Victoria met Regner machine

Lekker hè, rommelen?

Dan opent de veiligheid precies 0.5bar TE LAAT.
Want ik neem aan dat je geen (Nederlands) drukcertificaat hebt.

Ketels met druk tot 3.0 bar zijn vrij van keuring en dienen dan ook af te blazen bij 3.0 bar.

Dan stel ik 'm voortaan in op 3 Bar... Dank voor de tip!
 
Vandaag 1e dag van de vakantie. Nuttig besteed, denk ik.
Heveltjes gemaakt voor de bediening van de stoomfluit, de gaskraan en de stoomkraan.
Allemaal op de bodemplaat van de machine vastgezet, dus die kan straks als "unit" in en uit de boot genomen worden als dat nodig is.

Alleen de aansluitingen naar de servo's moeten dan losgemaakt worden.
Hoe ik dat ga doen...:confused:
Zit ik nog over te denken.
 
Hoe ik dat ga doen

Ik ga het met metalen kwiklinks oplossen Roel. Zijn hittebestendig en vrij makkelijk te verwijderen. Hoe vaak haal je nu je machine uit de romp per jaar? twee tot drie keer maximaal denk ik.
 
Tja, Baggeraar, als jij je machine moet gaan uitbouwen, heb je een uitdaging, denk ik...;)

Bij mij staat alles op een messing plaat vast. Ketel, machine, condensor en gastank. Die plaat heeft opstaande randen. Daar heb ik 2mm gaatjes in geboord, schroeven er doorheen en daaop scharnieren de (messing) hefbomen voor gas, stoom en fluit. Die zijn al aan de hefbomen bevestigd met inderdaad metalen kwiklinks en afgesteld middels messing M2 draad.
Alleen zit ik me nu dus af te vragen hoe ik die hefbomen met de diverse servo's verbind.

Eerst morgen maar eens kijken of het in de Victoria naar wens werkt en de plaatsen van de servo's exact bepalen.
De servo's voor omkeerinrichting en fluit komen in de stuurhut, dat staat al vast.
De servo's voor de gas en stoomregeling komen in het voorschip. Die zal ik gaan vermommen als kisten of zo... Als Humphrey Bogart aan boord zou zijn wist ik het opschrift al: "Finest Scotch Whiskey"...;)
 
... Als Humphrey Bogart aan boord zou zijn wist ik het opschrift al: "Finest Scotch Whiskey"...;)

whisky Roel , scotch whisky!
whiskey is voor de Ierse variant

heb een paar collega's die een boompje over dat drankje kunnen opzetten en hebben met tot in den treure uitgelegd dat de schrijfwijze blijkbaar afhankelijk is van het land van oorsprong

mvg
Ben
 
heb een paar collega's die een boompje over dat drankje kunnen opzetten

Moeten ze er eerst wel genoeg van hebben gehad hoor Roel !!!!!!!
Anders slaan ze wartaal uit:confused:
Kan je er weer niets uit wijs worden
mvg
Frederik:D
 
Dank voor de oplettendheid heren...
Nu ga ik in maart naar Ierland, kan ik daar meteen het vocht in kwestie keuren.
De "Scotch Whiskey" ken ik al na een koude excursie van mijn werkgever een aantal jaren geleden in de Schotse Hooglanden.
 
Kist Whisky / Whiskey is vrijwel gereed. De inhoud? 1 servo.
Staat nu te drogen na de eerste laag lak.
Morgen een plaatsje geven in het voorschip.
Met Photoshop een mooi etiketje maken, en dat er op plakken.

the-macallan-logo.jpg


(Na een koudweertraining in Schotland ooit eens samen met wat collega's zo'n fles leeggezopen... En een koppijn de dag daarna...:onweer:0
 
Nee... Wat velen denken helpt alcohol NIET tegen de kou. Sterker nog: het werkt contra-produktief. Je bloed gaat sneller stromen, de haarvaten verwijden zich en daardoor in 1e instantie een betere doorbloeding van handen en voeten. Even een warm gevoel...) Maar... daardoor weer meer afkoeling van de organen, dus vrij snel daarna het je het kouder dan tevoren.

(Tenzij dat je jezelf helemaal toeterlampion zuipt, dan heb je er geen last van... Even daarna heb je nergens meer last van...)

Tot zover deze ingelaste les biologie voor beginners; over tot de orde van de dag: het maken van de tweede kist alcoholica. Beerenburg wellicht?
 
We zijn een week verder. Een week met wat "sociale" en andere verplichtingen (een goed 2012 toegewenst trouwens!) maar ondertussen ook aardig kunnen knutselen.
Vanavond voor het eerst de Victoria RC onder stoom gehad. Oftewel: alle zaken die RC-aangestuurd moeten worden ook daadwerkelijk RC aangestuurd:
gaskraan, stoomkraan, omkeerinrichting, fluit en roer. En dat met een Futaba 7c.
Het kostte wel wat tijd om alles naar wens te krijgen. Bijvoorbeeld de gaskraan.
De 7c heeft weliswaar 7 kanalen (en ik heb er maar 5 nodig) maar behalve de 4 "knuppelkanalen" worden de overige door óf een 2-of 3-standen schakelaar bediend of een instelpotmeter. In feite kom ik net een instelpotmeterkanaal te kort: met name voor de gaskraan.
Het gaskraanprobleem heb ik als volgt opgelost: met kanaal 2 (rechterstick op/neer) bedien ik de gaskraan. Aangezien deze maar een hele kleine slag hoeft te maken, kan ik deze bedienen met de trim van kanaal 2.
(Een grote uitslag op de servo, kleine op de gaskraan)

De andere functies zitten op de volgende kanalen:
1 leeg
2 gaskraan
3 omkeer-inrichting
4 roer
5 stoomkraan (instelpotmeter)
6 fluit (2 standenschakelaar, terugverend)

Youtjoep is nog aan het opladen en imageshack laat me vanavond even in de steek, dus snel een paar foto's in m'n fotoalbum geladen:
full

Servo voor de stoomfluit (jaja de kist drank komt hier overheen)

full

Aansturing van gas- en stoomkraan Ook hier komt een kist overheen.
Filmpje komt later vandaag.
Kwaliteit is belabberd; én filmen én je zender bedienen is niet zo handig...
Filmpje:
[media=youtube]sMDRjSlEj00[/media]

@ William:
de bevestigingen van de machine aan de servo's heb ik gemaakt van (inderdaad) metalen kwiklinks.
Echter: ik heb het deel met het pennetje eraf geslepen en het gaatje iets uitgeboord tot 2mm.
Alle bevestigingen aan de machine zitten nu met m2 boutjes en moertjes vast. Die ga ik morgen nog modificeren met zelfborgende moertjes. Die draai ik handvast op de boutjes zodat ze niet lostrillen maar wel snel te verwijderen zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ze loopt mooi Roel!
Ik had de pennetjes destijds ook vervangen door m2 boutjes.
Zou jammer zijn als het losschiet op het water.
Nu de rest nog, er is nog genoeg te doen.
Ik blijf het volgen.
 
Na een aantal keren "RC-proefdraaien" toch de indeling van de functies veranderd. Met name het bedienen van de gaskraan met de trim gaf toch nét te weinig uitslag: als de gastank koud was, moest ik de trim op maximaal zetten, met de gastank warm, moest hij op minimaal, en dan stonden de branders nog te loeien... En om dan telkens in het instellingsmenu van de zender te duiken, was me wat te gortig.

Nu heb ik het geheel als volgt ingedeeld:
1 Leeg
2 (veerbelaste rechter knuppel) omlaag: fluit omhoog: niets
3 (Ratelbelaste linker knuppel) stoomkraan
4 Roer
5 (3-standenschakelaar) Stoom-omkeer-inrichting
6 (Draaipotmeter) gaskraan
7 Leeg (ingang ontvangeraccu)

Vandaag wat meer "houtwerk" gedaan: een start gemaakt met een instrumentenpaneel. Dit moet uitneembaar blijven, aangezien hier achter de servo verstopt zit van de stoom-omkeer-inrichting. Het wordt een vrij simpel paneel, met twee grote "klokken" en vier kleintjes. Die grote klokken maak ik uit messing staf, de kleintjes zijn holnieten. De "telegraaf" maak ik ook zelf; het exemplaar wat Krick erbij levert is absoluut niet op schaal en niet het juiste model. Hoort eerder thuis op een 1:30 passagiersschip. Een zitting voor een schippersstoel is ook gemaakt.

Vanavond wat zaken in de lak gezet, maar met dit weer zal het morgen niet droog zijn... Normaal is mijn hobbyruimte (de garage van mijn huis) prima warm te krijgen, maar met deze wind waait alle warmte er meteen uit...Brrr...:xmas: Om 22:00 wilde ik naar binnen gaan voor een bak koffie. Dat is een wandeling van 40 meter. Toch maar een kwartiertje gewacht. De hagel kwam horizontaal voorbij....
 
Er is nog ruimte voor enthousiaste stoommodelbouwers in Biddinghuizen hoor:rolleyes:.
Dus je mag je kennis en humor echt wel komen delen in het clubhonk.
Ziet er goed uit Roel, ga zo door.
Groeten Norwin
 
Back
Top