Video}Vorming Van Thermiek

Ja hij is mooi. Lijkt er op dat dat licht-gekleurde doek zelf de bron is.
Wat ik me nooit zo gerealiseerd heb is die rotatie die er blijkbaar in een thermiek-kolom zit.

vet :o, trouwens, als je tegen dr draai in cirkelt met je kist kun je theoretisch dichter bij de kern draaien, vanwege lagere absolute snelheid en centripetaalkrachten bij op de lift,
maar de stabiliteit is veel veel slechter (zelfs instabiel haast), maar, met de draai mee, vliegt de kist veel stabieler, en dat is ook wat vogels meestal doen :) (ik zelf trouwens ook)

PH-AJH, in een perfecte wereld op het noordelijk halfrond linksom (um ja als ik me niet vergis), maar op zo'n kleine schaal draaien ze bijna even vaak links als rechts,
bijv. een klein windvlaagje kan de startrichting al bepalen. maar eigenlijk is er wel een voorkeur voor links omdat dan de meeste versterking optreedt. (coriolis en zo).

Lijkt me eigenlijk dat je tegen de draairichting van de bel in het stabielste vliegt, want meeste snelheid tov de lucht. Ik zou ook niet weten hoe je kunt weten welke kant de bel op draait.
Wat ik wel zeker weet, want vaak genoeg meegemaakt, is dat als je kist moeilijk in de bel te houden is, je kunt proberen in de andere richting te draaien. Dan gaat het vaak ineens veel beter.
Maar of dat dan wind mee of tegen is....?

Gelijk maar even opgezocht in "Das Thermikbuch für Modellflieger" van Markus Lisken en Ulf Gerber.
Zij hebben het uitgezocht (gemeten) en zeggen dat je met de bel mee moet draaien.

Groeten,
André

Laatst bewerkt:
Draaien ze altijd rechtsom?
Nee, niet altijd. Maar op het noordelijk halfrond hebben ze wel een voorkeur voor tegen de klok in (van boven af gezien) net als lage druk gebieden (in wezen zijn het ook kleine lage druk gebiedjes).

Als ik een bel heb gevonden, en hij vliegt erg instabiel, moeilijk om nette rondjes te blijven draaien, dan probeer ik het altijd andersom. Werkt vaak erg goed.

Gr. Dirk.

Ik heb dit een keer in het echt gezien vanuit een zwever, net naast ons vliegveld. Ik dacht eerst dat er een stuk pleepapier door de lucht vloog, maar na beter kijken zag ik dat het een stuk zeil/doek was van het land. Ook daar bleef het op lage hoogte hangen.
Mooi om te horen hoe de wind sterk toenam toen men in het centrum van de bel ging staan. Een aardig briesje zo te horen.

Twee dingen die ik niet begrijp:
Lijkt me eigenlijk dat je tegen de draairichting van de bel in het stabielste vliegt, want meeste snelheid tov de lucht
Is het niet zo dat bij een stabiele situatie de snelheid tov de lucht, wind mee of tegen maakt niet uit, constant is?
Coriolis effect voor luchtstromingen: het effect ontstaat door draaing van de aarde tov de dominante stromingen tussen hoge en lage drukgebieden van zuid naar noord op ons halfrond.
Die schaalgrootte vergeleken met thermiek (hoeveel is de aarde onder deze ''bel'' verdraaid in de tijd dat deze ontstond, waardoor ze gaat draaien?) maakt dit een broodje aapverhaal.
verder klopt het ook niet , want dan moet thermiek indien ze van zuid naar noord beweegt een linksom tendens hebben en van zuid naar noord rechtsom.
en bij oostwest richting draait ie dan niet.

ja stabiel hier in de context van gedrag van het vliegtuig (er is immers al thermiek dus lichte meteorologische instabiliteit ;p)

aanv; verder trekt thermiek vaak radiaal lucht over de grond naar het punt waar het opstijgt, wat een gootsteen effect geeft; enige vorticiteit zal een fikse rotatie tot gevolg hebben.
soms ook draait er niks, en soms wel, tot aan de evt. wolk.

Laatst bewerkt:
Ik heb een keer op de veluwe gezien hoe uit een weiland (dat aan alle kanten begrensd was door bomen) alle hooi werd opgezogen. Ik had dat gezicht van die boer wel eens willen zien. Mijn vader was net als ik zweefvlieginstructeur en die vertelde dat hij een keer zo'n hooiberg op 1000 meter hoogte tegenkwam. Ze zaten in een open vliegtuig en hij had als bewijs een paar plukken uit de lucht gevangen en meegenomen.
Max

Mijn vader was net als ik zweefvlieginstructeur en die vertelde dat hij een keer zo'n hooiberg op 1000 meter hoogte tegenkwam.
Heb ik wel eens gehad met de zeilvlieger, 1000 meter lager werd gehooid en ik vloog in een wolk van strootjes...
Als ik op grote hoogte bijv. een vlinder tegenkom is dat ook thermiek, want die gaan uit zichzelf niet zo hoog.
Dat deze lap stof niet hoger gaat, komt volgens mij omdat-ie al draaiende wordt opgewikkeld. Hoe meer hij in elkaar wordt gedraaid, des te minder "vliegt"-ie; d.w.z. zijn luchtweerstand t.o.v. zijn gewicht wordt minder. Als het kortere stukken waren zouden ze minder in elkaar draaien en hoger komen.
En vergis je niet, de eigen daalsnelheid t.o.v. de lucht van deze lap is waarschijnlijk vrij groot, dit is een sterke thermiekbel...

`daarom altijd in de bel linksom draaien . ga je tegen de wind van de bel in en heb je dus max effect van de bel

ja in principe wel maar dan voelt het als "krukasthermiek" ;p en op hoogte word je snel uit de bel gedrukt wsl.

op hoogte is de bel zeer wijd en zul je dus wijder moeten cirkelen om van de bel te profiteren en als je de juiste baan hebt kun je alle roeren loslaten en zal het toestel in de bel blijven .dit geld alleen voor windstil tot zeer wind arm weer.

idd, en als de kist bovenin de bel zit, de trechtervormige uitstroom, ligt de kist als een knikker in ahw. (trouwens dat is waarom vaak kisten na een tijd even snel stijgen ook al zijn ze erg verschillend, dan zitten ze in de top van de bel, zeg maar als een rookkringel).

maar ik bedoelde als je zo hoog zit dat je het slechter kan zien lijkt de bel slecht te centreren als je tegen de stroom in gaat.

Back