Vintage winterproject 2: Wik Salto

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door PH_AJH, 27 dec 2008.

1. Willem P

Willem P

Lid geworden:
    21 okt 2006
    Het begin ziet er veelbelovend uit, ga ik zeker volgen.
    Is het glas noodzakelijk?
    Waarmee ga je de balsa lijmen?
    Ik lamineer depron in geval van stabilo en kielvlak.met gele Bruislijm gaat ook goed,

2. Justus

Justus

Lid geworden:
    8 okt 2003
    Goed man!.....mooi resultaat!

3. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    oooooh dat is ook mooi zeg. Ik ben benieuwd.

4. Willem P

Willem P

Lid geworden:
    21 okt 2006
    Mijn belangstelling komt voort uit het feit dat ik bij Piet, van de Inspira, ooit vleugels voor de Cirrus van 3,6 meter heb gesneden. Een projectje dat nog eens opgepakt moet worden.

5. jacobbos

jacobbos

Lid geworden:
    13 apr 2008
    Dank allen, tja, nieuwe wegen, altijd leuk om te bewandelen.

Weet niet of het noodzakelijk is. Weet wel dat indekken met balsa in combinatie met deze zachte witte isolatieplaat niet de hardste buitenzijde oplevert. De Salto zal straks een prop op de neus krijgen en wordt mijn "even ontstressen en gooi maar achterin de auto laagvliegbakje", dus een beetje harde schaal is dan wel prettig. Gewicht is niet de eerste prio.

Lijmen ga ik met lamineer-epoxy en zwaartekrachtdruk (bakstenen) in de schalen die nu ontstaan zijn.

Groet,

Jacob

6. Willem P

Willem P

Lid geworden:
    21 okt 2006
    Bij een Salto kan ik mij dat idd wel voorstellen voor de vleugel van een Cirrus zal het iets minder kritisch komen.

Succes.

7. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Maar Jacob....kun je dan niet beter schuim-balsa-glas doen? Ik dacht dat die volgorde gebruikelijker was maar ik heb het nog nooit zelf gemaakt natuurlijk.

8. Japie.G

Japie.G

Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Leuk!! Gaat goedkomen!

9. DirkSchipper

DirkSchipper Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jun 2005
    Hoi Jacob,

Inderdaad goed bezig: mooie kist en goed bouwen!
    Dit voorbeeld ziet er al erg goed uit!
    Je hebt ook een hele goede handleiding gehad aan die pagina over die snijmachine.

Ik heb daar trouwens nog wel een aanvulling op: als je echt een vleugel gaat snijden, eerst de onderkant snijden, dan zakt het bovenliggende schuim de 'kerf' (snijverlies) naar beneden. Daarna de bovenkant snijden.
    Al je het andersom doet is je vleugel 0,5 à 1 mm te dun! :schrik: :(

Enne ... als je dit 'Gamma' schuim gaat gebruiken (wat ze ook bij de Praxis en Karwei verkopen), en je gaat met vacuüm persen: niet meer als 0,2 Atm onderdruk. Anders vervormt je schuim blijvend!

Dirk.

10. DirkSchipper

Lid geworden:
    7 jun 2005
    Ja, dat is idd. beter. Om twee redenen:
    • het glas (het sterkste onderdeel) zit helemaal buiten. Daar doet het zijn werk het optimaalst. Hoogte van de de ligger (hier het glas buitenop) werd in het kwadraat.
    • Balsa is best zacht, en krijgt toch best snel deukjes. Met een glashuid is dat toch wat lastiger. Neem de 50 grams (G50) van EMC-Vega. die geeft een fantastisch oppervlak.
    Dirk.

11. jacobbos

jacobbos

Lid geworden:
    13 apr 2008
    Heerlijk zo'n forum!

Mijn idee is om schuim-glas-balsa te gaan doen. Ik wil graag een stevig en glad oppervlak, idee is om gewoon met Oracover de vleugel zijn kleur te geven.

Waarom dan niet schuim-balsa-glas. Omdat ik (nog) niet de beschikking heb over een vacuüm-systeem, eerst maar eens deze ervaring opdoen met schuim.

@Dirk. Dank voor de G50 tip. Vraag: krijg je dat fantastische oppervlak met of zonder vacuüm? Zoals je net las wil ik de eerste schuim-stappen zetten zonder vacuum maar gewoon met de schalen en een baksteen of wat 'on top'. Wat moet je dan doen om het beste resultaat in dat systeem te behalen?

Alvast dank voor de opmerkingen!

Groet,

Jacob

12. Japie.G

Japie.G

Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Mijn vacuum is helaas nog niet regelbaar, behalve dan met een ventiel. Als je er oren naar hebt, je mag het gerust een poos lenen hoor. Tis een simpele installatie van een koelkastpomp en een oude tank voor buffer. Overigens ook helemaal niet lastig zelf te maken!

13. Rick R

Rick R

Lid geworden:
    17 jun 2008
    Mooi om te zien dat je je aan nieuwe technieken waagt Jacob!
    Maar is het niet verstandig om over de hele lengte een ligger in te bouwen? Van bijvoorbeeld met glas overtrokken kops balsa en carbon strips. Zodat je als het ware een I profiel creëert ;) Lijkt me toch fijn op zo'n lekker ragkistje.

De vleugels van mijn opknap 3m Salto zijn bekleed met Abachi, misschien ook een alternatief?

Succes, ik ga het volgen!

14. jacobbos

jacobbos

Lid geworden:
    13 apr 2008
    Dank! Ik zet hem in mijn achterhoofd...

Maar natuurlijk! Zelf dacht ik aan simpel: 1 zijde met glas en balsa bedekken, de vurenliggers die ik al heb (wilde eerst balsa vleugels bouwen) "opvullen" met kops balsa ipv een webbing. Deze in het schuim plaatsen en dan de andere zijde bedekken. Dus nog geen gedoe met koolstof / carbon, etc Lekker dicht bij het origineel blijven. Ik zie het schuim eigenlijk als vervanger van de balsa ribben. Kom maar op met de ideeen!

Groet,

Jacob

15. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Als je de beplanking op jouw manier op het schuim aanbrengt kun je daarna de huid ook met G4 en glasmat afwerken. Makkelijker schuren dan epoxy en geeft ook een glad oppervlak. Is wel wat werk natuurlijk.
    En anders, zit ik me zo te bedenken; de Wik Salto heeft natuurlijk vrij korte vleugels met een brede koorde, schuim met een ligger (al dan niet met strategisch aangebrachte koolstof strengen) en balsa of abachi beplanking werkt waarschijnlijk ook prima.
    Tsja....keuzes, keuzes.

16. Willem P

Willem P

Lid geworden:
    21 okt 2006
    graag hoor ik een leuk adres voor abachi of mag dit niet van de moderator?

17. DirkSchipper

Lid geworden:
    7 jun 2005
    Zo'n fraai oppervlak krijg je door een gladde dikke folie/plaat, met lossing behandeld, van epoxy te voorzien. Meestal is dat Mylar plaat, maar Arno888 gebruikte laatst polypropeen folie icm. hard karton (zie zijn Sushah-draadje). Daarop leg je het glasdoek, dan leg je die combinatie met het glas op de kern. Mbv. Vacuüm wordt het er goed op geperst. Zonder vaguüm geef ik je 90% kans dat het niet goed gaat. :(. Maar je hebt al een aanbod om een vacuümpomp te lenen. :p
    De neuslijst is een verhaal apart Berrie of ik kunnen je daarbij helpen. Wellicht helpt het ook om in de HLG draadjes te neuzen.

Arnhemse fijnhouthandel te Arnhem.
    0,5 mm is dik zat, en lichter. Het hout zelf voegt nauwelijk sterkte toe.

Dirk.

18. Willem P

Willem P

Lid geworden:
    21 okt 2006
    Bedankt Dirk, echter als ik balsa, 1.5 mm, lijm op depron wordt het toch behoorlijk stevig. Is dat met abaci dan niet zo?

19. Lyckele

Lyckele

Lid geworden:
    20 okt 2007
    OGoed bezig Jacob!!

Een tip, je zult met vacuum een beter en sterkere vleugel
    Creeeren dan zonder. Ook zal het glas veel beter over de gehele vleugel
    hechten dan als je het zonder doet.

Ik zou ze best voor je willen baggen maar we zitten wel een eind van elkaar
    Vandaan :(

Succes!!

Lyckele

20. SRS

SRS

Lid geworden:
    23 mei 2005
    De actie van Jacob doet inspireren! (al was Justus de aanzet, en zo stoken wij elkaar goed aan) Over G4, daar heb ik wel goede ervaringen mee in de bouw van rompen van schepen. En dat is heel goed toepasbaarbaar in de vliegtuigenbouw, ook op vleugels. Het baggen is voor veel mensen toch nog een brug te ver, een glasmat met G4 of epoxy is dan toch wel het andere alternatief.

Ik weet wel dat je met G4 een spiegel gladde oppervlakte kan krijgen, en dit kan je goed verwerken met een roller. Je zou dan ook kunnen overwegen deze te spuiten, maar dan kom je weer aan het gewicht. (denk ik) G4 word overigens knalhard!

Gezien het onderwerp glas boven op de beplanking hier een vraag. (voor mijn Salto vleugels) Hecht Oracover goed op een gladde opppervlakte? Ook tijdens het aanbrengen?

Deel Deze Pagina