Volantex Atomic 792-4 upgrade

Discussie in 'Speedboten' gestart door gerjanmonohull74, 16 jun 2018.

  1. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Had verder al eens geprobeerd om de lipoos naar voor te schuiven omdat ik hem wat zwaar op de achterkant vond varen op rechte stukken.
    Werkte niet naar wens.
    Zodoende het sleufgat in de strut wat uitgedremeld zodat de strut/prop iets dieper komt te zitten en ietsje negatief.
    Misschien geeft dat het net dat beetje extra.
    As ingevet , was kurkdroog, klaar voor een vaartje op een mooie rustige winterdag.

    Conclusie zover ik vind het een heerlijk rtr bootje zonder een enkel probleem.

    Enige is Misschien een keer een andere inrunner motor met iets meer toeren op de de prop
    20181208_223928.jpeg 20181208_224021.jpeg 20181209_121821.jpeg
     
  2. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
  3. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Dat gaat als de brandweer!!!
    Loopt mooi los nu de strut wat negatief staat.
     
  4. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Vaart best leuk zo. Enig idee wat de snelheid is?
     
  5. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Hee luitjes , vaart best snel voor een 70cm scheepje nog met de standaard motor al mag het net een tikkie harder als de cellen van de lipo iets leger raken.
    Het dieper zetten van de strut/prop heeft echt veel goed gedaan aan vaargedrag en het vele lucht happen van de prop is verleden tijd v792-4 kwaal.
    Iets grotere prop kan ook een optie zijn aangezien de temperaturen van de componenten net warm worden.
    Ik schat zo,n 50/55 kmh en kan het wel eens meten met een Garmin voor de lol.
    Enige wat ik nog wil proberen is het stuiteren nog ietsje minder of helemaal eruit door lipo iets naar voor te schuiven.
    Gr G
     
    NQDtransformer vindt dit leuk.
  6. Nickster46

    Nickster46

    Lid geworden:
    6 jul 2019
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Osso
    Leuke boot.ik heb hem zelf ook sinds een week binnen. Besteld nadat mijn Super Surge crusher in vlammen opging

    Ik heb een 70A esc besteld omdat de bijgeleverde 40A esc volgens mij niet zo blij wordt van 4s. Ondanks dat erop staat dat het kan.

    Ik heb een aluminium roer van de Surge Crusher geplaatst omdat de standaard water pickup mij ook niet zo zinde.

    Gister even voor het eerst een testvaart gemaakt maar wat mij opviel is dat dat ding stuiterde als een malle. Ik had de strut wat negatief gezet maar het mocht niet baten. Ik denk dat ik toch wat met gewicht moet schuiven.
    Ik moest mijn testvaart afbreken toen de water outlet uit de romp gevallen was en het slangetje in de boot zijn koelwater loosde...
     
  7. Nickster46

    Nickster46

    Lid geworden:
    6 jul 2019
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Osso
    Weer even een kleine update. Inmiddels op 4s gevaren (2x 2s), strut en roer geupgrade, grotere koelslangen geplaatst en een 38mm metalen prop gebalanceerd en geplaatst.
    Batterijhouders aangepast voor ideale plaatsing van de lipo’s.
    Het gestuiter is geheel weg door het toegenomen vermogen van 3s naar 4s, de boot trekt wheely’s vanuit stilstand (als het moet) en raakt direct daarna in plane en ligt strak op het water. De standaard 40A regelaar trekt het prima, het geheel blijft allemaal lekker koel en topsnelheid is hard genoeg.
    Driveability is perfect, zelfs in licht golvend water perfect.
    Totale kosten incl boot en lipo’s een kleine €150,00.
    Niks meer aan doen!
     
    gerjanmonohull74 vindt dit leuk.
  8. Rudger

    Rudger

    Lid geworden:
    19 okt 2024
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Koudum
    Hoi, net nieuw hierop het forum. Ik heb zelf ook een atomic. Ik vind het een heerlijk bootje, vaar op 3s maar vind hem wel snel omslaan. Ik zag dat vortex vinnen en van trims op de boot heeft. Heeft iemand dat hier ook bij de atomic geprobeerd? Of tips om hem wat stabieler te krijgen. Ik zag ook wat mensen uit Sneek. Waar varen jullie? Lijkt me weleens leuk om samen te varen. Sinds vorige week heb ik er een joysway alpha bij die vaart op 6s leuk speelgoed.
    Gr
     
  9. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.991
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Rudger,

    Het is een catamaran, die zijn bedoeld voor relatief vlak water, weinig wind en het varen van ruime bochten op snelheid.
    Turnfins zijn bedoeld voor monohulls, 'trimtabs are a bandaid for a poor set-up'.

    Een catamaran, die moet met beleid gevaren worden, zeker als het hard gaat...

    Groeten, Jan.
     
    Rudger vindt dit leuk.
  10. Rudger

    Rudger

    Lid geworden:
    19 okt 2024
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Koudum
    Duidelijke info, bedankt! Leuk topic ook hoop bruikbare tips.

    Groeten
     
  11. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.991
    Locatie:
    Sneek
    Als de afstelling klopt en de boot wil nog steeds gaan wippen op snelheid, dan verdenk ik de afgeronde trailing edges van de steps en de spiegel.
    Het water kruipt langs die ronding omhoog tot de zwaartekracht het wint en het water er af valt, waarna het spelletje opnieuw begint; de aanzet tot wippen(porpoising) is gemaakt en wordt geleidelijk erger, als de run lang genoeg is met een backflip als gevolg.

    Bij een ABS romp is de enige mogelijkheid een rupsje vulmiddel (plamuur, of een papje van ABS snippers opgelost in Aceton of MEK, dat je in dunne(!) laagjes opbrengt tot je voldoende materiaal hebt om de hoek scherp af te werken.
    Voor het gemak is een strookje ABS (doubler) waar je tegenaan kunt werken ook een optie:
    [​IMG]
    De randen van de steps en spiegel zijn dun door het dieptrekken, dus een klein laagje van het papje in die dunne plekken aanbrengen is raadzaam. Werk in dunne laagjes en laat het oplosmiddel volledig uitdampen vóór je een volgende laag aanbrengt. Teveel oplosmiddel dat opgesloten blijft in de ABS verweekt de hele step en dan is je boot beschadigd...

    Groeten, Jan.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 21 okt 2024
    Gerrit-Jan vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina