Volgende stap

Hallo mensen,

Ik heb op dit moment mijn heli al goed onder controle.
Omdat ik niet meteen een nieuwe heli ga kopen wil ik gaan sparen voor een nieuwe heli.
Dat kan dus nog een aantal maanden duren.

Wat is een goede opvolger, als je een Protech Helixx goed onder controle hebt?

Ik hoorde trouwens dat de E sky lama (een vergelijkbare heli als de helixx) op het randje van speelgoed en proffesioneel zit.
Is mij Protech dan ook op het randje?

Stormbreaker.

Dubbelrotor heli's zijn stabiel van zichzelf, handig om de stuurbewegingen onder de knie te krijgen. Wil je een nieuwe uitdaging, grenzend aan een 'echte' heli dan kun je kiezen voor een HoneyBee FP of een Walkera Dragonfly HM004.

Kun je die vliegen dan zul je weinig moeite hebben met een CP.

Reken maar dat je een tijdje mee bezig bent voor je een FP kunt vliegen.

ik snap nog steeds niet waarom er mensen fp heli's adviseren aan beginners,, oke ze zijn goedkoop en ze zijn wat sterker als cp maar wat heb je nou eigenlijk aan zo'n ding..

meestal (of je moet toevallig een sporthal naast de deur hebben) is hij te groot en te onstabiel voor binnen waardoor je toch schade aan huis en heli maakt. ook kun je binnen vaak alleen wat hoveren, en dat heb je na een weekje ook wel gezien..

en meestal zijn ze te klein en te licht voor buiten, of er moet echt GEEN wind staan..

en tuurlijk kun je er wel buiten mee vliegen met wat wind maar dan moet je toch echt wel wat ervaring hebben..

als je dan toch binnen wil hoveren gaat dat 10 keer fijner met een 450size cp heli als met een fp..maar als ik binnen in de kamer wil vliegen doe ik dat het allerliefst met mijn coaxiale airwolfje van 3 tientjes van de aldi.. geeft voor mij voor binnen de hoogste funfactor..

mijn fp heb ik wegens beperkingen en irritaties na 4 dagen in de hoek gegooit en heb toen een cp heli gekocht..

en ja ik vind co axiale heli´s allemaal speelgoed, en die fp dingetjes vind ik ook niet veel meer als dat, die dingen hebben allemaal weinig met modelbouw rc heli´s en qualiteit te maken

maargoed dat is mijn mening

groet

Laatst bewerkt:
(.....)

en meestal zijn ze te klein en te licht voor buiten, of er moet echt GEEN wind staan..

(.....)

Dat ben ik dus NIET met je eens.
Ik heb zelf leren vliegen met een FP, ik woon aan de kust (!) en daar staat altijd wind.
Ik heb slechts 2 á 3 keer in een sporthal gevlogen, voor de rest altijd buiten!
toch heb ik er mee leren vliegen, in de wind!
Je crasht misschien iets vaker maar daar kunnen ze tegen!
Ook een 450 size CP met wind is niet iets voor beginners hoor!

nou toen ik er mee in de wind vloog kwam hij helemaal niet meer naar beneden.. had het gas zo goed als dicht maar hij bleef stijgen, heb toen het gas dicht moeten gooien en hem maar op de grond laten stuiteren... de wind pakt hem zo op en je vliegt ongevraagd weer 20 m hoger,,

met een 450 sized cp heli knal je de head speed wat omhoog en je hebt nergens last meer van,

oke hij stijgt dan wel eens een metertje bij een goeie vlaag maar het is lang niet zo erg als met de fp

en een 450 sized heli is zeker niet ideaal voor wind en buiten maar wel stukken fijner als een fp

en het lijkt me zowiezo logisch dat een grotere heli altijd nog beter is in de wind

zowiezo een beetje vaag advies,, eerst zeg je dat de fp prima is om in de wind mee te vliegen
en vervolgens zeg je dat de 450 cp heli´s in de wind ook niet echt wat zijn voor beginners..

oftewel de fp vliegt prima in de wind en de cp niet :confused:

jammer dat vragen hier bijna nooit objectief beantwoord worden,,

wat jij zegt is IK heb zo´n ding gehad en IK heb er mee leren vliegen dus daarom zeg je dat het goed is...

terwijl je als je eerlijk bent zelf ook wel weet dat jou kds450 300 x fijner vliegt als jou fp en dat je vanaf dat je je cp heli hebt pas echt leert vliegen i.p.v. alleen maar druk zijn om je fp op hoogte en stabiel te houden..

groet

Nee sorry, ik bedoelde het misschien anders dan het overkwam.
Ik bedoel te zeggen dat een FP zeker niet ideaal is in de wind! maar dat een CP met een beetje wind voor een beginner ook erg moeilijk is en dan vaak crasht. Daardoor maakt hij veel schade, die hij met een FP misschien niet of veel minder had gehad.
Plus, als er eenmaal dat moment is dat je de FP onder controle hebt, kun je moeiteloos overstappen op CP en weinig tot nooit crashen.
Ik geef ook toe, mijn KDS vliegt ook veel fijner dan mijn FP.
Maar ik heb ook het gevoel dat wanneer ik met een CP begonnen was, dat ik misschien allang de moed had opgegeven en was gestopt met vliegen.
Enkel doordat je dan meer aan het repareren dan vliegen bent, dit is met een FP veel minder het geval.

Maar waar ik het niet mee eens ben is dat volgens jou FP vliegen niet echt vliegen is? de besturing is 'met uitzondering van het ccpm' eigenlijk hetzelfde en de besturing met de sticks gaat ook hetzelfde.
Dus je leert al weldegelijk vliegen met een FP.

Ik geloof dat we elkaar wel begrijpen maar even langs elkaar heenpraatte.
Mijn excuses als mijn verhaal onduidelijk en raar overkwam...

gr

En waar ik het ook niet mee eens ben is dat s.s.a zowel coaxialen als FP's speelgoed noemt.
In de gebruiksaanwijzing van mijn Protech staat duidelijk dat de heli GEEN SPEELGOED is en Protech is ook geen merk wat écht speelgoed maakt.

Ik spreek hier nog maar over een coaxiale heli die al geen speelgoed wordt genoemd.
Dus een FP heli is dan al helemaal geen speelgoed.

Ha Stormbreaker,

Om te bepalen wat je volgende stap is, is het misschien handig om te weten waar je naartoe wilt.

Ik heb zelf een coaxje en een FP heli die qua formaat erg leuk zijn om binnen te vliegen. Het verschil tussen coax en FP is enorm. voor binnen vind ik een FP ook leuk zat. Prima te besturen en na een crash weer makkelijk te repareren en met 62 gram richt de 4#3b ook niet echt veel schade aan in huis (ben een keer door een bos bloemen heen gevlogen wat mn vriendin niet kon waarderen:rolleyes:)

Als je buiten wilt gaan vliegen dan zou ik toch voor een wat grotere CP gaan hoewel ik niet weet hoe de overgang van coaxje naar CP zou zijn.

Ik denk dat ik zelf voorlopig even lekker binnen blijf vliegen en wellicht de nieuwe walkera 4g6 aanschaf als deze op de markt komt en de kinderziektes eruit zijn;). of toch eens naar buiten ga en zelf een chinese 450 kloon in elkaar knutsel. maar dat is meer iets voor volgend jaar.

Maarten

excuses zijn niet nodig hoor maar toch aanvaard ;)

1000 mensen 1000 meningen toch..

en ik vond het dus juist jammer dat er aan een fp niks is af te stellen en er ook nauwelijks techniek bij komt kijken, na de overstap op de cp leek het wel alsof ik met iets compleet nieuws begon qua techniek dan.. het vliegen met een fp is moeilijker als met een cp dus qua vliegen gaat het er dan id op vooruit.. als je t met een fp kan moet een cp ook zeker lukken..

maargoed ik ben net dus weer gecrashed, maarja met nog maar een maand of 2 vliegervaring moet ik ook gewoon van die 3d switch afblijven, maarja mijn probleem is een beetje dat ik veels te snel op iets uitgekeken ben en dan gelijk een stap verder wil..

ik had zowiezo als doelstelling na 1 jaar een nieuwe heli aan te schaffen en wedstrijd klaar te zijn voor 3d vliegen maar door eigen bevindingen en tijdgebek en andere piloten die me dat uit me kop hebben gepraat zie ik wel in dat me dat niet gaat lukken.. dus de nieuwe doelstelling is 2 jaar en dan wil ik ook naar de 3d masters :D

wel zeiden ze me gelukkig dat ik wel een zeer snelle leerling ben.. maar volgens mij is dat gewoon omdat ik het niet zo erg vind als ie de grond in gaat en al die andere mensen met hun dure spul zorgen alleen maar dat het heel blijft.. als ik sommige mensen zie vliegen,, ik val er bijna van in slaap :D

een looping of een rolletje lukt me al wel aardig maar toen ik er vandaag tijdens een looping inverted ff een pirouetje bij wou maken raakte ik de controle ff kwijt,, lang genoeg om hem weereens de grond in te boren :evil:

En waar ik het ook niet mee eens ben is dat s.s.a zowel coaxialen als FP's speelgoed noemt.
In de gebruiksaanwijzing van mijn Protech staat duidelijk dat de heli GEEN SPEELGOED is en Protech is ook geen merk wat écht speelgoed maakt.

Ik spreek hier nog maar over een coaxiale heli die al geen speelgoed wordt genoemd.
Dus een FP heli is dan al helemaal geen speelgoed.

Haha.. uiteindelijk is het allemaal speelgoed.. alleen geen speelgoed voor kleine kinderen;)..

Maarten.. die nu hard wegrent en wegduikt om de boze modelbouwers te ontwijken.:D

en dat stukje text van

R/C helicopters including the ........... are not toys bla bla blie bie die bla dat staat in elk boekje van elke merk.. dat MOETEN ze vermeldenom enige aansprakelijkheid te vermijden,, dat hele stukje safety notes is daarvoor bestemd.

en idd gadget elk rc voertuig is in mijn ogen speelgoed welliswaar BIG BOYS TOYS maar het blijft speelgoed...

mijn crossmotor is ook geen speelgoed maar zo zie ik hem wel en zo ga ik er ook mee om..

en aangezien mijn neefje van 4 ook gewoon gas kan geven en daarmee dus coax heli kan vliegen noem ik zo'n ding dus gewoon speelgoed.. maar dan wel gemaakt voor kleine kinderen ;)

maargoed nogmaals, dat vind ik, en je vraagt om een mening, dus dan krijg je die...

wat je er zelf van vind dat mag je ook helemaal zelf weten :D

nog even terug komend op schades die een klein model kan maken,, bij mijn fp knalde er een paddle af, die had ook in mijn oog kunnen zitten, het resultaat was dat mijn heli crashedte tegen mijn 600 liter aquarium... waardoor er toch een paar flinke krassen in het glas zitten waar ik me elke dag kapot aan erger.. nou kost dat aquarium wel een paar Trexjes dus die krassen laten we mooi even zitten, maar je snapt wel wat de schade was geweest als de heli tijdelijk als noodhamer door het leven was gegaan en het glas (wat onder hoge spanning staat) wel was geknapt.. bovendien zit er bij mijn neefje 1 in de klas die aan 1 oog blind is door een picco z.. gehehe

oja wat staat er bij de safety notes van een picco z?? R/C helicopters including the silverlit picco z are not toys bla bla blie bie die bla met een mooi afstandbedieningkje en een beertje ernaast..

groet

Laatst bewerkt:
Gisteren waren (volgens rcvliegshop.eu) mijn nieuwe setjes rotoren verzonden.
Helaas vandaag nog niets, dus die post behoord tot de 5 % briefpost die er langer dan 1 dag over doet.

@ sir smoke alot:

De reden dat een Fp redelijk boven een Cp wordt gesteld bij beginners zal toch een beetje veiligheid en economie zijn.

Mijn fp'tje kon ik met een gerust hart mijn vingers tussen de rotorbladen steken als deze draaiden, het is echt maar zleden voorgekomen dat ik er iets aan overhield :mrgreen:
Ondertussen ben ik er proefondervindelijk achtergekomen dat ik dit met mijn Trex 450 dus absoluut niet moet doen....
(tijdens het zoeken naar een trilling een blad aangetikt met mn hand.. niks ernstigs maar wel een paar mooie littekens)

Een beginner blijft een beginner.
Weet niet veel tot niets van de techniek of van de krachten waar hij/zij mee bezig is. Zal in het prille begin dus ook het gevaar niet inzien als er een kind of huisdier dichtbij de heli komt als deze hoovert..

Ook afstellen van een CP is gewoon een ###klus als je dit voor het eerst doet. De links die versteld moeten worden, onderdelen die vervangen moeten worden na een crash (zijn er veeeeeeeel meer dan bij een Fp) etc.

Kortom: Cp is duurder om aan te schaffen, is duurder als hij crasht, heeft redelijk wat kennis nodig om het geheel in de lucht te houden en is ook nog eens vele malen gevaarlijker dan een Fp'tje. Ook knappen veel mensen af op de moelijkheden van afstellen ed bij een Cp.

Tuurlijk, een Fp stuurt wat onstabieler, maar hierdoor weet je zeker dat je straks je mooie Cp niet de grond in boort. Je weet na een Fp zeker dat je de hobby leuk vind, en weet al een basis van de techniek..

Voor een beginner zitten er dus zeker veel voordelen aan een Fp.

Voor het vliegen in de wind:
Als je heli omhoog getrokken wordt door de wind, en je krijgt hem niet omlaag, moet je even aan een vlieger denken.
Hij vangt gewoon wind onder de draaiende rotorbladen, enige wat je moet doen is zorgen dat je de wind OP de bladen krijgt ipv eronder. Dit doe je dus meestal door even een tik achteruit of vooruit te geven oid.

Dit kun je met je Cp trouwens ook checken..

@Student,

Idd, en ik probeer ook wat van de techniek te snappen maar het lukt me nog niet zo goed.
Sommige mensen zeggen, over het afstellen van een heli, dan moet je die servo-stang zo en zo zetten, de rotoren zo en zo stabiliseren.

Ik weet wel wat een servo, 4 in 1, flybar, lipo, mainblades en rotorkap zijn maar ik zou op dit moment nog geen CP kunnen afstellen laat staan vliegen.

@ student

ja dat klopt ook allemaal wel maar toch is het volgens mij beter om gelijk met het echte werk te beginnen.. toen ik bij de fietsenmaker de eerste fiets voor me neefje ging halen en zij wieltjes erbij wou kopen zei de fietsenmaker,, geen zijwielen erop beter wat vaker en harder vallen en gelijk het echte fietsen leren, een kind weet precies dat ie dan lekker op 1 kant kan hangen en daarmee word zijn balansgevoel alleen maar slechter.. ook zag ik al wel dat ie bult af met een loop fietsje voor de echte fiets al prima balans kon houden...

ik vind een fp qua vlieggedrag en qualiteit en techniek eigenlijk gewoon thuis horen in het intertoys schap

ik ben al wat jaartjes actief in de rc modelbouw en dit hoort er eigenlijk niet eens in thuis vind ik, een fp is een radiografisch bestuurbare helicopter net zoals nikko radiografische auto's maakt.. maar modelbouw is er niet bij,

rotorbladen bijbuigen om je blade tracking goed te krijgen kun je toch niet serieus nemen, dat werkt toch nooit 100%

denk ik dan...

maar even wat info en om in te haken op de vliegertechniek, die is mij bekend ja, moest 15 jaar mee naar zoutelande dus heb er wat jaartjes vliegeren opzitten, nu ik dit zit te typen bedenk ik me dat ik ook toen op mijn 8e denk ik (pff mooie tijd ook zeg) geadviseerd werd beter gelijk een goede set te kopen, toen dus ook al de simpelere vliegertjes buiten naast de ansichtkaarten laten hangen en een speedwing gekocht met 2x40m lijn 75kg op maat voor de vlieger en polsbanden erbij.. bij weinig wind kan je de lijnen verstellen zodat hij toch kan vliegen, bij harde wind kan je de trekkracht zo ook verminderen, en je kan je vlieger meer op snelheid of meer op trekkracht afstellen,, bij schade kan je alles opnieuw bestellen en moet je ook weer veel afstellen.. als je een simpel vliegertje hebt die kapot gaat gooi je hem weg en koop je gewoon een nieuwe, een cf buisje wat net niet pas is net zo duur, of je probeert wat af te stellen maar dat werkt niet, heel af en toe komt er 1 100% goed uit de fabriek, en die zal het als je maar niet crashed best goed doen, maar meestal heb je pech en is het het net niet..

en door al dat afstellen ben ik me er juist helemaal in gaan verdiepen, en heb ik er veel van geleerd en verder gegroeit naar 2 achter elkaar met de bijkomende nieuwe technieken. toen de speedwing super pro 1.75m :twisted: +200kg lijnen...mwaah iedereen aan te raden.. als je hem oplaat is ie in een paar seconde boven en lig jij 20m verderop en dan praat ik over volwassen mensen waarvoor de vlieger eigenlijk bestemd is (toys for boys ;)) vliegt kneiters hard stuurt superscherp en is gewoon niet te houden, ik was een lang iel mannetje van 12 denk ik toen en als ik gaten in de grond maakte om me af te zetten trok ie me arm uit de kom :D ik moest glijden en springen en uit de wind vliegen om hem maar te houden..

maarja en na de 1e keer uit de kom volgde snel de 2e en 3e keer enz telkens aan dezelfde arm :( dus toen heb ik een matras gekocht, ook 2 lijnig (4 lijnig was toen nog niet) trekt harder maar met trapeze weinig armkracht nodig,, mwah das niks vond ik zo'n ding moet je puur als zeil gebruiken voor een buggy ofzo maja ik vond het leuker om met mijn hand made buggy van de duinen te rijden dan te vliegerbuggyzeilen? of kitesurfen maar toen hadden ze die shit nog niet echt,,, :rolleyes: een geweldige tijd :rolleyes:

als ik nu een weekend bij mijn ouders langsga gaat de :worship: speedwing :worship: mee en niks anders :worship: superstrakke figuren extreem snel jij vliegt van links naar rechts over het strand na strand na strand, mensen verklaren je voor gek, en als je stopt pompt de adrealine, heerlijk :D

nu doe ik trouwens skydiven :cool: maargoed nu stop moet ik stoppen anders blijf ik tikken :D

en zeker door het sleutelen ga je je veel verder verdiepen in de hobby,, en tik ik over een paar jaar net zo'n verhaal over heli's want daar ben ik al mee besmet.daar raak je nooit over uitgepraat,

maargoed ik begrijp wat je bedoelt, maar in het leerproces levert een fp weer vertraging op, of je loopt alle levels uit of je kan ook in level 1 de buis van mario naar level 8 pakken dan heb je een cp die je crashed en dan komt level 8 the new world hoe werkt een helicopter en daar ontkom je niet aan level 9 is strak vliegen level 10 is 3d LOL zo zien wij het hier,

zo denk ik erover en ik wou weleens weten waarom nou die fp telkens geadviseerd werd,

groet

Laatst bewerkt:
@ sir smoke alot

Zelf heb ik ook het 1 en ander met vliegers gedaan, is inderdaad gaaf spul
Zeker als ze je over het strand heen laten skieen :mrgreen:

Maar over de Fp,
Veel mensen krijgen een ingeving (helivliegen! ) en denken: doen we effe.
Dus niet, en samen met alle techniek die een cp nodig heeft, kan dit snel voor een stevige domper zorgen. Zonde, want dat is helemaal niet nodig.

Zelf heb ik ook met een Fp gekeken of het wat voor me was, of ik de heli niet na twee crashes in de hoek zou mikken :puppydogeyes:
Maar dat is niet gebeurd, en vanaf daar doorgegaan met de Cp..

Tot nu toe nog niet gecrashed met mijn beide Cp's, terwijl ik er toch al 1,5 jaar mee vlieg.

Vandaar de constante tip naar Fp..
Meer omdat velen het niet zeker weten dan dat men een cp niet aan zouden kunnen. En niet iedereen is zo voorzichtig met een nieuwe heli als ons (check youtube :mrgreen:)

:offtopic:
Jij hebt trouwens genoeg hobby's:mrgreen:
Crossen, vliegers, skydiven, heli's, hou je nog tijd over :rolleyes:

Ben je trouwens al in Roosendaal geweest?
Kun je oefenen voor skydiven

crossen doe ik eigenlijk alleen zondag nog, s'ochtends als ik anders toch alleen maar brak op de bank zit :mrgreen:
vliegeren is nu alleen nog als ik naar zeeland ga en dat is ook niet meer elk jaar, hier in het oosten is te vlagerege wind. zaterdag en zondagmiddag vaak tandemsprongen filmen en zelf springen en lekker swoopen natuurlijk,,wat in nl niet mag (vliegveld ligt net over de grens hiero)...

laatst ben ik met me maten wezen indoor skydiven ja, mjah hier ook weer hetzelfde gevoel, tis een tipje van de sluier, het is het wel maar ook weer helemaal niet, tis iets wat het wel lijkt maar niet zo voelt (constante verbreking van de luchtzuil vs altijd constante valsnelheid) en het hangen aan een vliegtuig, of open trekken van je chute, het uitzicht, de snelheid, de technieken eromheen,,

maar al anderhalf jaar niet gecrashed?? if you do not crash, you are not trying hard enough, :D

oke eeh volgende stap was het, ik zeg maak hem zo groot mogelijk...

nu zit ik zelf met een dilemma,de belt cp v2 is uiteraard lang niet zo goed als de copterX. en nou kan ik er 2 kopen, voor een leuke prijs. het is alleen wel de alu versie maar wat zijn nou de voor nadelen aan de alu versie?

of moet ik nou toch gelijk voor Trex gaan :rolleyes:

groet

Gelijk een Trex kopen hoeft ook niet hoor.
Maar koop alsjeblieft geen Esky heli indien je wat op de centen wenst te besparen.
Had ik ook gedaan vroeger.
Foutje.........bedankt.
Er zijn genoeg 450 size CP klonen zoals de CopterX of de KDS450SV die indien je nog geen hard 3D vliegt erg fijn vliegen en aan je wensen kunnen voldoen.
Vr GR E

Ik zie dat ik al een goed antwoord heb.

Ik heb vandaag de rotoren al ontvangen, en zo te zien passen ze.
Het schroefgaatje voor de montage is i.i.g groot genoeg.
Ook hebben ze de goede lengte.

@ sir smoke alot

Ik ga idd niet voor de dutch 3d :mrgreen:
Langzaamaan, breek het lijntje niet, blijft alles langer heel :rolleyes:

Persoonlijk vind ik sleutelen voor onderhoud leuker dan schadeherstellen..
Te weinig geduld om op de post te wachten ;)

En voor de keuze van heli..
Er is veel leuk spul op de markt.
Trex heb ik zelf ervaring mee, is gewoon goed spul. Je hoort niet voor niets regelmatig de kreet : het vliegt bijna als een trex vorbijkomen op het forum..

Verder is het gewoon een kwestie van voorkeur en budget. Beschikbaarheid van onderdelen kan ook nog meespelen, en dat heeft align ook aardig onder controle:mrgreen:

Maar de Mini titan hoor je eigenlijk ook geen foute dingen over..

Back