Volledig axiaal, wat vinden jullie ervan?

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door Jos van der Werf, 28 sep 2006.

  1. wpkees

    wpkees

    Lid geworden:
    10 jan 2006
    Berichten:
    310
    Locatie:
    leiden
    hoi sjef
    het heefd niet zo veel zin om dit op een model turbine tebouwen
    eerst omdat je een singelstage compressor en inverhouding niet zo veel massa heb
    en in de fadec zit een deacceleration time die de funktie van de bleed valves over neemt

    en als je bleedvalves op je modelturbine zal gaan maken en ze open zet zal je gelijk merken dat je egt als een gek gaat stijgen

    van daar dat we allen passingen in onze turbines zo klein mogelijk proberen tehouden
    om zo min mogelijk lucht verlies tehebben (motor draait dan koeler)
    mvg limme
     
  2. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    wpkees alle respect maar je blijft te veel zitten in het verleden. jos is met iets expirimenteels bezig tuurlijk kun je somige dingen wel over nemen van de meest gebruikte turbines maar veel dingen zullen anders zijn je weet dus niet of bleedvalves hier niet nodig zijn. tijd moet het uit wijzen
     
  3. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    @Marco.

    Limme IS zoveel verder met de theorie EN de praktijk van model turbine's.
    Met andere woorden, zoals hij het zegt, Limme dus, in de modelturbines wordt het probleem van een mogelijk luchtoverschot tijdens de deacceleratie of te snelle acceleratie ondervangen door de ECU's die gebruikt worden.
    Jos zal moeten gaan zoeken om de VK passend/kloppend te maken voor de axiale compressor die zijn motor van lucht voorziet, alles van zo'n turbine moet exact op elkaar afgestemt zijn anders is de totale cyclus, zuigen, comprimeren, verbranden en uitstroom,om het maar eenvoudig te zeggen, nooit zelf onderhoudend of zelfs arbeids leverent.
    Het zal niet eenvoudig zijn, dat met die bleeder is geen bron aanpak zeg maar, maar een symptoom/tussen oplossing die in mijn ogen niet zal functioneren.

    Ger.
     
  4. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.400
    Ha! Ik voel een wedstrijd aankomen!
    Twee teams, ieder in zijn eigen, afgesloten werkplaats. Martin en Jos tegen Marco en Sjef.
    Wie produceert als eerste een werkende turbine en wie zet als eerste zijn werkplaats in de hens? :D
     
  5. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Zullen we deze wedstrijd dan maar netjes en beschaafd houden :wink:
    En vooral proberen Jos van goed bedoelde adviezen te voorzien, kan deze zelf wel kiezen uit al deze tips.

    "Attentie heren START your engines" :wink:

    Ger.
     
  6. wpkees

    wpkees

    Lid geworden:
    10 jan 2006
    Berichten:
    310
    Locatie:
    leiden
    ik wil de bookmaker wel zijn zet maar in $$$$ ;-)
     
  7. jd1uth

    jd1uth

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    429
    Locatie:
    Uithuizermeeden
    $$$$ Lage koers neem dan €€€€
     
  8. jetpower

    jetpower Guest

    .....
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 jun 2009
  9. wpkees

    wpkees

    Lid geworden:
    10 jan 2006
    Berichten:
    310
    Locatie:
    leiden
    wil jij nog eens gaan vlieggen Mr jepower
     
  10. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    ten eerste.
    ik ben zelf geen turbine aan het bouwen ook al verdiep ik me wel in de stof als ik er even tijd voor heb.
    dus wedstrijd is er niet. ik heb heel veel respect voor jos dat die dit probeert en van het bekende pad af wijkt. daar begind mijn punt twee

    punt twee is.
    juist omdat jos iets anders doet dan gewoon en makkelijk is kan het zo zijn dat de theorie die mensen geleerd hebben over radiaal model turbines minder van toepassing is op deze axiale turbine niet voor niets heeft men lang voor radiaal gekozen. tuurlijk moet iedereen zien of ze jos kunnen helpen. maar dat houd dus in dat ook iedereen met een fris blik hier naar moet kijken. kijk ik werd toen laast er uit kwam dat de mix niet goed was voor gek verklaard achter af zegt iemand exact het zelfde maar dat is dan goed. kijk ik ben dan mischien niet ervaren met turbines maar ik weet wel iets af van brandstof en lucht verhoudingen in een motor en dat is wat een turbine is. zei het dat er geen cilinder in zit maar er vind nog steeds verbranding plaats in de turbine en dus is dat iets waar je rekening mee moet houden. want namelijk niet alleen bij mijn techniek opleiding maar ook bij me beveiliging opleiding werden mij dingen geleerd over brandstoffen en zuurstof verhoudingen.
    een mix moet exact juist zijn voor het geen wat u wilt. bij een explosie is de samen stelling anders dan bij een constante vlam.
    ik wil dus zeggen doe niet zo maar iemands idee van de hand. het kan wel eens juist zijn.
     
  11. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.499
    Locatie:
    Groningen
    Kan het niet zo zijn dat mixen geen probleem is maar juist geen goede verdamping?
     
  12. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    het is inderdaad een van de mogelijke problemen ja.
     
  13. jetpower

    jetpower Guest

    ja tuurlijk was maar een geintje
    vindt het best wel interesant deze discussie
     
  14. Jos van der Werf

    Jos van der Werf

    Lid geworden:
    13 aug 2005
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Bedum
    Martin, Bedankt voor het aanbod!! Als ik er niet meer uit kom dan laat ik het zeker even horen. Maar ik heb nog een paar iedeën die ik nog even wil proberen. Ik ga eerst proberen om morgen de oude verbrandingskamer er in te zetten, deze heb ik drastisch verbouwd. De achterste gaten zijn groter gemaakt en in aantal verdubbelt. Het is relatief eenvoudig deze kamers te wisselen en ik denk best wel leerzaam om eens te kijken wat het effect (verschil) is. Verder wil ik nog wat proberen met het nieuwe ontwerp VK. En dan gaat het niet alleen om de kamer maar ook om de manier waarop ik deze wil gaan maken. Ik wil proberen om hem uit plaatdelen te gaan forceren met behulp van wat mallen op de draaibank. Maargoed eerst dit weekend proberen de kamers te wisselen.

    grtz Jos.
     
  15. stef.barneveld

    stef.barneveld

    Lid geworden:
    16 mei 2008
    Berichten:
    149
    Locatie:
    Ede
    Hallo Jos,

    complimenten voor je doorzettingsvermogen. Ook de bouw van de schoepenwielen vindt ik fantastisch. Ik weet eigenlijk niet zo veel van turbinemotoren. Ik weet alleen dat bij elke verbrandingsmotor het van levensbelang is hoe zich de brandstof met de zuurstof vermengt.
    Ik mis, en corrigeer me als ik het fout heb een passie voor de verbrandingskamerontwikkeling. Afgelopen dagen heb ik het hele topic doorgenomen en ik zie heel veel liefde in de machinaal bewerkte onderdelen naar voren komen. Ik krijg ook het idee dat je daar heel veel energie insteek. en wat minder in het ontwerp van de verbrandingskamer.

    Vroeger had ik een heteluchtkanon, en als dat ding niet werkte lag het immer aan de inspuiting van de diesel. Ik wil maar zeggen dat misschien in de verbrandingskamer het zwaartepunt ligt, en dat haal ik niet zo uit je toppic??

    Is het niet mogelijk om beide aspecten zowel de luchttoevoer als de brandstoftoevoer volledig geregeld buiten de motor in de hand te hebben. Misschien is het mogelijk om vanuit een zuurstoffles van 200 bar iets zuurstof bij te mengen. Daarmee simuleer je dat er meer mtr3 lucht de motor ingaan.

    Miscchien een ontvlambare oplossing, maar als je het maar weet te regelen .... (ik ben wel van de paardemiddelen als iets niet loopt)

    Tevens vraag ik me af met welk programma jij de schoepenwielen maakt, en dan bedoel ik de G-code generator. Er is onder Part master een speciaal programma voor het frezen van turboschoepen.

    Nogmaals respect voor je inzet. Ga zo door want zonder mensen als jij zal er nooit iets nieuws worden uitgevonden.

    met vriendelijke groet
    stef
     
  16. Jos van der Werf

    Jos van der Werf

    Lid geworden:
    13 aug 2005
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Bedum
    @Stef
    Bedankt voor de complimenten.
    Het klopt helemaal dat de verbrandingskamer nog niet echt veel aandacht heeft gekregen. Dit komt omdat andere dingen zoals de compressor duidelijk beter konden dus vandaar. Maar nu ben ik inderdaad een beetje aan het proberen met de bestaande kamer.



    Voor het gaten patroon van de verbrandingskamer heb ik een beetje het een en ander van de Wren tekeningen afgeken. Het viel me op dat het totale oppervlak van de uittrede van de diffusor ongeveer gelijk is aan het totale oppervlak van het gaten patroon van de verbrandingskamer. Ik heb dit nu ook overgenomen voor mijn kamertje. Verder heb ik geprobeerde het oppervlak te verdelen in 25% primair en 75% secundair.

    Gister heb ik geprobeerd te proefdraaien met deze aangepaste kamer. De eerste testjes waren op gas. Eerst de motor opgetoerd naar 10.000 rpm en toen het gas dicht gedraaid. het toerental liep terug tot 9500 rpm. Dit geeft aan dat er wel iets gebeurd echter nog maar heel erg weinig.
    Dus later gister middag poging 2 met kero. Met het idee om het aanjaag toerental zo hoog mogelijk te krijgen. Wat opviel is dat bij het bijvoegen van de kero de vlam in de kamer bleef en niet meer de uitlaat uit komt brullen. Uiteindelijk de startmotor ver open gedraaid om zo hoog mogelijk in toeren te komen. Echter bij 11500 rpm ging de startmotor er aan (ik was er al bang voor dat ie het niet zou houden). Gelukkig was ik optijd met het dichtdraaien van de gas en kero kraantjes.
    Het viel me op dat tijdens het optoeren het geluid in de verbrandingkamer heel erg veranderde vooral boven de 10.000 rpm.
    Voorlopig nog even wachten op een nieuwe startmotor met iets meer vermogen. En toch maar weer even proberen om de motor naar de 20.000 a 25.000 rpm te jagen.

    grtz. Jos
     
  17. wpkees

    wpkees

    Lid geworden:
    10 jan 2006
    Berichten:
    310
    Locatie:
    leiden
    zo Jos
    dat klink als verbetering
    hoppen dat die het gaat doen
    Gr Limme
     
  18. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.499
    Locatie:
    Groningen
    Had je nu maar een kijk glaasje in de mantel he :) Mooi dat je ziet dat er iets veranderd. Kwestie van vooral doorgaan. Kan je hem niet beter met een compressor op lucht starten?
     
  19. stef.barneveld

    stef.barneveld

    Lid geworden:
    16 mei 2008
    Berichten:
    149
    Locatie:
    Ede
    Kan je niet iets maken met een hoge toeren Kress motor. Ik heb zo'n ding op de freesbank en die gaat zonder meer naar 30.000 toeren. met 1Kw. Voor 100 euro heb je zo'n ding bij een cnc shop.

    stef

    na gebruik zet je hem op je freesbank
     
  20. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.499
    Locatie:
    Groningen
    Flinke brushless van 30 euro haalt dat ook wel. Ik vraag me af of je meer weerstand hebt en daardoor een ander soort motor. Normaal moet de motor bij 10k ook zelf gaan meehelpen dus dan krijg de startmotor het makkelijker.
     

Deel Deze Pagina