Vliegfilmpjes maken

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Thieu, 4 nov 2013.

1. cdrom flyer

cdrom flyer

Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Wat is de beste resolutie voor het filmen van vliegende modellen.
    Als ik op HD formaat film heb ik last van het schokken van de beelden bij het mee draaien van de camera.
    Alleen bij zeer langzaam mee draaien gaat het goed.
    Niet dat ik te ver inzoom maar het lijkt net of de camera beelden over slaat.
    Dit effect word nog sterker als je er een dvd van maakt om op tv te bekijken.
    Ik heb een normale dvd speler.

2. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Ik ben niet zo'n kei in computerkunde, maar kan het zijn dat je een wat trage geheugenkaart gebruikt? Probeer er een met een hogere snelheid (leen er ev. een om te kijken of het daaraan ligt).

3. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Kijk inderdaad even naar de snelheidsklasse van de geheugenkaart. Waarschijnlijk heb je een klasse 4 (of zelfs klasse 2) kaartje in je camera zitten. Er staat dan ergens op de kaart een soort 4 met een driekwart cirkeltje er omheen. Die klasse geeft aan hoe snel de data weggeschreven kan worden naar de kaart (en hoe snel het uitgelezen kan worden). Voor HD filmen heb je minimaal klasse 6 nodig, maar 10 is nog beter. Klasse 10 kaartjes zijn inmiddels op veel plaatsen verkrijgbaar.

Als je de beelden bewerkt, kijk dan of de frame rate (het aantal beelden per seconde) van de originele beelden en van je project hetzelfde zijn. Als het materiaal is opgenomen met 25 fps en je bewerking is 30 fps dan kan dat soms ook schokkende beelden geven.

4. cdrom flyer

cdrom flyer

Lid geworden:
    19 mrt 2006
    De geheugenkaart is klasse 10 dus dat zit wel goed.
    Voor de bewerking gebruik ik Windows movi maker en heb daar geen mogelijkheid gezien om de frame rate in te stellen.
    Op de camera heb ik 25 en 50 fps maar dat maakt weinig verschil.
    Het is trouwens een canon legria hf r205
    De lagere resoluties moet ik nog eens goed uit proberen.
    Al vast bedankt voor de tips.
    Het hele draadje was voor mij trouwens al leerzaam.;)

5. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Schokkende beelden als er veel verandering in de beeldinhoud zit, komt omdat je datastream ergens niet snel genoeg verwerkt kan worden. Je zal moeten nagaan waar de zwakke schakel zit.
    Het klopt dat je er geen last van hebt als er minder beeldinhoud verandert, zoals wanneer een toestel tegen een blauwe lucht vliegt. Dan hoeft er maar weinig beeldinformatie weggeschreven te worden, alles wat niet verandert blijft gewoon staan.

6. pierreke

pierreke

Lid geworden:
    26 okt 2010
    Schokt het bronmateriaal van je camera ook, of pas nadat je het bewerkt hebt op de computer? zoals Fotor aangaf kun je bij wisseling van de framesnelheid schokkend beeld krijgen. Kijk je op een beeldscherm dat een andere framerate heeft, krijg je ook hakkelend beeld.

Soms kun je in de bewerkingssoftware aangeven wat je maximale bitrate van de videostroom mag zijn, zodat je bestand niet te groot wordt, of het makkelijker vanaf internet te streamen is. Gevolg: hakkelend beeld bij snelle veranderingen

7. cdrom flyer

cdrom flyer

Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Ik zal dat nog eens goed onderzoeken maar ik denk na bewerking en samen voegen tot een groot bestand.

Bedankt voor de tips.
    Ik zocht ook al in deze richting.
    Ik heb ook al eens gehoord dat films met de grootste twee resoluties het best draaien op een blue ray speler.
    Ik ga met deze tips in mijn achterhoofd eens verder proberen.:D

8. Thieu

Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    6 jan 2008
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Prachtig filmpje Fotor :yes:

Ik zie zo grofweg twee soorten filmers, degenen (waaronder ikzelf) die eens een keer een filmpje van hun kist willen maken en degenen die er echt iets moois van willen maken ;)
    En dat laatste lijkt dan heel erg op een aparte serieuze hobby waarbij een fatsoenlijke camera op een goed statief onmisbaar is :)

Deel Deze Pagina