Vliegen op zonne-energie

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Solar Challenger, 8 apr 2009.

  1. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.905
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    als de insteek is om zo lang mogelijk te vliegen met bijladen van evt energie in de lucht door de panelen is iets reeels te maken, alleen op de panelen vliegen zal moeilijk of er kostbaar worden.
     
  2. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Zoek eens naar professor Dienlein (hoop dat ik de naam goed schrijf) hij vliegt al enkele jaren puur op zonne energie. Hij is ook eens op de inter-ex geweest met zijn modellen.

    Laat je niet ontmoedigen, het is mogelijk, maar je zal veel moeten experimenteren en dat kan veel geld en tijd kosten.
     
  3. Zonnecellen + Mylarfolie?

    Hallo mensen,

    We hebben het tot nu toe heel leuk gehad over het gebruik van de zonnecellen maar er zijn nog wat twijfels. Zoals het plan nu is liggen de zonnecellen in de vleugels, die voor een groot deel bestaan uit mylarfolie. Nu vroegen wij ons af of het feit dat er Mylar-folie boven de zonnecellen zit de opbrengst van de zonnecellen zal beïnvloeden?
    Iemand enig idee?
     
  4. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Ja, daar gaat de opbrengst van omlaag. Er zal een deel reflecteren op het folie...
     
  5. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Ik vraag mij af of het mogelijk is om de cellen op een plaat depron te plaatsen.
    Zijn de cellen daar flexibel genoeg voor.
    Een lichtere vleugel lijkt moeilijk denkbaar.:confused:
     
  6. Cdrom Flyer, kan jij zeggen wat Depron precies is of wat we ermee kunnen?
    Ons plan was om de zonnecellen op twee dunnen balkjes triplex te leggen die tevens voor de stevigheid van de vleugels en het vliegtuig zorgen, anders zakken de vleugels waarschijnlijk door...Onder de zonnecellen ontstaat dan wat ruimte waar je de bedrading doorheen zou kunnen leggen
     
  7. hezik

    hezik Guest

    Voor wat depron is, zie het eerder door mij gelinkte lichtbouwverslag. Depron is een materiaal wat als isolatiemateriaal gebruikt werd in muren of als ondervloer voor parketvloeren.

    Wordt voornamelijk gebruikt voor het bouwen van shockflyers, maar kan voor veel meer gebruikt worden.

    Ik vraag mij af waarom je uberhaupt nog folie over de cellen zou trekken, gebruik de cellen zelf als vleugel zou ik zeggen. Kijk ook even in het F3P gedeelte van dit forum, dan zie je dat een profiel helemaal niet nodig is..
     
  8. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    De cellen zijn wel super breekbaar hoor!

    En er zit nauwelijks rek in...
     
  9. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Depron rekt weinig maar het buigen kan een probleem zijn.
    Daar om mijn vraag hoe breekbaar.
     
  10. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Zie uitleg van Hezik.
    Depron wordt ook gebruikt als vleesbakjes in de supermarkt.
    We kunnen er van alles mee maar je kunt er vooral uiterst lichte modelvliegtuigen mee bouwen in heel weinig tijd.
    Het vraagt alleen wat oefening om er mee te werken maar het is heel goedkoop.
    Grof geschat een paar euro per vierkante meter.;)
     
  11. calmatosport

    calmatosport

    Lid geworden:
    16 okt 2007
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Delft
    Hezik, profiel is niet nodig als wij binnen een plaat depron vliegen van 130 gram met een motor ervoor die 200gram + trekt.
    Maar deze jongens willen met zo min mogelijk verbruik de lucht in (en blijven)
    Een vliegtuig met een plat profiel vliegt alleen door zichzelf letterlijk door de lucht te ploegen.

    Ik denk dat jullie het beste wat plankjes balsahout kunnen kopen, en daarmee eerst wat expirimenteren.
    Balsa hout kost ook niet veel, en is heel makkelijk te bewerken. Je kan in het bouwverslagen gedeelte wel wat voorbeelden vinden van een balsa vleugel.
    Ik zou de vleugel normaal bouwen, maar met de afstand tussen de ribben en hoofdligger-achterlijst rekening houden zodat de zonnepannelen er mooi met 0,1mm speling tussen passen. dan kan je de vleugel normaal bekleden, en 5mm doorbekleden op de zonnecel, zo gebruik je de cel zelf ook als bekleding.

    grt Ron
     
  12. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Ik denk dat je beter voor balsa kan gaan. Is wat stijver...
     
  13. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Als je een balsa vliegtuig weet te vinden dat op minder dan 10W in de lucht blijft en waar de zonne panelen op de vleugels passen dan zijn we een stuk verder.
    Ik denk dat je dan moet zoeken bij HLG en DLG.
    Wel spul voor de specialisten.;)
     
  14. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Hoezo? De lichtste vliegtuigen worden nog altijd van balsa gemaakt hoor...
     
  15. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Dat zou best een leuke discussie kunnen worden maar dan in een ander draadje.;):)
     
  16. calmatosport

    calmatosport

    Lid geworden:
    16 okt 2007
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Delft
    Ik denk dat de enige manier om een vliegtuig lichter te krijgen dan met balsahout: Aerogel! (99,8% lucht!)
    Dat spul is super licht, maar wel kwetsbaar, maar voor $45 per cm3 is het wel een beetje héél duur voor het project.
    En als je 1 keer crasht heb je gewoon een hoop stof over, das ook niet geweldig
     
  17. hezik

    hezik Guest

    Een plat profiel vliegt niet door zich door de lucht te ploegen, maar door een hoek van inval.

    De lift die een profiel zou genereren bij de snelheden waarmee dit geheel zou moeten gaan vliegen, is volgens mij verwaarloosbaar. Het zou mij niets verbazen als de drag die ontstaat door het profiel, groter is.

    Balsa is niet lichter dan depron om mee te bouwen en de lichtste toestellen worden zeker neit van balsa gemaakt, maar van folie en carbon bv. Of, als je echt voor superlicht gaat, uit lak geschept uit water bijvoorbeeld.

    Balsa heeft als grootste nadeel dat het in 1 richting weliswaar heel stijf is, maar in de richting haaks erop ontzettend slap en breekbaar.
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  19. Solar Challenger

    Solar Challenger

    Lid geworden:
    8 apr 2009
    Berichten:
    27
    [​IMG]De schakeling:


    Moet toch kunnen werken?
     
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.181
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Uhhh... nee.

    wat het maar zo simpel, dan werd er nu al flink met solarpower gevlogen.

    Je onderschat energiebehoefte van de motor, de enorme verliezen in het systeem, het benodigde draagvermogen en de daarbij ontstane weerstand die met motorvermogen moet worden overwonnen.
    Verder kun je de ontvanger niet zo aansluiten. Ook daar heb je weer energieverlies als je van de krachtstroom naar de ontvangervoeding toe wilt.
    Bovendien NiMh is een absolute NoGo. Als je dat doet kun je beter meteen ophouden.

    Toen hij nog lid was bij onze club heeft Arthur Leeuwangh ( hij woont nu ergens bij Eindhoven, geloof ik) sommige ned. records gevlogen met solarpower, het kan dus wel, maar het is niet simpel.
     
    Laatst bewerkt: 27 apr 2009

Deel Deze Pagina