Vintage Glider Wintertreffen 16 januari 2011

Laatst bewerkt:
Achter de schermen hebben we uitgezocht wat er precies mis is gegaan. Zoals ik al eerder vermoedde - een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Zeker geen laksheid, ongedisciplineerd gedrag of onzorgvuldigheid. Ik ken alle betrokken partijen net iets te goed om daar zelfs maar aan te denken en die gedachte blijkt te kloppen.

Wat is er gebeurd:
Gerhard (Gait) heeft als voorkeursfrequentie 281 - en dat had hij bij de briefing ook opgegeven. Johannes is gewisseld van 68 naar 282 omdat daar een dubbeling zat. Tot zover was er niks aan de hand.

Nu heeft Gerhard een synthesizer zender die per model een kanaal op kan slaan.
Het model waar hij op het moment van het ongeval mee vloog stond echter op kanaal 282 - wat hij zich niet gerealiseerd heeft. Zijn zender is automatisch naar dat kanaal gegaan. Had Gerhard dat kunnen zien? Ja. Hij heeft het echter niet opgemerkt en daar baalt hij stevig van. Hadden we met frequentieknijpers gewerkt dan had dit misschien ook gebeurd al denkt Gerhard zelf dat het hem dan waarschijnlijk was opgevallen - het is zijn vaste routine om bij het inschakelen de knijper en het kanaal op zijn display te vergelijken. Die stap kon hij nu dus niet maken.

Ik ben blij dat het nu duidelijk is. Beide vliegers hebben contact gehad met elkaar en er is geen sprake van boosheid of verwijten. Het is typisch zo'n fout die je één keer maakt, en daarna nooit meer. En die fouten maken we allemaal wel eens. Gerhard baalt van zijn fout, beide vliegtuigen hebben schade maar beide vliegers zijn het er over eens dat zoiets kan gebeuren zonder dat je kunt spreken van onzorgvuldigheid.

Wat mij betreft is hiermee de zaak gesloten. Discussie lijkt me niet wenselijk. (reageren mag natuurlijk maar alsjeblieft geen discussie)

mn komplimenten keurig opgelost top jongens:yes:

Geheel in de sfeer van dit treffen uitgezocht en opgelost! Super.

Voortaan wel een frequentiebord verplicht?? Al zijn het maar Post-Its op een deur . .

Jacob

Modelzwevend noob vraag

Ik heb een semi-ontopic vraag i.v.m. het ongeval dat gebeurd is tussen 2 modellen op dezelfde 35mhz frequentie. Dat is een haast onvermijdelijk menselijke fout volgens het wet van Murfey: als iets fout kan gaan dan zal het ook fout gaan.

Ik ben vrij nieuw in het modelzweefvliegerij. Zelf heb ik gelijk 2.4ghz apparatuur aangeschaft maar ik heb nog geen dure zwevers in mijn bezit. Ik wil wel mijn vlootje uitbreiden met o.a. een Hyper AVA-e maar wat ik mij afvraag is waarom vliegen er zoveel mensen op 35mhz nog, zelfs met dure wedstrijd zwevers, terwijl 2.4ghz zogenaamd de heilige graal van RC is?

Ik geloof best dat 35mhz meer bereik heeft en dat het bereik van 2.4ghz enigszins beperkt wordt door o.a. de luchtvochtigheid, maar dat is toch geen probleem of zie ik iets over het hoofd?

Als je al jarenlang tevreden met 35 Mhz vliegt, waarom zou je dan switchen?
Trouwens, er loopt ergens een draadje over Corona DIY 2.4 Ghz modules - je wil niet weten wat daarmee gebeurt...

Als je al jarenlang tevreden met 35 Mhz vliegt, waarom zou je dan switchen?
Trouwens, er loopt ergens een draadje over Corona DIY 2.4 Ghz modules - je wil niet weten wat daarmee gebeurt...

Voor de reden die ik net noemde. Conventie weegt niet zo zwaar bij mij.

Zijn zender is automatisch naar dat kanaal gegaan.

Hi

Welke zender was dat die "automatisch" van frekwentie veranderd ??
Heb al langer niet meer gekeken naar de 35/40 mhz apparatuur, dus deze is nieuw voor mij........

Arno

Laatst bewerkt:
Hallo FPV,

Wat dacht je van het argument geld?!
Als je al jaren vliegt, en meerdere modellen hebt, elk met hun eigen ontvanger, dan wordt een 2,4 GHz zender + ontvangers een prijzige kwestie.
Bovendien, als je al langer vliegt en complexe modellen hebt, kun je ook niet uit de voeten met een 'zendertje van 200 euro'.
Zo'n switch naar 2,4GHz komt al gauw boven de 1000 euro uit.

N.B.
Voor zover ik weet, is de reikwijdte van 2.4GHz zenders groter dan van 35 MHz zenders.

Gr. Dirk.

Hallo FPV,

Wat dacht je van het argument geld?!
Als je al jaren vliegt, en meerdere modellen hebt, elk met hun eigen ontvanger, dan wordt een 2,4 GHz zender + ontvangers een prijzige kwestie.
Bovendien, als je al langer vliegt en complexe modellen hebt, kun je ook niet uit de voeten met een 'zendertje van 200 euro'.
Zo'n switch naar 2,4GHz komt al gauw boven de 1000 euro uit.

N.B.
Voor zover ik weet, is de reikwijdte van 2.4GHz zenders groter dan van 35 MHz zenders.

Gr. Dirk.

Ah "elk met hun eigen ontvanger" verklaart waarom voor mij. Dus niet iedereen gebruikt 1 ontvanger voor alle modellen zoals ik dat doe. Ik dacht al de investering in 2.4ghz is niet zo duur in verhouding tot de prijzen van vele wedstrijd modellen.

Dag,
Bij deze het verzoek de 35MHz/2,4GHz discussie elders voort te zetten, het gaat hier over het wintertreffen. Dank.

@Arno Ik weet niet meer welke zender dat is. Dat moet je gait even vragen.
Overigens gaat het niet "automatisch" , je moet de frequentie wel steeds bevestigen maar je kunt dus per model een frequentie vastleggen.
Ik weet dat gait z'n andere zender dat niet kan/doet. De ene is een Multiplex, de andere een Futaba. Maar welke....geen idee.

Leuk om de foto's en de filmpjes te zien, zo te zien hadden jullie een mooie dag met zijn allen.
Ik zat in Schotland en kon er helaas niet bij zijn, hopelijk een volgende keer.

Groet,
Gerben

Schotland is ook niet verkeerd Gerben, toch had ik zondag stilaan de hoop dat je nog zou komen en dat je toch de IBIS mee zou nemen!!! Het veld was er meer dan glad genoeg voor en lag er mooi bij. Uiteraard laat ik mijn Habicht graag door je omhoog janken!

Heren VGG' ers, ' onze site ' heb ik wat aangepast en de films en foto's van de laatste meeting toegevoegd. Let ook even op de NOTAM, daarin staat de tekst van de eerste post in het algemene VGG draadje.

Jacob Bos

Arjan,
Ik zal proberen erbij te zijn, als de F5B kalender dit toestaat. We vliegen dit jaar 5 Nederlandse, enkele Belgische en 5 Internationale wedstrijden, dus wordt een drukke bedoening.

Groet,
Gerben

Back