Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door jeroenie101, 25 okt 2011.

1. Heli-Uwe

Heli-Uwe Forum veteraan

Lid geworden:
    9 apr 2012
    Mooi, thanks, ga zo an de slag
    gr. Uwe

2. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Kan nog wel flink lager hoor: een 1.38 meter rotor met "huis, tuin, en keuken GFK" bladen kan een 4 kilo heli met gemak behappen vanaf 1500 RPM, al begin je dan rustig aan wat voorzichtig te moeten worden in de verticale afdaling.

Probleem is waarschijnlijk meer, dat die OS in je 600 bij dergelijke toerentallen allang buiten het optimale werkgebied zit, zo ver, dat het de levensduur in gevaar zou kunnen gaan brengen:
    -Het zelfde vermogen (en dus dezelfde warmteontwikkeling), maar de koellucht fan draait langzamer....
    -Het zelfde vermogen maar lager toerental betekent hoger koppel en dus hogere vlakdrukken in lagers (drijfstanglagers met name) en op de flanken van tandwielen
    -Lagere toerentallen bij gelijkblijvend vermogen leveren OOK hoger rotorkoppel op en een hekrotor die dat hogere koppel bij lager toerental moet compenseren.

Al met al is de heli er niet specifiek voor ontworpen, en ik zou beslist niet lager gaan dan die 1700 die Jeroen noemt.
    Mijn SkyFox Cup mag maximaal 1700 RPM draaien en deed het prima tot 1400 RPM. Maar ja, da's een heli die op lagere toerentallen ontworpen is.

Groet, Bert

3. jjdehaan

jjdehaan

Lid geworden:
    20 okt 2008
    Klopt bert wat je zegt,ik zeg ook niet dat ie LAGER als 1700rpm moet draaien(kan wel heb zelfs al gevlogen met 1450rpm op de kop maar is idd niet goed voor het torretje!)
    De Os-en in de 600 zijn hoogtoerige motoren en lopen veel lekkerder tussen 1750 en 1950 rpm.
    Maar voor simpele rondvlucht zonder gekke fratsen is 1700 best te doen maar lekkerder is wat meer toeren en ook behoud van je motor.....zoals je al aangaf..

grtz
    Jeroen

4. jjdehaan

jjdehaan

Lid geworden:
    20 okt 2008
    Mijn beslommeringen voor vandaag:

Was van plan te gaan vliegen maar kreeg net een mailtje dat iemand mijn Aprilia RSV Tuono wil overnemen die alweer een tijd stil staat en stof staat te happen en deze dus even na moet kijken e.d.
    Dan is deze hobby ook weer ten einde............ na 20 jaar te hebben gereden heb gewoon te weinig tijd om er wat mee te doen en trekt me ook niet meer.....

grtz.
    Jeroen

5. Gert-JanP

Gert-JanP

Lid geworden:
    17 okt 2011
    Ah altijd leuk om spul te verkopen! Maakt weer geld vrij om te besteden aan helikopter ;)

6. jjdehaan

jjdehaan

Lid geworden:
    20 okt 2008
    tis zonde maar ik doe er niets meer mee en alleen rijden doe ik ook niet graag en heb teweinig tijd om dit beest te berijden.....
    Het bedrag wat ik er voor krijg is helaas voor andere doeleinde.......

Krijg net een belletje,hij is verkocht en word vrijdag opgehaald:D

7. hoogvlieger

hoogvlieger Guest

tja @JJ: beter verkocht en werkend, dan opgeborgen onder een laag stof....

m'n beslommeringen:
    eigenlijk helemaal niks.
    heb besloten, om voor m'n heli's een nieuw baasje te zoeken... :-|

groet,
    hoogvlieger

8. Chow

Chow Forum veteraan

Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Ga je ermee stoppen?

9. hoogvlieger

hoogvlieger Guest

kort gezegd: ja

na tien a elf jaar rc vliegen, ben ik ''vol'' :rolleyes:
    heb meerdere hobby stops gehad, maar de laatste tijd doet dat ook niks meer.
    vlak voor afgelopen weekend nog even gevlogen, om te zien of 't het nog waard was.
    ik vond 't wel leuk om te zien hoe m'n heli laag over 't gras scheerde, maar 't goeie gevoel daarover was net zo snel weer weg als dat 't gekomen was.

steeds vaker betrap ik me erop dat (om maar wat te noemen: sleutelen) me eerder frustreert dan amuseert...

en een hobby heb je voor je plezier...
    maar om de heli's daardoor onder een stof-deken te stoppen vind ik zonde.

groet,
    hoogvlieger

10. Chow

Chow Forum veteraan

Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Stop je dan helemaal met RC? Of ga je iets anders vliegen, rijden of varen..

11. hoogvlieger

hoogvlieger Guest

weet niet of RC nog wat word.
    misschien word het nog eens een duikboot (U-boten zijn mooi! :rolleyes:)

12. Chow

Chow Forum veteraan

Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Jammer, maar je liep er al een tijdje mee..

13. Heli-Uwe

Heli-Uwe Forum veteraan

Lid geworden:
    9 apr 2012
    Jammer hoogvlieger, echt jammer,

ik ben vandaag naast wat instellingen aan de 600er doen,
    ook nog met de 450er gevlogen rond 1/2 uur,
    loops voorwaarts en achterwaarts gingen goed,
    roll nog niet,

dus verder oefenen

groetjes van Uwe

14. Daviddutch

Daviddutch

Lid geworden:
    16 jun 2012
    lekker net even 6 lipootjes met de 120 rondgefladderd:D Wat een heerlijk weertje

15. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    Heb 2 statisch duikende u-boten gehad, de grootste 200 cm, 18 kg de ander rond 170 cm en 9 kg. Absoluut een van de meest uitdagende en moeilijkste takken van de rc. En als sleutelen je frustreerd is deze tak geen goed alternatief... Veel trial and error als je zelf bezig gaat. Tenzij je een rtr boot over neemt maar dan nog.

Daarbij is transport nogal een issue met zo'n bakbeest en zomaar ergens gaan varen doe je ook niet. Zomaar een kleine 800 euro of meer onder water zien verdwijnen zonder de veiligheid van een zwembad o.i.d. doe je niet zo snel... ;-)

Hier nog een filmpje van een testduik toen ik mijn U-47 van Robbe scratch had omgebouwd naar statisch duikend. Zwaartepunt was nog niet ideaal op dat moment. Project van een paar maand geweest.

SDC114612.mp4 - YouTube

Robbe U-47 static testdive - YouTube

Gewoon het mooie weer afwachten! Ome Bert heeft mij vorige week ook een mooie preek gegeven, en ik kan hem niet ongelijk geven. Feit dat de zin om met de 700 gisteren te gaan vliegen totaal ontbrak ondanks de perfecte omstandigheden bevestigd dat alleen maar ;-)

Ohwja... 2.4 GHZ werkt niet onder water dus daar heb je niks aan, terug naar de 40 mhz!

16. Gert-JanP

Gert-JanP

Lid geworden:
    17 okt 2011
    Vraagje:

Ik heb V3.0 op me 3gx gezet en alles keurig ingesteld. Echter is mijn elevator limit volgens mij niet juis. Wanneer ik vol voorwaartse of neerwaartse elevator geef is de uitslag enorm en bind het geheel (bij midstick pitch). Geef ik bij volledige pitch volledige voorwaartse elevator vooruit dan wil het geheel mijn anti rotation ding er uitrukken. Wat is hier aan de hand? Bij de instellingen geef ik bij stap 2 elevator limits vol voorwaartse elevator en bind het geheel niet en gaat het ook niet zo ver omhoog. Verlaat ik het menu dan is de uitslag weer enorm...

Edit:

Opgelost. In de flight mode parameter 2 instellingen de elevator travel limit van 70 naar 30 moeten zetten.

Laatst bewerkt: 18 feb 2013
  17. hoogvlieger

hoogvlieger Guest

tja, daar dacht ik vanochtend ook aan.....
    de boel dan af-vliegen is een idee.
    oftewel: bij forse crash geen oplap beurt meer.... en geen nieuw spul meer kopen.
    want dat geef ik toe: het doet toch wel wat, als je bedenkt dat een ander je met zorg in elkaar gezette helis vliegt...of crashed....:-|

en even :offtopic:
    je hebt een mooie U-boot :thumbsup:

Laatst bewerkt door een moderator: 19 feb 2013
  18. Chow

Chow Forum veteraan

Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Zijn er hier mensen die naast heli's ook af en toe een auto rijden als het teveel waait om te vliegen? Zit er zelf wel eens over te dubben. Tís alleen weer opnieuw zo'n complexe materie met veel inlezen.

19. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Heb al een jaar of wat een marder die ik op straat met slicks rijd (terrein is leuker maar het is zo'n kutwerk die auto iedere keer weer helemaal schoon te poetsen).

Maar om heel eerlijk te zijn is dat voor mij een dusdanige "voor erbij" hobby dat ik eigenlijk nog minder rijd, dan vlieg, als het koud is....

Heb nog wel een leuke Nitro buggy in tamelijk goede conditie voor je te koop. Ontvanger + ontvangeraccu er in en rijden maar. (geintje, volgens mij ben jij geen Nitro-man....)

Groet, Bert

20. Chow

Chow Forum veteraan

Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Voor het geluid zou ik wel een nitro misschien willen als ik sowieso een auto erbij ga nemen. Maar denk dat het teveel gedoe is. Dus ik lees me een beetje in. Als ik een auto erbij neem moet het ook niet gelijk een vermogen kosten. Beetje zonde als blijkt dat ik er snel op ben uitgekeken.

Deel Deze Pagina