Vintage winterproject 2: Wik Salto

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door PH_AJH, 27 dec 2008.

1. jacobbos

jacobbos

Lid geworden:
    13 apr 2008
    HiHiHi.

Ben een Noordeling: geboren in Drenth, wonend in Fryslân, werkend in Grunn. De mooiste combinatie:p

De vraag van Douglas was tot welke span ik vleugels kan snijden. Wat ik eigenlijk bedoelde met mijn antwoord was dat dit in principe tot in het oneindige is, als je maar genoeg blokjes schuim naast elkaar legt, dan is de breedte van je snijmachien niet zo spannend. De breedte heb ik wel op ongeveer 70 cm, is gewoon gevoelsmatig gekozen omdat je dan bij sommige snijklusje niet zo enorm met je armen uit elkaar staat..

Groet,

Jacob Bos

2. jacobbos

jacobbos

Lid geworden:
    13 apr 2008
    Blij!

Bij thuiskomst voor het eerst van mijn leven mijn eten laten staan en gelijk doorgestoven naar de bouwzolder.. Ik ben best wel blij (dat is voor 'de Oostenrijkers')

Zit er strak op! Enige waar ik bang voor was is de folie die ik gebruikt heb, is van die knisperende transparante cadeau-inpakfolie van de Hema. Plakt niet aan de epoxy! En daar waar deze er op heeft gezeten (achterlijst) is het superglad, en dus handig om het straks mooi om af te werken bij het indekken van de onderzijde. Bosje is Blij!

Even een foto, alhoewel daar niet heel veel op te zien is:

Op naar de rechterhelft.

Groet,

Jacob Bos

3. Justus

Justus

Lid geworden:
    8 okt 2003
    Zonder de uitleg begreep ik hem al!

Mooi resultaat jacob!!

4. Terence

Terence

Lid geworden:
    17 jan 2011
    gefeliciteerd met nieuwe bouwtechniek Jacob:n00b: ;)

Ben benieuwd naar een close upje of small video

Terence

5. Japie.G

Japie.G

Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Dat gebruik ik ook altijd om over tekening te leggen. Houtlijm plakt er ook niet aan, superspul! Die van de action is ook goed!

6. jacobbos

jacobbos

Lid geworden:
    13 apr 2008
    Kom er net achter dat die folie op is :agrue: ,..kel dat ik ben. Alles ligt klaar voor de andere helft en nu kan ik stoppen. Baal.

Morgen vrolijk verder, het is maar een hobby (zegt mijn vrouw)

Groet,

Jacob Bos

7. DirkSchipper

DirkSchipper Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jun 2005
    Jouw vrouw snapt het nog niet. Het is een ongeneeslijke ziekte.
    Wanneer gaat die over?
    Zoals dat draadje al zegt: NOOIT!!
    En dat is helemaal niet erg! :rolleyes:

Leuk eerste resultaat! Jammer van de folie voorraad.
    Huishoudfolie werkt ook (kun je wraak nemen ;-))
    Folie van vuilniszakken, of pedaalemmerzakken en dergelijke ook ...

Dirk.

8. jacobbos

jacobbos

Lid geworden:
    13 apr 2008
    Het is nog leuker, ze roept af en toe vertwijfeld: 'ik wil ook een hobby'. Antwoord mag je raden (`staat voor je´) ;)

De folies die jij noemt heb ik in huis, hebben 1 nadeel: ze kreukelen, deze cadeau folie niet, ligt heerlijk glad in de mal! Dus morgen maar verder, haastige spoed en zo...

@Terence: op jou speciaal verzoek, filmpie!

Groet,

Jacob

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. DirkSchipper

Lid geworden:
    7 jun 2005
    Jacob,

Het ziet er inderdaad erg netjes uit. Vergeet niet de epoxy op het achterste stuk balsa goed te schuren als je de andere kant gaat doen.
    Beter nog de volgende keer boven en onderkant in één keer.
    Daartoe eerst het balsa op elkaar leggen zoals het op de vleugel komt. Dan de achterlijst met tape aan elkaar plakken. Vervolgens open klappen, glas leggen en insoppen. Schuim erop, dichtklappen, en in de pers.

Dat de epoxy overal doorheen komt, betekent dat je (veel) te veel epoxy hebt gebruikt.
    Als je met vacuüm perst, kun je na het insoppen mbv. keukenrol oid. weer net zoveel epoxy eruit halen als lukt (tot het papier na aandrukken schoon blijft). Onder vacuüm perst dat hard genoeg.

Tip: mijn eerste vacuumpomp was een aquarium-lucht-pompje van 2 tientjes (guldens!) Omgekeerd gebruiken.

Dirk.

10. jacobbos

jacobbos

Lid geworden:
    13 apr 2008
    Alleen maar goede tips, zeer veel dank Dirk!

Groet,

Jacob Bos

Ps in het aquarium van mijn vader zwemt er nog maar 1'tje rond... Nog ff wachten..

11. Terence

Terence

Lid geworden:
    17 jan 2011
    Mooi filmpje Jacob, ziet er goed uit.

Mooie basis om verder te gaan zo.

Hoe voelt de vleugel als hem in de hand heb??

succes, morgen folie scoren en plakken moar.

Terence

12. smarivoet

smarivoet

Lid geworden:
    28 okt 2008
    wat je ook kan proberen is de eerste vleugel afwerken en in folie te zetten.
    de ONDERKANT van de folie(dus die doorschijnende film) gooi je deze keer dan niet weg.
    De onderkant van de cover(dus de doorschijnende film die je normaal zou weggooien) van hobbycity laat de epoxy ook niet door en kan je gewoon zo afhalen zonder dat die blijft kleven...

sinds een jaar spaar ik die folie ook op voor als ik weer eens carbon motor-mounts ofzo begin te maken voor een zagi ofzo :)

het kan dus ook "gratis" met overschotjes :)

13. jacobbos

jacobbos

Lid geworden:
    13 apr 2008
    Tussenstand: vandaag weer wat kunnen doen, de andere vleugelhelft ligt in de mal te drogen. Ik ga nu 2 dagen wachten, vorige keer was de epoxy niet hard uitgedroogd, er zaten nog zachtere randjes aan. De bouwzolder is niet verwarmd (behalve als de wasdroger draait..) en met de koude oostenwind van nu is het er fris. Slecht voor de droogtijd, goed voor de potlife van de epoxy. Want een langere potlife had ik nodig.

1 van de eerstvolgende klussen wordt het maken van de verbindingen van vleugel en romp. Daar heb ik de tip van Dirk opgevolgd door zelf buisjes te gaan maken voor een 9 mm alu rondstaf die ik nog had liggen. Deze ga ik gebruiken zoals ik bij mijn Countryman ook gedaan heb. Bussen in vleugel en romp. Daar de staaf doorheen en klaar is klara. Daarvoor als eerste dus met de restanten epoxy het glas ingesopt wat ik om de met kaarsvet ingesmeerde aluminium staf had gewikkeld. Beetje huishoudfolie er strak omheen gewikkeld en dat moet het dan zijn.

De allerlaatste restjes epoxy heb ik gebruikt om de romp her en der nog wat na te werken. Aan de achterzijde zaten nog wat scheurtjes bij de bevestiging voor de v-staart. Daar de binnenzijde van een matje voorzien en verder nu dus ook laten drogen.

Zo, nu eerst maar eens nadenken hoe ik voor de vleugelverbinding netjes ga uitlijnen, en ik ga toch de vuren liggers in de vleugel inbouwen. Niet zozeer vanwege de sterkte, want ik geloof nu wel dat Dirk gelijk heeft dat 2 x 160 gram voldoende sterkte geeft. Wel om hier wat ervaring mee te krijgen voor mijn volgende schuimvleugel...

Groet,

Jacob Bos

14. jacobbos

jacobbos

Lid geworden:
    13 apr 2008
    Andere vleugelhelft is ook OK. Enige is dat de beplanking aan de voorzijde niet overal lekker op het schuim geplakt is. Beetje epoxy in de naad gegoten en opnieuw, en nu goed, in de mal geplaatst.

Epoxy buis voor de verbindingsstaaf is goed gelukt. Deze moet nu als eerste de romp in en van daaruit bouw ik dan verder aan de vleugelbevestiging. Al mijmerend over de bouwvolgorde bedacht ik het volgende: wat is precies V-stelling, waar ga je vanuit? Er zijn namelijk 3 (theoretische) mogelijkheden:
    1. meten vanuit de onderzijde
    2. meten vanuit de hartlijn
    3. meten vanuit de bovenzijde

Dus als we het over 2 graden v-stelling hebben, welke hoek hebben we het dan over? Een tekening verduidelijkt denk ik mijn gedachte:

Groet,

Jacob Bos

15. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Ik begrijp je vraag over hoe te meten maar in feite maakt het weinig uit denk ik. Je kunt op de tekening zien onder welke hoek de pennen origineel in de vleugel zitten (op de ribben staan de gaten precies aangegeven) en jouw pennen moeten onder dezelfde hoek komen. Tenminste...dat zou ik doen.

16. jacobbos

jacobbos

Lid geworden:
    13 apr 2008
    Het is meer een theoretische vraag hoor! En daar kom ik op omdat ik geen pennen ga gebruiken maar 1 rechte alu-staaf. Dus de hulsen in de vleugel moeten er onder een hoek in geplaatst worden. Begin bij de wortel wat hoger dan aan het eind een stukje verder in de vleugel. Dan krijg je v-stelling. In de vleugel ga ik sleuven maken, de romp fixeren en de vleugels daarna ook in de juiste hoek. Zo kwam ik op de gedachte vanwaaruit je eigenlijk meet.

Countryman is daar een mooi voorbeeld van, deze lijkt geen v-stelling te hebben omdat de bovenzijde vrijwel vlak ligt en de onderzijde naar boven komt.. (situatie 1)

Mosquito is het andere uiterste deze geeft heul veul v-stelling en dat is dus situatie 3.

De verschillen zijn duidelijk maar als het gaat om de 2 graden die inderdaad op tekening van de Salto staan maakt het wel uit van waaruit je dat meet. Daarom de theoretische vraag wat eigenlijk de definitie van een v-stelling is in de zin van waaruit je dat meet.

Groet,

Jacob Bos

17. smarivoet

smarivoet

Lid geworden:
    28 okt 2008
    ik meen me te herinneren dat bijvoorbeeld de salto die te koop was bij hobbycity geen V-stelling had (langs boven bekeken).
    daar was ook 1 rechte carbon-staaf die de vleugelhelften verbond.

ik heb eigenlijk ook nog nooit een V-stelling gezien (bovenkant vleugel bekeken) bij een salto...
    dus als je bovenkant recht is lijkt me da al meer als voldoende...

18. Gerben

Gerben Forum veteraan

Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Volgens mij wordt de V-stelling langs de nul-lijn (centerlijn) van je profiel gemeten.
    En vleugel die van onder oploopt en bovenop vlak is, heeft dus wel v-stelling.

Gerben

19. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Dan moet je even op de tekening kijken, in de ribben waarin de messing hulsen van het origineel komen zitten gaten. De vlakstaal verbinder loopt in de romp recht. Je kunt de hoek waaronder de messing hulzen in de vleugel zitten dus zo opmeten/over nemen.
    Of je vlakstaal of een pen gebruikt, die gaten in de ribben moeten op dezelfde plek komen voor dezelfde v-stelling. Hooguit moet je de hoogte van de gaten iets aanpassen aan de dikte van je pen. Als je me kunt volgen.

20. DirkSchipper

Lid geworden:
    7 jun 2005
    Deze vraag is toch moeilijker dan je denkt.
    • meten langs de onderkant of bovenkant kan niet zodra je een niet-lineair dikte verloop hebt. B.v. wortel 12%, halverwege 11%, tip 9%
    • Langs een rij punten op de koordelijn (neus- ==> achterlijst) kan formeel alleen als er geen washin en/of washout is toegepast. En als die wel is toegepast moet je langs de scharnieras meten.
    OK, allemaal theoretisch zooi. Als je langs een rij over de koordelijn meet zit je wel goed. Dat is ook het geval bij washin en/of washout. De verschillen zijn dan hooguit enkele 1/100sten van een graad.

Wat je soms ook nog wel eens ziet is dat men van wortel tot tip meet, ongeacht tussenliggende kniks of verdraaiingen. 1/10de graad meer of minder is ook niet zo relevant (aerodynamisch dan).

Dirk.

Deel Deze Pagina