Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door jeroenie101, 25 okt 2011.

1. easy

easy

Lid geworden:
    15 sep 2011
    Haha ja dat is bij mij hetzelfde maar ik heb al genoeg elektro spul en brandstof lijkt me best leuk maar vooral als er mensen zijn die je er in de praktijk goed mee kunnen helpen in het begin, kwestie van afstelling e.d.
    Maar hier in België heb ik het gevoel dat bij de hobbyisten heli vliegers elektro zwaar de overhand heeft.

Ha op de 600 dan een Beast hé! ;)

Heb effe ook gezien op windfinder cadzand en ik zie 5bft met pieken tot 7.

Heb je filmpjes al gezien dus met jou vliegkunsten moet dat te doen zijn met 450 maar effe extra aandachtig zijn zal wel geen kwaad kunnen. Ik heb toen ook wel geland en opgestegen met de neus recht in de wind. Zoals de schaalmannen dus ;)

Laatst bewerkt: 9 dec 2015
  2. easy

easy

Lid geworden:
    15 sep 2011
    Als bert daar met een heli staat te vliegen en moest er dan 1 met een drone naast staan dan zou het voor mij persoonlijk wel direct duidelijk zijn wie er voor paal staat ;)

Een computer/gps gestuurde spinnekop heeft niet veel meer met modelvliegen te maken in mijn ogen, het kan wel o.a. fantastische beelden maken, daar ga ik zeker niet over discussiëren.

Maar ik begrijp je opmerking perfect zene.. maar dat van die oogbeschadiging, bedoel je dan fpv vliegen?

3. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Nee, was op het nieuws toen een kind een oog ernstig beschadigde met zo`n kruidvat drone.

4. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Een beetje wel, ja....

Maar tegenwoordig heb ik een paar leerlingen die met Drones en volledig GPS gestabiliseerde, bail-out zelfreddende en volkomen autonoom vliegende Goblins alles kunnen, maar die nu toch proberen een gewone 450 (flybar en rate gyro) ook te leren beheersen....

En dan vallen er opeens behoorlijk "de schellen van de ogen"....

5. jeroen1987

jeroen1987

Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Drone's zijn tegenwoordig zo commercieel dat je ze echt overal kan kopen...
    Van Bart Smit tot aan de Action en ga zo maar door.
    Nog even en je kan in de supermarkt zegels sparen voor een drone!

Het is dus niet vreemd dat er steeds meer overlast/ongelukken veroorzaakt worden door deze drone's

6. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Tsja... Drones hebben misschien de hobby "verrijkt" (al zie ik dat toch een tikkeltje anders) maar wat ze ook gedaan hebben voor onze hobby, ze hebben bepaald géén goed gedaan aan de publieke opinie over onze prachtige hobby....

Er zijn momenten dat ik verschrikkelijk chagrijnig wordt om de niet aflatende "ontwikkelingsdrift" van de mensheid.... :p

En soms ook weer niet... :D

En wat die ongelukken betreft: De mensheid ziet kans om ongelukken te krijgen met zo iets simpels als een snoepje (je kunt er in stikken) of een doosje lucifers :eek:(ik heb letterlijk iemand een brandende lucifer terug zien stoppen in het doosje, het doosje in zijn borstzak zien steken en daarna stond zijn nylon bloes in de fik, met afschuwelijke brandwonden tot gevolg) dus nogal wiedus, dat zelfs met een drone van de Action nog ongelukken gebeuren...

De mensheid is gewoon niet wijzer...:rolleyes:

7. Heli-Uwe

Heli-Uwe Forum veteraan

Lid geworden:
    9 apr 2012
    Het overstappen van flybared heli naar flybarles is leuk en je vind het meteen makkelijk en mooi,
    maar als je na een tijdje de oude flybared oldie weer uit haalt, moet je echt weer wennen,
    toch wat anders,

persoonlijk vind ik flybarles veel beter,
    en een heli met flybar kan je misschien ombouwen naar fbl en vliegen misschien zelfs zonder fbl-unit,
    ga ik misschien eens doen met de T Rex 600 nitro en / of de Vario Benzinetrainer,

en de windkracht 6 met een 450er, dat gaat wel,
    maar vlieg maar een looping of en paar 3D figuren,
    da moet je wel goed kijken, wat je doet.

8. P.L.

P.L.

Lid geworden:
    14 feb 2015
    Voor de meeste onder jullie natuurlijk gesneden koek maar voor mij nog volledig nieuw (en het antwoord zal ongetwijfeld ook wel ergens in dit subforum staan).
    Maar wat is in jouw optiek nu het daadwerkelijke verschil tussen flybarred en FBL?
    Is het verschil iets wat enkel opvalt als je 3D o.d. gaat vliegen? Of is het in het geheel iets anders / beters?
    Ik heb nu nl. een Raptor 50 flybar op de kop getikt om ook eens na tig jaar vaste vleugel echt te leren met een heli te vliegen.
    Heb al wat heli-uurtjes op de sim gemaakt, dit is m.i. een toevoeging en heeft wel wat schade bespaard / de grondbeginselen geopenbaard, maar het echte werk is het natuurlijk niet.

Gr.
    Paul

9. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Je merkt het verschil al in het hooveren....

Een Flybar is een mechanisch systeem, en reageert op invloeden van wind en dergelijke, moet je zelf nog een en ander aan sturen: jouw stickbeweging stuurt de heli aan, dus je moet handmatig windvlagen wegpoetsen.
    Een FBL systeem werkt via computer en sensoren, en jouw stickbewegingen worden door de computer vertaald naar een beweging, die via sensors exact uitgevoerd word.
    Windvlagen worden door het systeem zelf min of meer volledig weggepoetst.

Vergelijk het met een gewoon gaspedaal (flybar), en een cruisecontrol (FBL): met het gaspedaal moet je zelf extra gas geven als je de bult op rijd, de cruisecontrol doet dat automatisch. Alleen bij cruisecontrol moet je je voet van het gas halen, en bij FBL moet je nog wel enigszins blijven sturen.

Welke je beter vind, hangt geheel van jezelf af. 90% vind FBL beter, een enkeling, zoals ik heeft er een schurfthekel aan.....

Jonkje vindt dit leuk.
  10. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    verschil..
    er is niet zozeer echt verschil...
    het is anders.

en dat is persoonlijk.

flybar is technisch veel makkelijker af te stellen. beter te volgen voor de jan boerenfluit.
    en wie is dat niet ;-)
    zodoende is een maiden ook gewoon te voorspellen. bij fbl is nooit te voorspellen wat ie doet, dat weet je pas als hij los komt.

flybar heeft wat meer mechanische feedback.
    wat handig is, weet je wat het ding doet.
    fbl hangt daarentegen lekker tegen de windvlaag in, en houdt zijn hoek vast.
    dus zolang de windvlaag hetzelfde blijft, blijft de heli hangen.
    moet je wel al de kunde hebben om dat evenwicht op te zoeken.

maar sturen moet je toch.
    en dat moet je eerst leren. en om de voordelen van fbl (beter te fine tunen en op de persoon te zetten) goed te kunnen merken, moet je eerst kunnen vliegen.

gewoon die raptor eerst vliegen zoals bedoelt.
    is een goed vliegende heli.
    en ook die heli kan de meest rare 3d dingen aan.
    kom je verder, kun je altijd nog fbl doen.
    de ombouw kost nl nog wat ook. en je gaat er niet beter of makkelijker van vliegen.

11. P.L.

P.L.

Lid geworden:
    14 feb 2015
    Merci voor jullie antwoorden. Is dan een beetje zoals ik dan had gedacht / verwacht.

Verder sluit het ook aan met mijn idee dat flybar vliegen dan net iets meer 'puur' vliegen is (dus zonder allerhande elektronische ingrepen) en dat dit dan om te leren eigenlijk beter is.
    Maar dat zal ook wel een kwestie zijn van dat het persoonlijk is en dat iedereen daar zijn eigen mening over heeft?

3D en zulke of ombouw naar FBL was ik toch niet van plan, ik steek ereigenlijk tzt liever een schaalromp omheen.

12. easy

easy

Lid geworden:
    15 sep 2011
    Alles is zo wat gezegd, het vliegt idd anders, ik hoor ook bij de 90 procent die fbl "beter" vind maar heb ook een oude fb Raptor en dat zijn leuke helis.

Het grootste verschil merk je idd bij (veel) wind, bij een "windstille" dag vlieg ik even graag fb dan fbl. Fb heeft echt wel de leuke eigenschap dat je "meer zelf vliegt" en als je hem "vinniger" wilt maken kan je altijd lichtere paddles steken (heeft wel zen "nadelen" ook)

maar met 5 a 6 bft.. geef me dan maar een fbl met een goed afgestelde e stab :)

13. Heli-Uwe

Heli-Uwe Forum veteraan

Lid geworden:
    9 apr 2012
    fbl reageert ook iets directer,
    waar een flybar heli iets rustiger te vliegen is,
    de grootste verschil heb ik ervaren tussen de T Rex 250 flybar en de fbl versie.

14. Heli-Uwe

Heli-Uwe Forum veteraan

Lid geworden:
    9 apr 2012
    geef mij maar geen wind en veel zon,
    dan maakt het niks meer uit, juppppie :banana:

15. jeroen1987

jeroen1987

Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Ik heb zojuist aan de kust met een 450er fbl (3gx) gevlogen..
    Hier staat momenteel windkracht 6...

Eerst even rustig rond gevlogen om aan te voelen hoe de kleine rex erop zou reageren..
    Maar al snel voelde het weer vertrouwd aan, waarna ik heerlijk "3D" ging
    Je moet wel extra alert zijn op windverandering/windstoten aangezien de e-stab wel even tijd nodig heeft dit te kunnen verwerken en dat is wel even zweten wanneer je net bezig bent met een manoeuvre haha!

Ik sluit me helemaal bij @Heli-Uwe aan!! Geef mij maar windstil en veel zon

16. Student

Lid geworden:
    5 jan 2008
    persoonlijk heb ik ook alles fbl..
    maar dat heeft niet 100% met vlieggedrag te maken.

ik vind het met name een stuk mooier, zonder heel die rompslomp rond de kop.
    in onderhoud scheelt het heel veel punten controleren (lees: luiheid van mijn kant)
    je hebt een tik meer vermogen. de flybar zorgt natuurlijk ook voor "drag", weerstand, wat je natuurlijk ook weer merkt.

en je hebt meer mogelijkheden om te finetunen.
    iets agressiever, iets minder reactie bij een harde stop.. iets minder compensatie op de staart..
    Aan de andere kant, bij flybar had je die niet nodig.
    Gewoon originele paddels erop, uitslagen instellen, en het vloog eigenlijk altijd goed.
    iets agressiever of juist minder kon je doorgaans met de paddlegewichten regelen.

Voor mij persoonlijk maakt het ook niet zoveel uit of ik paddle of fbl vlieg.
    eigenlijk doen ze allebei hetzelfde. alleen laat een flybar machine iets meer zien waar hij mee te maken heeft.
    en dat vind ik persoonlijk ook juist een leuk punt van vliegen met de machine die je hebt: omgaan met de punten waar hij mee om moet gaan.

hoeft allemaal niet zo afgestreken en vlak te zijn..
    bij windkracht 6 zie je ook een 700 af en toe grote sprongen maken. vlieg je rustig, houdt je de inputs rustig, zal de heli an sich niet zulke gekke dingen doen.
    fbl of fb..

Wat bij een vliegtuigvlieger dan wel weer een punt is, is de gasduim..
    standaard vliegtuig piloot zit dat ding vastgeroest. wordt bijna niet mee gewerkt. ergens tussen half en volgas, tijdens landing misschien gas dicht..
    bij een helipiloot, die ook in wind vliegt, is die duim continu bezig..
    wind onder de rotor = minder pitch, wind erop = meer pitch.. ook in hoover kom je dit tegen.
    vlak bij de grond wordt de pitch even een wat kritieker punt. grondeffect.
    allemaal niet zo spannend, als je de duim maar een beetje onder controle hebt.

daar zie ik iig meestal de uitdaging ontstaan ;-)

17. Student

Lid geworden:
    5 jan 2008
    je zou voor de grap eens op moeten letten wat er werkelijk gebeurt met dat ding...

de fbl unit heeft die windvlaag allang gecompenseert. is hij snel genoeg voor..
    en een beetje normaal afgestelde 450 kan dat qua vermogen ook best hebben.
    alleen, die correctie is met name op de 3 assen, elevator, aileron en staart.
    die pitch doe je zelf... en bij veel wind kan die heel heftig uit de hoek komen..
    zeker als je wat enthousiastere figuren doet..

bv, tijdens een flip op zijn plek, moet je ff stevig aan de pitch trekken om hem op 1 plek te houden...
    waar je normaal even de pitch naar 0 gooide, is dat nu niet voldoende omdat de rotor ook als zeil gaat fungeren
    dus moet de pitch ook ff negatief.. en met een kleine heli en veel wind kan dat ook best wel eens heftig negatief zijn.

als de wind de hoek van de heli werkelijk veranderd, dan is er iets niet goed met de unit..

ik vlieg ook wel s met een stevige wind.. meestal is het puur pitchmanagement wat ervoor zorgt dat de heli gaat springen.
    dat is bij fbl of fb machines niet zo gek anders, raar genoeg

18. jeroen1987

jeroen1987

Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Oh ja wat stom van me, nu je het zo zegt klopt jouw verhaal precies bij wat ik merk tijdens het vliegen..

Ik merkt het zelfs wanneer ik enkel een rondje vlieg..
    Zodra de heli met de neus in wind gaat moet je zoveel meer pitch geven om geen vaart te verliezen!
    En als je dan vervolgens weer wind van achter krijgt "vliegt" hij weer als een speer vooruit.

En tijdens het flippen moet je daar wel op bedacht zijn... Maar het is wel een "leuke" uitdaging

19. easy

easy

Lid geworden:
    15 sep 2011
    Deze kan nog handig zijn voor jou ;)

http://www.raptortechnique.com/index-raptor.html

20. Student

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Pitch is de grootste uitdaging bij (veel) wind..

heb het zelfs eens gehad dat mijn 250 niet meer omlaag wilde, zelfs niet met vol negatief.
    was ook wel vrij winderig die dag...
    Toen heb ik hem alsnog omlaag gekregen door de hoek van de rotor een beetje aan te passen tov de wind.
    zodat de wind er bovenop op kwam te staan, ipv onderop.
    toen ging hij opeens wel erg hard omlaag ;-)

Deel Deze Pagina