Vintage winterproject 2: Wik Salto

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door PH_AJH, 27 dec 2008.

1. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Even proefpassen.....

De lijnen van zo'n Salto zijn wel mooi vind ik

2. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Inmiddels zijn de neuslijsten in profiel geschuurd. Ik heb ook een paar malletjes gemaakt, dat is goed gelukt.
    Daarna de afdek-ribben aan de vleugelwortel verlijmd.
    Het volgende was de bevestiging van de servo's in de vleugel. Multiplex Tiny-S bleken net een mm te dik dus het worden Dymond D60 S HT's.

Van 2 mm triplex heb ik een frame gezaagd wat klem tussen de ligger, ribben en achterlijst is verlijmd. Het dekseltje is 1mm triplex met daarop aan de buitenkant een laagje 1,5mm balsa zodat alles geheel vlak is.

De servo wordt op twee triplex blokjes vastgeschroefd aan het dekseltje. Hier zijn het nog even balsa blokjes en ligt alles er los in.

De ailerons heb ik losgesneden en van eindlijsten voorzien. Nog de laatste zaken afwerken en dan zijn de vleugels klaar.

Daarna ga ik aan de slag met de staart. Eén staartvlak is beschadigd; er zit een gerepareerd gat in. Aan de andere zijde is het roervlak beschadigd. Ik moet nog eens zien of ik nieuwe vlakken ga bouwen of deze fatsoenlijk op kan knappen.

En dan de romp schuren en spuiten.....

3. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    De postbode is geweest :proost:

Je moet niet op gaan tellen wat zo'n project uiteindelijk kost maar goed....

2x Dymond D60 S HT op ailerons;
    2x Graupner C677 op de staart;
    een Corona RP6S1 6 kanaals synthesizer ontvanger;
    Graupner accuschakelaar;
    Graupner 4,8V 1700mAh NiMh ontvangeraccu;
    2 bowdenkabeltjes;
    3 meter witte Oracover wit en een meter dayglow oranje
    Du-bro 1/2A roerhoorntjes

4. sjors4x4

sjors4x4

Lid geworden:
    4 jan 2008
    Hallo Arjan,

Ik denk dat je dit nog niet gezien heb: ontvanger-trex-250 (Corona RP6S1)

Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  5. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Ja, wel gezien maar het is volslagen onzin. Ik heb er meer in gebruik. Volkomen probleemloos, nauwkeurig en betrouwbaar. Er zijn duizenden van die dingen verkocht, ik heb honderden positieve reviews gelezen. En als er een paar bij zitten die slecht werken moeten ze die terug sturen naar de leverancier. Of eens even goed kijken naar hoe hij is ingebouwd.
    Het rare is dat als er een paar mensen dat soort dingen posten men ervan uitgaat dat ze allemaal slecht zijn. En dat klopt echt niet.

-edit- kijk ook maar naar de reviews op de Hobbycity pagina waarnaar in dat bericht gelinkt wordt. Keer op keer 5 sterren. Denk je echt dat het die mensen niet is opgevallen dat het een waardeloze ontvanger is zoals in dat bericht beweerd wordt....?

Laatst bewerkt: 8 jan 2009
  6. sjors4x4

sjors4x4

Lid geworden:
    4 jan 2008
    Hij heeft dit er bij staan en dacht.....je weet wel
    Niks aan de hand dus :)

Laatst bewerkt: 8 jan 2009
  7. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Nou, ik zeg niet dat er niks aan de hand is. Ik geloof wel dat er bij Corona een slechtere kwaliteitscontrole is en er daardoor relatief meer slecht werkende exemplaren worden verkocht dan bij bijvoorbeeld Graupner.
    Maar RBC en nog wat andere in mijn ogen betrouwbare modelbouwwinkels verkopen ze bij bosjes. Die van mij komt bij RCTechnics vandaan en als het slecht spul zou zijn zou hij daar allang uit het assortiment zijn gehaald. Maar dat is mijn mening...:D
    En ik blijf erbij dat er nogal eens problemen zijn die dan automatisch op de ontvanger worden geschoven, terwijl het voor mij maar de vraag is hoe zorgvuldig die ontvanger is ingebouwd. Maar ik zal laten weten hoe het gaat :cool:

8. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Natuurlijk was ik toch wat zenuwachtig toen ik mijn Corona ging proberen...niet nodig :D Hij lockte gewoon direct goed op mijn MX-16S en ook de trim heeft per klikje effect. Absoluut niet wat in dat andere draadje wordt beweerd.

De aileron servo's zitten er in en zijn aangesloten

Vleugels zijn helemaal klaar.

Verder met de staart. Ik heb besloten toch maar twee nieuwe vlakken te maken. De oude hadden een paar ingedrukte stukken die op zich wel te repareren waren maar ik kreeg de oude bespanning er niet netjes af.
    De eerste twee ribbetjes zijn van triplex en hebben een soort opnemer waar een stalen lip in valt. Die lip zit vast in de romp. Dat deel is nog goed bruikbaar.
    Ik heb zelf twee complete staartstukken nieuw gemaakt, en maak nog een reservesetje. Jako - als je geen zin/tijd hebt zelf nieuwe te maken krijg je ze van me.

Ik bouw de vlakken trouwens iets anders dan origineel: de tipjes komen vast aan de roervlakken, soort balansroer dus. Net als de echte.

Laatst bewerkt: 10 jan 2009
  9. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    En nu helemaal ruwbouw-gereed.

De romp heb ik geschuurd. Voor de verandering een keer géén heftige 2K laklaag maar meer een soort waterverf. Het was er met waterproof 240 zó af :)

Ook de canopy is netjes geworden. Er zat 30 jaar oud plakband op en toen maakten ze denk ik nog écht plakband. Uiteindelijk ging het er met wasbenzine en héél veel geduld allemaal af.

10. jacobbos

jacobbos

Lid geworden:
    13 apr 2008
    Mooi!

Mooi hoor, en wat een tempo weer, helpt je vrouw je mee of zo?

Jacob Bos

11. Jakkie takkie

Jakkie takkie

Lid geworden:
    20 jun 2006
    Oh nee, hoe moet ik dit nu weer gaan evenaren :( ik ben bang dat het er straks in kleur en folie allemaal nog gelikter uit gaat zien. Dat gaat me heel wat uurtjes kosten....

12. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Jouw huis is 100x zo gelikt als dat van mij.......vraag eens aan m'n vrouw wat die het liefst zou willen :rolleyes:

13. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Sexy staartje....

in de folie. Heeft 2 dagen gekost omdat na de eerste keer de staartstukken ineens niet meer pasten. Bleek ik het linker vlak aan het rechter roer te hebben geknoopt :lol:
    Ziet er leuk uit zo....

14. John Tootall

John Tootall

Lid geworden:
    27 jul 2006
    Toppie !

SUPERGEIL Arjan !!!!!!
    Wat word dit weer een bijzondere aanwinst voor in de lucht !!!

Let op , dit toestel vliegt als een valse vos , met gemene streken wanneer je te langzaam vliegt :D

15. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    John,
    Dank :D Heb jij niet ook zo'n ding gehad? Jako heeft een oranje, is die soms van jou geweest?

16. _Dutchy_

_Dutchy_

Lid geworden:
    28 dec 2008
    Ghehehe, je zou bijna denken dat die dagelijks een sociale werkplaats runned in zijn werkkamer ;-)
    Tempo en het lijkt nog ergens op!
    Chapeau, ziet er weer strak uit ! :cool:

17. Jakkie takkie

Jakkie takkie

Lid geworden:
    20 jun 2006
    Mooi Arjan!

John heeft zijn Salto volgens mij nog steeds. Mijn Salto komt bij Piet Boesveld vandaan.

18. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Aha.
    Waar komt die van mij vandaan dan...?

Twee avondjes stug foliën geeft dan dit.

Dit is de mooiste hoek voor eenSalto geloof ik....:yes:

Morgenmiddag het stof van wat vliegtuigen afblazen in de wei en daarna verder met de laatste loodjes. Romp spuiten en daarna roerhoorntjes, servo's en stuurkabels.

19. Jakkie takkie

Jakkie takkie

Lid geworden:
    20 jun 2006
    Arjan, die van jou heb ik een keer gekocht via marktplaats als reserve en omdat er styropor vleugels bij zaten. Dit blijken echter geen salto vleugels te zijn.

Een mooi resultaat trouwens!

20. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    I see.

Nou, de vleugels en staartvlakken zijn helemaal gereed. Alle aansluitingen zitten er aan, in en op. Ik ben erg tevreden over mijn ingebouwde vleugelservo's. De dekseltjes passen perfect en de aansturing van de ailerons is mooi strak.
    Ik schreef eerder dat de dekseltjes van 1mm triplex zijn met 1,5mm balsa er op; daardoor zinken de koppen van de schroefjes helemaal in het dekseltje, daar hou ik nou van.

De romp heb ik ook "ruwbouw gered". Het staartstuk is dichtgemaakt met balsa. In plaats van het stalen sleetje wat Wik voorstelt heb ik een dummy wieltje van 5mm triplex gemaakt. Daarna de romp in de spuitplamuur, weer afgeschuurd en nu in de grondverf. Het wordt aardig strak......

Deel Deze Pagina