Vintage winterproject 2: Wik Salto

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door PH_AJH, 27 dec 2008.

  1. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Handstart is moeilijk (vliegt te langzaam, je moet snel corrigeren en hij gooit ook lastig) maar een grondstart gaat dan weer wel.
    Al denk ik dat een bungy of korte hoogstart het makkelijkst is (hij hoeft alleen maar even te vliegen)
     
  2. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.092
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    The Next Step

    Weer een paar stappen verder met de Salto.

    De remkleppen houden me wel bezig, in de zin van of de constructie stevig genoeg is en hoe ik de aansturing ga doen. Na de discussie/tips hier in dit draadje en wat emailcontacten her en der ben ik er uit. 1 versteviging is aangebracht, middels een een vurenlatje langs de achterzijde van de buis. Betekent dat er na indekking echt een goede verbinding tussen de twee indekkingen is en daar heb ik voldoende vertrouwen in.

    [​IMG]

    Aansturing probeer ik zoveel mogelijk als bij het origineel te doen. Met een beetje mazzel wordt een niet-zichtbare aansturing.

    Voor het indekken van de andere zijde van de vleugels was er nog 1 klusje, de bedrading moet door de vleugel kunnen. Dat heb ik high-tech opgelost met rietjes! Eerst met de soldeerbout een gleufje gesmolten en vervolgens de rietjes in elkaar geschoven. Straks gaat er een 0,5 mm draadje doorheen met een lusje, deze trek ik terug met de 3-aderige kabel en klaar is klara:

    [​IMG]

    Dan was het moment daar om weer met epoxy en glas aan de slag te gaan, de vorige ronde heb ik met de kwast epoxy aangebracht. Na wat YouTube's te hebben bekeken nu overgestapt naar een roller. Veel mooier, egaler en 'droger' de epoxy kunnen aanbrengen. Gevoelsmatig denk je dat het te weinig is, morgen zullen we het weten... Resultaat is iets wat we eerder gezien hebben, met behulp van de zwaartekracht de beplanking aandrukken en nu weer 24 uurtjes wachten.. en de volgende helft ligt al klaar.

    [​IMG]

    Daarna door met de romp. Lekker snel een paar servo´s geplaatst voor de V-staart en met wat restant glas en epoxy aan de romp verlijmd:

    [​IMG]

    Groet,

    Jacob Bos
     
  3. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.429
    Locatie:
    Ermelo
    Dat ziet er goed uit Jakob,

    Volgens mij trek je de klepjes er zo echt niet meer uit.

    Je heb straks een mooie scheur Salto met onverwoestbare vleugels:)

    succes met verder bouwen


    groet


    Terence
     
  4. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Borne
    Nog meer high-tec:

    ....bij de Makro hebben ze rietjes van een meter lengte! Hoef je niet zoveel te schuiven en heb je ook geen last van die ribbels....

    Verder:

    Mooi werk!
     
  5. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.092
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Dank voor de tip: van de ribbels heb ik dankbaar gebruik gemaakt, daar heb ik wat epoxy/met glasbubbels over heen laten lopen!

    Maar in 1 x klaar is beter: nu nog een pas voor de Makro..

    Groet,

    Jacob Bos
     
  6. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.098
    Locatie:
    Brüggen NRW Duitsland
  7. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.092
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Airbrake

    Gisteren de vleugel uit de mallen gehaald en met open mond staan kijken, voelen, proeven, ruiken hoe ongelooflijk sterk en stijf zo'n vleugel wordt met weer een laag glas/epoxy/balsa. Ook het 'droog' inrollen in plaats van kwasten is goed verlopen, overal een perfecte hechting. En ik weet dat de mensen die vaker met schuim/glas/balsa gewerkt hebben zullen denken dat dat normaal is.. maar voor mij de eerste keer en dus doe je nu ervaringen op en geloof je het pas echt.

    De andere vleugel is vanavond in de mal gelegd dus die is morgen ook klaar qua indekking!

    Dan door naar de volgende stap: uitsnijden van de remkleppen. Wat een gedoe! Dat komt omdat de kleppen aan de bovenzijde 4 cm breed zijn (vanaf de achterrand vleugel) en aan de onderzijde 6 cm. Je krijg dus een enorm schuin stuk wat je netjes moet zien door te snijden. Bijna niet te doen. Allerlei zaken geprobeerd, gloeidraad, figuurzaag, lange messen, etc. Probleem is dat je niet aan 2 zijdes tegelijk kunt kijken, voor je het weet snij je naast de al ingesneden naad en maak je een snede in de vleugel. Op het laatst maar gewoon redelijk recht de naden ingesneden en dat werkt uiteindelijke het beste.

    En dan ineens begint het een beetje te leven en bewegen!

    De klep in gesloten toestand:

    [​IMG]

    En geopend:

    [​IMG]

    Geopend van achteren:

    [​IMG]

    En nog 1 van boven waarbij je ziet dat er een spleet aan de voorzijde van de klep ontstaat:

    [​IMG]

    Over het er af vliegen van de kleppen: die gaan er niet af! Heb er stevig aan lopen sjorren, gebeurt niks mee!

    Zo, dat was de eerste, nog 3 te gaan. Dit was de lastigste, je ziet het aan de 'beschadigingen', volgende 3 gaan er strakker uit komen!

    Groet,

    Jacob Bos
     
  8. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Zoo hee, das mooi gelukt! Lijkt me een gaaf gezicht, deze salto op final met open kleppen. Puik werk!
     
  9. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.356
    Locatie:
    Utrecht
    Leuk hè, om te zien hoe een bergje slappe zooi zo'n mooie en stijve vleugel wordt! :D
    Ook nu nog, na zoveel vleugels, geniet ik er elke keer weer van.

    Dirk.
     
  10. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.092
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Stootje

    Het gaat bij mij altijd met horten en stoten. Vandaag weer een klein stootje: remkleppen in beweging gebracht!

    Als eerste van messingbuis en staaf iets gemaakt wat beide kleppen verbind en zorgt voor aansturing door de servo:

    [​IMG]

    Daarna even een servo met tape op de vleugel geplakt en dan leeft je vleugel ineens. Alles zit nog los in elkaar maar ik was vooral nieuwsgierig of ik voldoende uitslag op de servo had om de kleppen 90 graden te laten kantelen. Dat is gelukt!



    Groet,

    Jacob Bos
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    zoooo da's mooi!
     
  12. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.429
    Locatie:
    Ermelo
    Dat ziet erg goed uit Bosmans, alles wat lang duurt is lekker.

    Volgens mij zit Arjan nu te bedenken hoe dit na te maken voor de Club Libelle;)

    Ik zal ff opschieten met de Motor met verlengde as inbouw, heb je hem volgende week zaterdag terug

    Terence

    PS ik mag weer Climaxxen volgende week:Dff inschrijven
     
  13. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    neuh. dat heb ik al aardig uitgedacht. Maar ik ben nu mijn SG-38 weer aan het oplappen (8 van de 12 scharnieren aan boord waren afgebroken....). Is bijna klaar, dan ga ik weer verder met mijn Libelle.
     
  14. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Zoo, netjes hoor!
     
  15. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.429
    Locatie:
    Ermelo

    Is het wel weer voor

    sorry:eek:ntopic:
     
  16. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Vandaag afscheid moeten nemen van mijn Salto.

    [​IMG]

    Bij de sleepmeeting in Dalfsen een mid-air collision met de Rascal van Gerben.
    Eén vleugel werd door de botsing gehalveerd, de impact op de grond deed de rest. De oude polyester romp was echt volledig verplinterd.
    Jammer hoor, met dit kistje heb ik toch wel héél erg veel plezier gehad.
    Alle hardware heb ik uitgebouwd. Ik heb nog een nieuwe romp, de tekeningen, een nieuw kapje en de staartvlakken zijn ongeschonden.
    Tzt zal ik weer een nieuwe op gaan bouwen, met wederom de originele ribbenvleugels. Maar dan misschien ook wel van die remklepjes zoals Jacob heeft uitgedacht.
     
  17. loeki

    loeki

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    Groesbeek
    Jammer voor het kistje Arjan... RIP...
     
  18. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    altijd jammer.. Gelukkig heb je materiaal voor een nieuwe!
     
  19. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi Arjan,
    Sorry...voel me toch beetje schuldig... jammer van dit leuke model, was altijd leuk om te zien. Gelukkig heb je er nog een, op naar de volgende zullen we maar zeggen.

    Gerben
     
  20. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik waardeer het dat je dat zegt maar het is nergens voor nodig! (en je kent me denk ik goed genoeg om te weten dat ik jou in ieder geval niks verwijt, als je je per sé toch schuldig wilt voelen :) )Het was echt een gevalletje domme pech. Ik heb jou nooit gezien, jij mij niet.....
    Ik las dat je Rascal misschien nog te repareren is - dat doet me deugd. Want die lag er ook niet lekker bij (maar wel grappig)

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina