Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door jeroenie101, 25 okt 2011.

  1. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Eindelijk men X2 rebuild thread ook eens afgewerkt bij de bouwverslagen.

    Kijk al uit om hem te kunnen re-maidenen. Je moet dat ding gewoon gevlogen hebben om te geloven hoe goed hij is.
    Enkel nog de tailboom supports erop gaan zetten maar is maar 2 minuutjes werk.

    What a beauty!
    [​IMG]
     
  2. hoogvlieger

    hoogvlieger Guest

    @jacobst: heb je op je heli gemorst??
    met die radiator krijg je 'm denk ik wel droog voor de maiden ;) :D
     
  3. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Inderdaad, had me vergist hoogvlieger... Had reeds een fles champagne tegen de romp kapot gegooid om hem te dopen toen ik me plots herinnerde dat ze dit enkel bij schepen deden... ;)
     
  4. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Is 'n mooie heli @JacobsT:

    ik heb die nx4 bestellt, well iets groter,
    maar ik ken die kleinen rakker van de Align 250,
    suc6 met maiden, en voorzichtig

    groetjes van Uwe
    (hier op werk heb ik geen autocorrektie, dus sorry voor fouten)
     
  5. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    De X2 is toch een stukje groter dan een 250 hoor. Is een 300-size en vliegt met 253mm blades. Als je ooit je T-rex250 vervangt, een X2 kopen!

    Heb iemand in de club die 1-maal met met X2 gevlogen had, volgende dag kreeg ik telefoon dat hij zich ook een kitje had besteld. Echt topdingetje!

    Laat weten hoe die NX4 bevalt. Heb er ook al naar zitten kijken. Zou heel graag een brandstofheli hebben maar ik vrees dat ik er teveel last mee ga hebben. Vervoeren in mijn wagen is niet ideaal en erg veel vlieggelegenheid zou ik er niet voor hebben hier in de buurt vrees ik.
     
  6. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Voor de NX4 komt een verslag,
    en een X2 zou ik niet kopen,
    alles onder 450 is voor mij te klein,
    vlieg die Rexen even n og tot ze uit elkaar vallen,
    en dan groter verder,
    dat zijn die plannen tot nu toe, en wie weet ...

    groetjes van Heli-Uwe
     
  7. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Waar heb je de NX4 gekocht? Fast-lad? Zou niet eens weten hoe ik moet gaan weten welke nitro motor erin moet.
    Ben wel jaloers, ik vind het een enorm mooi ding maar zou echt niet weten waar ik ermee kan vliegen... Nitro maakt toch echt wel een hoop lawaai
     
  8. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Maar nitro stinkt wel lekker en de herrie heeft zijn charme. Maar ik zou inderdaad ook niet weten waar ik er hier mee zou kunnen vliegen. En volgens mij zijn er ook best wel wat clubs waar je er ook niet meer mee mag vliegen ivm overlast.
     
  9. Tijn G.

    Tijn G.

    Lid geworden:
    21 aug 2010
    Berichten:
    1.314
    Locatie:
    Kennemerduinen
    Je kunt trouwens ook in de bossen oefenen...

    OH NEE,... bomen!!! ;)
     
  10. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Ja ik zou denk ik vrij makkelijk wel zo'n boom raken denk ik. Hem lukt dat niet :D
     
  11. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    Heerenveen
    Nitro maakt over het algemeen meer lawaai.. Denk dat die X4 aardig staat te gillen met zo'n klein motortje er in... Dus daar mag wel een knappe uitlaat op als je het mij vraagt. Dat is weer een van de voordelen van een 700 met goede demper, een aangenamer geluid.

    Zo'n schrale alignpijp bijvoorbeeld is 3x niks :rolleyes:
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.158
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Valt vast wel wat mee.....kleinere motortjes maken ook minder heftig geluid....

    De hoge toerentalllen zijn alleen zo vervelend.
    Die Zoom 450 van mij, die maakte ook ruim minder dan 80 dB dus heel zo luid niet. Maar die 25000 toeren, die waren zo iritant....

    Groet, Bert
     
  13. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Een Zoom 450? Protech? Is toch een elektro Bert? Of bestond daar ook een nitro versie van? 450 size lijkt me toch wat klein voor een nitro motor in te stoppen... Gaat toch veel te slechte power/ratio geven?
     
  14. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Daar is/was ook een nitro van. Vraag me af of die nog te krijgen is trouwens..
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.158
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee, is al jáááren uit de markt. Volgens mij was hij al uit de productie toen ik de mijne kocht en dat zal zo rond 2007/2008 geweest zijn

    De vermogen/gewicht verhouding was inderdaad niet geweldig, maar dat hoofdzakelijk omdat het ding erg zwaar was (ruim een kilo, vergeleken bij 800 gram voor een moderne electro 450). Voor 3D was het zwaar underpowered, maar voor gewoon sportvliegen ruim voldoende.
    Grootste makke was het relatief hoge brandstofverbruik (100 ml in 6 minuten op een 2.1 cc motortje. Mijn 10 cc heli's verbruiken in dezelfde tijd maar iets van 150 ml) en de behoefte aan veel Nitro.
    Daardoor was per gevlogen minuut het ding twee keer zo duur als de grote les-heli's....

    Maar het was wel een "lief" dingetje

    Foto gallerij

    Foto gallerij

    Foto gallerij

    Als je goed kijkt, zie je het vage rookpluimpje (kleine motortjes, kleine rookjes).

    Groet, Bert

    PS: het zoeklicht is gefotosjopt
     
  16. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Dus spares voor dat ding zijn ook al uit de handel vermoed ik.
     
  17. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Vage rookpluimpje Bert? Je ziet geen 4 meter ver! Hele weide hangt vol 'rook' ;)

    Kennis van me had een oude Zoom 450 en wou deze fixen voor zijn stiefzoon maar kreeg hem niet in de lucht. Had een gehele 2de frame staan maar er was 1 klein stukje van de tailslider dat ontbrak en je raad het al... NERGENS spares nog voor te vinden.

    Met enige handigheid heeft hij er een volledige KDS 450 tail opgezet en nu vliegt hij weer. Leuk vintage model al in mijn ogen. Protech was vroeger best een grote speler toch?
     
  18. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Kleinste nitro heli's nu zijn volgens mij de Walkera #83 en de Raptor 30. Of zijn er nog 450 sized nitro's te vinden?
     
  19. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Bij mijn weten niet.... Ik dacht zelfs dat Raptor 30 even groot was dan een NX4... NX4 is een 500 size niet?
     
  20. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Klopt, en raptor 30 een 550(mm bladen).
     

Deel Deze Pagina