We zijn een week verder. Een week met wat "sociale" en andere verplichtingen (een goed 2012 toegewenst trouwens!) maar ondertussen ook aardig kunnen knutselen.
Vanavond voor het eerst de Victoria RC onder stoom gehad. Oftewel: alle zaken die RC-aangestuurd moeten worden ook daadwerkelijk RC aangestuurd:
gaskraan, stoomkraan, omkeerinrichting, fluit en roer. En dat met een Futaba 7c.
Het kostte wel wat tijd om alles naar wens te krijgen. Bijvoorbeeld de gaskraan.
De 7c heeft weliswaar 7 kanalen (en ik heb er maar 5 nodig) maar behalve de 4 "knuppelkanalen" worden de overige door óf een 2-of 3-standen schakelaar bediend of een instelpotmeter. In feite kom ik net een instelpotmeterkanaal te kort: met name voor de gaskraan.
Het gaskraanprobleem heb ik als volgt opgelost: met kanaal 2 (rechterstick op/neer) bedien ik de gaskraan. Aangezien deze maar een hele kleine slag hoeft te maken, kan ik deze bedienen met de trim van kanaal 2.
(Een grote uitslag op de servo, kleine op de gaskraan)
De andere functies zitten op de volgende kanalen:
1 leeg
2 gaskraan
3 omkeer-inrichting
4 roer
5 stoomkraan (instelpotmeter)
6 fluit (2 standenschakelaar, terugverend)
Youtjoep is nog aan het opladen en imageshack laat me vanavond even in de steek, dus snel een paar foto's in m'n fotoalbum geladen:
Servo voor de stoomfluit (jaja de kist drank komt hier overheen)
Aansturing van gas- en stoomkraan Ook hier komt een kist overheen.
Filmpje komt later vandaag.
Kwaliteit is belabberd; én filmen én je zender bedienen is niet zo handig...
Filmpje:
[media=youtube]sMDRjSlEj00[/media]
@ William:
de bevestigingen van de machine aan de servo's heb ik gemaakt van (inderdaad) metalen kwiklinks.
Echter: ik heb het deel met het pennetje eraf geslepen en het gaatje iets uitgeboord tot 2mm.
Alle bevestigingen aan de machine zitten nu met m2 boutjes en moertjes vast. Die ga ik morgen nog modificeren met zelfborgende moertjes. Die draai ik handvast op de boutjes zodat ze niet lostrillen maar wel snel te verwijderen zijn.