Vliegles? Wel effe sparen...

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Cropduster, 20 feb 2003.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.161
    Locatie:
    Ederveen
    Tanja.

    Ik heb even gekeken op die URL van de eerste posting http://www.marktplaats.nl/markt/kinderen/modelbouw/19928.htm en daar staat dat ze eigen modellen hebben.

    In wezen heb je gelijk dat ze geen bouwen leren, maar is dat in eerste instantie nodig? Als jij zeillessen gaat nemen hoef je toch ook niet meteen een boot te kopen of hoe je er een moet maken?
    Als je er na vijf lessen geen zier aan vindt is er niks verloren!

    Als ik als vader van drie zonen zo al hun hobby's had moet bekostigen, dan was ik failliet geweest want ze hebben allemaal véél uit mogen proberen.


    Dit soort fenomenen steekt alléén de kop op als er een marktbehoefte aan is. In de heli wereld inmiddels al een volledig geaccepteerd begrip. Maar de behoudende vaste vleugelbende moet daar eerst massaal tégen zijn, om na enkele jaren later knarsetandend toe te moeten geven dat men wel gelijk had.

    Je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat iedereen vrij is te kiezen waar hij les neemt, en natuurlijk is het binnen een vliegclupppie goed toeven. Op zich is natuurlijk de hobby-achtige manier van les geven óók een manier om er te komen, en de goeden komen er tóch wel.
    Alleen....hoeveel jeugdleden hebben jullie nou...en hoeveel in de leeftijd 17-22?

    De meest achterlijke voetbalclub heeft de training van bvb jeugdleden beter op de rails als modelvliegend Nederland. Daar begrijpt men tenminste dat "professionele" opvang en training een (continue) onderdeel van de hobby/sport is.

    Het begint natuurlijk al in de winkel.
    Als winkeliers nou eerst eens proeflessen verkochten ipv een glanzende droom die in veel gevallen nauwelijks de lucht in komt? (of zeer kort..)
     
  2. Tanja

    Tanja Guest

    Wij krijgen de laatste tijd weer steeds meer jeugdleden. Bij ons lijkt het dus heel goed te gaan met de jeugd. Ik denk dat wij toch al gauw richting de 10 tieners gaan en er komen er steeds meer bij.
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Aha, lessen met vliegtuigen van de vliegschool, dan vind ik 30€ per les een fatsoenlijke prijs. Ik kan me helemaal vinden in hetgeen Richard schrijft, ook bij onze club vallen (te) veel mensen af.
     
  4. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.313
    Locatie:
    Almere
    Richard,
    Ik zie op http://www.modelvliegsport.nl/ dat jij lid bent van KNVvL CIV (Commissie Instructie en Veiligheid)

    Voor proeflessen heeft die winkelier dan toch samenwerking met een club nodig, want die beschikken over een veld waar je mag modelvliegen.

    Zijn proeflessen door huidige regelgeving niet lastiger geworden?
    Bij veel clubs (ons ook) geld dat je lid moet zijn van de club en KNVVL om te mogen lessen.
    Die regels/statuten/basis-veiligheids-reglement (of de interpretatie daarvan) staat proeflessen eigenlijk een beetje in de weg.
    Met al de tegenwoordige aansprakelijkheids zaken zijn clubbesturen hier terecht wat voorzichtig mee.
    Heeft KNVvL hier richtlijnen voor?
     
  5. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.161
    Locatie:
    Ederveen
    Harold.

    Nee, bij mijn weten zijn hier geen afspraken over. Mijn functioneren binnen de CIV is overigens voorzichtig gezegd, "sluimerend".
    Dus ik schrijf in dit forum op eigen titel.

    Je komt dan op het item waar we al een tijd geleden eens over gedebatteerd hebben op het forum.
    De verantwoordelijkheid van de instructeur.

    In geval van een proefles vliegt de leerling met een model van de club of instructeur. Die is dus volledig verantwoordelijk, je kunt iemand die eventjes aan de knuppeltjes van een geleende zender en een geleend kistje trekt niet verantwoordelijk stellen, dat zou te bizar zijn.

    Maar laten we eerlijk zijn, het risico tijdens een proefles is bijzonder laag, de instructeur MOET direct kunnen ingrijpen, hetzij door fysieke nabijheid of een leerling/leraar zender met kabel (er schijnt ook een draadloos systeem te zijn).
    Als de instructeur gaat koffie drinken tijdens een proefles dan had men deze persoon al nooit instructeur moeten maken.

    Ik heb een L/S dubbele zender met kabel. De leerling heeft alle functies, BEHALVE het gas. Bovendien heeft hij tot 50% "authority". Ik vlieg in de gemixte mode en kan hem dus totaal "overrulen" met mijn 100%. Gaat als de brandweer.
    Mocht dat ook niet lukken dan moet ik een schakelaar overhalen en dan schakel ik zijn invloed helemaal uit.
    Mooie functie van de FC28.
    En dat doe ik verder met een SIG Kadet LT 40, een perfecte leskist, ja MET ailerons natuurlijk!

    Let wel, een proefles is alleen maar bedoeld om de smaak te pakken te krijgen, ik denk dat een vluchtje of drie acceptabel is. In de sportvliegwereld is één proefles (van een uur of zo) normaal, dán moeten de mensen écht wel weten of ze er mee door willen gaan.

    Als mensen met eigen spullen gaan vliegen dan komt het anders te liggen. Ik blijf van mening dat de leerling dan verantwoordelijk is, tenzij de instructeur grove nalatigheid is te verwijten. Maar niet alle clubs denken zo en men wil dan ten allen tijde de instructeur verantwoordelijk houden. Bij ons op de club zegt iedereen dan houwdoe(Brabants voor dooooeeeiiiii) en gaat lekker zelf vliegen.
    Het animo om onder dit soort voorwaarden les te geven scoort 0,0.
    Een mogelijke uitweg zou zijn als de club een verzekering afsluit dat het instructie geven apart verzekerd is en de instructeurs gevrijwaard zijn.
     
  6. Cropduster

    Cropduster

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    584
    Locatie:
    MVA Almere
    Jeetje, mooie lappen text... 8)

    Laat ik beginnen met de modelbouwer mentaliteit. Dat moet ik toch even tegenspreken. Het is iets nieuws dus is het niets, daar doe ik meestal niet aan aan. Ook in deze niet. Ik heb deze thread gestart om 1) mijn verbazing over de uurprijs kenbaar te maken, 2) om te kijken wat de algemene gedachte over dit soort initiatieven is en 3) om te kijken wie meer ervaring heeft met dit soort initiatieven.
    Welnu, dat is gebeurt in deze thread. 8O

    Dan alle vergelijkingen die worden gemaakt, dan nog vind ik het knap aan de prijs. En ja, het kan voordelen hebben, hoewel ik me afvraag in hoeverre een schedule in alle vrijheid kan worden gemaakt, die mannen hebben of een normale baan lijkt me, of ze zijn zo succesvol met lessen dat door continu lesgeven je toch ook gewoon moet wachten tot ze beschikbaar ziin.

    Wat ik wel zeer interesant vind is de discussie over wat de beste methode is van lesgeven en de succes rate. Ten eerste de afvallers van een vliegopleiding. Zou dat nu echt alleen het gevolg zijn van amateuristisch gedoe? Denk het niet... En de methoden? Ja, ook bij ons staat men erg onwelwillend tegenover een kabeltje tussen twee zenders (persoonlijk hou ik niet zo van de overhangende instructeur die stuurt en de leerling "stuurt mee"... Maar kabels worden bij ons slecht summier gebruikt. Ik heb het er wel mee geleerd, en inderdaad, het spaart wel eens een kist aan het begin. Wel optijd de 'navelstreng knippen'... Maar misschien dat Bruno hier later nog wat aan kan toevoegen.

    De uitlatingen over wegblijvende jeugd (en het dientengevolge uitblijven van internationaal succes) onderschrijf ik niet. Het heeft denk ik mede te maken met de overdreven grote hoeveelheid activiteiten waaruit de juegd kan kiezen tegenwoordig, en een hoop van deze activiteiten zijn gemakkelijker en goedkoper toegankelijk. Ik denk dat alle technische hobbies die vroeger kampioen (of experts) voortbrachten, nu met jeugd aanloop te maken hebben. De gemiddelde radio clubs zullen dit waarschijnlijk onderschrijven.

    En ja, ik wens het bedrijf ook het beste. Als er een markt voor is zijn wij gek dat we het niet doen. Ondertussen vind ik het nog wel duur... Zelfs als zij het materiaal leveren... Aan het eind moet je nog steeds een vliegtuig aanschaffen (waar je ook mee had kunnen lessen) en een uur les van €30,-, hoeveel effectieve vliegtijd haal je daaruit?
     
  7. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.313
    Locatie:
    Almere
    Richard,

    Bedankt voor de reactie (op persoonlijke titel dus).

    Wij zijn het grotendeels eens denk ik :)
    Proefvliegen met eigen materiaal ben je afhankelijk van hoe goed de zaak in orde is. Daar moet je dus mee oppassen.

    Met een L/S kabel proefvliegen blijft duidelijk wie de verantwoordelijke bestuurder is.

    Bij in"grijpen" mischien iets minder, maar bij een 1e vlucht hou ik de zender altijd met 1 hand vast, zodat ik de zender heel snel te pakken (eens proberen met in de andere hand een bak koffie :lol: )

    Lijkt mij wel interesant om te proeflessen met mijn eigen trainer. Uitspraak op persoonlijke titel :). Eerst zien hoe de club hier tegenover staat (aansprakelijkheid blijft belangrijk issue)

    @cropduster:
    Ik denk dat je gelijk hebt dat de jeugd teveel te kiezen heeft. Zie je echter ook bij volwassenen. Meerdere interesses betekend tijd verdelen. Als je steeds als het ware opnieuw moet beginnen (weken tussen vliegdagen), duurt het langer om op brevet niveau te lessen. Mischien is voor die mensen een commerciele vliegschool een oplossing.
     
  8. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.161
    Locatie:
    Ederveen
    Hi croppi.

    Natuurlijk. Ik generaliseer en chargeer er flink op los. Er zijn zat modelvliegers die g##len op ieder nieuw snufje wat er uitkomt.
    Maar evengoed een forse middenmoot die nooit wil veranderen, een rode Charter blauw bekleden is ongeveer de grootste vernieuwing die ze aangepakt hebben...(kidding..)
    OK, niet allemaal beleven we de hobby hetzelfde dus verschillen, dat mag.
    Voor modelvliegen heb je namelijk DRIE dingen nodig: tijd, geld en hersens. Meestal ontbreekt er één van de drie....

    De "navelstreng" (mooi gevonden!) moet je inderdaad niet te lang er aan hangen, alleen maar totdat de vlieger veilig op hoogte kan blijven. Daarna moet je als instructeur in staat zijn met je Voice Control Mark 1 een leerling te "besturen". Als jij LINKS brult, dan moet hij niet behoeven na te denken en duwt alles plat naar links. De goede links welteverstaan.

    Zodra je weet dat hij goed reageert kun je zowel je afstand van hem vergroten (meer afstand levert meer zelfvertrouwen) als de oefeningen moeilijker maken.

    Nee, ik beweer ook niet dat het allemaal de schuld is van de clubs zelf, ik zie het aan mijn eigen stekken, de keuzes die de jeugd heeft is enorm. En ze doen het liefst alles een béétje ipv één ding.

    Ik vind het echter wél jammer, zoals Ron ook al zegt dat áls er dan jeugd op het veld komt, ze na een tijdje gefrustreerd vertrekken. Als dat komt door een verkeerde aanpak, dan is het helemaal triest en dan moet een club ook niet zeuren.
    Gelukkig zijn er kennelijk, zoals de club van Tanja, die wél een goede jeugdaanwas hebben. Ik wil óók een Tanja in de club!

    De tijd dat we kunnen verwachten dat er MASSAAL 14jarige kids met carbonpapier ribjes overtrekken op 3mm balsa, dat uitsnijden en na één jaar zwoegen een kistje hebben, die ligt vér achter ons. Het moet snel, snel, SNEL. Kijk maar naar het succes van de radiografische auto's, vaak alleen maar opladen en karren maar.

    Voor de rest, uurprijs en het idee zelf, de tijd zal het leren of deze mannen succes zullen hebben. Marktmechanisme.
     
  9. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Dit is niet alleen te danken aan het feit dat er zoveel activiteiten zijn maar dit is een probleem dat door de "overheid" en de overkoepelende organisaties gedaan wordt.
    Als men in Nederland iets meer aandacht geeft aan beloftevolle sporters (in de breedste zin van het woord) dan zouden deze ook een behoorlijk stuk verder komen in hun dicipline. Deel deze mensen in in een speciale groep van het leger zoals in vele landen het geval is (maar maak hun geen militair ) maar laat hun goed begeleid hun sport beoefenen en op die manier zichzelf verbeteren. Op die manier hoeven ze niet bang te zijn dat ze zonder geld komen te zitten dat is namelijk het enigste wat telt bij de jeugd.

    Maar dat is eigenlijk een discussie die hier niet direct thuis hoort.

    Als er een markt is voor commerciele modelvlieg lessen dan moeten de modelvliegclubs het toch ook merken.

    Wat de beste methode van lesgeven bij het modelvliegen is moet maar eens onderzocht worden. Ik persoonlijk ben een voorstander van eerst goede uitleg en daarna de zender in de handen op redelijk veilige hoogte zodat de beginner alles in een keer kan bedienen. Dit betekend dat de instructeur behoorlijk goed op zijn hoede moet blijven maar zodra de beginner het sturen een beetje kent gaat het op die manier een stuk makkelijker. Ook het wisselen van instructeur is dan een stuk eenvoudiger of de club moet de leraar zender bezitten en die moet dus altijd in het clubgebouw aanwezig zijn. En waarschijnlijk ook nog van elk merk een topzender aangezien de meeste waarschijnlijk niet compatibel op dat gebied zijn.
     
  10. Cropduster

    Cropduster

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    584
    Locatie:
    MVA Almere
    Maar we hebben toch een overkoepelende organisatie die ons begeleid en steunt, die ervoor zorgt dat clubs en vliegers groot worden, die als goed geoliede machine ons modelvliegers ten dienste staat? Ten minste, dat werd mij door het bestuur verteld toen ik bij lidmaatschap aanmelden ook dit "koninklijke" €76,- lidmaatschap door de strot gedrukt kreeg...
     
  11. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.161
    Locatie:
    Ederveen
    Theo.
    Op het gevaar af van off topic:

    De luchtmacht sponsort de zweefvliegerij flink, er komen nl veel luchtmachtvliegers uit die wereld, dus dat is een investering die ze terug verdienen.
    Ook sponsort de luchtmacht Phantasy in Blue, maar dat is meer gericht op de historie beleving als investeren in de toekomst (jeugd).
    Het zou natuurlijk mooi zijn als we meer geld loskregen van overheden, nu zijn we als modelvliegclub inmiddels al vele duizenden euro's kwijt aan al dat geOH rond de milieuvergunning.....
    En mogen we de oppermodelbouwer op ons blote knieën danken dat we mogen blijven vliegen...

    Ja, een goed trainingshandboek is zeer aan te raden. Alle (sport) vliegscholen in Nederland hebben zo'n trainings manual.
    Maar zie dat maar eens door de clubs (en hun coryfee-instructeurs) geaccepteerd te krijgen.

    IVM mijn activiteiten als oprichter van BIGGS hebben we gesignaleerd dat er behoefte was aan training op sleepgebied. Ik ben nu een sleephandboek aan het schrijven, daarna vliegen we een sleep trainings weekend.

    Het heeft geen zin om ongestuctureerd training aan te pakken, hoe goed je het ook bedoeld. Mijn vrouw zit in het basisonderwijs en veel zaken rond lesmethodieken zijn strak geregeld en omschreven, randvoorwaarden bepaald.

    Mijn idee is als de modelvliegsport zich "professioneler" opstelt, de rest vanzelf komt. Maar dat is een lange weg te gaan.
     
  12. Powerpete

    Powerpete Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2002
    Berichten:
    1.343
    Locatie:
    Bussum
    Goh, en ik me al jaren een roepende in de woestijn voelen..... is er iemand uit Oss (of all places) die volledig in mijn straatje praat !!
    En om nu meteen maar eens op het verhaal van de winkels terug te komen, proefles ?? graag zelfs, alleen zoals Harold al aanhaalde dat is op de meeste clubs niet mogelijk, door aansprakelijkheid en nog meer van dat geneuzel, Welnu Jaren geleden toen ik nog op Veenendaal vloog opperde een van de Hardcore vliegers het idee van een gesponsorde kist, grote dikke 2m ailerontrainer, 15 cc 4 takt erop 3001´tjes erin 1800 accu 2 zenders voor gas links en voor gas rechts en klaar was klara.... Zaterdag ochtend werd het ding opgehaald, en zondagmiddag nam ik m mee naar huis, je wilt niet weten hoeveel uren het ding gemaakt heeft !!
    Voornamelijk werdt ie gebruikt door mensen die eens wilden voelen, en door leerlingen die hun chartertje weer eens in een boom hadden gehangen en aan het plakken waren.... ook de hardnekkige niet luisteraars waren door middel van de navelstreng aan de instructeur overgeleverd.
    Resultaat was een veel snellere doorstroom van nieuwelingen en doordat er altijd de mogelijkheid was te vliegen altijd een hoop jeugd op het veld.

    Misschien iets voor de Knvvl ??, ze zijn toch zo goed in verzekeren... maak een soort aansprakelijkheids verzekering voor dit soort situaties, en ineens kan er weer zo gelest worden, weer aanwas van jeugd, meer leden dus meer geld in het laatje...

    Maar zolang ze op het Josef israelplein op hun luie krent blijven zitten zal dit wel niet gebeuren.... Jammer, voor de modelvliegerij..

    Om nog even over het marktmechanisme terug te komen, er wordt altijd maar verondersteld dat de jeugd geen geld zou hebben, nou das geweest beste mensen, vroeger liep je je uit de naad met 500 huis aan huis krantjes voor een paar gulden, en reed je op de oude zündapp van je opa, tegenwoordig komen de heren net 16 geworden met een nieuwe Aprilia scooter van een 3000 € voorrijden en zeggen dannog doodleuk "geleased ??" nee gekocht leasen is old school....
    Dus met de centjes zit t wel goed.....

    Maar goed ik draaf een beetje door, Mijn visie weten de meesten wel, laat het vuurtje maar een beetje aanwakkeren en dan zien we wel wat er verder van komt..................Peet.....................8)
     
  13. Tanja

    Tanja Guest

    Bij ons op de club is het bijna altijd wel mogelijk dat als er iemand een keer een proefles wil meemaken, dat hij dan kan vliegen. Een aantal instructeurs op onze club heeft een leraar-leerling kabel en Ernst Grundman heeft een zender en kabel zo omgebouwd dat hij met alle "leraar" zenders kan werken. Hierdoor kan elke leerling leren vliegen aan de kabel, maar inderdaad is het belangrijk om op tijd die kabel weer te verwijderen.
    Misschien is daardoor de drempel voor de jeugd om bij ons te komen vliegen erg laag. Misschien ook omdat ze bij ons op woensdagavond altijd terecht kunnen voor hulp bij het bouwen en er dan zo'n tien ervaren bouwers je overstelpen met adviezen en hulp :lol: .
    Bovendien hebben wij natuurlijk ook een echt didactisch geschoolde (lees: leraar) instructeur op de club, waar de meeste jeugd mee wegloopt, zodra ze met hem gelest hebben.

    Ik ben erg benieuwd of commerciele vlieglessen echt helpen en of er een markt voor is.
    Wij hebben nu een lid, die eerst gelest heeft bij Quartel in Delft en toen hij bij ons kwam, vroeg hij zich af waarom hij dat nooit eerder gedaan heeft.
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik heb ooit geprobeerd een checklist voor nieuwe toestellen in te voeren, waar allemaal op te letten. Jullie raden het natuurlijk al ... We zorgen er wel altijd voor dat er zondagochtend instructeurs zijn, dat werkt goed. Maar wat zie je dan? Ondanks onze aanwijzigingen om niet alleen op zondagochtend te komen lessen maar ook op andere (mid)dagen, blijven de leerlingen op zondagochtend komen. Bang voor meer toeschouwers op een zondagmiddag?
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    nu krijg je er zelfs een vliegtuig bij als je een leskaart koopt. Ik ben benieuwd wat voor ding dat is?? Zeker een bouwpakketje van 30 euro.
    Kijk zelf maar op marktplaats
     
  16. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Beetje misleidend. Deze zender krijg je dus écht niet, en dit vliegtuig is ook niet geschikt voor beginners... :)

    [​IMG]
     
  17. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.908
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    zou toch best kunnen dat ie 2 fieldforces 9 met een kabel aan elkaar heeft voor te lessen.
    de kans dat je dat met dat toestel van de foto gaat doen is idd minimaal :D

    je krijgt er wel een rolroertrainer bij, en dat vind ik wel misleidend, gegarandeerd dat daar verder niks bijzit
     
  18. hans

    hans Guest

    ]

    Als je op zijn site kijkt zie je dat er met 2 maal FX-18 gelest wordt, en met een ware trainer, en het lijkt me nog al logisch dat er bij die trainer niets bij zit, voor de prijs van 300 euro,10 les uren en dan nog een trainer helemaal compleet kado, lijkt me niet van deze tijd.
     
  19. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Ron heeft zich net aangemeld, dus je kan het hem nu allemaal zelf vragen.
     
  20. Guest

    Guest Guest

    VLIEGLES

    Zo, nu even een reaktie van FIRST FLIGHT zelf.
    Tja het is mij niet vreemd dat sommige modelvliegers op zo'n manier reageren op onze adv.
    Ik heb van het weekend alweer genoeg gezien op een bepaalde vliegclub als het gaat om lesgeven. Sommige waren al maanden bezig en vliegen nog steeds alleen maar rondejes.
    En bij iedere scheet greep de instructeur in, vinden jullie het dan gek dat nieuwelingen het dan soms na maanden les te hebben gehad er geen zin meer in hebben om door te gaan met deze hobby.
    Die denken dat ze het gewoon nooit leren.
    75% van de leerlingen die wij krijgen, hebben het eerst op een club geprobeerd.
    En begrijp ons niet verkeerd dat wij clubs afkraken hoor, er zijn best goede clubs te vinden in Nederland, alleen is de begeleiding vaak slecht.
    Maar de leerlingen die wij tot nu toe sinds 1998 hebben gehad, hebben het allemaal geleerd in 10 lessen.
    En wat de kosten betreft, er moet ook eens overna gedacht worden wat wij voor kosten maken, om zo'n vliegschool draaiende te houden.
    En de trainer die wij gratis geven is niet zomaar een bouwpakketje, dit is wel degelijk een heel goede trainer, wij geven er zelf les mee.
    gemiddeld land en start een leerling een vliegtuig in 5 lessen al geheel zelfstandig en zie dat maar eens voorelkaar te krijgen op een vliegclub.
    Dus er is wel degelijk verschil in het lesgeven.
    Binnenkort een redactioneel stuk in de RADIOCONTROL over het lessen bij FIRST FLIGHT.

    Richard Struij, auteur van RADIOCONTROL, lest nu ook bij ons.
    Hij heeft 3 lessen gehad en start en land nu al zelfstandig.TRY THAT BIJ EEN VLIEGCLUB.
    De lesprijzen zijn absuluut niet te duur als je al bedenkt dat de kist die je krijgt los toch ook al zo'n 75 euro kost.
    En je lest met onze vliegtuigen maar je kunt natuurlijk ook met eigen materiaal vliegen.
    Dit staat allemaal duidelijk op onze website beschreven.
    Dus HH.COMENTAARMAKERS, goed lezen wat er staat in onze website.
    Maargoed iedereen mag schrijven en denken wat hij wilt, daar is hij of zij vrij in.
    Zolang wij leuke resultaten boeken en tevreden nieuwe modelvliegers introduceren zijn wij tevreden.
    Groeten aan allen
    Ron Schmid....MVS. FIRST FLIGHT
    [/url]http://www.instantsites.nl/14/rschmid
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina