Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door jeroenie101, 25 okt 2011.

1. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Heel lastig te zeggen. Draait de rotor? staat de heli op een tafel die mogelijk schud door invloeden van buitenaf (passerende vrachtwagens, houten vloeren, etc etc).
    Brommende of zoemende servo's betekent normaliter gewoon dat ze nét wél/nét niét in de gewenste positie staat. Maar verdr zou de servo in dat geval niet zichtbaar mogen bewegen.

Beweegt er van alles, dan zou ik er toch eens over gaan denken die servo te vervangen.

In geval van een hekrotor servo, eerst even de servo rechtsstreeks op de ontvangeruitgang proberen om uit te sluiten dat de gyro de storing veroorzaakt, en desnoods even een andere radio-set of servotester proberen, om er maar zeker van te zijn dat het aan de servo ligt of niet.
    Alternatief, kun je een andere servo (liefst hetzelfde type) aan de gyro-uitgang aansluiten en kijken of die wel/niet hetzelfde gedrag vertoont.
    Groet, Bert

2. Niek

Niek PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    21 aug 2002
    Tegenwoordige gyro servos willen niet meer aan de ontvanger..

3. Chow

Chow Forum veteraan

Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Kleine update. Buggy is gestart. We zijn er nog lang niet maar er zit leven in ;)

4. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Het meerendeel van de gebruikte hekrotorservo's zijn bij mijn weten nog "gewone" servo's met 1520 uS middentijd hoor..... Zeker in het kleine segment

Ik zag het! Cool! veel plezier met het leren kennen van het apparaatje.
    Als het goed is gaat het starten je steeds makkelijker af.

Wel een rotstreek van die default setting die niet bleek te kloppen....

Groet, Bert

5. Chow

Chow Forum veteraan

Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Gekkenhuis. En daar ben je dus gewoon 1,5 dag mee bezig. Gelukkig weet ik nu dat hij het doet. Dat lucht wel op. Ik hoop op nog wat extra tips in mijn nitro topic zodat ik straks op het veld wat meer dingen kan proberen als het niet lukt. Nu moet ik er even mee stoppen. Ik kan dit de buren helaas niet aandoen en de komende dagen is het te koud om hem goed in te lopen. Dus bij beter weer op een veldje verder. Maar de wetenschap dat hij het doet is tenminste fijn.

6. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008

Tsja.... achteraf had ik toch wel gelijk, als het mengsel klopt en de plug gloeit, dan loopt ie....
    Aan een default die niet klopt daar had ik niet aan gedacht.

Tip voor op het veld: tel de slagen vanaf volledig dicht zoals de sproeier nu staat. Dan heb je een nieuwe de-fault (de sproeier niet met kracht dicht draaien anders beschadig je de boel).

En lukt het ooit in de toekomst niet of je hebt een ander motortje waarvan je geen default weet:
    Hoofdnaald dicht, druppie "peut" in de carburateur, proberen. Kwartslag open, weer een druppie peut, weer proberen. Net zo lang tot hij door wil lopen. Daarna beetje vetter en klaar.

Een motor moet altijd aan de vette kant lopen, maar het is makkelijker tijdens het starten om een motor van "te droog" naar "steeds iets natter" te brengen, dan dat je hem aan het begin verzuipt en helemaal niet meer merkt of je de goede kant uit gaat of niet.

Groet, Bert

7. hoogvlieger

hoogvlieger Guest

nee, de rotor draait dan niet.
    en heli staat dan gewoon stil op 't pad naast 't veld.
    maar 't word dan natuurlijk bij 't optoeren verhult door de motor en rotors...
    dat ken ik, maar dat is toch meer brom geluid dan echt zichtbaar bewegen???

servo tester heb ik niet, maar zal dat eens proberen.
    helaas moet dan wel de boel deels uit elkaar, dus dat post ik nog...

heb er maar één van, dus dat word dan een andere...

alvast bedankt voor de tips :thumbsup:

groet,
    Hoogvlieger

8. Chow

Chow Forum veteraan

Lid geworden:
    21 mrt 2011
    @Bert
    Default is "flush to the edges" en dan 2 naar binnen. Dat blijkt dus 2,5 te zijn. Ik ben in ieder geval blij dat ie is gestart. Anders blijf je met het idee rondlopen dat de motor niet deugt. Nu ben ik opgelucht en kan ik zodra de gelegenheid zich voordoet dat ding gaan inrijden en afstellen. Dat gaat nu niet meer gebeuren. Moet boodschappen doen en koken.

9. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    en na het inlopen verloopt die afstelling...

eerst moet ie lopen, en betrouwbaar blijven lopen
    dus bv 1 tankje pruttelen
    dan rustig en op het gemakkie rondjes rijden
    en tussendoor luisteren en kijken naar de motor wat ie wil

Maar iedereen heeft wel een eigen manier om die dingen in te laten lopen
    en zeker bij een abc motor is dit erg belangrijk

10. Chow

Chow Forum veteraan

Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Hij loopt nog geen tank. Slaat na 45 seconden af. Maar we gaan ermee klooien. Hij stond te rijk om te starten. Staat nu halve slag armer en hij start. Misschien nog iets armer? Of juist kwartslag rijker weer.

Maar goed is meer iets voor het andere topic..

motor-start-niet-na-lezen-alle-howtos-en-stickies

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  11. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Op dat filmpje klonk hij mij erg schraal in de oren, maar dan moet je niet aan de hoofdnaald zitten, maar de stationair naald 15-30 graden linksom draaien. Dat is meestal de schroef die in het hart van de gasschuif zit (weet niet meer uit mijn hoofd hoe dat bij jouw motortje zit, maar ik dacht ook zo....).

Hij klinkt nu een beetje "gladjes", hij mag wel iets meer "knetteren" (lastig, een geluid te omschrijven.

Hij slaat namelijk vermoedelijk af na 45 seconden omdat hij te heet wordt. Stilstaand stroomt er niet voldoende lucht om de kop.... Een ventilator kan ook uitkomst bieden....

Groet, Bert

12. Chow

Chow Forum veteraan

Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Je bedoelt de idle schroef of de lage naald? Ik heb foto's in dat andere topic geplaatst.

13. JoopB

JoopB

Lid geworden:
    10 jan 2013
    Vandaag weer even heerlijk twee accu's leeg gevlogen met de T-rex 700. Ik heb vlakbij mijn huis een nieuw veld / weiland ontdekt en dat bevalt prima. Geen mensen, geen honden alleen auto's op afstand :thumbsup: Moet echt gek gaan wil ik daar schade aanrichten ;)

Ik ben nu alvast de accu's aan het laden voor morgen. Weekend is het weer een stuk kouder dus ik neem het er nu even van :cool:

@Chow: goed om te horen dat er nog tekenen van leven zijn. Geeft weer energie om verder te gaan.

14. Heli-Uwe

Heli-Uwe Forum veteraan

Lid geworden:
    9 apr 2012
    Hoi @Chow: en collega's,

feli met het motortje, moet toch ...
    goed luisteren naar de motor en hoezo slaat die af,
    Bert gaat je goed helpen,

en laat hem roooooken

groetjes van Heli-Uwe

15. Heli-Uwe

Heli-Uwe Forum veteraan

Lid geworden:
    9 apr 2012
    Goed bezig @JoopB:

ik hoop ook op weer aan het (vrije) weekend,
    wil ook met benzine / nitro naar buiten,
    dat is dan meest een zaak van meer dan 30 minuten,
    en lastig als het teeee koud is.

groetjes van Uwe

16. JoopB

JoopB

Lid geworden:
    10 jan 2013
    Vandaag nog even vier vluchten gemaakt met de Rex en de Logo. Het weer viel toch vies tegen door de wind en de lagere temperatuur. Maar het was toch even lekker. Nu de accu's maar weer op de store spanning omdat het prut weer wordt :(

17. Chow

Chow Forum veteraan

Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Hier was het juist nog prima weer. Beter dan voorspelt. Was alleen hele dag zo'n beetje de deur uit dus kon weinig doen.

18. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    De beslommeringen van vandaag:
    De derde outdoor-lesheli omgebouwd naar vonkontsteking en teststart gemaakt. Vanwege tijdbesparing hadden we een motor die al een aantal jaar ongebruikt op de plank lag en die bij ons nog nooit gelopen had (tweedehands ongezien gekocht) alvast vantevoren van magneetschijf voorzien, en domweg de motoren uitgewisseld.
    Deze motor bleek met vonkontsteking letterlijk met de eerste klap van de starter vlekkeloos te lopen (wel eerst geprimed natuurlijk). Morgen alleen nog de nieuwe koeltunnel monteren zodra die met de post binnen is.
    Morgen ook nog even een nieuwe hekrotor-aandrijfas in mijn heli (vorige week het gras aangeraakt) maar dat is een fluitje van een cent.
    Dan hebben we vanaf dit weekend drie heli's met electronische ontsteking draaien en kan het grote brandstofbesparen beginnen....

Helaas is het dit weekend waarschijnlijk kloteweer en het zal dus voorlopig wel "knarsetandend uit het raam kijken" i.p.v. vliegen worden....

Groet, Bert

19. Chow

Chow Forum veteraan

Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Volgens mij is het volgende week ook prut. Zit dus ook uit het raam te kijken :(

20. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Ach, ik ben nog steeds met de gee bee bezig...
    Gewoon knap hoeveel er van bekend is, en hoe slecht het kleurschema eigenlijk te vinden is...

Heb nu van een foto van een gee bee bovenaf de vormen opgeschaald, overgetrokken, bijgewerkt en nogmaals overgetrokken op de folie

Wat een werk..
    Maar het zit best aardig in de buurt van wat het hoort te zijn
    Het wordt nog s wat

Deel Deze Pagina