Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door jeroenie101, 25 okt 2011.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.057
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is ook DE methode, in plaats van vol negatief....
    Een FBL gestuurde heli heeft er minder last van (theoretisch zelfs géén, maar geen enklele sensor heeft een oneindig klein oplossend vermogen dus....) maar een flybarred heli komt hel merkbaar "achterover" tijdens de daling, en achterover staat tussen aanhalingstekens, omdat deze rolbeweging gerelateerd is aan de richting van de airspeed, niet aan de richting die de neus heeft.
    Ofwel, zodra je de pitch terug neemt, en de heli heeft een vliegsneheid t.o.v. de omringende lucht, dan ontstaat er een rolneiging die ALTIJD tegenovergesteld is aan de vliegrichting t.o.v. de omringende lucht.
    DUS draait hij altijd zo, dat de "wind" onder de rotor probeert te komen.
    Een non-E-stab heli doet dat nog een tandje erger.

    Ik heb het nu niet over 3D, maar "gewoon vliegen": wil je naar beneden, dan volstaat ongeacht de heli-grootte, gewoon 0 graden pitch, mits je de rotordisc goed vlak, danwel heel licht tegen de wind in geneigd houdt.
    Geen enkele heli KAN namelijk boven blijven met 0 graden pitch: als je geen lift genereert, kun je ook niet vliegen, en hoe je het ook wendt of keert: 0 graden=0 lift!

    Is getest met een MCPX bij 5 Bft.....

    (Je had in jouw geval ook even kunnen wachten, want de heli was sowiso naar beneden gekomen, alleen héél ergens anders dan waar jij hem had willen hebben.... ;) )
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.369
    Locatie:
    Rotterdam
    jup.. Hij was toen vrij ver weg, en moest hem eigenlijk een stuk achteruit zien te krijgen
    maar hij zat ook nog eens vrij hoog.. dus wilde 2 dingen tegelijk: achteruit en omlaag
    alleen zat de wind dan vol onder de rotor, en blies hem gewoon netjes weer omhoog

    En je weet ondertussen best dat ik vrij weinig geduld heb :D
    Dus dat is zelden een werkbare oplossing in mijn geval ;-)


    heb me de laatste tijd verschrikkelijk zitten ergeren aan een vliegtuigje wat ik aan het bouwen ben..
    ding zit letterlijk in een uur in elkaar.
    maar moest met glasvezel aan de gang.
    bovenkant vleugel. glasvezel nat, dus wachten
    onderkant vleugel, wachten.
    romp plakken, wachten op de lijm
    elevator samengeplakt en hevel er in, weer wachten.
    servo vastplakken. gaan we weer.
    servo's in de vleugel geplakt. weer wachten.
    vleugels in de romp plakken, wachten.
    motorschot erop geplakt, weer wachten.

    zou je denken, kan dat niet tegelijk?
    tafel is niet zo groot. en sommige dingen moeten nu eenmaal eerst vast zitten voor je het volgende eraan vast zet.
    maar, heb je wel wat.
    een dubbeldekker pusher canard vliegtuigje, met een beetje stagger en gepijlde vleugels.
    uiteindelijk iets van 550 gram op een span van 60 cm...
    had lichter gekund. maar ben uitgeschoten met de gasvezel, heb nu lomp sterke vleugels.
    is het me wel waard, zeker omdat het een compleet experimenteel ding is..
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.057
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Da's inderdaad een recept voor "tergend langzaam dalen"....
    Ik leer mensen standaard aan, om JUIST die twee dingen ("achteruit met de wind mee", en "dalen") nooit, maar dan ook nóóit tegelijk te doen....

    Qua bouwen, ik heb precies hetzelfde probleem soms, dat ik tijdens het uitharden van de epoxy alvast het volgende klusje wil gaan doen, maar ook bij mij, het pakt zelden goed uit....

    Ben benieuwd naar dat projectje! Foto?
     
  4. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    citaat: "heb het zelfs eens gehad dat mijn 250 niet meer omlaag wilde, zelfs niet met vol negatief.
    was ook wel vrij winderig die dag...
    Toen heb ik hem alsnog omlaag gekregen door de hoek van de rotor een beetje aan te passen tov de wind.
    zodat de wind er bovenop op kwam te staan, ipv onderop.
    toen ging hij opeens wel erg hard omlaag ;-)"


    lasso, met stenen gooien, op de tenen staan, wachten tot de lipo leeg is,
    ........sorry voor dat grapje, moest even maar ... :beer:
     
  5. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    Het is vrijdagmiddag dus moet zeker kunnen... Proost Uwe!
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  6. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Die had ik hier ergens inderdaad al gevonden (en ondertussen 'uitgelezen').
    Toch merci voor het meedenken. :thumbsup:

    Maar de komende tijd gaat het toch niet echt vliegweer worden dus blijf ik lekker de boel klaarmaken, inlezen en simmen.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.057
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vanmiddag lijkt het toch nog erg mooi vliegweer te worden, dus ik ga de boel zometeen weer in de aanhanger laden!

    Voor diegenen die vanmiddag ook gaan vliegen: Veel plezier!
     
  8. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    Veel plezier Bert! Wat gaat er vandaag allemaal mee in de aanhanger?

    Vandaag zit het vliegen er voor mij niet in helaas, volgende keer beter
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.057
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De les-heli (duh!), het .50 benzine project (eigenlijk ook: duh!), en ik denk maar het kleine JetRangertje ("brandstof vliegen voor weinig-project").

    Daar moet ik me wel mee kunnen vermaken, vandaag....
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.057
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het Rangertje is niet in de lucht geweest, maar al met al toch in de buurt van de 60 minuten airtime gescoord, met hoofdzakelijk de TZ (het goeiekope benzine-apparaat) en ik kan er niet over uit: het goedkope motortje blijft maar makkelijk starten en consistent lopen, de goeiekope heli blijft gewoon goed functioneren, brandstof van de pomp om de hoek, in plaats van grote rookwolken uitbrakend, een nauwelijks zichtbaar pluimpje, nauwelijks olie op de heli....
    wat wil een mens nog meer?
     
  11. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.715
    Locatie:
    Antwerpen
    Stilte.....

    (sorry kon het niet laten ;) )
     
  12. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.715
    Locatie:
    Antwerpen
    Dit dus hé ;)

    Stilte-tegel.jpg
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.057
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nah.... Stilte is highly overrated:

    Als ik stilte wil, hoef ik alleen maar niets te doen....
    Sterker nog: zelfs een electroheli maakt geluid, dus als ik stilte wil, MOET ik niets doen... MAG ik niets doen....

    Maar dan ook echt helemaal NIETS...

    Als ik niets doe, verveel ik mij...

    Ergo: Stilte is vervelend.

    Ik wil het dan ook niet...

    Erger nog: Wat doet men als men een reeds voor straf in de cel zittende gevange NOG harder wil straffen? men stelt hem bloot aan STILTE (isoleercel)....

    Die tegeltjes-schrijver weet niet wat hij zegt... Stilte is niet wat je er van verwacht....
     
    Laatst bewerkt: 14 dec 2015
  14. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.715
    Locatie:
    Antwerpen
    Groot gelijk Bert, weg met dat tegeltje! ;)

    Stilte kan best geweldig zijn maar enkel voor even.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.057
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Precies! Heeft nu lang genoeg geduurd, dus: Starten die heli! :D :D :D
     
    Laatst bewerkt: 14 dec 2015
  16. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Vandaag weer met de Oxy3 buiten geweest en heerlijk gevlogen (thuislocatie L'dam).
    Ik heb die lipos op goed kamertemperatuur verpakt in een warme deken, dat heeft wel geholpen, geen probleem
    door de kou, alleen bij de laatste vlucht .. ietsje over te timer tijd, wilde de motor bijna stoppen,
    snel neer gezet in het gras, .... en de bladen bleven iets hangen en de heli viel uiteindelijk om.

    Thuis alle assen en de servo's gecheckt, geen schade, zelfs de feathering-shaft nog o.k.

    Top vogeltje, vliegt serieus als een "Groote" !
     
  17. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.715
    Locatie:
    Antwerpen
    Hier ook nog met de blade 450 gevlogen maar er is iets mis aan het gaan met het heck.. slaat soms ineens weg.. riemspanning was een tikkeltje aan de slappe kant, iets aangespannen, probl nog niet weg.. kan me moeilijk voorstellen dat het in de beastx zit.. ik geef voorlopig de rudder servo de schuld.. zou het kunnen dat de pot meter van de servo soms doorslaat.. is een savox.

    Alles lijkt me voor de rest ok van aandrijving staart, heli vloog altijd perfect..

    Gelukkig ook aan de grond kunnen zetten zonder schade.
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.369
    Locatie:
    Rotterdam
    tijdje geleden al aangehaald...
    wat is er anders op dit moment? de temperatuur.
    wat gebeurt er? de staartbuis krimpt. dus de snaar komt losser te staan.

    en bij jou is het blijkbaar precies kritisch.
    naspannen als de heli is afgekoeld... vanuit huis, auto, is hij nog warm.
    1 vlucht later is hij wel koud..

    dus bij wat heftiger sturen slaat de snaar over.
    naspannen.
    wel opletten dat je de spanschroeven los zet als je hem in de auto zet.
    als hij opwarmt, zet de buis weer uit. dus snaar weer strakker.. als een snaar, of iets te ver.
     
  19. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    trilt die beast-X ergens aan, .. was bij mij het probleem ... lang geleden
     
  20. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.715
    Locatie:
    Antwerpen
    Hmm probleem zit niet in de riem volgens mij of hij moest ergens beschadigd zijn maar op het zicht niet. Tail zelf is van carbon.
    Misschien idd trillingen in de beast.. maar het blijft raar, een heli die perfect vliegt en dan zomaar zonder aanleiding ineens de volgende vlucht wegslaat met zen staart. Heb toch veel zin om de tail servo te vervangen maar misschien haalt het niets uit.
     

Deel Deze Pagina