Verschil tussen dure merk lipo's en goedkope Chinese :?:

Pfoe, een verhitte discussie waarbij verschillende personen hun eigen ervaring tot dogma willen verheffen.
Uitgaande van een paar LiPo fabrieken laten waarschijnlijk alle merken/leveranciers hun accu's daar maken, op hun specifikaties.
'Goedkope' merken hanteren misschien grotere toleranties of kopen gewoon restpartijen op - wie het weet mag het zeggen.

In de discussie worden allerlei verschillende toepassingen door elkaar gehaald.
Daarnaast maak ik uit deze en andere discussies op dat ook binnen één merk veel verschil in kwaliteit bestaat tussen de verschillende typen cellen.
In combinatie met de snelle ontwikkeling van deze technologie is een objectieve vergelijking volgens mij onmogelijk.

Ik denk dat je in het algemeen kan uitgaan dat een duurder pakket beter presteert, al zijn die laatste procenten "prestatie" wel erg duur.
Maar of dat gelet op de toepassing het ook waard is, is een vraag die iedereen zelf moet beantwoorden.
Ik voor mij koop liever een extra pakketje met het geld dat ik bespaar door het kopen van 'goedkopere' accu's.

WV, ik kan me wel vinden in jouw verhaal.
Als ik de verhalen lees van de lipo's van bijvoorbeeld UH,3S 2200 ofzo, sta ik er van te kijken dat die dingen goed presteren voor dat geld.
En heb daarover al diverse verhalen gelezen.
Zelf heb ik allemaal Hyperion lipo's, gebruik ik nu al bijna 3 jaar en nog steeds zonder problemen.
Alleen haal ik niet het maximale uit mijn lipo's. (max C's)

René

Hier goede ervaringen met zowel de chinese als de koreaanse lipo's (volgens mij komen ze ook nergens anders vandaan). Heb momenteel veel Hyperion en eentje van Himodel. Die laatste heeft het afgelopen jaar al de nodige ontbering gehad, maar lijkt nog helemaal fris.
Wat we niet moeten vergeten is dat bijvoorbeeld United Hobbies ontzettend veel lipo's verkoopt, terwijl een Kokam van Quartel (om maar wat te noemen) al maanden op voorraad kan liggen. De Kokam is dan misschien wel met iets meer aandacht, liefde, zorg & bemoedigend toespreken in elkaar gezet, maar ligt wel achter qua proces-ontwikkeling omdat die chinezen natuurlijk ook niet stilzitten ondertussen.

Een ander argument ten voordele van goedkope lipo's : als je eens zwaar crashed en je lipo is kapot of gewoonweg onvindbaar, ben je met een goedkope lipo een pak minder centen kwijt, ongeacht de prestaties van het pack.

Mogelijk heb je bij goedkope lipo's wat meer kans op een wat slechter presterend pack, echter dit rechtvaardigt volgens mij niet de kostprijs die vaak meer dan het dubbel is van een goedkope lipo. ALS je al eens een slecht goedkoop pack hebt koop je gewoon een ander. Kans zeer groot dat dit wel evengoed presteert als een dure lipo en je ben nog altijd goedkoper af als wanneer je direct een dure lipo had gekocht...

Hoi,

zelf heb ik zowel merk spul als "chinees" spul..

mijn axi en strecker lopen echt geweldig.. echter kan ik voor een dollar of 6 ook een goed presterende brushless motor kopen die vrijwel niet onder doet voor de andere 2 die 50-80 euro kosten. Die paar % rendement die een strecker meer doet merk je als random gebruiker niet.

Ook mijn Hextronic accu's doen het perfect! wel is er inderdaad een serie geweest die bol werd! ik heb ook zonder enige moeite nieuwe ontvangen die het super doen. Ook de oude doen het nog perfect!
Mijn buurman (Aaalie) had laatst een nieuw FP pakket welke na een paar cycli toch echt compleet bol stond.. kan dus net zo goed fout gaan

Daarnaast zijn er wereldwijd maar een paar lipo fabrieken! dus komen er veel merken uit dezelfde fabriek.

Het zegt niets dat een Europees merk als robbe of graupner persee betere producten aflevert. Misschien dat de kwaliteits controle hier wat strenger is! Echter een zelfde servo met een robbe sticker kost je zo 10 euro meer!

Door een forum als dit kun je al vrij snel een chinees product kopen zonder dat je er achter moet komen dat iets niet werkt.. er zijn altijd mensen die wel getest hebben met verschillende cheapo producten..
Zelf tot nu toe geen enkel "chinees" product gehad dat niet funtioneerde!

Mvg, Vincent

Gerd Giesen hangt een nieuwe accu meteen aan zijn meetapparatuur, daar zie je bijvoorbeeld aan het inzakken van de spanning in de grafiek dat Flightpower zijn belofte niet nakomt en dat de nieuwe 30C cellen van kokam echt goed zijn. De eerste generatie kokam was niet veel, maar de 3200 20C cellen heb ik al een tijdje in gebruik en ze presteren nog goed en staan nog steeds niet bol.
Hier vind je de testen http://www.elektromodellflug.de/datenbank.htm

Back