Verslag van de Willem barentsz van Kolderstok schaal 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 25 nov 2020.

1. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Inderaad, hierna nog één ra, ankers en vlaggen. Ze gaan zeer binnenkort mijn flat verbouwen, dus ik hoop dat ze voor die tijd af is want dan kan ik een week of 6 niet bouwen :(.

Laatst bewerkt: 6 mei 2021
  2. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Oei, als ze maar niet te veel "verbouw"stof op je modellen laten neerdwarrelen.

3. walter10

walter10

Lid geworden:
    7 nov 2020
    :thumbsup::thumbsup::thumbsup::yes:

4. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Vandaag de brassen, schoten en boelijns gezet van de grote ra;

Op de foto; bras en schoot aan stuurboord, de schoot staat wat verder naar achteren als in het voorbeeld van de beschrijving en gaat door een gat in de verschansing (s boven het pijltje) naar het belegpunt (kruishout).
    De bras is vast gezet aan een ring (<r) en loopt dan via het brasblok aan de ra-nok naar het geleideblok (gb>) eveneens via een gat in de verschansing naar het belegpunt (achterste kruishout)
    JPG_2044_6584_bewerkt-1.jpg

Belegpunten bras(B) en schoot (S)
    JPG_2046_6585_bewerkt-1.jpg

Boelijns, (BS)- boelijn stuurboord en (bb)- boelijn bakboord (eigenlijk moeten er 3 spruiten aan volgens de beschrijving, maar dat heb ik te laat gezien, misschien zet ik later nog een spruit bij)
    JPG_2047_6586_bewerkt-1.jpg

Geleide blokken aan het grootstag (g>) en de beleg punten op de laatste korvijnnagels van de nagelbanken (b>)
    JPG_2049_6587_bewerkt-1.jpg

En het hele plaatje... Nog één ra te gaan, ankers en vlaggen...
    JPG_2057_6590_bewerkt-1.jpg

P Voogt, cees050, peter 55 en 8 anderen vinden dit leuk.
  5. Wederom een plaatje Piet. :thumbsup:

pietsan vindt dit leuk.
  6. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Prachtig hoor, ik geloof dat ik deze manier van zeilen afhangen nog mooier vind dan helemaal loshangend:):)

pietsan en *Hans* vinden dit leuk.
  7. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Is ook zo, de zeilen hangen in principe toch aan de ra's en je houdt mooi zicht op je model. Maar het is nog een heel kunstje om dit netjes voor elkaar te krijgen Peter, dus echt makkelijker als volle zeilen...?

8. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    @*Hans* , is er nog een specifieke reden dat je wel de schoten van de fok en grootzeil aanbrengt, maar niet de halzen ? Ik overweeg om die er ook bij te zetten en heb daar al een plannetje voor klaar liggen, wat vind je van het idee ?

9. *Hans*

*Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Piet, Je bent uiteraard volledig vrij om het model te tuigen zoals je wil, en ik denk dat het schip naast schoten waarschijnlijk ook halzen gehad zal hebben.
    Ik heb echter de tuigage niet te complex willen maken en omdat de zeilen bij mijn model gereefd zijn heb ik dus wel boelijns aangebracht, maar geen halzen.
    Ik zeg er wel heel eerlijk bij dat ik daar ook niet één twee drie aan gedacht heb indertijd :-(
    Het model heeft ook geen botteloef, en die zal er waarschijnlijk ook wel op hebben gezeten.

Het zijn relatief makkelijk aan te brengen aanpassingen, waarbij de halzen van de fok naar een simpel te maken botteloef gaan (de botteloef kan een stukje 2 x 3 zijn, met twee gaatjes erin, en door het galjoen schuin naar beneden gestoken - waarbij je even kunt prakkiseren hoe deze verder vast zat), en de halzen van het grootzeil door twee openingen met schijven in de romp, een stukje voor het kasteel. Draad te beleggen op de knechten in de bak.

Maar er zijn meer dingen waar je over kunt discussiëren. Er zit op het model geen blinde, terwijl die er volgens Emke zijn tekeningen wel op zat (uit het boek over het schip van Barentsz van Ab Hoving en Cor Emke). Maar op de tekening van Gerrit de Veer in het originele verslag (één van de laatste afbeeldingen in de bouwbeschrijving van het model) is ook geen blinde te zien. Ik heb me daar op gebaseerd.

P Voogt vindt dit leuk.
  10. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Bedankt Hans, ik vroeg het me zomaar af, je antwoord is duidelijk.

11. walter10

walter10

Lid geworden:
    7 nov 2020
    nice:yes:

pietsan vindt dit leuk.
  12. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Dat verbaast mij niks Piet, iets wat er zo mooi uitziet, gaat meestal niet vanzelf :):), maar het ziet er gelikt uit, zoals ze er bij jouw opzitten. :worship::worship:

pietsan vindt dit leuk.
  13. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Vandaag iets anders dan het tuigwerk en me bezig gehouden met de beide ankers. De gegoten metalen ankers schoon gemaakt, bramen verwijderd en andere onregelmatigheden en daarna de stokken gemaakt van 4 stukjes hout van 55 mm lang, ong. 3 mm dik en 6 mm breed (ik zou niet weten wat voor houtsoort het is, ziet er wel mooi uit), de openingen voor de ankerschacht uit de stokjes gevijld, daarna verlijmd en in vorm geschuurd met de hand, dus dat was wel ff werk. De ankerstokken zijn uiteindelijk 47 lang geworden en aan drie kanten taps geschuurd, de grootste breedte (bij de schacht) is nu 5 mm en 4,5 mm dik,
    JPG_2062_6593_bewerkt-1.jpg

P Voogt, Ronk, walter10 en 9 anderen vinden dit leuk.
  14. cees050

cees050

Lid geworden:
    16 mrt 2016
    Piet,
    het ziet er weer geweldig uit en jou eigen inbreng vind ik helemaal top en weer zeer leerzaam
    groet Cees

pietsan vindt dit leuk.
  15. *Hans*

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Perenhout :)
    Ik zaag deze uit reststukjes hout wat te kort is voor plankjes. In dit geval was dat een kleine partij peer die ik nog had liggen.

pietsan, Jaques en Herby63 vinden dit leuk.
  16. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Mooi hout Hans, geen last van vezels, goed te bewerken en super glad na het schuren, zou je ook mooie nagelbankjes / betings van kunnen maken....

17. cees050

cees050

Lid geworden:
    16 mrt 2016
    daarom gebruik ik liever appel

18. *Hans*

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Perenhout is vanwege de structuur ook erg goed geschikt voor houtsnijwerk.

19. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    De ankers zijn matzwart geschilderd met Humbrol nr. 33, de stokken voorzien van enkele kleine woelings van donkerbruin garen en gebeitst met eiken. En een dubbelschijf blok met haak voor de kattalie,
    JPG_2066_6595_bewerkt-1.jpg

walter10, peter 55, Ronk en 7 anderen vinden dit leuk.
  20. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    De beide ankers aan het model gehangen, ik heb dat deze keer op twee verschillende manieren gedaan, stuurboord anker hangt in de kattalie die bevestigd is aan de fokkerust (bouwbeschrijving) en bakboord anker is aan het galjoen geborgen met twee rustlijnen,

Bakboord;

JPG_2075_6596_bewerkt-1.jpg

stuurboord; waarbij B> het dubbelschijf blok van de talie is aan de fokke rust, KT> is de kattalie en OB> het onderste dubbelschijf blok van de kattalie met de haak,
    JPG_2077_6598_bewerkt-1.jpg

detail van het anker aan stuurboord (zichtkant),
    JPG_2078_6599_bewerkt-1.jpg

Het anker aan stuurboord is met een drupje slow zap op het galjoen gelijmd zodat het niet kan bewegen,
    JPG_2076_6597_bewerkt-1.jpg

Laatst bewerkt: 11 mei 2021
    peter 55, TIMBERWOLF, Jaques en 11 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina