Hallo,
Via een bekende ben ik de gelukkige eigenaar geworden van een 1ste generatie Great Planes CAP580 met de bekende verfspatten. (Splash version)
<table>
<tr>
<td>
Great Planes Matt Chapman 1/3 Manual
</td>
<td>
<B>Specs volgens Great Planes Manual</B>
<br>
Wingspan: 99.5 in [2525mm]
Wing Area: 1885 sq in [121.6 dm2]
Weight: 29-32 lb [13150-14520g]
Wing Loading: 35-39 oz/sq ft [107-119 g/dm2]
Length: 95 in [2415 mm]
Engine: 4.2-7.2 cu in [70-120cc]
</td>
<tr>
</table>
Deze wilde ik net als een pitts altijd al hebben want het model en het schema sprak me erg aan. Dit was overigens in de tijd dat 50cc/100cc en 3D vliegen voor mij onmogelijk was. Dus uiteindelijk maak je je eigen droom waar, als je maar lang genoeg wacht.
Maar goed de kist in huis en gaat gebruikt worden voor het samenstellen en indraaien van componenten welke weer in een latere fase gebruik gaan worden voor een lichte hedendaagse 100cc Pitts Phyton. De Pitts Phyton stond op de agenda in 2010 alleen later in het jaar. Dus met die mindset ga ik dan ook componten aanschaffen.
De cap gaat niet gebruikt worden voor serieus hardcore 3D of F3A-X vliegen. Ik accepteer dan ook dat deze zwaarder gaat worden dan de hedendaagse kisten van de echte weightfreaks.
Doch wil ik mijn setup en de kist op een klein dieet zetten en omdat ik geheel niet bekend ben in deze klasse met krachten en gewicht vraag ik de bekende mensen om hun advies of mijn berekeningen een beetje kloppen en wat ik kan verwachten.
Dit is wat ik standaard een beetje het lijstje zonder dieet:
Cowl 410 gram
Main Wingtube 400 gram
Total stab (Left/Right) 516 gram
Right Main Wing 854 gram
Left Main Wing 874 gram
Canopy 208 gram
Tank and fuel tubing 250 gram
Total Fuselage including landing gear 4100 gram
Wheels (135 gram)
Part Landing gear (2x300 gram)
Wheel pants (185 gram)
3x Lipo 7.4 2000 maH 240 gram
1x Smartfly Ignition Regulator 18 gram
1x Powerbox Evolution 100 gram
3x Hitec HS-7955TG (Rudder/Elevator) 200 gram
4x Hitec HS-7985MG (Aileron) 248 gram
1x Hitec HS-?????? (Gas) 35 gram
1x DL 111 Engine 2870 gram
2x MTW TD 75 + headerpipe(420 gram p/s) 840 gram
1x Spinner 200 gram
1x Switches and stuff 300 gram
------------------------------------------------------------------------------
Overall Weight Cap 580 12763 gram
<b>Het Dieet</b>
-------------------------------------------------------------------------------
Als ik nu de volgende onderdelen vervang voor carbon zou het lichter moeten zijn zonder al te veel kosten:
Wingtube GraphTech #616 1-1/2" x 36" x .046" Carbon Tube 2 207 gram
Landing Gear GraphTech #222 GP 1/3 Cap/Eagle 580 Main Gear 345 gram
Carbon Spinner TBM 4" CF Spinner 100 gram
3x Hitec HS-7955TG (Rudder/Elevator) 200 gram
2x Hitec HS-7955TGG (Aileron) 135 gram
ipv 4x Hitec HS-7985MG (Aileron)
Dan kom ik op een gewicht van 12098 gram
De grote vraag hier, ben ik hier wat vergeten? Klopt dit een beetje en is 12-13 Kg een aardig beetje te doen? Nogmaals ik weet dat het geen hypergalactische superkist is, maar als ik Internet mag geloven zie ik men toch leuke dingen doen met deze kist rond dit gewicht.
How about that?
Greetz and a happy new year,
Thierry
Via een bekende ben ik de gelukkige eigenaar geworden van een 1ste generatie Great Planes CAP580 met de bekende verfspatten. (Splash version)
<table>
<tr>
<td>

Great Planes Matt Chapman 1/3 Manual
</td>
<td>
<B>Specs volgens Great Planes Manual</B>
<br>
Wingspan: 99.5 in [2525mm]
Wing Area: 1885 sq in [121.6 dm2]
Weight: 29-32 lb [13150-14520g]
Wing Loading: 35-39 oz/sq ft [107-119 g/dm2]
Length: 95 in [2415 mm]
Engine: 4.2-7.2 cu in [70-120cc]
</td>
<tr>
</table>
Deze wilde ik net als een pitts altijd al hebben want het model en het schema sprak me erg aan. Dit was overigens in de tijd dat 50cc/100cc en 3D vliegen voor mij onmogelijk was. Dus uiteindelijk maak je je eigen droom waar, als je maar lang genoeg wacht.
Maar goed de kist in huis en gaat gebruikt worden voor het samenstellen en indraaien van componenten welke weer in een latere fase gebruik gaan worden voor een lichte hedendaagse 100cc Pitts Phyton. De Pitts Phyton stond op de agenda in 2010 alleen later in het jaar. Dus met die mindset ga ik dan ook componten aanschaffen.
De cap gaat niet gebruikt worden voor serieus hardcore 3D of F3A-X vliegen. Ik accepteer dan ook dat deze zwaarder gaat worden dan de hedendaagse kisten van de echte weightfreaks.
Doch wil ik mijn setup en de kist op een klein dieet zetten en omdat ik geheel niet bekend ben in deze klasse met krachten en gewicht vraag ik de bekende mensen om hun advies of mijn berekeningen een beetje kloppen en wat ik kan verwachten.
Dit is wat ik standaard een beetje het lijstje zonder dieet:
Cowl 410 gram
Main Wingtube 400 gram
Total stab (Left/Right) 516 gram
Right Main Wing 854 gram
Left Main Wing 874 gram
Canopy 208 gram
Tank and fuel tubing 250 gram
Total Fuselage including landing gear 4100 gram
Wheels (135 gram)
Part Landing gear (2x300 gram)
Wheel pants (185 gram)
3x Lipo 7.4 2000 maH 240 gram
1x Smartfly Ignition Regulator 18 gram
1x Powerbox Evolution 100 gram
3x Hitec HS-7955TG (Rudder/Elevator) 200 gram
4x Hitec HS-7985MG (Aileron) 248 gram
1x Hitec HS-?????? (Gas) 35 gram
1x DL 111 Engine 2870 gram
2x MTW TD 75 + headerpipe(420 gram p/s) 840 gram
1x Spinner 200 gram
1x Switches and stuff 300 gram
------------------------------------------------------------------------------
Overall Weight Cap 580 12763 gram
<b>Het Dieet</b>
-------------------------------------------------------------------------------
Als ik nu de volgende onderdelen vervang voor carbon zou het lichter moeten zijn zonder al te veel kosten:
Wingtube GraphTech #616 1-1/2" x 36" x .046" Carbon Tube 2 207 gram
Landing Gear GraphTech #222 GP 1/3 Cap/Eagle 580 Main Gear 345 gram
Carbon Spinner TBM 4" CF Spinner 100 gram
3x Hitec HS-7955TG (Rudder/Elevator) 200 gram
2x Hitec HS-7955TGG (Aileron) 135 gram
ipv 4x Hitec HS-7985MG (Aileron)
Dan kom ik op een gewicht van 12098 gram
De grote vraag hier, ben ik hier wat vergeten? Klopt dit een beetje en is 12-13 Kg een aardig beetje te doen? Nogmaals ik weet dat het geen hypergalactische superkist is, maar als ik Internet mag geloven zie ik men toch leuke dingen doen met deze kist rond dit gewicht.
How about that?
Greetz and a happy new year,
Thierry