Vintage winterproject 2: Wik Salto

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door PH_AJH, 27 dec 2008.

  1. Peter Nauta

    Peter Nauta

    Lid geworden:
    26 dec 2012
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Veendam
    Mooi Arjan, heb hem een aantal jaren geleden in het echt zien vliegen op de Abbotsford Airshow, Canada.


    Peter
     
  2. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.911
    Locatie:
    Hillegom
    Ik heb geen ervaring met bouwen van dit soort vleugels, maar mijn gevoel zegt dat webbings hier helemaal niet nodig zijn. Als je boven en onder een gleuf maakt voor de liggers zit tussen de liggers nog een laag schuim, en ook voor en achter zit nog heel veel schuim. Ik zou zeggen dat die de functie van de webbings prima overnemen.
    Ik hoor graag van de experts als ik het verkeerd zie.
     
  3. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.356
    Locatie:
    Utrecht
    Dit model (Koffiemolen was de naam):
    - span 2m50
    - 14 NiCad's Elektro, 2kg500
    - profiel E205, 10,5% dik
    - Gamma kwaliteit schuim
    - 1 laag 160 grams glas full span
    - 1 punt 160 grams glas over de eerste 50 cm
    - 1 laag 1,5 mm zacht balsa
    - folie
    - geen ligger!!!
    - Vleugelverbinder: 2x 9 mm massief carbon rondstaf, in een bus die met ingedikte epoxy in een ruimte in het schuim was gelijmd

    Dit ding was niet kapot te krijgen in de lucht. Beresterk! Heb er jaren plezier van gehad, tot hij vanwege ontvangst probleem vanaf 100 m een kanaal indook. Dat was total loss.

    Wat ik hiermee wil zeggen: een ligger is voor zoiets echt niet nodig! Webbing ook niet, dat doet het glas en het schuim.

    Dirk.

    Dirk.
     
  4. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.092
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Hmmm, dank voor de opmerkingen heren! Dit maakt het allemaal een stuk eenvoudiger. Heb net de middag besteed aan het maken van de liggers..

    @dirk: paar vraagjes, is de volgorde van het materiaal van je 'Senseo' zoals ik ook van plan ben? Dus schuim-glas-balsa-folie?

    Kun je iets meer vertellen over de vleugelverbinder, en dan vooral hoe je die in het schuim heb aangebracht? Die bus voor de rondstaf, maakte die contact met het glas, of 'zweeft die los' in het schuim?

    Alvast bedankt!

    Met vriendelijke groet,

    Jacob Bos
     
  5. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.429
    Locatie:
    Ermelo
    Ik zag dit draadje gisteren op RC network Jacob

    Baubericht Ka 6 E 3,2m


    [​IMG]



    Mooi draadje en hij loopt op je voor, dus je kan spieken;)


    Je ben wel goe bezig zo zunne:p


    Terence
     
  6. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.092
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Dank! Zal het met zeer veel interesse doornemen!

    Andere vraag: welke zijde eerst indekken, boven of onderzijde. Kan zelf geen belangrijk verschil bedenken. Hoogstens eerst de bovenzijde omdat je dan vanaf de onderzijde een aantal zaken handiger kunt voorbereiden, plek voor servo's bijvoorbeeld.

    Hoor het graag.

    Groet,

    Jacob Bos
     
  7. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.356
    Locatie:
    Utrecht
    Jacob,

    Die vleugelverbinders waren zelf gemaakt van oude vliegerstokken die ik nog had liggen. 9x7, 7x5, 5x3 mm in elkaar gelijmd met epoxy (dus niet 100% massief ;-)). Lengte ± 25 cm.

    De bussen waren zelf op maat gemaakt van glaskous om de pen heen. Eerst pen insmeren met kaarsvet, even de föhn eroverheen, nog een keer voor de zekerheid. Dan glaskous eroverheen. Aan één kant ophangen, onderaan een baksteen. Insoppen met epoxy. Eerst met dunne om goed te impregneren, afvegen met een stuk papier, en opnieuw insmeren maar nu met ingedikte epoxy (aerosil, niet glassbubbles) en uit laten harden.
    Na uitharden de uiteinden afzagen en rollend met een Stanley breekmes doorsnijden. Opletten dat je je pen niet insnijdt. De bussen krijg je eraf door de boel met een föhn weer warm te maken. Goed schoon maken en evt. wat op maat schuren. De passing is zuigend. Dikke kans dat de pen als een gasveer weer terugveert.
    Zorg dat de bus aan het uiteinde dicht is!

    In het schuim aanbrengen heb ik gedaan door een strook schuim weg te snijden, het schuim rondom (boven en onder) dat stuk iets dunner te schuren, en wat balsa als overkapping erop lijmen. Dan weer zo goed mogelijk in vorm schuren.
    Daarna de vleugel af te bouwen.

    Tot slot in de wortelrib zit een gat waar de vleuglpen & bus door naar binnen kan. Boor erboven nog een ontluchtingsgat. Vul de holte voor meer dan de helft met iets ingedikte epoxy, zet de vleugel rechtop met ontluchtingsgat op hoogste punt, steek de pen met bus erin. Let op dat je de bus niet te ver doordouwt!!! Epoxy moet eruit komen.
    Nu kun je de pen er weer VOORZICHTIG uittrekken. Als het achtereind nu niet dicht is, zuig je nu epoxy naar binnen met alle ellende van dien ...

    Herhaal dit met de andere vleugel.
    Daarna de vleugelpen erin, andere vleugel ook (voorzichtig dat je de bussen niet naar binnen douwt!!) en in de gewenst V-stelling weg leggen.

    Laat iets ruimte tussen de vleugels, zodat een evt. overschot aan epoxy niet de boel aan elkaar lijmt ..... Je kunt de pennen altijd wel een paar mm inkorten.
     
  8. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Tot welke span kan je de vleugels snijden?
     
  9. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.092
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    @Dirk: duidelijk, dank je, en met het maken van een bus heb ik ervaring :)

    @Douglas: max breedte voor mij is ongeveer 703,2 mm ;)

    Groet,

    Jacob Bos
     
  10. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.092
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Morgen..

    ..weten we of mijn eerste keer indekken middels ondersteuning van H2O en zwaartekracht het gewenste resultaat gaat opleveren...

    [​IMG]

    Groet,

    Jacob Bos
     
  11. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.634
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik ben benieuwd!....hoe heb je gelijmd? Kern in de epoxy, glas eroverheen en dan balsa?
    Of eerst glasmat, dan epoxy uitsmeren en dan balsa?
    En doe je boven en onder tegelijk of inderdaad eerst de bovenkant en later de onderkant?

    Justus
     
  12. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.092
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Zeker spannend..

    Ik heb de bovenkant eerst gedaan, dus de vleugel ligt nu op zijn kop. Reden is dat ik dan in de onderkant nog wat voorbereidend werk kan doen. Sowieso en sleuf voor de servokabels, plaatsbepaling van de servo's, vleugelbevestiging, toch een ligger??, etc.

    De volgorde is van onderen naar boven:
    - Vlakke plaat
    - Buitenschaal van de mal
    - Folie
    - Balsa
    - Glas/epoxy
    - Schuimkern
    - Folie
    - Andere buitenschaal
    - Vlakke plaat
    - Emmers met water!!

    Het verlijmen heb ik gedaan door de glasmat netjes op het balsa aan te brengen en dan met een vlakke kwast netjes de epoxy verdelen zodat de mat niet meer glimt. Met de juiste lichtinval zie je precies waar de 'natte plekken' zijn, daar is dus te veel epoxy aangebracht. Uitstrijken en herverdelen. Met de paar dingen die ik nu gedaan heb in glas/epoxy heb ik geleerd dat 'glimmen' niet goed is. Daar is dan teveel epoxy aangebracht.

    Zo, nachtje slapen, dagje werken, en dan maar eens kijken wat het gebracht heeft!

    Groet,

    Jacob Bos
     
  13. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.045
    Locatie:
    groningen
    Een Ka-6E met piepschuimvleugels . . . :mad:

    Dat vind ik dan weer vloeken in de kerk. :yes:


    jan.
     
  14. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.092
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
  15. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.045
    Locatie:
    groningen
    post 245:


    Volgens mij is daar iemand een Ka 6E met piepschuimvleugels aan het bouwen. :yes:

    Of zie ik dat nou helemaal verkeerd? :?

    :nooo:

    Zou verboden moeten worden!!!

    ;)


    jan.
     
  16. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.092
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Ach so ja...
     
  17. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Borne
    ?

    .... xx,2 mm :cool:

    Verder: Mooi!

    succes!

    :proost:
     
  18. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Haha, en dan ongeveer...
     
  19. Hans N.

    Hans N.

    Lid geworden:
    9 feb 2003
    Berichten:
    1.034
    Locatie:
    Sassenheim
    Da's de humor van Friezen, dat begrijpen jullie niet.
    Gelukkig zit er nog een 1/8 Fries in mij, dus ik begrijp het wel.

    Goed gedaan Jacob, ze happen weer allemaal die Hollanders.
     
  20. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Volgens mij is Jacob import Fries... Telt dat ook? ;)
     

Deel Deze Pagina