Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door jeroenie101, 25 okt 2011.

1. Heli-Uwe

Heli-Uwe Forum veteraan

Lid geworden:
    9 apr 2012
    Die R617FS heb ik ook in de anderen helis,
    en komt ook hier in de Gaui,
    en nog plezier met de 700er, als het maar weer droog is.

groetjes van Uwe

2. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    Donderdag direct na het werk maar even een testvluchtje, dan voorspellen ze redelijk weinig wind. De voorspellingen voor het weekend zijn weer om te janken.. 0 tot 2 graden en 5bft wind...

Nog even en dan is de winterstalling weer leeg, ga ik in de pauze daar wel met de 250 rondjes vliegen haha. Droog en windstil ;-)

3. gevaho

gevaho

Lid geworden:
    4 jan 2009
  4. Chow

Chow Forum veteraan

Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Veel plezier maar ik denk dat het pas 2e helft van de volgende week weer een beetje te doen is. Denk er steeds serieuzer over om er wagens echt bij te gaan doen voor de volgende winter. Er is hier vlakbij een indoorbaan (Mach in Heemstede). Je hoeft geen lid te worden maar kunt ook per keer betalen als je dat wilt. Denk dat dit wel een manier is om de seizoenen door te komen. Zomers vliegen en in de winter rijden.

5. hoogvlieger

hoogvlieger Guest

@chow:
    wat voor wagen rijd je dan momenteel?:)

zit er zelf ook over te denken om er een auto bij te nemen, want 't vliegweer laat al een tijd te lang op zich wachten....
    denk aan iets om wat off-road mee te rijden (cq raggen)
    want de heli's staan mij teveeel op de plank met die wind...

groet,
    Hoogvlieger

6. Chow

Chow Forum veteraan

Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Ik heb nu die goedkopere nitro buggy als nitro experiment maar wil over een paar weken een 1/10 buggy/truggy electro aanschaffen. Pal bij mij achter hebben mensen een offroad circuit gemaakt. Daar kan ik dan elke dag rijden en in de zomer schijnen er dagelijks mensen te zijn. Voor de indoorbaan komende winter kan dat met dezelfde wagen of eventueel een 1/10 onroad wagentje van Tamiya.
    Wat betreft de offroad wagen is Traxxas veel gebruikt maar mij nu nog te duur. Denk dat ik begin met een Team C. Ik wil niet gelijk enorme bedragen uitgeven. Als de liefde van korte duur is zit ik met een hoop duur spul.

Maar ik heb inderdaad hetzelfde hoor. Vanaf september vorig jaar nauwelijks nog kunnen vliegen. Straks krijgen we beter weer ongetwijfeld en dan zul je zien dat we weer veel dagen wind krijgen. Ik wil er dus echt iets bij hebben.

7. Heli-Uwe

Heli-Uwe Forum veteraan

Lid geworden:
    9 apr 2012
    Hoi en bedankt ook,
    heb ik niet voor goed gekeken,
    ik gebruik anders (en nu ook) die R617FS met n' paar Y-kabels,
    gaat ook, en met de fbl systemen heb je ook niet meer kanalen nodig.

groetjes van Heli-Uwe

8. gevaho

gevaho

Lid geworden:
    4 jan 2009
    Idd Uwe, s bus is ideaal voor FBL, een kabel van je ontvanger naar de FBL unit en je bent klaar.

9. Heli-Uwe

Heli-Uwe Forum veteraan

Lid geworden:
    9 apr 2012
    o.k.
    bedankt voor de info,

ben nu ook nog met ingewikkelde dingen bezig,
    zo als mijn Gaui voor maiden klaar te krijgen,
    ook nieuwe dingen, die ik nog niet heb gehad,
    .. v-bar, nitro-governor,

groetjes van Heli-Uwe

10. hoogvlieger

hoogvlieger Guest

hoera! hij is aangekomen:

de Robbe Carbon speed digital ''cool'' tailservo voor m'n AS-350:

omdat de heli voor een overgroot deel uit elkaar moet, (om maar in de buurt van de oude tailservo te komen) is er ondanks 't wegblijven van vliegweer, weer wat te doen met de hobby :rolleyes:

maaaarrrr: zie net dat deze servo van Robbe op 4.8V werkt.
    en volgens de bouw handleiding van de heli heeft de RCE-BL35P ESC maar drie standen voor de toevoer naar RX, servo's etc: 5.0V - 5.5V en 6.0V
    't heeft er de schijn naar dat de Robbe dat niet echt leuk gaat vinden...
    :???::???::?

groet,
    Hoogvlieger

EDIT:
    @Bert: je legde uit elders in dit topic dat ik die ingebouwde BEC ook op 5.1 a 5.2 kon zetten, maar is dat dan niet net wat te hoog voor de Robbe???
    zo niet, dan gooi ik ESC's Bec gewoon op 5.0V, en kan de servo worden ingebouwd.... of moet 't eerst tot 4.8 worden teruggeschroefd??:???:

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Geen zorgen, die servo doet het (in de lange praktijk bewezen) probleemloos op 5.1 volt, en dus is 5 volt geen enkel probleem.
    4.8V betekent, dat hij geschikt is tot 4 cellen NiCd/NiMH. Volgeladen zijn die rond de 6V, wat al heel snel afzakt naar ergens tussen de 4.8 en 5.5 volt.
    Korte tijd overleven ze die 6V probleemloos, maar bij continue (en knetterconstant afgeregelde) 6V leggen ze na een paar weken/maanden het loodje.

Jouw ESC op 5 V levert geen enkel probleem op.

Zelf heb ik er een voltage regulator tussen gyro en servo (zo'n "servoverlengsnoertje" met wat electronica er in) en die houd de spanning haarscherp op 5.1 volt (heb nog een oude ESC zonder spanningsinstelling). Gaat al drie jaar goed....

Da's een top-servootje voor de 450 size, wat je daar hebt....

Groet, Bert

12. hoogvlieger

hoogvlieger Guest

oke, dat is duidelijk :D

nog een ''edit'' op m'n vorige post: je sprak een paar posts terug ook over ''Revo curve'' , gebruik je die?
    ben nieuwsgierig gemaakt, want ik heb daar om eerlijk te zijn nog niet van gehoord....
    van wat ik op internet vind, (Engels) heeft 't iets met 't afstellen van de gyro te maken, maar over 't effect ervan op 't vliegen word weinig tot niks verteld...:?

m'n beslommeringen:
    na 't ophalen van de servo, maar weer eens gekeken naar de auto tak van de RC hobby.
    de HPI Apache lijkt wat, maar denk toch dat ''iets goedkoper'' een betere overweging is...

13. Chow

Chow Forum veteraan

Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Mooi ding inderdaad. Zit zelf steeds naar een Slash te kijken maar ik ga m'n verstand gebruiken dus neem wat goedkopers voorlopig. Wel electro. Dat nitro ding bewaar ik wel voor de dagen dat ik tijd heb om er mee te klooien. Denk dat hij er volgende week wel komt. Eerst nog een rondje lezen ;)

Verder vandaag binnen gevlogen. Nou ja vliegen. De V120D02S in de woonkamer in de lucht gehad. Ding is eigenlijk te groot voor een woonkamer maar als je rustig aan doet gaat het wel. Lekker om hem weer even te horen.

14. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Revo mixer

Was vroegah een uitkomst toen de gyro niet in zwang was, of men nog voornamelijk in normal rondvloog

Revo past de verhouding staartpitch (om het een naam te geven) aan op de hoofdpitch
    Zo kun je in principe, bi windstil weer en een volledig correct ingestelde heli, zonder gyro af
    Een gyro wordt hiermee ontlast. In normal doet een gyro voornamelijk een beetje hoeken meten, en een beetje corrigeren. Maar als de staart ergens anders uit gaat hangen, stuurt de gyro hem niet terug

Iedere correctie vooraf is gewoon 100x meer waard dan een correctie naderhand.
    Zeker in de schaalhelibussiness, waar vermogen in de staart nog wel eens ver te zoeken is.

In heading hold werkt de gyro compleet anders. Dan gaat de gyro ook echt kijken of zijn uitgevoerde correctie afdoende was om weer op het 0 punt terecht te komen. Zo niet, regelt hij net zo lang bij tot hij daar alsnog beland
    Aangezien revo een input vanuit de zender is, zal een gyro in hh dus hierop reageren, waardoor de staart gaat verlopen.

Daarom mag de revo nooit aan als de gyro in hh staat

15. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Ja.... ik gebruik Revo op AL mijn heli's....
    Het maakt, mits goed ingesteld, een rate gyro nagenoeg even stabiel en strak als een HH gyro.

Wat het doet is het volgende: als je pitch geeft, word het rotorkoppel groter, en heb je dus meer hekrotor-pitch nodig om de staart op zijn plek te houden.
    Bij HH gebeurt dit automatisch: je geeft pitch, de staart wil daardoor wegdraaien, en de gyro detecteert dit en corrigeert net zo lang tot de staart weer precies op de plek is waar hij was voordat je pitch gaf.

Een rate gyro kan dat niet. Die detecteert de draaiing, en stuurt tegen, maar zodra de draaiing ophoud houdt ook de gyro op met corrigeren, en de staart keert dus niet terug naar zijn oude stand.
    Er zit gelukkig een vaste verhouding tussen de hoeveelheid pitch die je met de pitchstick geeft, en de hoeveelheid correctie die de hekrotor nodig heeft om dat op te vangen. Deze verhouding stel je in via de Revo-curve.
    Goed ingesteld, corrigeert die curve dus de hekrotor nog voordat de staart überhaupt wegdraait, en de gyro merkt er dan niks van, detecteert geen draaiing en corrigeert dus ook niks, want dat doet die Revo-curve allemaal voor je.

Het effect is, dat je heli vliegt als voorheen, maar je krijgt "feedback" als je dwars op de wind hangt (je moet een beetje rudder-stick houden als je dwars op de wind hangt) en in bochten volgt de staart wat natuurlijker en meer vanzelf. Het nadeel is dat achteruitvliegen minder makkelijk word, en 3D toch wel heel lastig.... (dat laatste vind ik geen nadeel, maar velen zullen daar anders over denken ;) )

Ten overvloede: als Revo ingeschakeld is, KUN je geen HH gebruiken (tenzij in jouw zender Revo gekoppeld kan worden aan de HH/Rate schakelaar: dan moet hij uit staan in HH en actief zijn in Rate mode)

Groet, Bert

16. hoogvlieger

hoogvlieger Guest

oke, zo zit dat dus :rolleyes:
    dan kan ik daar nog mee experimenteren om 't vlieggedrag te perfectioneren... of gewoon niet doen :p
    heb zonder aan die curve te komen, met de staart leren vliegen zoals ie nu is.
    dus wie weet zal ik de curve helemaal niet nodig hebben :rolleyes:

bedankt voor de heldere uitleg :thumbsup:

groet,
    hoogvlieger

17. Daviddutch

Daviddutch

Lid geworden:
    16 jun 2012
    eindelijk dan vandaag het lang verwachte pakje:D

kan ik eindelijk verder met het projectje 250

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. Chow

Chow Forum veteraan

Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Nou, ik ben benieuwd naar je FBL experiment :)

19. Heli-Uwe

Heli-Uwe Forum veteraan

Lid geworden:
    9 apr 2012
    Hoi Bert,
    (hoi @hoogvlieger),

ik heb bij GEEN Heli Revo ingesteld (niet meer),
    en vlieg ook soms in RR mode,
    voordeel, en ook leuk van 'zonder' Revo:

naar een beetje wennen weet je wat de heli doet,
    en je voeld heel goed wat de heli doet bij het draaien
    en bij achteruit vliegen (bij vooruit natuurlijk ook),

ik vind het leuk, als je maar weet wat die doet,
    en dat is bij mijn grote Bell niet weinig.

groetjes van Uwe

20. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    Die bell leent zich juist perfect voor rate mode vliegen, kan je tenminste echt met de staart sturen. Zelfde met de Piper, die moet je net als de echte ( vliegeigenschappen komen heel dicht bij die van de echte) veel met je rudder vliegen. Zonder gyro dus elke stuurfout of imperfectie zie je direct terug in je vliegbeeld. En vooral bij start en landingen met crosswind een leuke uitdaging.

Dat maakt het vliegen in rate met een heli weer leuker.... Echt sturen. :)

Deel Deze Pagina