Vintage winterproject 2: Wik Salto

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door PH_AJH, 27 dec 2008.

1. jacobbos

jacobbos

Lid geworden:
    13 apr 2008
    Arjan zijn Salto zal helaas niet meer vliegen, dat gaf mij nu wat inspiratie om eindelijk weer eens wat gereedschap in de hand te nemen.

Ik begin langzaam tot het kamp van 'de neus van een zwever blijf je af' te behoren, maar een Nederlander ben ik ook nog. Dus is er gewerkt aan een mooi compromis: deze week heeft Terence me fantastisch geholpen om een verlengde as te maken zodat de (te grote) borstelloze motor die ik nog had liggen de neus niet gaat vervormen.

De oplossing is een buis waarin aan de beide zijdes 2 lagers gemonteerd zijn waarin de verlengde as van de motor gaat draaien. In de neus wordt een gaatje geboord, de andere zijde mond uit in een naar achteren verplaatst motorspant. Voordeel is nu dat het huis van de motor heel eenvoudig naar achteren getrokken kan worden, daarna zie je niks meer van een as waarop straks een prop geplaatst wordt. Ideaal voor mij: thuis lekker met de prop omhoog, op meetings achter de sleper, aan de helling gewoon uit de hand weggooien.

Terence is degene die het bedacht en gemaakt heeft, dus hierbij alsnog mijn dank!

Sleephaak heb ik volgens het Arjan principe gemaakt, simpel en doeltreffend, loopt mooi en daarmee is het werk aan de voorzijde van de romp gereed. Volgende stap is de v-staart gereed maken en aansturen.

Een paar foto's ter illustratie.

Groet,

Jacob Bos

Laatst bewerkt: 3 jan 2014
  2. Japie.G

Japie.G

Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Een uiterst chique oplossing met de motor. Toepasbaar op elke neusvorm. Ik had het al eerder gezien op de zwevers van RC-Paul, en ben er altijd zeer van onder de indruk. Eigenlijk een reden om voortaan elke zwever maar met een motor uit te rusten!

3. Justus

Justus

Lid geworden:
    8 okt 2003
    Ik heb hetzelfde met Douglas gemaakt voor mijn Twin...topoplossing!

4. jacobbos

jacobbos

Lid geworden:
    13 apr 2008
    Klopt!

Klopt helemaal. Nu ik ervaren heb hoe eenvoudig het eigenlijk is om dit te installeren denk ik dat ik niet snel weer naar een afgekapte neus van een zwever ga kijken. Het is een mooie oplossing, nu op zoek naar een zo klein mogelijke propmeenemer, bladen wit spuiten en je ziet er weinig meer van.

JB

5. Justus

Justus

Lid geworden:
    8 okt 2003
    Ik heb een hele kleine liggen, 30mm geloof ik, voor een 6mm as. Welke maat heb je nodig?

6. Terence

Terence

Lid geworden:
    17 jan 2011
  7. Rick NL

Rick NL PH-SAM

Lid geworden:
    18 apr 2008
    Met dit soort spinners liggen de bladen het mooiste aan, ook via Freudenthaler zijn dit soort te koop.

32mm Spinners

Succes, hoop hem in Oostenrijk te zien vliegen,

Rick

8. jacobbos

jacobbos

Lid geworden:
    13 apr 2008
    Van achteren naar voren...

Dit zijn van die heerlijke 'in between' dagen, samen met groter wordende kinderen ontstaat er dan veel meer vrije tijd en kun je dus lekker verder knutselen.

De v-staart is bijna klaar! Als eerste moest ik nog uit een plank de roervlakken snijden en in vorm schaven en schuren. Altijd een mooi klusje, door de geur van het hout, doordat het zachte balsa snel in vorm is te krijgen en je dus snel resultaat ziet:

Normaalgesproken worden de roeren van buitenaf aan de bovenzijde aangestuurd. Maar in de romp is volgens mij voldoende ruimte om ze daarbinnen aan te sturen. Dus de vlakken zijn voorzien van wat gebogen staaldraad en worden straks aan de binnenzijde van een kogelkoppeling voorzien zodat er ook een mooie spelingvrije aansluiting ontstaat. Servo's brengen hun beweging over door koolstof buisjes die naar achteren lopen en waarin de bevestiging aan de vlakken is verlijmd:

Na wat snuffelen in de bak met restanten Oracover zag ik dat er nog een paar mooie stukken blauw en rood over waren. Wit heb ik nog zat dus word het (weer) een rood-wit-blauwe zwever. Op de tablet heb ik wat lopen schetsen op een tekening van de Salto, dit is wat het zo'n beetje gaat worden:

Als ik de aansturing definitief wil maken dan moeten de roervlakken gefolied worden, en dan is dit het eerste wat (bijna) gereed is:

Nu op zoek naar wat klein aansluitmateriaal om dit volledig gereed te maken, daarna door met de vleugels!

Groet,

JB

9. Terence

Terence

Lid geworden:
    17 jan 2011
    Dat ziet er goed uit Jacob.

Het is een hoop gepriegel die aansturing van de v staart, maar staat straks wel erg mooi.

Succes met verder bouwen aan de Salto

Terence

10. MaartenX

MaartenX

Lid geworden:
    2 okt 2008
    Ziet er goed uit Jacob, lekker verder werken zo!

11. Japie.G

Japie.G

Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Mooi hoor! Blijf t een mooi kleurenschema vinden!

12. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Ja dat is een mooi schema Jacob. Begint er ook netjes uit te zien allemaal.

13. jacobbos

jacobbos

Lid geworden:
    13 apr 2008
    Hoopjes te doen . .

. . . maar er is wel weer voortgang!

Beide vleugelheflten zijn voorzien van een (toekomstige neuslijst), de remkleppen in de andere vleugelhelft zijn uitgesneden, servoruimtes in de vleugel zijn gemaakt. Romp is in grondlak-grijs gespoten. Deze kan nu afgeplamuurd worden omdat dankzij het grijs nu de laatste rare plekken tevoorschijn zijn gekomen.

Aandacht ligt nu op de vleugels, morgen de wortelribben van multiplex op de zijkant van de vleugels lijmen, daarna de vleugelbevestiging in de romp definitief vastlijmen en dan de vleugels afwerken. Wachten is op een kleine bestelling bij Staufenbiel met o.a. wat 'gedrilltes servokabel' om spanning in de vleugelservo's te krijgen.

Zou ik de 12e halen...

JB

14. hmeijdam

hmeijdam

Lid geworden:
    29 jan 2010
    Ik ben er door de foto's in dit draadje achter gekomen dat ik vermoedelijk een WIK Salto heb overgenomen. De V staart stond in een hoek van 90 graden, waarbij een helft beduidend hoger stond dan de andere. Ik heb dat naar 110 graden gezet, waarbij de tippen van de V-staart weer even hoog liggen.

Mijn volgende vraag: waar hoort het zwaartepunt te liggen?

Bedankt,
    Hans

15. hendrik

hendrik

Lid geworden:
    28 jul 2005
    Die wordt mooi Jacob! Hopelijk hebben we ze komende week allebei klaar voor de maiden op het wintertreffen.

16. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    op 69mm

17. jacobbos

jacobbos

Lid geworden:
    13 apr 2008
    Laatste loodjes

Er is nog een hoop te doen om zondag te kunnen halen, maar we gaan door zolang het kan en zonder concessies aan de kwaliteit. Dan zie ik wel of ik het haal.

Afgelopen dagen niet stil gezeten. Kabels gesoldeerd met multiplex stekkers, vleugelverbinding in de romp definitief vastgezet, wortelribben opgelijmd om die zijde van de vleugel af te sluiten, en nog veel meer kleine tijdvreters.

De originele remkleppen vergen veel tijd om ze mooi pas te krijgen en soepel te laten lopen, maar we zijn er bijna! Laatste klusje aan de remkleppen is het aanbrengen van 0,4 mm berkentriplex om de boel af te dichten.

Daarna tips er op en servo's inbouwen.

De romp is op een haar na ook gereed. In tegenstelling tot Hendriks Salto heb ik gekozen voor een onzichtbare aansluiting, daarvoor is de 'staartslof' verwijdererd en helaas gesneuveld. Dus van schuim en epoxy een nieuwe gemaakt en nu de laatste plamuur-schuur-klus om het mooi pas te maken.

Daarna de romp spuiten, afwerken met kleur kan later nog wel

Zaterdag druk met andere dingen, word dus krappies!

JB

18. Japie.G

Japie.G

Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Ik hoop deze remklepjes zondag in actie te zien! Zet m op!

19. Gerben

Gerben Forum veteraan

Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Jacob,

Als ik zie hoeveel werk er nog te doen is, zou ik haast denken om zondag a.s. uit je hoofd te zetten.. Ik ken de situatie al te goed, en op een gegeven moment kom je in een situatie waar je 'je doel wilt halen'. Om dat doel (zondag) te bereiken ga je dan compromissen sluiten, waar je later misschien spijt van krijgt...

Aan de andere kant, misschien ben je gewoon een veel snellere bouwer als ik (dat kan makkelijk, bij mij duurt alles 3x zo lang als zou kunnen)

Gerben

20. DirkSchipper

DirkSchipper Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jun 2005
    Geen concessies doen aan de kwaliteit om de zondag te kunnen halen!!! Sowieso is zo'n drukke dag niet optimaal voor een maiden. Je wordt teveel afgeleid door 301 goedbedoelde adviezen ... :confused:
    Als ie niet klaar is, neem je hem gewoon mee als showmodel. Dat vinden we ook leuk! :)

Deel Deze Pagina