Vintage winterproject 2: Wik Salto

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door PH_AJH, 27 dec 2008.

1. DirkSchipper

DirkSchipper Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jun 2005
    Jawel, maar:
    - het glas voegt veel meer sterkte toe
    - het effect van de elasticiteit. Abachi is veel elastischer dan glasvezel.

Doe de volgende proef eens (in gedachten):
    - neem 20 cm naaigaren dat sterk genoeg is om 600 gr aan op te hangen
    - neem 20 cm elastiek dat ook sterk genoeg is om 600 gr aan op te hangen
    - neem een gewicht van 700 gram
    - bind de uiteinden van elastiek en gare aan elkaar en hang er het gewicht mee op.

Wat gebeurt er?
    Het garen breekt, en vervolgens breekt het elastiek.
    Waarom?
    Door het verschil in elasticiteit wordt het garen eerst volledig belast met die 700 gram, het rekt een paar tiende mm uit, onvoldende om het elastiek substantieel op spanning te brengen. Het elastiekje draagt dus (nagenoeg) niets, en zal dus breken.

Vervang 'garen' door 'glas', en 'elastiek' door 'abachi', en het verhaal slaat op die vleugel. Abachi is nl. veel elastische dan glas.

Dirk

2. Willem P

Willem P

Lid geworden:
    21 okt 2006
    mooie uitleg Dirk.
    Feitelijk heb je de abachi dus niet nodig als de G4 al een sterk en glad resultaat geeft?
    Hoe schat je het effect in als je Coverall (krimpzijde, heb ik veel van) aanbrengt op schuim en vervolgens een laag G4 aanbrengt zal dat de gewenste stevigheid opleveren?

3. ked

ked

Lid geworden:
    25 dec 2009
    Mooi bezig Jacob.

Zeker als het je eerst gesneden kern is ziet dit er perfect uit.
    Zelf ook wel eens glas ertussen gedaan, en dan vooral aan de achterlijst.
    Als je een matje aan de achterkant er tussen legt aan zowel onder als bovenzijden kan je je achterlijst messcherp maken. Vooral bij dunne profielen een voordeel.

Als je bakstenen wilt gebruiken in plaats van vacuum heb ik ook nog wel een andere tip.
    Emmers met water, dit gebruikte ik meestal. Bij het indekken een plaat hout op de schuimkernen en dan hierop de emmers water.
    Vacuum is natuurlijk veel mooier.

4. smarivoet

smarivoet

Lid geworden:
    28 okt 2008
    Waarom niet gewoon met den-fineer indekken?
    is heel strak en zo klaar om te coveren, voegt enorm veel stevigheid toe.

Kben ooit een stel duitsers op de helling tegengekomen met een fox, de romp was al een jaar of 15oud(en de servos dateerden ook van die tijd...:confused:) en de mannen hadden zich bezighouden met diverse profielen te testen.
    Eindelijk hadden ze een profiel (epler) gevonden dat volgens hun ok was. Kheb hun vlieger vastgehad in m'n handen: loodzwaar voor 2m spann... kben al veel tegengekomen, maar dat was écht zwaar...
    nooit gedacht dat die ging vliegen, laat staan wat thermiek pakken(wij waren al aan het sukkelen met onze lichtere vliegers)... tot ik zag wat die mannen ermee deden. loodrecht aanduiken en in loopings blijven doortrekken tot de vlieger terug een normale snelheid had. Gefluit over het ganse dal. Wij waren toen met 3 belgen op dezelfde kam, zijn allemaal geland en konden met onze mond vol verbazing die 2 duitsers aanstaren. Zo een prestaties heb ik tot noch toe ENKEL met carbon zwevers gezien. die vleugels gaven geen krimp!

Na een kort gesprekje was het een domme zelf-gesneden isimo-schuimkern ingedekt met den-fineer, daarop de "goedkoopste cover" die je kan vinden... waarom de goedkoopste... omdat die meestal het moeilijkste opstrijken(krimpt moeilijk en is meestal minder flexibel), maar ook het minste kans op bellen geeft als de vlieger in de zon ligt te wachten op een volgende vlucht.

die duitsers zijn na 20 minuten weer in hun camionette gestapt en wij bleven daar vol verbazing achter.

dus... als ik nog moet beplanken... ik ga zowieso den nemen :cool:...

5. DirkSchipper

DirkSchipper Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jun 2005
    Als je het schuim direct en alleen met glas van een huid wilt voorzien, moet het dikker zijn, en ik zou kiezen voor een harder schuim. Als een vleugel op buiging wordt belast, krijgt de ene kant te maken met trekkrachten in de huid (normaliter de onderkant), en de andere kant met drukkrachten. Dan gaat 'knikken' een rol spelen. Als dat je op een rechte paal een te groot gewicht zet buigt hij opzij en knikt weg. Voor resistentie tegen knik heb je dikte nodig (dikker glas, of abachi) of een stevig steunmateriaal (het schuim). Dit 'Gamma' schuim vind ik dan een beetje te zacht.
    Maar ... uiteraard hangt het sterk van de belastingen af, en dus je vliegstijl. Vlieg je altijd rustig (nooit een looping of ander gestunt), stijgen met elektro ipv. een knalharde F3J-like lierstart ... Landt je altijd keurig en zachtjes ... Het maakt allemaal uit.

Dirk

6. SRS

SRS

Lid geworden:
    23 mei 2005
    Miischien een iets wat noob vraagje, wat is beter, balsa of abachi? (ik begrijp het niet helemaal....)

7. Discus2ct

Discus2ct

Lid geworden:
    11 aug 2009
    Abachi is een iets hardere houtsoort. Zodoende ook iets zwaarder dan balsa. Voor een duurzame indekking een goede keus. Voordeel is ook dat je grotere 'vellen' kunt krijgen dan de standaard balsa plank in 100x1000mm afmeting....

8. Willem P

Willem P

Lid geworden:
    21 okt 2006
    Ik heb idd gekozen voor het hardere blauwe isolatieschuim.
    De bedoeling is om er ook een ligger in aan te brengen net Jacob vanplan is.
    Uiteraard is de verwachte belasting bepalend voor de constructie keuze.
    Ook de afmeting speelt een grote rol. Helaas hebben zweevers al snel lange vleugels

9. e.rukkers

e.rukkers

Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Voor het maken van de vleugel ipv vacuüm kan je ook 2 platen hout maken en dat persen

10. e.rukkers

e.rukkers

Lid geworden:
    24 mrt 2005
    zoiets

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. Peral

Peral

Lid geworden:
    7 okt 2007
    Hierin wordt het mooi getoond.
    t2q4zKFgEKo[/media] Press Layup - YouTube
    Lekker met de blote handjes...

nb Ik heb diverse vleugels op deze manier gemaakt met heel goed resultaat.
    De vleugel van mijn DLG ook, en die vliegt nog steeds goed.
    Maar de vacuum methode is toch mooier.
    ps Ik heb die pers nog liggen, als je interresse hebt...

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. e.rukkers

e.rukkers

Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Ja precies zoals ik bedoelde. Ik moet hem ook nog ergens hebben liggen

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. Willem P

Willem P

Lid geworden:
    21 okt 2006
    En vleugeldelen die langer zijn dan 1 meter zullen dan uit 2 delen bestaan? of één middendeel en 2 uiteinden kom je ook al tot 3 meter:D
    In plaats van carbonstroken een carbon ligger of een vuren ligger plaatsen levert dan de zelfde stijfheid?

14. Peral

Peral

Lid geworden:
    7 okt 2007
    Balsa stroken kun je 'lassen' door ze schuin door te snijden en vervolgens aan elkaar te lijmen. Zeker met glas eronder of erboven gaat dat prima.

Ik vraag me af hoeveel nut het heeft om alleen maar carbon stroken onder de huid te plaatsen zonder webbing. Waarschijnlijk is een ligger van 2 vuren latten met kops balsa ertussen veel sterker.

15. jacobbos

jacobbos

Lid geworden:
    13 apr 2008
    Schuimsnijden: Check!

Vanavond de tips gesneden en daarmee is het snijden van schuim klaar. Is toppie gelukt. En als je dat even bij de romp legt wordt het ineens een vliegtuig, ff een (mobiele) foto:

Nu door met indekken van 1 zijde en het maken van een ligger.

Het schuim zie ik als vervanger van de balsa ribben, de rest van de opbouw doe ik traditioneel. De vuren liggers gaan er in met een balsa webbing (ik denk aan beide zijdes). Dan onstaat er een mooi doosje die ik in het schuim aanbreng.

De originele Salto heeft kenmerkende remkleppen. Deze wil ik ook namaken. Dus geen verstoorders maar de 2 remkleppen per vleugelhelft. Genoeg te doen, in hoeveelheid en uitdaging. Zin in!

Groet,

Jacob Bos

PS, 2e setje is ook klaar, er is er 1 die hier blij van wordt ;)

16. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Ff HIER kijken.....op pagina 2 staan uitstekende detail foto's van de kleppen. Ik heb er ook wel eens aan gedacht.

17. jacobbos

jacobbos

Lid geworden:
    13 apr 2008
    Die foto's staan al laaaang op mijn harde schijfje, heb je me al eens eerder op getipt. Nogmaals mijn dank!

Jacob

18. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    oh ja....da's waar ook :grin:
    Maareh....dat worden mooie vleugeltjes.

19. jacobbos

jacobbos

Lid geworden:
    13 apr 2008
    je hebt PB :D ;)