Vintage winterproject 2: Wik Salto

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door PH_AJH, 27 dec 2008.

  1. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Salto EDF

    Om dat "niet hoog komen van de lijn" op te lossen heb ik wat spulletjes aangeschaft.
    Het slaat nergens op maar het lijkt me erg leuk.
    Een Wemotec Mini Fan met een HET-RC EDF2W motortje en een Hyperion 3s1p 2500 mAh accu. Eens kijken of dat wil :)

    Om de neus intact te houden heb ik gekozen voor een pilon. De EDF unit zit net achter het zwaartepunt, de accu past net voor het spant van de vleugelverbinder. Daardoor kan het geheel "zwaartepuntneutraal" worden bevestigd.

    [​IMG]

    Als regelaar een 70A opto regelaar. De ontvangeraccu blijft dus zitten. Die heb ik sowieso nodig om het zwaartepunt goed te houden. De lipo kan niet verder naar voren dus als ik de ontvangeraccu weg zou laten moet de EDF naar voren en dat is geen gezicht.

    [​IMG]

    de steuntjes zijn van aluminium. Alles bij elkaar komt er ongeveer 420 gram bij. Vlieggewicht gaat dus naar 1820 gram wat denk ik geen al te groot probleem is; zonder extra gewicht is hij aan de lichte kant, zeker als er wat wind staat.
     
  2. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    En zo ziet het er uit als alles weer in elkaar zit

    [​IMG]
     
  3. jorn

    jorn

    Lid geworden:
    6 nov 2008
    Berichten:
    1.321
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat wordt knallen!!! Gaaf zeg!
     
  4. MadDuc

    MadDuc

    Lid geworden:
    21 dec 2008
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Regio Arnhem
    Succes Arjan, Ik ben benieuwd hoe het gaat!
     
  5. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.092
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Je had het er tijdens de laatste VGG al over, mooi om te zien dat het nu klaar is. Ben benieuwd hoe het vliegt.

    Succes met de remaiden!

    Jacob Bos
     
  6. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Dat is bizar zeg.....net even voor het eerst vol gas gegeven om te checken of alles goed vast zit. Dat is gewoon griezelig! De fan draait denk ik dik 45000 toeren en dat is héél veel.
    Benieuwd hoe het vliegt, ik hoop dat het één dezer dagen nog even een beetje fatsoenlijk weer wordt. Ik schiet hem eerst met het elastiek af en dan zullen we wel zien....
     
  7. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.911
    Locatie:
    Hillegom
    Verstandig om hem eerst aan de hoogstart te hangen. Dan rustig gas geven, kijken wat hij doet. Steeds meer gas bij gewenst gedrag. Totdat je hem niet meer ziet :eek:.
     
  8. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    Als alles naar behoren werkt, behoord de grondstart ook tot de mogelijkheden
    We zijn benieuwd........
     
  9. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Volgens mij moet dat wel hard gaan :D Ben heel benieuwd!!
    En aan de lijn om mooie hoogte en dan de fan aan zetten lijkt mij een goed idee.

    Groet,

    Lyckele
     
  10. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.092
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Heb je niet iets als een 'trekkrachtmeter' in huis? Ben erg nieuwsgierig hoeveel power zo'n fan produceert. Bij een iets groter model zou je dan aan een KTW achtig iets kunnen gaan denken wat in en uit de romp komt.

    jacob Bos
     
  11. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Zojuist heb ik mijn oudste zoon weer opgehaald bij zijn moeder, en hij blijft tot en met dinsdag. Grote kans dat hij aan de slag kan als cameraman. Morgen ziet er aardig uit dus wie weet.
    Trekkracht is bij EDF's (net als bij turbines) een verhaal apart. Ze leveren geen trekkracht maar stuwdruk. Wat het verschil natuurkundig gezien inhoudt begrijp ik niet helemaal. Ik weet wel dat deze setup heel hard aan mijn Salto trekt :) en dat er nog veel meer luchtverplaatsing is....Voor mijn gevoel moet dit heel aardig gaan.

    Als Klapptriebwerk zijn EDF's niet erg geschikt omdat ze te groot zijn in verhouding tot het geleverde vermogen. De diameter van deze is met inlaatring 9,5cm. Veel groter dus dan een motor met klapprop. De kleinere fans zijn weer te licht voor grotere zwevers. Dan kom je dus op echte turbines uit....die zouden het beter moeten doen.

    Zoals al eerder gezegd, een EDF is feitelijk onzinnig. Hij is vrij groot en heeft een uiterst beroerd rendement, zo'n 60% van wat je met een prop zou halen bij hetzelfde ingaande vermogen.
     
  12. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.911
    Locatie:
    Hillegom
    Bijna goed.

    Er is geen natuurkundig verschil in trekkracht en stuwduk.
    Turbofans/EDF's leveren stuwdruk (is gelijk aan trekkracht). Propellermotoren leveren vermogen (koppel x draaisnelheid). Wij als modelbouwers geven ook vaak de statische trekkracht van een propeller op, maar deze is nogal afhankelijk van de vliegsnelheid. Als je trekkracht van een propellermotor uitzet tegen vliegsnelheid krijg je een hele kromme grafiek, bij een EDF/turbofan is die kromme veel vlakker.
    Van een zuigermotor / turboprop wordt het vermogen opgegeven (=koppel x rpm), van een turbofan wordt de thrust (stuwdruk) opgegeven. Van een turbofan kan je nl het afgegeven vermogen niet opgeven, deze is heel afhankelijk van de snelheid. Als je vliegtuig op de baan staat met motoren op volle pot, dan is toch het afgegeven vermogen 0. Vermogen is nl kracht (de thrust) x snelheid (en die is 0).

    Ik heb het hier over afgegeven vermogens door de motor. Wij modelbouwers spreken ook vaak over het vermogen van een motor, maar hebben het dan over ingaand vermogen (wat trekt de motor uit de accu, is voor ons belangrijk). Hier gaat dan nog het rendement van de motor en het rendement van de aandrijving (propeller of fan) overheen voordat je het uitgaande vermogen hebt. Het uitgaande vermogen wordt in de grote luchtvaart gebruikt.
     
    Laatst bewerkt: 17 okt 2009
  13. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Soo heeee! Doe je dat helemaal uit je hoofd? (vast wel :) )
    Ik snap het. Dus als statisch al aardig aan het toestel wordt getrokken zal dat op snelheid alleen maar beter worden begrijp ik?

    En het statisch meten van de kracht die een EDF levert geeft dus nog weinig indicatie van wat er op snelheid gaat gebeuren...klopt dat?

    Dan ben ik helemaal nieuwsgierig wat er gaat gebeuren.....
     
  14. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.911
    Locatie:
    Hillegom
    Nee, precies verkeerd om.
    Die EDF zal ongeveer even hard blijven trekken bij toenemende snelheid (zit een maximum aan natuurlijk). Bij propellers heb je bij lage snelheid veel trekkracht, die neemt flink af bij toenemende snelheid (helemaal juist: meestal eerst een stukje toename, daarna afname trekkracht).
    Die verschillende karakteristieken maken het vliegen met een EDF of jet ook zo anders dan het vliegen met een prop. Je zal merken dat je met een EDF voor je gevoel bij lage snelheden veel meer gas moet geven bij correcties dan bij een prop kist.
     
  15. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Maar natuurlijk :D Het is maar goed dat ik een ander beroep heb gekozen dan jij :cool:

    Kleine teaser, in afwachting van vanmiddag:



    De resonantie die je hoort bij halfgas komt door de motorsteuntjes die gaan trillen als de vleugels niet gemonteerd zitten. Niks ernstigs dus.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  16. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    tadaaaaa



    Wel even helemaal afkijken.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.092
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Wat een geweldig idee, montage is super, ik lach me helemaal de breuken hier.

    Prachtig!

    Jacob Bos
     
  18. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Dank. Je zou mij eens moeten zien zitten hier met een grijns van oor tot oor.
    Het was echt lachen. Ondanks dat hij nu fors zwaarder was vloog het erg strak. Misschien zelfs beter dan in lichte zweefuitvoering.
    Enkel bij die ene landing verkeek ik me een beetje. Door de iets hogere vleugelbelasting overtrekt hij wat eerder zoals je kon zien :)

    De snelheid is enorm. Ook qua trekkracht heb ik helemaal niks te klagen. Gaat als een kogel en van het geluid krijg je rillingen. De video doet er eigenlijk geen recht aan.
    Ik heb één handstart met lopende motor gedaan en dan wil hij in eerste instantie iets duiken. Kon hem makkelijk op tijd optrekken maar sjiek is anders. Volgende keer gooi ik hem weg en start ik daarna de motor pas. Dan gaat het helemaal probleemloos
    De extra weerstand als de motor uit staat valt heel erg mee.
    Samengevat: 100% geslaagd
     
  19. jorn

    jorn

    Lid geworden:
    6 nov 2008
    Berichten:
    1.321
    Locatie:
    Leeuwarden
    Wow! Echt super! Een vintage hotliner :)
     
  20. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    Proficiat Arjan het lijkt wel een V 1 of V2 uit WO-2

    Gewoon kikhuuuu

    Wat een grijns op dat gezicht SUPER
     

Deel Deze Pagina