtz Matanza

Het verschil tussen gemaakt in en gemaakt door zie ik niet. Die lui zijn echt niet stom, ze maken veel electronica voor de rest van de wereld daar in die hoek.

Beter goed gejat dan slecht bedacht.
En als ze bv de lipo's van Graupner maken, waarom zouden ze er dan niet zelf ook maken om er zelf in te handelen.
Schilt in stelkosten, die ze dan mooi door (bv) Graupner laten betalen, en dan maken ze er 1000 extra voor zichzelf....

Creatief noemen ze dat....

Ik hab laatst eens 2 packs vergeleken. Beide nieuw! 4s Flightpower 25C Evo 25 3700 mAh (140 euro) en 4s HXT 15C D9 4100 mAh (70 euro). Beiden in het zelfde toestel gehad. Wat belangrijk is bij een lipo is de spanning onder belasting en de temperatuur na bedrijf. BEIDEN GELIJK! Ik kon geen verschil merken aan de heli en aan de gelogde data. Temperatuur wat bij beiden ook gelijk. Dus dure lipo's beter? Nee, maakt geen bal uit, behalve in je portomonee ;)

Hallo,

Tadango en Matanza,

jullie hebben beiden eigelijk gelijk,

Tadango:Ik heb zelf ooit eens een 2s500Mah lipo gehad van China->Was héél goed,
nu heb ik hetzelfde van Kokam=geen verschil.

Matanza: ik denk dat bijna iedereen wel slechte ervaringen heeft met China!
Maar toestellen waar je 200% op moet vertrouwen vind ik niet dat je een Lipo of ... van china erin moet zetten.
Maar voor indoor maakt het eigenlijk niks uit...want ik gebruik alleen maar chinese lipo's voor shockflyers,...

mvg,

Gor

Met alle respect, maar ik wil hier toch enige (stevige) nuances aanbrengen.

Er is wel degelijk verschil in kwaliteit tussen bijvoorbeeld FP lipo's en zeg Hi-model. Dat weet ik uit eigen ervaring. Zo heb ik Hi-models 4100 20C op mijn Trex 600 gehad en vlieg nu met FP 4900 20C en FP 5000 25C. Geloof me maar: is een wereld van verschil. Ten eerste kon ik mijn Hi models met zulke zware belasting (niet meer dan 80% gebruik van capaciteit) na ca 50-60 cycli wegpleuren en gaan mijn FP's al meer dan 80 cycli mee zonder enige tekenen te vertonen dat ze de 150 cycli niet halen. Bovendien kakt het voltage van de FP's bij veel pitch niet in zoals bij de Hi-models of andere goedkope lipo's. Er zijn op helifreak grafieken van dataloggers te vinden die dit aantonen.

Te denken dat je voor 180 euro dezelfde kwaliteit kunt kopen als voor 320 (trouwens als je slim bent en in de USA bij de juiste leverancier - die geen invoerrechten oplevert - bestelt zijn zelfs de FP's al een stuk goedkoper).

Snuffel de forums maar eens op je gemak door op lipo accus en kwaliteit. De ervaring van anderen zal dit beeld bevestigen. Je kunt natuurlijk ook - net als ik - stronteigenwijs zijn en er op de dure manier achterkomen. Succes!

Natuurlijk zit er veschil tussen lipo's van verschillende fabrikanten en fabrikagetijden. Men ontwikkeld nog steeds door en lipo's worden steeds beter. Een kokam lipo van 1,5 jaar gelden zal het waarschijnlijk minder goed doen dan een kokam lipo van nu.

Zoveel lipo-fabrikanten zijn er niet op de wereld; het meeste wordt OEM verkocht. Als ik mij niet vergis verkoopt Graupner Kokam cellen (als dat nog actueel is), bijvoorbeeld.

De vraag is dus niet zozeer wat het verschil is tussen merken, maar wat het verschil is tussen fabrikanten.

Dat verschil zal 'm zitten in chemische samenstelling (marginaal) en in de processtechnieken; de 'dure' fabrikant zal waarschijnlijk met strengere toleranties produceren en mogelijk ook sneller een cel in de uitval gooien.

Overigens; Kokam komt uit Korea. Zaken als 'komt uit china/asie/waardanookvandaan en is dus slecht' zijn gewoon onzin.

ik had 2 packs flightpower evo 20 welke beiden na +/- 30 cycles bol begonnen te worden en geen stroom meer konden leveren. Ook kokam 2000 HD is een ramp, deze levert slechts 1600 mAh en haalt de 15C ook net......

Dure merk accu's zijn dus echt geen garantie voor een goede betrouwbare lipo met ene lange levensduur. Je hebt voor veel minder geld een HXT D9 of Himodel met dezelfde risico's Flightpower is trouwens waardeloos qua service en garantie terwijl united hobbies gewoon nieuwe stuurt als je een foto op stuurt van de oude cellen :)

Tadango zei:
ik had 2 packs flightpower evo 20 welke beiden na +/- 30 cycles bol begonnen te worden en geen stroom meer konden leveren. Ook kokam 2000 HD is een ramp, deze levert slechts 1600 mAh en haalt de 15C ook net......

Dure merk accu's zijn dus echt geen garantie voor een goede betrouwbare lipo met ene lange levensduur. Je hebt voor veel minder geld een HXT D9 of Himodel met dezelfde risico's Flightpower is trouwens waardeloos qua service en garantie terwijl united hobbies gewoon nieuwe stuurt als je een foto op stuurt van de oude cellen :)

Dit is je reinste onzin!

Flight Power heeft zelfs uitstekende service. Zonder enig probleem en zonder vragen worden serieuze garantieclaims gewoon gehonoreerd en worden nieuwe packs gestuurd.

Maar ja als je FP EVO 20 na 30 cycli opgebold krijgt (meerdere packs zelfs) dan belast je ze waarschijnlijk gewoon te zwaar en/of vliegt ze te ver leeg!
Als je niet met de spullen op kunt gaan, moet je niet zeuren over kwaliteit en garantie.

Nou heli ed, ik ben het toch niet met je eens.

Ik heb een flightpower EVO 1800 in 2s configuratie en dat maakt totaal niet waar wat erop staat. Volgens het opschrift zou het pakket tot 25C (45 Ampere) belastbaar moeten zijn. Dit haalt het pakketje dus absoluut niet. Bij 40 ampere gooit de regelaar de liposafe erin omdat het voltage dan al onder de 5,5 volt zit en dit is dan al gelijk binnen een halve minuut. Bij navraag bij de leverancier (Hacker) gaven zij aan dat ik de cellen eerst moest opwarmen tot 30 graden celsius en dan zouden ze het wel doen. Met dit soort uitspraken van fabrikanten en leveranciers ben ik totaal niet blij. Ik zal dan ook die accu's niet meer kopen aangezien ze niet waar maken wat ze erop zetten. Als men wil liegen doet men dat maar bij iemand anders maar niet bij mij.

Ik heb ook slechte ervaringen met het aannemen van de continu C
nu neem ik dofies op eender welk merk 5c a 10c minder dan wat er voor continu op het pak staat. anders zijn ze na 10 cyclis grogi.

Als je niet met de spullen op kunt gaan, moet je niet zeuren over kwaliteit en garantie.

Alles is in zekere zin relatief :lol:

Ik maak (o.a.) gebruik van 2 FlightPower EVO20 2150mAh 3S1P 11.1V packs en 2 FlightPower EVO25 2170mAh 3s 11.1V packs.

De EVO20 packs heb ik opzettelijk misbruikt, de EVO25 packs niet.
Met opzettelijk misbruik bedoel ik, compleet leegvliegen (recharge 2000 mAh +) en na het vliegen meteen (warm) aan de lader + balancer hangen.

Ondanks (opzettelijk) misbruik en meer dan 100 recharge cycles (EVO20), is er geen (merkbaar) verschil met de niet misbruikte EVO25 packs :D

Dat is ferm hoe worden ze ongeveer belast.

ik heb ook 2 van die 2170 voorlopig maar op 40A belast ben er echt voorzichtig mee geworden. Ik wil er in de toekomst 50 a 60 Amp uit sleuren en in principe mag je zelfs 80Amp trekken in een 'climbout' wat wel leuk zou zijn in een klein hotlinerke maar ja...

ook in de high performance rubriek op rc-groups schrijven ze bvb een 4000Mah voor om 80amp te trekken deze belasten ze dan maar maximum 5 seconden in een (bandit)hotliner.

Back