Volledig axiaal, wat vinden jullie ervan?

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door Jos van der Werf, 28 sep 2006.

  1. Jos van der Werf

    Jos van der Werf

    Lid geworden:
    13 aug 2005
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Bedum
    Ja ik denk dat ik het met de nieuwe brushless al een stukje verder kom. Mijn doel was om een motor te vinden die past op het start systeem zoals die nu is. Ik ga nu van ongeveer 300 watt naar 525 watt. Dus dat is al een hele stap. Het punt waar de turbine gaat helpen ligt hoger dan normaal heb ik het idee. Dit omdat de druk opbouw echt een beetje op gang begint te komen bij de 10.000 rpm. Nu nog een kwestie van de postbode opwachten en opnieuw proberen. Ik ben heel erg benieuwd!!.

    gr. Jos
     
  2. jd1uth

    jd1uth

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    429
    Locatie:
    Uithuizermeeden

    Anders wij wel hier op het forum succes.

    Jan
     
    Laatst bewerkt: 15 jun 2009
  3. Sandor

    Sandor Guest

    ziet er naar uit dat zoals ik al vele post geleden vermelde jouw Self Sustain ergens rond de 20-26000 zal liggen.

    wat je eigenlijk nodig hebt is een tagami motor.
    deze lopen probleemloos tot 40000 toeren.
    maar probeer eerst maar eens met een BL.
    je kunt later zelfs de BL gebruiken om een generator van te maken..
    we zijn samen met iemand dit aan het ontwikkelen om een 14 kilo te maken die zowel start als laad via de zelfde motor , geen bendix meer.
     
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.499
    Locatie:
    Groningen
    Dus de start motor / generator zit dan altijd aangekoppeld? Gaat dat niet veel weerstand opleveren op hoge toerentallen?
     
  5. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Dat heefd Jetcat inmiddels ook al bij hun pht2, op de tweede gear een starter/generator. Mooi spul.

    [​IMG]
     
  6. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    volgens mij moet de startmotor echt losgekoppeld worden als de turbine gestart is. Dat arme ding trekt het niet op 100k omw/min. Ik denk iig dat het beter is om m af te koppelen.

    op mijn turbine ga ik een terugslagmechanisme gebruiken. Er zit dan een schroefdraad op, en met een rubber ringetje in een stuk aluminium neem ik de moer van de compressor mee.


    heeft die helistrarter geen vrijloopkoppeling ofso?

    Gr. rik
     
  7. mikefireblade

    mikefireblade

    Lid geworden:
    27 apr 2009
    Berichten:
    181
    Als allereerste veel respect voor de bouwer, dit ziet er prachtig uit.
    Nou wil ik me niet mengen in een discussie over motoren waar ik niet veel van af weet maar kan je niet gewoon een one-way lager gebruikenvoor de startmotor.
    Hiermee kan je met de startmotor de turbine starten en als die meer toeren gaat maken loopt hij meteen door het one-way vrij van de startmotor.
    In ieder geval veel succes met dit project, dit blijf ik zeker wel volgen.
     
  8. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.373
    Locatie:
    Gouda
    De pioniers/zelfbouwers hebben dit natuurlijk al geprobeerd (en vele andere manieren).

    Je zou zo inderdaad zeggen dat een eenrichtings lagertje de oplossing zou zijn.
    Echter de toeren zijn zo hoog tov het stilstaande lager (immers de start motor staat geheel stil of is zelfs kort gesloten om snel te stoppen na de start). De lagernaaldjes staan dan in feite los tov de draaiende as. ( maar nog genoeg om te voelen dat er weer gekoppeld dient te worden... dus ze staan niet geheel vrij.)
    De uitleining hoeft maar een fractie te verschillen en het lager hapt, wil gaan meedraaien.
    Dit geeft dan weer warmte op de as die gaat zwellen en de handel is niet meer ontkoppeld.
    Hetzelfde met een knelveer koppeling ( stuk betrouwbaarder als 1 richtingslager)
    In 1 richting knelt de priraalveer vast om de as ( dus koppelt) als de as sneller gaat draaien, wordt de veer dikker dus knelt niet meer. (wordt veel toegepast bij preciese 1 richtings koppelingen) echter de veer blijft altijd " voelen", dus weerstand bieden, dus warm worden bij dergelijke toerental verschillen.
    Het beste is nog steeds om relatief veel lucht tussen de start motor en de as te houden indien ontkoppeld. (of allee maar lucht gebruiken om te starten (omgekeerde kruimeldief , perslucht... hoe moeilijk je het maar wil maken)
    Beter dat het wel eens slipt of niet koppelt bij starten, dan dat dit opeens gaat koppelen tijdens vlucht...
    Ook zou je de startmotor altijd gekoppeld kunnen houden en als generator kunnen laten werken, (wordt al gedaan met vertraging) maar zonder vertraging, dan heb je ook een motortje nodig die de toertjes (balancering)en lagertjes bezit, die minimaal zo betrouwbaar is als de motor zelf. Daarnaast geeft dit weer een belasting voor de turbine (warmer).
     
  9. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Nee, anders zou hij niet als generator kunnen werken.....magic! :D
     
  10. amsci99

    amsci99 Guest

    Hi Ron,

    Have a left a PM in your inbox, please do check.
     
  11. Jos van der Werf

    Jos van der Werf

    Lid geworden:
    13 aug 2005
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Bedum
    Ik heb de afgelopen week nog even de turbine geprobeerd met de nieuwe startmotor. En er zijn wel wat positieve dingen te melden.
    In de eerste test heb ik de motor volledig op kero gehad, wel met behulp van de startmotor maar geheel zonder gas. De vlam zat netjes in de verbrandingskamer. De motor wil alleen nog niet op toeren. Voor de tweede test van de afgelopen week heb ik het regel ventieltje dat in de kero toevoer leiding zat er uit gehaald en opnieuw getest. Het hoogst gehaalde toerental was in deze opstelling 14500 rpm. Zonder verbranding kreeg ik de motor op 13000 rpm. Voor de volgende testen ga ik eerst de accu, regelaar en bekabeling verbeteren. De accu zakt nogal in bij de hoge stroom die er gaat lopen. Verder schiet de regelaar af en toe in de thermische beveiliging en de kabels tussen de accu en de regelaar worden een beetje warm. Dus allemaal dingen die grote verliezen met zich mee brengen.

    Grtz. Jos
     
  12. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.499
    Locatie:
    Groningen
    Ik vraag me af hoeveel weerstand jouw compressor wel niet heeft. Ik heb een 66er met een 100g brushless (2700kv dacht ik) op 22.000 toeren gekregen koud. Dit met een simpele 25A regelaar op 10V accu. Met kero hulp kom je echt tot idle :)
     
  13. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    @Herman.

    Ik denk dat je een 'klein' foutje maakt.
    Deze axiale compressor zal onderin weinig druk opbouwen echter zal deze druk zeer progressief oplopen, veel steiler dan b.v. de pikkie poelie radiaal comp die wij gebruiken.
    Reden? de lucht verliest heel weinig energie in de axiale comp terwijl de radiaal veel druk vernietigd in plaats van alle druk opbouwd, komt door de wiggen. kammen en leischoepen.
    De uitdaging zal mijnsinziens zitten in het verwerken van de gigantische druk die komt bij, schat ik, 80K, hierdoor moet het turbinewiel een heel goed rendement krijgen om die axiale comp de benodigde energie te geven, misschien wel een groter turbine wiel dan welke Jos nu gebruikt.
    Veel winst valt uiteraard te behalen in de lay out van de verbrandingskamer, echter zal hierin ook veel geexperimenteer in gaan zitten aangezien ik op een hoge huisdruk reken van 3 bar bij 100K.
    Ook het toeren gebied waar deze turbine , axiaal/axiaal, in zal draaien zal mijnsinziens totaal afwijken van de gangbare radiaal/axiaal turbines.
    Misschien wel idle op 50K en max op 100K en daarbij een trust van 20 kilo.
    Zijn een beetje mijn gedachten spinsels, en misschien zit ik er naast, benader dit meer gevoelsmatig dan zuiver berekenend.

    Ger.
     
  14. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.499
    Locatie:
    Groningen
    Ik vindt het alleen gek dat 300W niet genoeg is om de boel goed op te toeren. Een hele zware motor leek mij niet nodig tenzij de compressor zoveel vermogen nodig heeft dat de start motor het niet aan kan. Dan kan ook verklaren dat hij niet optoert. Veel lucht door de kamer maar te weinig energie op de turbine wielen om de compressor te voeden.

    Als ik het zo hoor zou deze compressor bij 15k minder druk leveren dan een radiale. Zou deze dan ook minder vermogen nodig hebben? Het lijkt erop van niet.....
     
  15. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.499
    Locatie:
    Groningen
    En........ nog nieuws? Ik wacht met spanning :)
     
  16. Jos van der Werf

    Jos van der Werf

    Lid geworden:
    13 aug 2005
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Bedum
    Ja er is nieuws, maar helaas het is nog steeds niet wat het moet zijn. Ik heb even de laatste start poging op youtube gezet.
    Deze start poging was met de nieuwe compressor. Aangepaste verbraningskamer. En een verbeterd startsysteem.

    wQ8WwRXTVMI[/media] - 4th attempt model turbine start

    De motor werd in dit filpje trouwens voorzien van kero. Het maximaal gehaalde toerental slechts 15700. Al met al nog niet wat het moet zijn. Maar ik heb wel de indruk dat de verbrandingskamer beter functioneerd nu. Dus dan is het laaste wat over blijft de turbine's.... denk ik....

    Groeten Jos.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Nu ben je goed opweg Jos.
    Je kon duidelijk toerenverhoging horen als de kero erin kwam .

    Weet je zeker dat de startmotor loslaat , want mischien wil die wel maar word ie vast gehouden.

    Dit gaat echt de goeie kant op .

    Volhouden.

    Mvg,

    Martin.
     
  18. Jos van der Werf

    Jos van der Werf

    Lid geworden:
    13 aug 2005
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Bedum
    Hoi Martin,

    Het filmpje geeft een beetje een vertekend beeld. Die toerenverhoging komt 100% van de startmotor. Ik ontsteek de motor eerst op gas en laat m dan zo'n 5000 rpm draaien. Gelijk op het moment dat ik er kero in pomp verhoog ik het toerental tot maximaal. Dus t was niet helemaal eerlijk in t filmpje zeg maar haha.

    Groeten Jos
     
  19. Jos van der Werf

    Jos van der Werf

    Lid geworden:
    13 aug 2005
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Bedum
    Nou de zomer is weer voorbij.... helaas, maar dat betekend ook weer meer tijd voor de axiale turbine. Ik heb de afgelopen weken de hele berekening onder de loep gehad en dat verklaard wel een beetje. Er zaten een paar foutjes in de berekening... (oops)

    Als ik de nieuwe getallen moet geloven dan zou de huidige compressor op 100.000 toeren een vermogen vragen van maar liefst 425 kW. Met hierbij een druk verhouding van 1:4,7 en een doorlaat van 1,9 m^3 per seconde. Ik moet zeggen dat ik dit heel erg veel vindt en twijfel of de getallen wel juist zijn. Echter als je ruwweg 4,5 bar kunt leveren met 1900 liter per seconde (114.000 l/min) dan is dat al een hele grote compressor.

    Verder zou de eerste turbine slechts 15 kW leveren op dit toerental. De 2e Turbine minder vanwege expansie en drukval na de eerste trap.

    Dezelfde nieuwe berekening met als toerental 15700 (maximaal gehaald met testen) geeft als gevraagd compressor vermogen 633 Watt. Turbine trap 1 levert dan 48 Watt, Stel dat turbine trap 2 dan 20 Watt levert dan zou de startmotor 565 Watt moeten leveren. Het gebruikte motortje is er een van 530 Watt. In dit toeren gebied lijkt het dus redelijk te kloppen.

    Ik heb geprobeerd het vermogen van de compressor te knijpen door deze gedeeltelijk dicht te maken aan de voorzijde. Maar bij het testen schieten nu de gele vlammen er weer uit aan de achterzijde. Ik heb de indruk dat zo de verhouding van de doorlaat en de verbrandingskamer weer niet klopt.

    Voor de komende tijd ga ik kijken of ik de huidige compressor iets kan dimmen of dat er wellicht een nieuwe gemaakt moet worden die iets minder fanatiek is.

    Groeten, Jos
     
  20. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.499
    Locatie:
    Groningen
    Een erg zware compressor zo te zien, dat vermoeden had ik al. Kan je niet eenvoudig een trap weglaten?
     

Deel Deze Pagina