Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Link naar bladhouder is kapot, kan tijdens het problematische moment gebeurt zijn.
Kan dus ook de onbalans veroorzaken. Er vliegen wat zaken van de heli af op dat moment, het moet schijnbaar een stevige oplazer geweest zijn in het frame

Dus of de schijf liep vast, of de motor.
De schijf heeft veel energie in zich, heb je echt wel wat meer voor nodig dat een flapperend stukje polyester.
Misschien dat er toch ergens een scheur zit..

Of motor, en dat blanke stuk in de tunnel zat er misschien al..
 
Tsja... Ik zat in de draai om over te gaan tot FFF. Was het 10 sec later gebeurt dan was de MD total loss geweest want snelheid pakt ie wel lekker op...
 
De link is nog wel heel, het is de stuurstang die onder de link finaal is afgebroken.

Tuurlijk heeft ie een opdonder gehad, echter het landingsgestel heeft een groot deel van de klap opgevangen. Dat de grond ook nog iets geabsorbeerd heeft was zichtbaar aan de skidsporen.

Aan de andere kant viel de klap ook wel weer mee, antennes onder de romp en de steun aan het eind van de staart zijn allen nog intact. Zelfs de kreukelzone in de romp tov het mechaniek is nog intact. Had al met al erger verwacht.
 
Crime scene:

6441dc4f22a6af4a281f173e974cff59.jpg


f412cd985b244ce55f76b1a2c2aaf8b5.jpg


Binnenkort eerst maar eens een Kalt Space Baron uit '91 weer de lucht in sturen :-) Het type heli waar ik in '94 mijn eerste lesjes mee heb gehad!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
wie weet is met de tik van de motor de link gewoon gebroken..
maar dat gaan we pas weten als je een beetje aandacht aan hem hebt gegeven ;-)

keep us posted..
 
Of de stang is eerst gebroken en dan krijg je ook zo`n effect, een heftige vibratie in de rotor en dan gaat die fan ook aanlopen. wie weet...
 
Of de stang is eerst gebroken en dan krijg je ook zo`n effect, een heftige vibratie in de rotor en dan gaat die fan ook aanlopen. wie weet...

Dat zou ook een hééél waarschijnlijke gang van zaken zijn.

Acht ik eerlijk gezegd waarschijnlijker dan mijn eigen theorie over een klemlopende motor

Kijk eens of je sporen kunt vinden van dat die stuurstang ooit gebogen en weer gericht is geweest.
Normaal breken ze nooit, maar als je ze in de buurt van de overgang van glad naar draad buigt, zijn ze net zo zwak als elk ander gebogen draadeind. Dat, of de stuurstangen waren niet origineel.

Groet, Bert
 
Denk dat dat de meest voor de hand liggende oorzaak is, zou de vibraties en het sterk teruglopen van de headspeed wel verklaren. Een vibratie uit de rotordisc is zeker voldoende om het mechaniek te doen schudden en de fan aan te laten lopen. Zal straks eens een foto van de betreffende stang maken.
 
Ik heb eigenlijk hetzelde voorgehad met een Vario Jetranger met hangmechaniek.
Daar schoot ook een linkje van de rotor waardoor er 1 blad vrij kwam te bewegen, gevolg was een enorme brom/vibratie, de koelvin zaagde keurig de koeltunnel rondom door waardoor het geheel als een slappe zak naar beneden kwam, de koeltunnel van zo`n helie zorgt ook voor de stevigheid. Mijn helie viel in de plomp en had nauwelijks schade. Maar het geluid was ongeveer hetzelfde.
 
Beslommering voor vandaag:

nog eens 4 vluchten met de 700er kunnen doen op VB,
wel een echt koude wind, maar het was gezellig !
Bedankt Laurens !

Groet
Uwe
 
De betreffende stuurstang...

4585fc7a05e0322408f7a70a9f727ea4.jpg


b164c9ff741c67ba1912755a1e60e12d.jpg


Op een of andere manier gaat het altijd met 700 size heli's mis, zal wel vervloekt zijn ofzo... :-s
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb je het resterende stukje ook nog?

Hij is precies daar gebroken waar ik verwachtte: op de eerste gang van de draad.

Ben benieuwd of het afgebroken stukje ook recht is, of dat je kunt zien dat die ooit krom geweest is....

Uit zichzelf breken ze niet, er komen op die stang namelijk helemaal geen buigkrachten (ja, 5 of 10 gram centrifugaalkracht of zo...:rolleyes:), uitsluitend duw en trekkrachten.

Het blijft inderdaad heel vervelend....

Groet, Bert
 
Heb ik, zit volledig in de link. Zal goed kunnen dat het ooit eens verbogen is... Geen idee.

De overige schade aan het mechaniek is de steun die de swash op zn plek houd, finaal afgebroken en de twee pennen uit de washout zijn foetsie.
 
Die pennen kun je indien nodig zelf maken uit 2 mm rondstaal, maar zou ik niet doen: datis te hard, en dan gaat er de volgende keer iets ander kapot....

Maar.... nu komt er wel wat boven water: zijn die pennen weg????

Of krom?

Als ze krom zijn, is dat normaal (de washout schuift van de pennen af en drukt ze daarna krom), als ze weg zijn, heb je de reden voor de crash te pakken: dan ben je de laatste pen verloren en slaat de washout weg, dat wegslaan breekt je stuurstang en is het gebeurd met de pret....

Ga maar eens zoeken of die pennen nog in de romp liggen, met een beetje mazzel zijn ze in het gat in de doghouse naar binnen gevallen.

Controleer die imbusboutjes waarmee ze vast horen te zitten eens op loktite? Goed kans dat daar een bouwfoutje boven water komt...

Groet, Bert
 
Heb een vraagje, weet niet precies hoe en wat maar ik heb (denk ik) een probleem of niet :P
Mijn tail rotor van mijn 450 gaat meer een kant op als de andere kant.
nou denk ik dat dat eigenlijk ook nodig is omdat hij natuurlijk meer een kant op moet omdat hij tegen de main rotor in werkt.
Maar ik vind het wel een heel klijn beetje.
Zal even foto plaatsen.

full

full

Straks maar eens een bouverslag maken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dat kan makkelijk.
tegen het koppel in heeft hij veel uitslag nodig, met het koppel mee heeft hij eigenlijk bijna niets nodig.

Met de servo in het midden, zou hij zelfs ong. 5 graden tegen het koppel in moeten hebben..
 
Ja.... alleen volgens mij ligt hier de heli op de kop tijdens het fotograferen?

In dat geval is die asymetrie wel precies de verkeerde kant op....
Ga maar eens van leading edge naar trailing edge aansturing, en dan zal het een stuk beter kloppen...

Als de heli rechtop staat, en je expres de hekrotor links gemonteerd hebt, dan is het goed zo.

Groet, Bert
 
dat kan makkelijk.
tegen het koppel in heeft hij veel uitslag nodig, met het koppel mee heeft hij eigenlijk bijna niets nodig.

Met de servo in het midden, zou hij zelfs ong. 5 graden tegen het koppel in moeten hebben..

Dat vermoeden had ik al, maar ik denk vraag het toch even.
Was aan het kijken naar een dubbel uitgevoerde tail slide toen dit mij opviel.

Wel weer wat geleerd trouwens (wat dus eigenlijk logisch is) servo in het midden is het midden van de tail slider. dus in het midden heeft hij al 5g uitslag natuurlijk om tegen de main in te werken.
Want als hij natuurlijk op 0 pitch staat draait hij als en tol in de rondte :P

En ja brutus hij leg op zijn kop, had hem eerst op tafel leggen en gaat moeilijk met die staart vin, toen maar besloten om hem op de tafel rand te leggen.
 
In dat geval is je asymetrie verkeerdom: bladegrips van de tail omdraaien verhelpt dat.

Je hebt nu meer "trekkracht" als duwkracht, en de staartrotor moet in neutrale positie reeds duwen....

Bladegrips draaien, daarna bladen weer goed zetten, en dan zou het probleem over moeten zijn.
Daarna moet je nog wel je servo EN je gyro reversen, want hij stuurt dan "de andere kant op"...

Groet, Bert
 
Back
Top