Versnellingsbak niet uitgelijnd

• Topicstarter Topicstarter Blight
  • Startdatum Startdatum
Wie koopt er ook bij CONRAD
Een modelbouwzaak weten meer en betere sevice.

Wie koopt er ook bij CONRAD
Een modelbouwzaak weten meer en betere sevice.

kap nou is met commentaar !!!!!
als of jij top spullen hebt
oja die heb je wel maar moet je iedere keer weer verkopen
als je zonder werk zit !!!!!!!!:cool::cool::cool::cool:

zie je nou hoe makkelijk het is om iedereen af te branden !!!
laat nou is iedereen in zijn eigen waarde
niet iedereen heeft 1000 euro om aan zijn/haar hobby uit te geven
en de spullen van conrad zijn echt niet slecht !!!!
want ze verkopen ook hpi,kyosho,fg en nog veel meer merken
en reely is ook niet slecht van het komt gewoon van xtm af .

kijk liever eerst naar je zelf voordat je een ander kwetst of beledigd
niemand is perfect....

gr dies2000:rolleyes:

heb een 2de mail gehad dat ze alleen nog maar magnum en vliegtuig onderdelen versturen naar nederland

dus dat is balen.

maar ben nog verder aan het zoeken , als ik wat weet laat ik het zeker horen

gr dies2000:rolleyes:

Jah, er is slechts een reden waarom je bij conrad koopt. 205 euro voor een 4.6cc monstertruck is erg netjes. En aangezien ik veel te veel sleutel aan dat ding is het wel goed dat ik iets goedkoops gekozen heb. Zou niet zo leuk zijn als ik mijn mooie nieuwe savage gelijk bij de eerste engine rebuild gemold zou hebben. Ik kan in alle rust rondklooien met dit ding wetend dat als ik iets verschikkelijk verkeerd doe de kosten niet hoog zullen liggen ^_^

Ik heb ermee gereden ^_^
De eerste versnelling trekt veeel sneller op dan de versnelling die er eerst op zat, hij vliegt weg. Nog geen wheelie materiaal maar niet onder controle te houden in de dunno straten met auto's aan beide kanten waar ik woon.
De 2e versnelling, ja... Die heb ik nog niet gehoord. Volgens mij schakelt hij veeeel te laat. Ik hoor de motor bij toptoeren iets van geluid veranderen. maar hij moet flink eerder schakelen.
En een groep wandelaars kwam langs en juichte mij aan, komt een vader met zijn zoontje en zegt: "Zo hard als hij kan!" Ik denk, okay, geef extra gas en remde wat te laat... ups... stoeprand... Velg kapot en er zit een scheur in de band. Verder nog niets gevonden, ik kijk zo even aandachtiger erna. :)
Nu een vraag: Ik neem aan dat ik aan dit onderdeel moet draaien

Er zit een imbusschroefje bovenin, moet ik deze linksom of rechtsom draaien?

Wil je hem eerder laten schakelen moet je de schroef linksom draaien. Wil je hem later laten schakelen dan rechtsom.

M.v.g. Mark

Er zitten 2 schroeven in:
1 die recht op de as zit en die moet natuurlijk vast blijven en 1 schuin in de schijf waarmee je de bak stelt.

Als je nu denkt dat die erg laat schakelt moet je hem niet meer dan 1 slag terug draaien, een kwart slag kan al een groot verschil uitmaken.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de vorderingen..
Persoonlijk rij ik niet met een 2 bak op een offroad maar vind het wel fijn om te lezen dat je het voor elkaar hebt gekregen.
Als je heel jip een janneke kijkt naar de werking van de tweebak;
1 je kunt de afstand tov je as stellen. Dus druk je die ''versnellingsschoenen'' naar buiten (hiermee hef je ook slijtage mee op). De schoenen moeten vrij kunnen draaien en niet schuren als je eraan draaid. Anders rij je in de 2e versnelling weg.
2 kun je die veren van de schoenen stellen. Hiermee regel je het aangrijpingspunt van je schoenen bij gewenste toeren door de centrifugaalkracht. Goed luisteren want een leek hoort geen schakelmoment als het mooi oppakt in de 2e versnelling, is mijn ervaring..

Ik praat over een 2 bak van een 1;8 onroad dus als ik het fout heb bij dit systeem, correct me..

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik praat over een 2 bak van een 1;8 onroad dus als ik het fout heb bij dit systeem, correct me..

Bij deze....

Veel bakken van 1:10 (RTR) auto's werken met een heveltje die zich in een palletje in de trommel haken:

versnellingsbak.jpg

Ik snap wel deels de werking maar de tekening schept wat verwarring, vermoed ik.
Anyhow, zoals ik al met twijfels aangaf, dit systeem werkt volledig anders.
Moet ik in handen hebben, of een foto zien om de juiste werking te snappen.
Zoals ik het nu bekijk krijg je geen synchroom grijppunt op het volledige vlak van de klok. Maar zet het op een bepaald deel (ei vormig) uit om aan te grijpen???

Bij deze....

Veel bakken van 1:10 (RTR) auto's werken met een heveltje die zich in een palletje in de trommel haken:

versnellingsbak.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Aha! twee schroefjes, naja. Dan is het ook duidelijk waarom hij niet schakelt. De koppeling zat niet aan de as geschroeft. Ik heb nog een aantal foto's gemaakt.

En hier nog een schematisch plaatje:

Ik neem aan dat die schroef de spleet dichtduwt waardoor de clutch op de as vast komt te zitten, maar toch vraag ik mij nog een ding af.

Die as heeft zo'n inkeping ongeveer halverwege, waarom is dat? De clutch komt half op de spleet en half ernaast.

In het paars is een heveltje op een scharnierpunt tegengehouden door veer waarvan de spanning instelbaar is met een schroef.

Bij een bep. toerental komt de hevel naar buiten en zal zich vastslaan tegen een pal in de trommel die er omheen draait.

Ah, de tekening... De schroef op de spleet is een klemverbinding, zo kan je ook iets vast zetten op de as, je moet dus de andere schroef hebben om te stellen.

Bedankt! Ik heb hem weer geremonteerd en deze keer wel het schroefje vastgedraait. Ook heb ik geen verdere schade gevonden van mijn crash. Ik ga dus even een nieuw wiel bestellen bij conrad en dan kan ik ergens volgende week hem weer testen.

ik ben aardig technische aangelegd en begin het eindelijk te snappen
maar je moet tegenwoordig bijna ingenieur zijn om je auto een beetje te verbeteren
hihihihi

gr dies2000

ps respect voor blight voor de dappere verbouwing die geslaagd is

Hij heeft nog nooit geschakeld dus successvol is hij nog niet. ^_^
Mijn nieuwe wielen moeten als het goed is vandaag binnenkomen, Dan kan ik ze erop schroeven en misschien vandaag nog de bak testen, als het niet al donker is.

Hij werkt :)
Maakt een mooie overgang naar de 2e versnelling.
Het resultaat:
Een verschikkelijk sloom voelende monstertruck.
Want! Als hij naar de 2e versnelling overgaat is het toerental een stuk lager, wat betekend dat hij ook een groot deel van de power verliest.
Ik rij op dit moment op het laaste beetje van mijn nitro, zodra die op is stel ik mijn motor beter af(staat nu erg rijk) en kijk ik of het probleem dan opgelost is. Anders zorg ik ervoor dat de versnellingsbak later aangrijpt en het toerental dus hoger laat komen, hopelijk heeft hij in z'n 2 dan ook nog kracht.
Want nu trekt hij heerlijk snel op, ik heb zelfs mijn eerste wheelie gehad(met een beetje hulp van een klein hobbeltje) maar hij reed echt op twee wielen :P
Maar zodra hij schakelt is ineens alle kracht weg. Ik denk dat de topsnelheid zelfs lager is dat voordat ik de bak erop had.
Kortom, Ik heb nog veel te doen!

Heb ook een tweebak en veel aan afgesteld.
Laat aangrijpen (vanuit hoog toerental in z'n 1) werkt bij mij als een speer.

Ben benieuwd hoe het je vergaat.

Suc6!

Back