Vintage: Svenson Fly-Boy

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door dries_neyrinck, 28 nov 2014.

1. nico v kooten

nico v kooten

Lid geworden:
    2 nov 2003
    Thnx Bas!
    nee, HB 61, met perry carb, resopijpje van Robbe (eigenlijk voor 6.5cc) gebruik m meer als demper, omdat ik geen originele demper voor de motor heb, met een "deobus"nadempertje er op, loopt praschtig stil.
    Het extra vermogen heb ik toch niet nodig, Fly-boy was bedoeld voor 5 - 6.5 cc...
    Allemaal "old scool" dus.
    Heb zelfs getwijfeld om mijn Robbe Luna te gebruiken, maar is 40Mhz, toch maar niet gedaan ;-)

Tja de Ford V6,eigenlijk een heel tegenstrijdig blok, erg overvierkant, maar toch bergen koppel onderin.
    Koppel van deze? 365 Nm.....

2. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    HB61, net zo mooi eigenlijk. Wat draai je dan voor prop? Zowat 11 x 8?
    Heb nog een PDP, (zoek nog een passende Perry Pump) echter heeft geen 365Nm, paar jaartjes terug 'moest' ik het dagelijks stellen met 310Nm vijfpitter op de voorwielen, niet altijd aangesproken, mocht alleen in de DE echt los... Die auto rijd nu races in Zwitserland.. +400pk... onherkenbaar...

Maar met zo een rode schicht flaneer je over de weggetjes en langs de terrasjes... met af en toe een rasse teaser als het effe rustig is op een landweggetje... zonder flitspaal... fietsers... of voetvolk.... Maar dat hebben jullie vast wel in het Zeelandse.

3. nico v kooten

nico v kooten

Lid geworden:
    2 nov 2003
    Motortje voelt zich opperbest met een APC 12 x 8, toeren heb ik niet gemeten.
    Loopings zo groot als je maar wil, haha, vlieg in "cruse"niet meer als half gas.

Ja, mooie wegen genoeg hier in t Zeeuwse, flitspalen helaas ook.....

Volvo 5 pitter? geweldig blok, in een focus of mondeo.

4. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    12 x 8? Oh, das netjes!

Haha... nee... Coupé 20V Turbo Plus versie...
    Motor zat ook in de Lancia Kappa... Echter de Coupe woog niet zoveel, dus was een zeer, zeer rappe hinde op de Autobahn die hele grote stappen kon nemen... Thans is alles supersnel... is mijn stokoude, knorrende rode schichtje pret genoeg...
    Zeeland is mooi. Gelukkig hier om ende nabij ook drempelloze binnenweggetjes....
    Grootste gevaar... dat wel... achter bochtjes en bosjes aanstormende trekkers/machines, die breder zijn dan de weggetjes... liefst slecht gemarkeerd en zonder licht... bestuurder achteromkijkend...Een rijdende muur.

5. dries_neyrinck

dries_neyrinck

Lid geworden:
    14 aug 2013
    Ze heeft haar eerste seizoen erop zitten met 33 vluchtjes op de teller. Vooral tijdens de laatste mooie vliegdagen heeft ze nog redelijk veel gevlogen, ook met andere piloten en een goede vriend van me omschreef het als "da vliegt bangelijk goe". Idd, enorm betrouwbaar kistje, heel gemakkelijk en compact mee te vliegen (in een evenementenhal kun je er probleemloos mee binnenvliegen, ik zou het wel niet doen maar soit). Om op te stijgen heb je maar een paar meter nodig, is door z'n vriendelijk profiel en z'n laag gewicht een echt STOL beestje geworden :)

Heel blij mee, heeft me afgelopen seizoen een paar keer over een dood punt gehoffen. En het past lekker in de auto voor een snelle hap op het terrein.
    Met de 4S 4000 mAh lipo's kun je probleemloos vluchtjes maken van 10-12 minuten, op een kwartje gas vliegt hij nog altijd zeer betrouwbaar, vol gas is eigenlijk nooit nodig.

MicropropSport vindt dit leuk.
  6. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Ja.... Er 'moest' gewoon maar weer eens een meeting voor het oude spul worden opgezet in 2016! Ergens midden in den 'Beneluxe' (eigenlijk de 'BelNed', want de 'Lux' leest hier amper mee?)... zo een mooi zomer of lentedag... koek en sopie er bij :)
    Arnold Remkes doet altijd reuze zijn best hier op... maar het weer was weer weer-barstig afgelopen jaar... Heb hier nog een mooie 'Hegi-Burka-Pieper', die kan wel weer eens de vleugels strekken... Haha... oeps... nog zo veel projecten...
    Gewoon een leuke 'meet' met wat mooi RC-1 spul erbij en andere beroemde catalogus bloempjes...
    Gr Bas

(Zo ik ga eens wat verenstaal verpesten met proefstukjes... ik ga dus bouwophokken...)

7. Arnoud Snel

Arnoud Snel

Lid geworden:
    24 apr 2008
    Zeer aardig voorstel Bas.
    Ik ben een aantal jaren terug reeds bij Arnold Remkes op het veld geweest. Mooi veld met aardige "brabantse" modelvliegers. Gewoon gezellig een dag vliegen.
    Als er weer iets word georganiseerd word ben ik van de partij !

Ik zou best zelf iets willen organiseren echter, bij mij op de club geldt een strenge geluidslimiet. Met 2-takt vliegen is hierdoor vrijwel onmogelijk.
    Ik wil graag een meeting waar iedereen welkom is.

Grt,

Arnoud.

Ik ga ook eens kijken wat mijn volgende bouwprojekt word.
    Ik heb al een idee.. zal het binnenkort delen....

8. dries_neyrinck

dries_neyrinck

Lid geworden:
    14 aug 2013
    Was het mooi weer geweest was ik erbij geweest in Bergeijk. Helaas bleek het dat weekend ongeveer het enige weekend dat het echt snertweer was afgelopen zomer.
    Heb toestelletjes genoeg voor zo'n vintage meet. Fly-Boy, Westerly, Dalotel (al moet ik wel een nieuw pootje plooien ervoor want één van z'n landingspoten is gebroken tijdens een 'hot' landing, al bleek het al een oude scheur te zijn). Binnenkort een Rasantje erbij.
    Wel allen op electro, geen pruttelbakjes meer voor mij.

9. gurodewa

gurodewa

Lid geworden:
    25 feb 2008
    Heb ook wel zin in zo'n meeting, Vintage spul genoeg: een Westerly, Prima, Vicomte, Twinny, Svenson klassiekers vooral.

10. willemvdm

willemvdm

Lid geworden:
    8 okt 2007
    Bij de GMVC (Goudse Model Vlieg Club) hadden we dit voorjaar een speciale meeting voor eigenbouw kisten (dus ook van tekening of bouwdoos).
    Dit was een leuke meeting, zal er in 2016 zeker weer bijzijn (ga ervan uit dat het een jaarlijks terugkerende meeting wordt).
    Je ziet daar veel klassieke kisten (ik wil komen met een Lazy Ace en een DB Barnstormer)
    Gastvliegers zijn natuurlijk van harte welkom!

En natuurlijk complimenten voor de Fly boy, ik heb ook tekeningen liggen van diverse Svenson modellen, zijn zoveel mooier als al dat ARF spul.

Groeten Willem

dries_neyrinck vindt dit leuk.
  11. dries_neyrinck

dries_neyrinck

Lid geworden:
    14 aug 2013
    Gouda is best 'n eind voor me (2,5 uren rijden) maar ik ben al verder geweest...

Als het me uitkomt kom ik graag bij een mogelijke volgende editie :)

12. Von W

Von W

Lid geworden:
    23 mei 2004
    Klinkt wel leuk en als het in mijn agenda past ben ik altijd geïnteresseerd.

Dirk

13. willemvdm

willemvdm

Lid geworden:
    8 okt 2007
  14. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Wel Willem... Dat is grote klasse! Moesten we dan maar doen... opnoteren!
    Draadje gaan opstarten voor een deelname lijst?

Ook even mooi weer bestellen!

Wel Dries... is voor mij ook een zekere 2,5 uurjes... Haha...
    Wat ik dan meeneem... totaal ongewis... Maar heb in ieder geval een aardige Hegi Burda e-Piper
    Hoewel ik die ernstig koester...
    Snel te fixen... Svenson Mini Fly Boy op elektrisch te zetten... enhuh... ohjeej... luxeprobleem en een te kleine auto...

Nog specifieke zaken rond geluidsnormen? Krijsende Rossi's of OPS-en... niet dat ik die heb...
    Maar op de Kwik-Fly zit een HB-61 brommer... daar kan een stille Hatori op... denk ik...
    Alleen al voor m'n eigen piep in de oren probeer ik m'n modellen zeer stil te krijgen...
    Gr Bas

Laatst bewerkt: 1 dec 2015
  15. Von W

Von W

Lid geworden:
    23 mei 2004
    Ik heb de datum alvast genoteerd en als het enigszins uitkomt ben ik erbij,

Dirk

16. dries_neyrinck

dries_neyrinck

Lid geworden:
    14 aug 2013
    Staat bij mij ook in de (club)agenda.

Er kan nog veel gebeuren tegen dan, en ik zal eerlijk zijn, het geniet niet de hoogste prioriteit, maar het staat genoteerd.

17. dries_neyrinck

dries_neyrinck

Lid geworden:
    14 aug 2013
    Het weer was in de vroege middag goed genoeg om nog eens een paar vluchtjes te doen, en tijdens de winter mag de fly-boy natuurlijk mee. En wat meer is: er is ook een filmpje van!
    Door de drasserige piste was hij nog wat gevoeliger aan neusstandjes dan anders en de wind was nogal wispelturig maar toch weer dikke fun.
    Neusstandje etc heb ik er dus allemaal laten inzitten, er is niets weggeknipt ;-)

18. Von W

Von W

Lid geworden:
    23 mei 2004
    Ik had jullie veldje toch met beter weer in herinnering ;-), nu was het weer bij ons vandaag ook niet veel beter maar de wind was toch wel wat minder lijkt mij want ik heb de Zlin nog eens goed de sporen gegeven.

dries_neyrinck vindt dit leuk.
  19. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Nou, dapper met dit weer!
    Morgen zijn de voorspellingen hier in het Noorden alleraardigst...
    Tijd om eens wat accu's uit de winterslaap te halen... mezelf eensgelijks...
    Niet 'mijn' weer... niks voor mij... snel weer lente!

20. dries_neyrinck

dries_neyrinck

Lid geworden:
    14 aug 2013
    Het viel wel mee hoor. Alhoewel, tijdens deze vlucht was het al lichtjes aan het miezerregenen (heel fijne regendruppeltjes voor de Nederlanders).
    Tot voor vandaag zat ik aan 694 buitenvluchten in 2015 (ja, ik hou dat bij in een logboek...) en wou natuurlijk nog de kaap van 700 ronden.
    De komende twee weken voorspelt buienradar regen, regen, regen met vandaag toch enige droge uurtjes. De vrouw was er niet, de kinderen waren er niet, had voor de rest niet echt iets dringends te doen...

Dus ja :rolleyes:

Ik heb geen Zlin meegepakt omdat de nieuwe nog niet klaar is. Hij kon klaar geweest zijn als ik vanmorgen doorgespurt had maar de ervaring leert dat een model snel snel klaarmaken voor een maiden niet goed afloopt.
    Maar de Fly-Boy doet het goed, heeft zoals op het filmpje te zien echt maar enkele meters nodig om op te stijgen dus een ideaal toestel als de piste niet zo goed ligt.
    Heb ook even dit seizoen met een Pinto gevlogen en die haalde het qua funfactor niet tegen deze. En daar is 't m natuurlijk rond te doen: fun :yes:

Deel Deze Pagina