voeding voor lipo lader 6S

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door gerritzwolle, 6 dec 2012.

1. gdw1963

gdw1963

Lid geworden:
    6 jun 2011
    Als je een voeding juist prepareerd en zeker weet dat de min niet meer aan aarde ligt (meten met een multimeter) dan mogen de voedingen elkaar gewoon aanraken, dat is namelijk een van de redenen om de voeding überhaupt aan te passen. Als je dit niet begrijpt dan zou ik toch wel eens achter mijn oren krabben of je hier wel aan moet beginnen, met 24v en 47a kun je toch behoorlijk wat schade aanrichten...

Vergeet de Hyperion laders niet, zijn iets duurder maar ook niet slecht. Niet via een Duitse webshop maar gewoon in Nederland in de winkel/webshop.

2. jjdehaan

jjdehaan

Lid geworden:
    20 okt 2008
    Komt allemaal goed,met dat ombouwen is me helemaal duidelijk hoe het moet
    lader en voedingen zijn onderweg uit Duitsland
    Hyperion is zeker een goede lader (heb er zelf ook 1)maar de Robbe is qua specificaties niet zo slecht als ik de testen mag geloven,en was een hele mooie aanbieding;)

Jeroen

3. jjdehaan

jjdehaan

Lid geworden:
    20 okt 2008
    Nog even een vraagje??

Als ik de 2x12V omgebouwde voedingen nu gaat gebruiken als 24V voeding(in serie gekoppeld) kan je dan ook nog 1 voeding als 12V voeding gebruiken??
    moet je dan de voeding nemen waar de aarde is plat gelegd(hoef maar bij 1 voeding heb ik begrepen) of de niet omgebouwde voeding of vraag ik nu weer eens wat raars??

Ik heb nl ook nog een lader die alleen op 12V gaat vandaar deze vraag?

Greetz
    Jeroen

4. gerritzwolle

gerritzwolle

Lid geworden:
    28 aug 2012
    na mijn weten kan je de niet omgebouwde voeding gewoon gebruiken als 12volt en ..... Amperes.

heb het zelf wel gedaan en doet het gewoon .

geeft de lader ook wel aan als je door de menu tikt , dan staat er 12volt in plaats van 25,..... volt (klinkt logisch) maar je kan beter vragen ,dan dingen verkeerd gebruiken en einde oefening . .

miss heeft iemand nog iets toe tevoegen aan jou vraag , maar denk dat je de zelfde antwoord krijgt als wat ik zeg .

anders even meten met een multimeter en kijken hoeveel volt eruit komt en de amperes eventuweel van de voeding die niet open is geweest .

5. jjdehaan

jjdehaan

Lid geworden:
    20 okt 2008
    Thanks,de kracht centrale werkt naar behoren
    12V-24V

bedankt voor de leerzame tips
    nu even wachten dat de nieuwe lader binnen is maar volgens UPS komt ie maandag aan het eind van de dag hier thuis

Greetz,

Jeroen

6. gerritzwolle

gerritzwolle

Lid geworden:
    28 aug 2012
    hey

mooi dat die werkt .

ind wachten op de lader , is een goede lader met veel functies .

succes .

7. jjdehaan

jjdehaan

Lid geworden:
    20 okt 2008
    Hallo,

Ik ben toch nog eens even aan het meten geweest van de 2 voedingen

Ik heb 1 voeding de 2 aarde's plat gelegd en bij de andere niet

Maar volgens mij moet je bij alle 2 de voedingen de aarde's plat leggen alvorens je de 2 voedingen tegen elkaar kan liggen??

Als ik bij de plat gelegde voeding de weerstand op de - pool en chassis meet dan meet ik geen weer stand, ook niet op de + en chassis, bij de Niet plat gelegde voeding ,als ik dan met de multimeter meet op de - pool en chassis dan heeft deze weerstand en ook op de + en chassis

Als je de 2 voedingen dus in serie zet(doorgelusd met een kabeltje op de - van de ene voeding maar de + van de andere voeding en dan meet je zowel op de - naar chassis en + chassis weerstand
    Dit allemaal gemeten zonder 220V aansluiting dus de voeding helemaal uit.

Meet ik met de voedingen aangesloten aan de 220V dan heb ik netjes 24V op de + en- dat klopt dus ook

Meet ik nu met de voedingen aan op 220V en dan op de +pool van de aangepasde voeding (dus met plat gelegde aarde) en met de multi meter op het chassis van 1 van de voedingen meet ik ook 24V op de Chassis van alle 2 de voedingen

Ik heb ze nog niet tegen elkaar aan gelegd maar volgens mij moet ik dus ook de on aangepasde voeding de aarde's plat leggen om zo de voedingen tegen elkaar aan te leggen klopt dit???

een rare vraag als je de voeding open heb liggen,moet je dan ook niet de aarde draad die van het aansluitblok van 220V naar het chassis verwijderen???(is 1 boutje met oogje op het chassis) dan heb je toch ook geen aarde meer?

Gr
    Jeroen

8. gdw1963

gdw1963

Lid geworden:
    6 jun 2011
  9. jjdehaan

jjdehaan

Lid geworden:
    20 okt 2008
    ik had dit draadje ook al gelezen en de voeding aangepasd volgens dit draadje(ik heb de aarde niet van de 220V stekker gehaald maar leek me zo logisch

Geen Vonken?? als je ze dan koud tegen elkaar aan leg?

Ik snap het dan wss nog steeds niet

Ik meet met de Multimeter op de + pool(van de aangepasde voeding) en chassis 24V
    als ze beide gekoppeld zijn op beide voedingen
    is dit dan normaal?
    lampjes branden netjes en Fans draaien goed,heb gewoon 24V op de +en-
    en zijn gekoppeld met een draad(serie)

Gr
    Jeroen

10. gdw1963

gdw1963

Lid geworden:
    6 jun 2011
    Min is aarde, dus tussen +24v en min staat hetzelfde als +24v en aarde. Ik ga er van uit dat je +12v aan de min hebt liggen van de geprepareerde voeding (zoals ik het schema op rcgroups).

11. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Als je die twee voedingen in serie wilt zetten is het nodig om de aarde van maar één voeding los te maken. Je moet dan de aarde los maken van de voeding waarvan je de MIN (-) gaat doorverbinden met de plus van de tweede voeding.
    Als je dat niet doet zal je die tweede voeding kortsluiten en werkt het geheel dus niet.

Het is op zich voldoende om de aardaansluiting van het lichtnet los te maken. Je moet er dan wel op letten dat de metalen behuizing van de voedingen elkaar niet kunnen raken anders heb je weer kortsluiting.

Als het even kan is het beter om de verbinding tussen de 0Volt (de -) en de behuizing te onderbreken. De reden hiervan is dat de lichtnet filters de aarde nodig hebben om goed te kunnen werken. Daar komt nog bij dat een goede lichtnet aarde ook veiliger is.
    Er is echter één, meestal flink, probleem en dat is dat de 0Volt meestal op meerdere plaatsen door meerdere schroeven met de behuizing is verbonden. Het is dus vaak heel lastig om die los te koppelen. Al die schroeven isoleren gaat ook vaak niet op omdat er dan punten los komen te hangen die normaal met elkaar verbonden moeten zijn. Voor die verbinding zorgt dus de behuizing.

In de praktijk zal je dus meestal de randaarde van de voeding los maken en er voor zorgen dat de metalen behuizingen elkaar niet kunnen raken. Dat de filter minder goed werken en dat het iets onveiliger is neem je dan op de koop toe.

Nog een belangrijke waarschuwing: Je ben met het lichtnet bezig, dat kan dodelijk zijn dus blijf op je hoede en doe geen gekke en/of gevaarlijke dingen. Heb je te weinig kennis van zaken ga dan niet zelf rommelen, vraag iemand die precies weet waar hij/zij mee bezig is.

12. jjdehaan

jjdehaan

Lid geworden:
    20 okt 2008
    Ik heb hem zoals dat schema aangesloten

vande ongeprepareerde voeding

- van ongeprepareerde voeding naar lader
    + naar -geprepareerde voeding

+ geprepareerde voeding naar lader nu heb ik 24V gemeten van + voeding naar chassis

Doe ik dit nu andersom door verbinden
    dus

geprepareerde voeding de - naar lader
    de+ naar - ongeprepareerde voeding
    + ongeprepareerde voeding naar lader dan heb ik
    gemeten op de + naar chassis 12V??
    wel 24V op de +en- die dan naar de lader gaan

de pinnetjes nr 6,8,10 door verbonden op beide voedingen

Wat ik niet begrijp is van de geprepareerde voeding op schema groen 17V-max7A

op ongeprepareerde voeding geel 5V-max7a

Nogmaals het zelfde aangesloten als in dat schema

snap jij het nog??

Gr'
    Jeroen

13. gdw1963

gdw1963

Lid geworden:
    6 jun 2011
    De voedingen hebben ook een 5v aansluiting, negeer dat deel.

Zoals het schema laat zien is juist, wat je meet is correct (je meet tussen rood en zwart). Als het omdraait (jouw 2e opstelling zeg maar) en je meet 12v naar aarde, dan klopt dat wel, maar het is dus echt verkeerd en werkt niet.

Als je het nog niet begrijpt moet je het hele draadje op rcgroups maar eens lezen, staat veel nuttige info in.

14. jjdehaan

jjdehaan

Lid geworden:
    20 okt 2008
    Heb ik a tig x gedaan

Maar goed ik ben er uit
    ik sluit hem aan zoals op dat schema

ik leg ze tegen elkaar aan met een strook piep schuim zodat ze niet tegen elkaar aan kunnen komen en zien wel wat er gebeurd
    Ik weet het niet
    of 12V op chassis gemeten of 24V op chassis gemeten

Op de uitgaan de pins naar de lader toe heb ik in beide gevallen 24V

Gr
    Jeroen

15. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Ik ben een beetje bang dat je te ver aan het spitten bent. Kijk eens naar het onderstaande tekeningetje.

Dit is in feite de zelfde tekening al die al eerder genoemd werd maar versimpeld tot wat jij nodig hebt.
    Je bent de weerstand gaan meten tussen de + en de behuizing en de - en de behuizing. Daar heb je eigenlijk niet veel aan zeker niet als je niet precies weet wat die metingen inhouden. Vergeet die metingen nu maar en maak bij voeding 2 de verbinding tussen de lichtnet aarde en de behuizing los. Je schreef zelf al dat dit maar één schroefje is. Verbindt daarna de twee voedingen zoals ik in de bovenstaande tekening laat zien. Zorg er goed voor dat de metalen behuizingen van de twee voedingen elkaar NIET kunnen raken anders sluit je Voeding 1 kort!

Wanneer je nu met je multimeter gaat meten zal je tussen de 0Volt van voeding 1 en de +12V van voeding 1 netjes 12V moeten meten (het kan iets meer zijn tot 13,8V toe!).
    Als je tussen de 0Volt van voeding 1 meet en de +12V van voeding 2 dan zal je tot 27,6V moeten meten (2x 13,8V). De behuizing is verbonden met de 0Volt van voeding 2. Deze is doorverbonden met de +12V van voeding 1. DUS als jij tussen de 0Volt van voeding 1 en de behuizing van voeding 2 meet zal je 12V (van voeding 1) meten. Dat is dus helemaal normaal en de reden dat de twee behuizingen elkaar niet mogen raken.

Hopelijk snap je nu wat er gaande is.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. plotterwelt

plotterwelt

Lid geworden:
    5 aug 2006
    Als ik een voeding ombouw is er tussen de behuizing en de aansluitpunten niks te meten .

En blijf ik ook van de 220V aarde af , die zit er niet voor niks. ;)

En ik kan gewoon 2 stuks aan elkaar koppelen om 24 V te krijgen en ze gewoon aan elkaar vast zetten zonder een kortsluiting te veroorzaken.

Als ik hier lees dat je kortsluiting kan krijgen als de voedingen elkaar raken gaan al mijn nekharen omhoog . :eek:

Dat is geen speelgoed hier maar elektronica waar je een beste opzodemieter van kan krijgen als je niet weet wat je doet .

Mvg Johan

17. jjdehaan

jjdehaan

Lid geworden:
    20 okt 2008
    Kijk dat is dus het probleem/vraag

IK WIL ZE KOUD tegen elkaar aan leggen!! zonder dat er vonken afspringen oid.

Ik heb ze idd zo aangesloten zoals op jou tekening/schema alleen heb ik de aarde van de voeding intern plat gelegd door 2 bruggetjes door te knippen en 1 bevestigings boutje te verwijderen(word NIET terug geplaatst) en het gat waar het boutje in gaat/zat te isoleren. de aarde naar lichtnet zit er dus gewoon nog op! heb de aarde's dus interne platgelegd/geisoleerd

Wat ik dan niet snap als ik dus de 2 voedingen aan elkaar in serie dus heb staan heb ik gewoon 24 volt op de uitgaande pinnen die dus naar de lader gaan - van de ene voeding + van de andere voeding=24V

Meet ik elke voeding apart dus niet in serie dan idd bij beide 12,6V

de ene voeding is de aarde plat gelegd de andere niet

meet ik als de voedingen aan elkaar gesloten zijn dus in serie met de rodedraad van de multi meter op de + en met de zwarte draad van de multimeter op 1 van de chassis dan meet ik 24V (op chassis van de ene voeding en ook op het chassis andere voeding) en/of 12V(op de chassis ene voeding en ook op het chassis van de andere voeding) afhankelijk HOE ik ze in serie zet dat baart me zorgen

(SERIE: de + van de ongeprepareerde voeding naar - van geprepareerde voeding zonder aarde =12V op chassis) gemeten op de uitgaan de + die naar de lader zou gaan en op chassis
    (SERIE: de + van de geprepareerde voeding zonderaarde naar de - van de ongeprepareerde voeding = 24V op chassis) gemeten op + die naar de lader zou gaan en op chassis

Kijk het werkt allemaal maar dat ik spanning meet via de + en chassis vind ik zo raar en dan ook nog HOE ik ze in serie zet of 24V of 12V op chassis

Ik denk dat ik ze maar gewoon tegen elkaar aan plak met een stuk piepschuim ertussen maar dan kan ik er niets op zetten of moet ze helemaal isoleren met Ducktape oid.

gr Jeroen

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. gdw1963

gdw1963

Lid geworden:
    6 jun 2011
    Nu probeer ik het voor de laatste keer uit te leggen...

Dit is een foto van mijn voeding, zoals je kunt zien liggen die keihard tegen elkaar. De linker voeding is niet aangepast, niet aan de 12v zijde en ook niet aan de 230v zijde. De rechter voeding is wel aangepast, maar alleen aan de 12v zijde, de aarde aan de 230v zijde is volledig intact.

De linker voeding kan ik in mijn geval gebruiken voor 12v, als ik 24v wil (99% van de tijd) dan gebruik ik de brug tussen de twee voedingen.

Nogmaals wat je meet is helemaal goed want bij de niet aangepaste voeding ligt de min aan aarde/behuizing (in mijn geval de linkse) en tussen +24v (in mijn geval de rechtse) en aarde is dus gewoon 24v wat volkomen normaal is. Draai je de boel om dan gaat het niet goed!

Het wordt op alle forums afgeraden om de aarde aan de 230v zijde los te halen, je hebt hier te maken met geschakelde voedingen waar hoge spanningen lopen, dus je wil wel dat die metalen behuizing aan aarde ligt (mocht er onverhoopt intern iets defect raken).

Als je het dan nog steeds in twijfel trekt...

19. jjdehaan

jjdehaan

Lid geworden:
    20 okt 2008
    Bedankt Gerwin,

ik heb de zelfde opstelling als jou en wil je bedanken voor je adviezen
    ik ga ze tegen elkaar aan plakken..........................
    Sorry niet zo boos doen hoor....... ben blond whahaha,nee hoor bedankt
    de lader is net binnen en ga straks de voedingen tegen elkaar aan plakken
    BOEM is Stoppen he;)

Bedankt
    Jeroen

20. gdw1963

gdw1963

Lid geworden:
    6 jun 2011
    @ Jeroen

Ik ben niet boos hoor, integendeel. Als het boem doet, dan ben je toch iets vergeten ben ik bang.

Ik heb mijn voeding overigens zo geprepareerd dat ik de schroef om de printplaat vast te houden weer gewoon terug heb kunnen zetten. Ik houd niet van kartonnetjes die de boel dan maar moeten isoleren, als het kartonnetje wegschiet, door schuurt (of drukt) om wat voor reden ook dan heb je een probleem. Beter is om met een "dremel" het eiland te isoleren aan beide zijden van de printplaat. Als je dat in alle rust doet (onder een loeplamp o.i.d.) dan moet dat goed komen (het is mij ook gelukt en ja ik ben ook even bezig geweest). De componentzijde is overigens het moeilijkste want daar zit het koellichaam met een transistor of iets van die aard.

Succes en laat even weten of het gelukt is.

Deel Deze Pagina