Vid: B-programma met de Wind-S door ondergetekende

Discussie in 'F3A' gestart door hezik, 27 mei 2009.

1. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
    De 2 slagen-spin lijkt ook op een schouderworpje?:p

2. JVDO

JVDO

Lid geworden:
    7 okt 2005
    Inderdaad, in Romilly werd ik op de vingers getikt door Henny, hij legde mij ook uit dat je bij de immelman direct na de rol de figuur moet inzetten...

3. 3w_flyer

3w_flyer Guest

hoe zit het nu ? want Hans over Henny zegt of wat Jens over Henny zegt ?

of draait Henny zoals een windhaan en is het de ene dag zo en de andere dag zo ?

voor mij hoeft jurering al lang niet meer, anderen die het beter weten mogen mijn plaats innemen.

4. gertje

gertje

Lid geworden:
    18 apr 2006
    op de f3a wedstrijd heb ik ook aan Phillipe marquet gevraagd of je moet wachten na de 2 kwartjes zoals Bert ons had gezegd.
    Hij beweerde van niet.

5. Hans Meij

Hans Meij

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Zoals Bert zei en ik ook probeerde aan te geven zijn de regels gedurende het jaar gewijzigd. Wat je van Henny gehoord hebt is in dit geval dus afhankelijk geweest van het moment van de uitspraak (voor of na de EK) en was niet afhankelijk van de windrichting.

Laatst bewerkt: 27 mei 2009
  6. hezik

hezik Guest

Dan moet je echt een bril kopen, dat komt niet eens in de buurt van een schouderworp :p

@3W_flyer.. de situatie die jij beschreef heeft nog nooit bestaan.

Jij beschreef: rol, dan nog een stuk rechtdoor ter lengte van de rol, en dan lus.

Wat bestaan heeft, in het A-programma, is dat men na de rol van meskant naar inverted direct aan de lus begon.

Dat is in feite fout, en dat heeft men nu dus ook gewijzigd in het vliegen van de punt van de puntsrol en daarna de lus beginnen.

In het B-programma is dit hele probleem niet aan de orde geweest, omdat daar geen puntsrol gevlogen wordt. In het B programma heeft men altijd al direct na de halve rol aan de lus moeten beginnen.

Begrijp niet waarom je daar zo bitter over moet zijn, is toch geen probleem?

7. 3w_flyer

3w_flyer Guest

ik ben niet goed gezind omdat ik nu hoor dat er verschillende maten en gewichten gebruikt worden in jurering. Ondanks zoals jij aanhaalt er een duidelijke handleiding bestaat, zijn er eigenwijze juryleden die hun eigen mening er op aan houden. Hoe kun je nu goed vliegen.
    Eenzelfde situatie is er in de spin met verschillende beoordelingen (zonder namen te noemen) belgische jury's en nederlandse.

Het is toch absurd dat je vooraf aan een jurylid moet gaan vragen hoe ze graag een figuur gevlogen willen hebben ?

als je maanden oefent voor 1 ding, dan te horen krijgt de dag van de wedstrijd dat men het eigelijk anders wil en nadien hoort dat het eigelijk maar een opvatting is van een aantal juryleden, hoe kun je dan alles nog serieus nemen ?
    En dan nog te weten dat niemand zich er vragen bij stelt ?

Gelukkig vlieg ik om mezelf iets bij te leren, niet om van god en klein peerke een goedkeuring te krijgen omdat die denken dat ze het beter weten.

8. Bert

Bert

Lid geworden:
    22 aug 2002
    Ja, historisch gezien is het ontstaan door de term "halve vierpunts rol", waarna je direct omhoog moest gaan. Maar wat is nu een halve vierpunts rol? Een hele is makkelijk: 1/4rol+pauze, 1/4rol+pauze, 1/4rol+pauze, 1/4rol. Dan kom je dus aan 7 afzonderlijke fasen, 4x1/4rol met daartussen 3xpauze. Nu is 7 een getal wat niet door 2 deelbaar is dus heeft men op de EK besloten om, volkomen arbitrair, de scheidingslijn te leggen NA de 2e pauze.

9. hezik

hezik Guest

Ik zou zeggen dat een hele vierpuntsrol 8 fases heeft, niet 7. Namelijk 1/4 rol + pauze, 1/4 rol + pauze, 1/4 rol + pauze, 1/4 rol + pauze.

Dan is de halve ook makkelijk. Namelijk 1/4 rol + pauze, 1/4 rol + pauze.

Hoe dan ook, arbitrair.

@3W_Flyer: ik denk dat jij het nu iets te zwartgallig bekijkt. Het is niet zo dat men er maar wat op los jureert en er eigenwijze juryleden zijn die iets op een bepaalde manier jureren terwijl dat zo moet.

Wat er wel is, is een jurycursus. Op die cursus wordt besproken hoe er gejureerd gaat worden, zowel voor juryleden als voor vliegers. Beide partijen zijn daar welkom. Op de jurycursus dit jaar is dit onderwerp ook glashelder ter sprake geweest. Daarnaast zijn er allerlei documenten waar dit, ook aan het begin van dit jaar, allemaal duidelijk in beschreven staat.. de documenten die ik aanhaal, zijn niet nieuw.

Iedereen (jury en vliegers) hebben zelf de verantwoordelijkheid dat ze de juiste informatie aangeleverd krijgt. Als een jurylid een figuur van jou duidelijk verkeerd gejureerd heeft, kun je daar protest tegen indienen.

Op basis daarvan doet iedereen zijn best zo goed mogelijk te jureren en te vliegen.

Net zoals vliegers fouten maken, maken juryleden ook fouten. Daarom zitten er ook 5, om de fouten te ondervangen.

Staat wederom in de jurycursus:

Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  10. Bert

Bert

Lid geworden:
    22 aug 2002
    In dat geval heeft een 2punts rol 4 fasen: 1/2 rol, pauze 1/2rol, pauze. Dan bestaat een halve rol dus uit 1/2 rol, pauze. En vliegt iedereen dus de dubbele split S verkeerd! Uit het feit dat dat dus niet gebeurt en dat Bob Skinner in Italie steeds maar zeurde over "how to divide 7 by 2" neem ik aan dat het 7 fasen zijn.

11. hezik

hezik Guest

Nee hoor.. men vliegt immers in de B geen halve 2 punts rol, maar een halve rol. Het woord 'punt' komt daar niet in voor.

Een halve rol is imo echt iets anders dan een halve 2-punts rol.

punt in puntsrol wil zeggen dat je een tijdlang op 1 punt blijft stilstaan.

Ik kan de redenatie wel omdraaien. Als je een halve vierpuntsrol omschrijft als 4 fases, dan heeft een hele dus 8 fases. Een hele zijn immers 2 halven ;)

Is natuurlijk een interpretatie-iets waarbij geen exacte waarheid te duiden is. Zo lang alle neuzen dezelfde kant op staan, geen probleem.

12. nico v kooten

nico v kooten

Lid geworden:
    2 nov 2003
    Is het niet zo, dat een rol(of dit nu hele, een 2 punts, vier of achtpunts is) en een lus, afzonderlijke figuren zijn, en een split-S of immelman, een gecombineerd(dus èèn ) figuur is?
    dus, tussen onderlinge figuren zit een korte pauze, maar in een gecombineerd figuur zitten geen pauzes in de verschillende delen van het figuur.

Vat ik het zo goed samen?

13. hezik

hezik Guest

Nee niet echt, sorry :p

Neem bv. de hoge hoed uit het B programma. Het gehele figuur is een hoge hoed met een halve rol in de bovenlijn.

De juryreglementen zeggen dat er voor en na een rol een stuk recht moet zijn, met uitzondering van de split-s en de dubbele immelman.

Saillant detail dat hier nog wel een uitzondering op is, in Nederland tenminste, namelijk de tegengestelde rollen in zowel het A als het B programma. Volgens de jury mag daar geen recht stuk tussen de rollen zitten, terwijl elk document wat er in NL over beschikbaar is, inclusief de jurycursus, duidelijk voorschrijft dat dat wel moet.

14. Hans Meij

Hans Meij

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Henri, heb je de andere opnamen ook. Volgens mij had hij meteen hierna een vluchtje van mij opgenomen of is dit van een andere dag?

15. hezik

hezik Guest

Weet niet.. maar ik heb geen andere opnames.. hij heeft idd veel meer opnames gemaakt, ik had 'm gevraagd of hij mij een linkje ervan wilde sturen.

16. bert de eerste

bert de eerste

Lid geworden:
    14 okt 2006
    zie je wel dat het hard gaat :lol:
    eerst maar zeggen ik ben geen partij voor jou, en dan nu gaan dreigen ik pak je 4e plek.
    kom maar op......

17. hezik

hezik Guest

:) hehe, ik zat op je antwoord te wachten Bert..

Ik moet zeggen, het gaat lekker, maar jij trained ook hard, weet ik uit ervaring.. en je moet altijd hoge doelen stellen he :)

Jij hijgt Hans Meij in de nek, teamgenoot (Utrecht rules!) dus tsja..heb ik geen andere keuze dan jou in de nek te gaan hijgen ;)

Be afraid... be VERY afraid... ha.. haha... hahahaha...MWHAHAHAHA... MUHAHAHAHAHAHA! :)

ach, ik vlieg het ding ws toch 2 dagen voor de wedstrijd in de poeier ;)

18. bert de eerste

bert de eerste

Lid geworden:
    14 okt 2006
    ik ben nog steeds bezig om die verrekte snap goed te krijgen.
    ik heb van de week het cg weer veder naar achteren gelegd. zal morgen eens proberen of het genoeg is.
    ik hoop dat het niet te hard waait in son, op 1 lijn blijven is toch wel mijn probleem.

19. hezik

hezik Guest

In dat geval.. dat er maar veel wind moge zijn :)

Wat is het probleem met de snap?

De snap uit dit filmpje is op zich goed, maar normaliter is het meer een snap als ik vlieg.. dit is praktisch een Franse snap.. het is wel een snap, kijk maar naar de staart.. staat in de juryhandleiding.. als het geen barrel roll is, en geen axiale rol.. dan is het waarschijnljik een snap :p

20. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Om die reden heb ik maar een 1.65 meter Kabriolin aangeschaft (brushless), crashen hoeft nog niet eens te gebeuren, maar een technisch defect op de wedstrijd komt ook nog wel eens voor:) (al is dat risico met electro toch wat kleiner)

Deel Deze Pagina