Vintage winterproject 2: Wik Salto

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door PH_AJH, 27 dec 2008.

1. Willem P

Willem P

Lid geworden:
    21 okt 2006
    Bedank voor de reactie.
    Mijn Schuim Baby Bowlus is voorlopig nog 2 kanaals. Het is de bedoeling om zo even ervaring op te doen.
    Aanpassingen zijn altijd mogelijk. Hij is ook niet echt 100% schaal.

2. smarivoet

smarivoet

Lid geworden:
    28 okt 2008
    zulke salto-kleppen inbouwen zou ik ook niet doen...
    De salto heeft nu geen mega-vleugel... dus stel dat je eens echt op snelheid zit en ze opengooit om eens écht te remmen, dan vrees ik dat de gehele achterlijst ter plekke gaat uitscheuren...
    Die dingen verstore niet alleen het profiel zoals bij een gewone remklep, maar ze gaan zowel langs boven als beneden alle lucht tegenhouden...
    zoals ik het op de fotos zie ga je gewoon een buisje in een hoopje schuim steken...
    het bouwen zelf zal geen probleem zijn, maar volgens mij ga je tegen de zomer (als het mooie weer er ooit zou aankomen) terug een nieuw stel vleugels moeten maken :)

je zou moeten vergelijken als je in de auto zit, rij 60-70km/u doe je vensters open en steek je hand links en rechts uit het venster (moet wel een kleine auto zijn of je moet lange armen hebben :) ). Die krachten ga je op de dunne achterlijst van uw vleugels zetten...
    ijzer, carbon... maakt niet uit, volgens mij is je vleugel hier het zwakke punt...

3. jacobbos

jacobbos

Lid geworden:
    13 apr 2008
    Stijn,

Ik neem aan dat je opmerkingen mijn Salto betreffen en niet de Baby. Je zorg deel ik, daarom heb ik er ook voor gekozen om de buis op het glas van de bovenindekking te lijmen. Bovendien is de buis/staal combinatie 45 cm breed over de achterlijst. Straks met de bovenindekking zal er weer glas aan de andere zijde aangebracht worden. Al met al denk ik dat de vleugel het wel houd. Waar ik bang voor ben is dat de remkleppen zelf er vanaf vliegen.. We zullen het zien!

Groet,

Jacob Bos

4. e.rukkers

e.rukkers

Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Ik zou 8 spantjes maken en klaar is kees

5. smarivoet

smarivoet

Lid geworden:
    28 okt 2008
    ahja, dat kan ook nog natuurlijk... nog niet eens aan gedacht :D

je kijkt er wel vrij positief naar en wil het toch proberen... kan inderdaad een goeie test zijn naar de toekomst toe, maar ik vrees dat er op termijn toch speling, gewring enz zal ontstaan waardoor je de boel gewoon met tape gaat vastplakken :)

ik ben wel benieuwd naar de remmende eigenschappen :rolleyes: volgens mij zal dat niet "van de poes" zijn (gezegde: zeker niet te min/weinig zijn)

6. e.rukkers

e.rukkers

Lid geworden:
    24 mrt 2005
    hoe ga je eigenlijk de kleppen aan sturen?en ondeling koppelen?

7. Japie.G

Japie.G

Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Toch hadden enkele andere vintage zwevers ook dergelijke kleppen aan boord! Ik heb wel eens een MPX Ls1 gezien met die klepjes, ook wel eens een brilliant volgens mij. Okee, die vliegen wel wat langzamer dan een salto.. dat wel..

8. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Bij de 1:1 Salto doen ze erg weinig, eigenlijk té weinig heb ik gelezen (die heeft dan ook nog een remparachute om in ieder geval bij de landing nog bijtijds tot stilstand te komen.

Voor het model; ik ben er van overtuigd dat het met de krachten erg mee zal vallen. Oppervlak gaat kwadratisch omlaag als je het verkleint. We hebben het hier over klepjes van enkele centimeters. Misschien vergeet Smarivoet dat het hier om een zwevertje van 230cm en 1400 gram gaat. De optredende snelheden en krachten staan in geen verhouding tot die op een 4m zwever van 9 kilo.

9. smarivoet

smarivoet

Lid geworden:
    28 okt 2008
    de krachten zullen inderdaad wel meevallen, maar we zien hier een buisje in wat isimo/balsa liggen. Als de remmen goed werken zal er redelijk (wederom in verhouding) wat krachten op komen te staan en zal de isomo na een tijdje beginnen uitlepen/lodderen (weet ik veel welke termen ze in Nederland gebruiken :) )... in ieder geval, ik vrees dat binnen dit en zoveel tijd je de remkleppen een goeie 2-3mm uit de vleugel kan buigen doordat de isimo z'n stijfheid niet heeft behouden doorheen de tijd... en dan is zowel het profiel om zeep als de functie van de remmen niet meer betrouwbaar. enige oplossing hiervoor is volgens mij verstevigingen in triplex ofzo inbouwen zodat het buisje daarin rust ipv in de schuim of juist onder de beplanking.
    ALS het tenminste niet in een dramatisch scenario uitdraait zoals het uitscheuren van de achterlijst of de kleppen zelf :)

Zoals eerder vermeld ben ik wél zeer benieuwd als dit allemaal nog wel meevalt en positief uitdraait hé! :)

ik blijf benieuwd.

10. fireforx309

fireforx309 Guest

ik vind zulke remkleppen zoveel mooier!

en het is beter voor de servo... (je kan ook een lichtere , dus ook kleinere servo in de vleugel steken.)

11. jacobbos

jacobbos

Lid geworden:
    13 apr 2008
    Tja mannen, the proof of the pudding is in the eating...

We gaan het proberen, ik heb er wel vertrouwen in. De vrees die geënt is op buisjes die in schuim zitten heb ik niet. Het wordt echt glas/buis/glas. Maar ik zal kijken hoe ik eenvoudig nog wat verstevigingen kan aanbrengen. Idee van Erik is wel een goeie. Zou zonde zijn als ik later zeg "had ik maar".

Mijn idee is nu dat ik inderdaad wat ribben (spanten volgens Erik ;) ) plaats langs de zijdes van vleugel-remklep. Voordeel is ook dat ik dan nu al de bovenzijde op de juiste plek netjes kan insnijden. Dan worden het er wel 16 Erik.. zucht..

Aansturing ga ik doen met 1 servo per vleugelhelft voor de remkleppen, zal dus een vorkje gefabriekt moeten worden. Komt vast goed.

We prutsen lekker verder, dat is toch wel het mooie deel van deze hobby!

Groet,

Jacob Bos

12. e.rukkers

e.rukkers

Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Spanten bouwvakker he.
    Ik bedoelde ook 8 per vleugel. ruimte tussen de klepjes weet niet hoeveel dat is gok mm of 8. Meschien een idee om dat van massief balsa te maken en dan een cm of 4 in de vleugel laten gaan. Dit lijkt me een zwak transport/mislukte landing puntje.

13. fireforx309

fireforx309 Guest

stukje printplaat inlijmen daar waar het buisje in de schuim zit ipv een rib.
    is veel sterker.

14. Rick R

Rick R

Lid geworden:
    17 jun 2008
    Hee Jacob,
    Ben je er al uit hoeveel mm in diameter die van jou gaat worden.....

Moet toch groter dan dit kunnen: :rolling:

15. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Die heb ik nog ongebruikt liggen, met de alu steuntjes en een regelaar er aan....Iets voor jou Jacob? (werkt prima met 3s 2500mAh lipo)

16. jacobbos

jacobbos

Lid geworden:
    13 apr 2008
    Hmm, interessant, scheelt een hoop gedoe met motor in de neus. Fan er af en je kunt hellingen/slepen....

Vliegt het een beetje dan met dat ding op zijn rug? Volgens mij heb je er ergens een filmpje van toch? Hebbes:

Je start met een elastiek, is dat noodzakelijk? Handstart mogelijk? Want anders heb ik er alsnog een "hoop gedoe" van om s'avonds even een half uurtje 2 accu's leeg te draaien!

Groet,

Jacob Bos

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. e.rukkers

e.rukkers

Lid geworden:
    24 mrt 2005

ik zal wel een bungee start maken is kleine geitje om op te zetten en op te ruimen

18. jacobbos

jacobbos

Lid geworden:
    13 apr 2008
    Handstartje ja of nee

Bungee is inderdaad ook een optie. Ben en blijf wel nieuwsgierig of handstart mogelijk is met fan op Fullpowerrr..

Groet,

Jacob Bos

19. Rick R

Rick R

Lid geworden:
    17 jun 2008
    Volgens mij was starten vanuit de hand niet mogelijk, als ik mij de beelden goed kan herinneren. De fan creeërt dan te weinig snelheid in zo'n korte tijd. Zal het filmpje even opzoeken ;)

Groeten Rick

EDIT:
    Hier op 0:14

20. jacobbos

jacobbos

Lid geworden:
    13 apr 2008
    Hmmm, das jammer als dat zo is. Hoor het graag van de meester zelf, of is ie taart aan het eten?

Groet,

Jacob Bos

Deel Deze Pagina