Verslag van de Willem barentsz van Kolderstok schaal 1:50

Hans, dat is weer tof van je om nieuwe te sturen en ik heb geen moment gedacht dat het jou schuld was hoor, ik weet inmiddels wel beter. Ik heb nogal wat hout liggen hier en daar, maar toevallig nou net niet 0,5 x 4 mm. dus bij voorbaat hartelijk dank daarvoor.
Ik had je al een PB willen sturen, maar dat is dus nu niet meer nodig.
Komt zo snel mogelijk Piet.
Los van wiens schuld het is, ik vind zelf dat je gewoon goeie spullen moet hebben :-)

Piet, ik kan je alleen maar gelijk geven - die onderste latten zien er gewoon niet goed uit.
In het begin zaagde ik veel latten zelf (de slechte kwamen dan vanzelf naar boven), maar tegenwoordig krijg ikdit hout in pakketten met telkens 1000 latten erin aangeleverd. Ik ga er dan vanuit dat de kwaliteit ervan in orde is. Goede of slechte latten uitsorteren is redelijk tijdrovend en die tijd heb ik niet altijd. Latten zoals op jou foto zitten er helaas dus ook tussen. 2 Dingen voor nu:
- ik zal het euvel melden bij de leverancier, zodat die hier aandacht aan kan besteden,
- en ik zal een pakketje met nieuwe (uitgesorteerde) latten aan je toesturen.

Hans
Kijk, dat is nou het voordeel van de dealer om de hoek[emoji108][emoji106]

Nou Piet goed nieuws zeg... enne laat de Admiraal maar een dubbel pakket hout opsturen want straks gaat het zo snel dat je aan een bundeltje niet genoeg hebt ;);)

Ik wijk voor de 1e keer af van de bouwbeschrijving, omdat ik besloten heb om eerst de berghouten te plaatsen. De beschrijving doet dit pas in een veel later stadium, maar het voordeel om het nu te doen is dat je nu de berghouten (in elk geval de bovenste, 2 aan beide kanten) makkelijk(er) kan vastklemmen omdat de hele romp nog open is en gezien de zeeg van het schip is dat geen overbodige luxe.

De 1e twee berghouten, één aan bak- en één aan stuurboord zijn in vorm gebogen van de twee latten van 1,5 x 4 mm die goed waren en het berghout aan bakboord heb ik vanmiddag aan het model gelijmd, altijd weer een interessant klusje omdat netjes en strak voor elkaar te krijgen,
JPG_1307_6132_bewerkt-1.jpg

Het plan is om de berghouten 1 of 2 tinten donkerder te maken dan de rest van de romp.

Momenteel gaat het allemaal nog niet zo lekker hier omdat ik de pijn medicatie aan het afbouwen ben en dat gaat gepaard met wat lichamelijke ongemakken waar ik me niet prettig bij voel. Het gaat overigens best wel goed en ik ben al van 40 mg gezakt naar 15 mg.

Dus het enige wat ik sinds de laatste update heb gedaan is de poorten aan stuurboord afgetekend,
JPG_1342_6151_bewerkt-1.jpg

Ik denk dat ik de poorten er niet helemaal uit ga snijden en weer terug plaatsen, maar ik snij ze ong. een mm in (wat al gebeurd is met de 3 rechtse op de foto en de 6 poorten aan bakboord) en dan gewoon het beslag aanbreng, zoals de scharnieren e.d. omdat het helemaal uitsnijden van de poorten niet of nauwelijks verschil zal maken, daar de poorten toch gesloten blijven. De romp word later behandeld met D-oil wat het accent op de sponningen nog wat zal vergroten. Dat is het plan en kan nog worden veranderd.

als de porten toch dicht blijven, kan jouw oplossing net zo goed.:):)
Ik denk het eerlijk gezegd ook, als ik naar de poorten kijk op de foto's van de bouwbeschrijving liggen ze gewoon gelijk met de huidbeplanking dus ga je het verschil uiteindelijk niet kunnen zien.

Ik heb de poorten dus wel helemaal uitgesneden en daarna exact terug geplaatst. Met als gevolg dat je vrijwel niet ziet dat ze eruit geweest zijn...:-)

Vandaag de laatste 3 poorten ingesneden aan stuurboord en het 2e berghout verlijmd, respectievelijk het 1e aan stuurboord. En als ik al moeite had met het 1e berghout aan bakboord, dan was deze nog een stukkie pittiger, het buigen en daarna het zo perfect mogelijk verlijmen van de berghouten vind ik ronduit één van de moeilijkste items aan het model, dat komt door de ruime zeeg van het model. De 2e moeilijkheid van het berghout aan stuurboord was de symmetrie handhaven, zodat het berghout precies gelijk zit als dat aan de bakboord kant. Ik denk dat ik het wel een keer of 6 telkens opnieuw dry-fit in de klemmen heb gezet voordat ik helemaal tevreden was. Nadat ik enkele merktekens met potlood had gezet (voor, bij de boeg is er nog één te zien) heb ik het berghout uiteindelijk verlijmd, er waren 12 klemmen nodig om het goed op zijn plek te houden;
JPG_1345_6152_bewerkt-1.jpg

Alleen op een foto van de boeg is te zien dat ik ben geslaagd in de opzet:)
JPG_1346_6153_bewerkt-1.jpg

Een close-up neemt bij mij het laatste restje twijfel weg...
JPG_1347_6154_bewerkt-1.jpg

Back