Verslagje Phoenix Rainbow / Graupner Elektro Kadett

Ik zou voor een 13x8" gaan. Met een 13x6" op 5S ga je tekort snelheid hebben in de lucht. Ik vlieg die motor op mijn Graupner Saphira (2,4kg AUW) met een 13x6,5" en 6S 3300mAh met 80A ESC en vol gas red ik de 71km/u gemiddeld op de radar gun.

Overigens krijg ik bij DriveCalc voor de 4250-650kV met 5S LiPo (Turnigy 3600mAh 20C gebruikt) en een APC-E 13x6" maar 32,6A bij 2808g (onbetrouwbare prop-data), 63km/u en 445,2W output power. Mag je blij wegen als je 500 gram extra van de grond af gaat krijgen. :?

Als je een APC-E 13x8" gebruikt, waarvan de propellor data klopt, dan wordt het al interessanter. Ga uit van minimaal 125W/kg om goed te kunnen slepen, da's een beetje emperisch bepaald maar voldoet goed. Reken hierbij dus ook het gewicht van je sleep mee. Dus 1,7kg voor de Rainbow en 2,5kg sleep zal dus 4,2kg*125W=525W effectief op de propellor. Volgens DriveCalc zit je op 528,7W effectief (663,7W input). Ga je zonder sleep vliegen dan kun je inderdaad 3D-en. :mrgreen:

Volgens DriveCalc zit je op 528,7W effectief (663,7W input)

Heel vreemd, ik krijg nu inens ook deze zelfde getallen terwijl ik gisteren toch echt andere resultaten kreeg.
Nou ja, we houden het maar op "human error" :P

Gents,

Niet teveel op de theorie richten, een calculator is leuk om een startpunt te bepalen, welke prop je exact moet hebben moet je in de PRAKTIJK bepalen.
Begin aan de voorzichtige kant, 12x7 of 13x7, doe een paar sleepjes waar je na iedere vlucht de temperatuur even controleert (motor even vastpakken, moet prettig beet te pakken zijn). Blijft de motor koud EN heb je behoeft aan meer vermogen, kun je een maatje grotere prop monteren.

Opletten, verschillende merken en types accu kunnen grote verschillen maken in vermogen, omdat de spanning onder belasting varieert. Voor de temperatuurcontroles dus altijd je "beste"accu pakken.

Jesse,
Als je nog een accu aan moet schaffen, let dan op de snelheid van laden die mogelijk is. Bepaalde types kun je met 5C laden, kun je meer slepen met minder accu's.

Groet,
Gerben

Gerben, ik heb zelf Turnigy accu's die met 5C geladen kunnen worden, helaas staat de lipo mode van mijn lader niet toe om met meer dan 1C te laden :(

Je hebt toch een beste lader nodig om een 5S 3000mAh LiPo met 5C te laden. Da's 5S*4,2V*3A*5C= 315W. Op een 12V voeding tricky want dan heb je een laadstroom van dik 26A. 8O Je hebt dan al een lader nodig die op 24V werkt en dan nog is het ruim 13A laadstroom. Voedingsdraadjes van 6mm² is dus wel een minimum. :? ;)

Maar inderdaad gewoon de maximale stroom instellen. De lader zal nooit meer leveren dan dat-ie aankan. De HK laders kun je ook op 5A laadstroom instellen maar een 4S zal echt niet meer dan 2,97A laden (voor de 50W lader dat is). :D

Bedankt voor de info allemaal slepen zou dan ok maar echt voor kleiner zwevertjes zijn 2 m tot 2.5m maar we hebben een pilatus porter als gezamelijke sleepkist en die trek zwevers tot 5 meter ;)

Ik ga gewoon de setup van sleurhutje instaleren.
Je bent er toch tevreden , hé ?

Groetjes,

Lindert

Ik ga gewoon de setup van sleurhutje instaleren.
Je bent er toch tevreden , hé ?
Zeker. :yes: De Saphira is een 3D/kunstvlucht kist dus wat extremer qua gebruik. En onze club heeft een klein veldje dat niet al te vlak is. Kunnen opstijgen binnen 2 meter is dan erg prettig (-NMV3iypdFQ[/media] het hek starten is ook een optie :mrgreen:).

Overigens is voor gewoon vliegen met de Rainbow die 3548-900kV ook prima op 4S of 5S en een APC-E 11x5" of 10x6". In VEGzybAjPQw[/media] filmpje was mijn Rainbow nog met de 900kV op 4S 3000mAh's en op 1:00 zie je dat zelfs handstarten geen enkel probleem is. 8)

Laatst bewerkt door een moderator:
Welke ESC zou ik hhier dan nodig hebben ?
Het is de bedoeling om volgend seizoen men brevet te vliegen.
Voor de 3548-900kV voldoet een 60A regelaar (op 4S piekte mijn motor met 11x6" op 53A). Die prop was teveel voor de motor, het toerental zakte in als je probeerde vertikaal te gaan. Voor de 4250-650kV heb ik nu een 80A regelaar, zit ruim binnen de marges maar met 3D en raar doen willen de stromen wel eens flink pieken (ruim 65A).

In mijn Rainbow zat (zit nog steeds bij de huidige eigenaar;)) een Turnigy Plush 60A op Mid Timing. Motor is erg gevoelig voor de juiste timing. :teacher:

Links de SK 4250-650kV en rechts de SK 3548-900kV
sleurphira_on_steroids.jpg

En welke motor vind jij het prettigst vliegen ?
de 900 Kv of de 650 kv ?

Het is niet echt om zotte toeren mee te doen wat loopings en vertikaal moet er wel zeker inzitten

Dus ik denk dat ik de 900 kv met een 60 Amp en een 11*5" propje gaat worden.
Nu nog even de funcub ineen zetten en dan komt deze aan de beurt.

Wat bedoel je eigenlijk met extra gevoelig?

Laatst bewerkt:
Het is appels met peren vergelijken. De Rainbow is niet gemaakt voor 3D/kunstvlucht. Je kunt er prima rugvluchten en meskant mee vliegen, loopings maken en zelfs snap-rolls lukt wel (opletten dat je het niet te heftig doet want dan ruk je de vleugel los ;)). Voor een model als de Rainbow is de 3548-900kV een uitstekende motor. Een stijghoek van dik 60° is lekker om snel te klimmen. Het vermogen is voldoende om alles te kunnen doen wat een kist als deze zou moeten. Eindeloos vertikaal is er op 4S niet bij. Met 5S moet dat wel lukken maar kost veel vermogen. De motor vindt dat minder fijn, er gaat veel energie verloren in warmte. Op 4S kun je zo'n 35 à 40 meter vertikaal stijgen als de gang er lekker in zit, daarna is de gang eruit (gemeten met Eagle Tree Systems eLogger v3 met barometrische hoogtemeter en GPS) en zal de kist in een stall komen. Even recht trekken, gas geven en je vliegt weer.

De motor is gevoelig voor de juiste timing. Bij een verkeerde timing van de regelaar zal de motor of moeilijk starten, bij vol gas opeens stoppen en hard "gillen" of klinken alsof er losse knikkers in liggen te rollen. Echt stuk gaat de motor er niet van maar het maakt de motor heel inefficiënt. Via de regelaar kun je de timing verstellen (meestal Low/Mid/High). Kwestie van instellen, kist goed vasthouden en vol gas geven. Als de motor moeilijk doet of geen fut lijkt te hebben, even een andere timing proberen.

Laatst bewerkt:
Dan stel je de capaciteit van de lipo in je lader gewoon hoger in...

Groet,
Gerben

Nee dat trekt mijn lader niet, die kan max 50watt aan.
Als ik een mooie prijs voor de Cirrus (3 meter zwever) kan krijgen koop ik gelijk een goede lader die minimaal 200watt levert, kan ik ook gel;ijk mijn lipo's snelladen.

Voorlopig is het nog niet zover maar ik wel iemand gevonden die gaat proberen om deze sleepkoppeling te maken uit aluminium.

608_1.jpg

Als ik een mooie prijs voor de Cirrus (3 meter zwever) kan krijgen koop ik gelijk een goede lader die minimaal 200watt levert

Ik dacht dat je met je Cirrus zo'n mooie tijden had (er loopt toch een draadje over ?)

:ontopic:

Waar kan je ergens een sleepkoppeling bestellen ?

Lindert, ja dat klopt.
Het is een prachtige kist waar ik nog steeds helemaal weg van ben maar af en toe moet een mens wel eens concessies doen.
Ik doe ze niet graag weg maar ik vind dat ik niet anders kan vanwege een aantal redenen:
1: Sinds mijn verzameling vliegtuigen aardig uit de hand is gelopen heb ik met mijn lieve vrouw de afspraak dat er voor elk nieuw vliegtuig ook 1 weg moet.
Ze heeft groot gelijk want de ruimte raakt zo onderhand ook op.

2: Ik vlieg vééééél te weinig met de Cirrus en dat is doodzonde, zo een kist verdiend het om te vliegen en niet om stof te verzamelen op een muffe zolder.

3: Omdat ik de Cirrus niet wil "ontheiligen" door de neus eraf te zagen en er een e-motor in wil zetten ben ik zeer beperkt in het aantal uren dat ik uberhaupt met de Cirrus kán vliegen.
Ik zit niet bij een club en dat zal naar alle waarschijnlijkheid ook nooit gaan gebeuren.
Ivm mijn werk (Horeca) heb ik sowieso weinig tijd om te vliegen.

Al met al is de Cirrus geen goede kist voor mij, ik heb ook nog een Protech Alpha (maar dan met vleugels van de Omega) met een flinke E-motor in de neus, dit is een kist die ik op elk gewenst moment op kan gooien dus als ik spontaan even tijd en zin heb dan kan dat gewoon.
Ik zal de Cirrus wel missen maar als ik er een leuk bedrag voor kan krijgen dan kan ze mooi dit nieuwe project sponsoren.

:ontopic:
Die sleepkoppeling van hierboven, daarvoor moet je ff op de link klikken.
Verder weet ik het eigenlijk niet, ik ben ook al een poosje op zoek maar ik zag deze voorbij komen en dat leek me een mooi simpel en stevig model wat ook nog makkelijk zelf te maken is.

Laatst bewerkt:
Net even een boodschappenlijstje gemaakt voor de aanschaf en de setup voor de Rainbow.
Ik moet zeggen dat het me qua totaal prijs alles meevalt wanneer je 90% uit HK vandaan haalt.

1x Phoenix Rainbow ARF
2x Servo extension lead 50cm
1x TGY SK Series 42-50 650Kv
1x TGY Plush 60A
1x TGY Program card
5x D-MG16 Metal Gear 2.9kg
set van 20 HXT 6mm Sprung Gold Connectors
1x Aluminium Prop Spinner 51mm
1x Eagletree elogger v3 + lcd
2x Turnigy KeyChain Camera
3x TGY 5S 3000Mah Lipo 20C
1x APC 13x8E Thin Electric
1x APC 13x6.E Thin Electric

Totaal bedrag inclusief verzendkosten €363
Vooral de Eagltree E-logger V3 + lcd schermpje die ik al een poos wilde hebben viel me reuze mee, die kost nu maar €50.

maak je dr ook n leuk opbouwverslagje van jesse??erg leuk toestel de rainbow/elektro kadet:yes: deze zijn op de kleur en landingstel na hetzelvde het landingstel van de rainbow is beter want deze is gewoon recht, gaat ie niet zo gauw op zn neus staan:wink:

mvgr johan snijders

Aah dat is goed om te weten Johan, ik had al verhalen gelezen over het landingsgestel en zat al te bedenken hoe ik dat op ging lossen maar dat zal voor de rainbow dan niet nodig zijn.

Ja ik zal er een leuk opbouwverslag van maken, maar eerst maar eens even proberen de Cirrus te verkopen!! om wat financiele ruimte te maken.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back