Volledig axiaal, wat vinden jullie ervan?

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door Jos van der Werf, 28 sep 2006.

  1. Jos van der Werf

    Jos van der Werf

    Lid geworden:
    13 aug 2005
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Bedum
    Het heeft even geduurd maar er is weer nieuws

    @ ruud zandvliet,

    Ja ik begrijp wat je bedoeld. De wielen komen met een H7 passing om de as heen. Tussen de wielen zitten afstandsbussen die de wielen samenpersen doordat het hele zaakje met de voorste moer wordt aangetrokken. Tot nu toe functioneerd dit. De hele compressor trap heeft inmiddels naar schatting zo'n 15.000 toeren / minut gedraaid. en voor zover bekend is hierbij niks stil blijven staan. Ja ik geef toe 15.000 is niks in vergelijking met 100.000 maar toch voor als nog is alles nog heel. De wielen zelf zijn voorzien van meerder lagen weefsel in diverse richtingen georienteerd. Ook zitten er inderdaad roving in verwerkt deze lopen tussen de schoep, en de tegenovergestelde schoep. Verder zijn de schoepen voorzien van snippers carbon dat hier behoorlijk strak in is verwerkt. Het is alleen niet zo goed te zien op de foto.
    Over de sterkte kan ik nog niet zo heel veel zeggen, maar wat ik wel kan vertellen is dat ik een mislukt wieltje (te grote boring) heb gebrobeerd af te draaien, en tot mijn grote verbazing ging dit zonder de schoepen te splijten (ongeveer 0,2 mm per snede). Maarja de toekomst zal het uitwijzen.

    De vorderingen zijn een beetje achter geraakt. door een beetje pech met mijn omgebouwde freesbank. Maar ik heb wel alvast een foto van een van de mal delen van de turbinewiel (voor de waxmodellen). Het onderdeel is alleen nog voorbewerkt. de nabewerking volgt als het goed is dit weekend, als mijn spantang tenminste op tijd geleverd wordt.


    [​IMG]

    Groeten Jos
     
  2. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    [​IMG]

    Dit kwam ik tegen op het net.
     
  3. Jos van der Werf

    Jos van der Werf

    Lid geworden:
    13 aug 2005
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Bedum
    Beste Mensen,

    Ik heb een klein probleempje. En als jullie de bijgevoegde foto zien, dan weten jullie waarom.
    Het zit namelijk zo dat ik gister avond een poging gedaan heb om een turbine wiel uit was te spuitgieten. Echter was het modelletje niet in een stuk uit de mal te lossen.
    Heeft iemand hier ervaring mee ?????

    Alle hulp is welkom,
    Alvast bedankt

    [​IMG]
     
  4. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    Hoi Jos,


    Ik mis een gedeelte was van je gespoten produkt volgens mij.

    Normaal zal een gespoten produkt gewoon lossen, tenminste als je een loshoek hebt gemaakt, maar dat heb je geloof ik wel gedaan.

    Het kan wezen dat je te snel de mal geopend hebt, de was is dan nog niet hard genoeg.

    Je kunt de mal voor het inspuiten van de was, insmeren met loswas wel heel goed uitpoetsen en dat een keer of 5.
     
  5. Jos van der Werf

    Jos van der Werf

    Lid geworden:
    13 aug 2005
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Bedum
    @ Jaap

    Bedankt Jaap , Het heeft geholpen, ik heb nu al een stuk of wat wieltjes klaar. Voor de zekerheid zal ik er een paar extra maken, Je weet maar nooit. En dan moet het binnekort naar de gieterij, Ben benieuwd wat het gaat worden :roll:

    Groeten Jos
     
  6. Jos van der Werf

    Jos van der Werf

    Lid geworden:
    13 aug 2005
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Bedum
    Beste mensen,

    Hierbij nog even een update om de stilte een beetje te breken zal ik maar zeggen.
    Er zijn inmiddels weer enige weken/maanden voorbij gegaan. Veel nieuws is er niet te melden maar wel dat de was modellen klaar zijn, ze zijn te zien op de foto's. Binnekort is de planning om ze weg te brengen naar de gieterij in Duitsland, ik hoop ergens in de komende 2 weken. Ik moet eerlijk toe geven dat het maken van de was modellen erg is tegen gevallen, maar het is toch gelukt en daar gaat het natuurlijk allemaal om.
    Wat overigens ook te zien is op de foto's is het balanceer bankje dat mechanisch gezien bijna klaar is, nu de electronica nog. Ik hoop binnenkort wat meer tijd te hebben.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Als er nieuws is laat ik het weten.
    Groeten Jos
     
  7. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    Mooi project, en hopelijk gaat het ook allemaal lukken. Want lijkt mij toch moeilijk, axiaal voldoende compressie opbouwen. Maar in het echt kan het, dus waarom niet in modelbouw.

    Alleen een vraag, wat moet je met een radiale compressor? je gaat toch niet stiekum die inbouwen, en de rest als sier :p
     
  8. Jos van der Werf

    Jos van der Werf

    Lid geworden:
    13 aug 2005
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Bedum
    Haha,

    nee die radiale compressor is van een ander project. Ik was ook nog een keer van plan om een kamps turbine te gaan bouwen, maarja dan moet deze eerst klaar zijn. En dan nog kun je tegenwoordig beter een KJ 66 bouwen denk ik. Maar eerst deze turbine klaar maken en zien wat ie gat doen.

    groeten Jos
     
  9. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Bijzonder indrukwekkend project Jos, petje af hoor! :thumbsup:

    Ik hoop dat je snel resultaat boekt, trail&error weg mag ook eens een keer meezitten. Mocht dat met die giet wielletjes erg tegen vallen, misschien idee om puur voor uitproberen wielletjes zelf te slijpen? Martin heefd er ook zeer goede resultaten mee in zijn kleine 44 motor en die zijn nu juist erg kritisch op dat gebied.

    Hoe dan ook, veel succes!

    Grt,
    Gerald
     
  10. SCRT Pilot

    SCRT Pilot Guest

    Hoi Jos,

    Prachtig project, hoe lang wordt de motor, ik schat zo'n 40cm???

    Komen er in het balanceerbankje ook accelerometers in de diepte- en de hoogterichting t.p.v. de oplegpunten?

    Ergens in het draadje las ik dat je het hebt over turbine's met een lage uitstroomsnelheid en een hoge stuwdruk en omgekeerd. Dit snap ik niet helemaal. De stuwkracht wordt toch bepaald door de uitstroomsnelheid en is daar toch recht evenredig mee? (massastroom x snelheidsverschil)

    Voor de statische druk geldt dit volgens mij wel zo als beschreven.

    Maar ik kan er ook naast zitten, al weer zo'n kleine 15 jaar geleden dat ik hier iets op school mee deed.

    EDIT: of met stuw- en statische druk wordt hetzelfde aangegeven?
     
  11. Jos van der Werf

    Jos van der Werf

    Lid geworden:
    13 aug 2005
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Bedum
    Leuk dat jullie het allemaal een leuk project vinden.

    Om even wat vragen te beantwoorden:

    De totale lengte van de turbine wordt 297 mm.

    En dan het verhaal over de uitlaat stroom snelheden. Het klopt inderdaad dat als je de massa stroom verhoogd dat dit invloed heeft op de stuwdruk, en snelheid van de uitlaatgassen. het verschil zit hem in de druk. Om een hogere compressie verhouding tot stand te brengen met compressorwielen die de zelfde buitendiameter hebben, is het nodig om de binnen diameter groter te maken. dit houdt in dat de gemiddelde diameter ((binnen diameter + buiten diameter)/2) van de wielen ook groter wordt. Hierdoor neemt de compressie verhouding toe, maar de doorlaat, en dus de massa stroom wordt lager. dit heeft als gevolg dat de snelheid van de uitlaatgassen toeneemt, en de stuwdruk lager wordt. als je dan verder rekent lijkt dit alles te kloppen met de waarden die je dan krijgt voor de gemiddelde diameter van de turbine wielen, deze worden ook groter (de schoepen worden korter). Wat er eigenlijk gebeurt is dat je de compressie verhouding verhoogd en gelijkertijd het vermogen gedeeltelijk naar beneden brengt. Dit geldt natuurlijk alleen als dezelfde buitendiameter van de compressorwielen gebruikt wordt.
    Maarja dit alles is natuurlijk theoretisch, nu maar hopen dat ik al het rekenwerk goed gedaan heb, voor deze turbine dan. Maar dat zien we vanzelf. :roll:

    groeten jos
     
  12. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    zaten er ook geen axiale turbines in de Me262's? ga maar een tweede turbine bouwen want ik weet een perfekt testtoestel voor je :lol:


    even een vraagje, geen kritiek ofzo hoor... wat als het ding niet blijkt te werken? dan heb je er veel geld ingestoken voor iets waar je vrij weinig aan hebt...

    achja, het zal wel goed gaan :wink:
     
  13. sven311

    sven311

    Lid geworden:
    21 nov 2006
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Liedekerke(België) (model wings ternat)
    wel daar dacht ik ook net aan...
    Het blijft een gok he maarjah wie niet waagt,niet wint he!
    Hoogst waarschijnlijk lukt dit alles wel ook ;)
    succes!
    mvg sven!
     
  14. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk

    tsja.......dat heet nou hobby...... :wink: In feite zijn al die modellekkes die wij bouwen en proberen te vliegen ook een beetje nutteloos.....maar tis gewoon leuk.
     
  15. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    mooi project Jos!

    En Ten Boer.. das bijna om de hoek.. kom je dat ding een keer showen bij ons op de club ;)

    Peter
     
  16. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Inderdaad mooi spul, deze eertse operationele jagers hadden gelijk een axiale motor, veel vemogen maar ontzettend kritisch.....met name wat materialen betrefd. Vandaar dat de engelsen de radiale koers in waren geslagen, lomper maar minder ingewikkeld, sommige van deze pré-historische motoren lopen nog steeds..... Duurde een paar jaar voordat ze ook axiaal gingen proberen.

    Blijft knap werk van toen...:
    [​IMG]

    ...zit zelf ook te lonken naar de 262 als volgend model....



    :eek:ntopic: .....

    Jos, heb je nog wat meer foto's van enkele onderdelen, altijd mooi om eea te aanschouwen.

    Grt,
    Gerald
     
  17. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    leuke update keep them coming
     
  18. Jos van der Werf

    Jos van der Werf

    Lid geworden:
    13 aug 2005
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Bedum
    Tja als het niet werkt dan......... staat het altijd nog leuk in de vensterbank :D.
    Nee maar dat ligt er natuurlijk ook helemaal aan wat er niet werkt. Ik denk dat als er problemen zijn, en daar hou ik echt wel rekening mee, dat het gewoon een kwestie is van opnieuw bedenken, aanpassen en opnieuw proberen.

    En ja een model eromheen bouwen is idd heel erg mooi, maar zover ben ik nog niet. De eerste doelstelling is om deze motor goed draaiend te krijgen. Dan pas ga ik verder kijken naar een leuk modelletje om er omheen te bouwen. Maar stiekem ben ik al wel een beetje aan het rond kijken wat voor model het zou moeten gaan worden, maar ik ben er nog lang niet uit.

    Mooie foto's trouwens Gerald, de opbouw is ongeveer gelijk met mijn turbine, vaste buiten diameter van de compressors, en een oplopende binnendiameter. Ik zal binnenkort een paar foto's maken van de diverse onderdeen en ze hier posten.

    Dit weekend wil ik gaan proberen om het midden gedeelte van de motor zover klaar te maken dat de verbrandingskamer geplaatst kan worden, en dat de brandstof leidingen er aan komen te zitten.

    Over de turbine wielen is er inmiddels goed nieuws, in week 35 worden deze gegoten. Tot die tijd wil ik de motor zover klaar hebben dat alleen de turbine wielen nog geplaatst moeten worden. Dus nog een hoop te doen.

    Ik hou jullie op de hoogte, en als ie klaar is dan kom ik hem zeker een keer laten zien in Eenrum, maar tot die tijd heb ik het heeeeel druk met bouwen :p .

    groeten Jos
     
  19. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Hallo Jos.

    Dat is heel goed nieuws omtrent de turbine wielen.


    Hou me op de hoogte ,want ik heb daar ook wel zin in , maar dan voor kleinere wieltjes.

    Kun je me mischien leren hoe je die mallen maakt?


    veel succes ,

    mvg,
    Martin.
     
  20. Jos van der Werf

    Jos van der Werf

    Lid geworden:
    13 aug 2005
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Bedum
    Ik zal binnekort een beschrijving maken met foto's van de manier waarop ik de wasmodellen van de turbine wielen heb gemaakt. Ik was van plan om deze week nog een reserve model te maken, voor het geval er eentje kapot gaat tijdens transport. En dan kan ik gelijk wat foto's maken.

    Dit weekend gaat de motor gedeeltelijk uit elkaar om wat olie leidingen te plaatsen, nou ja proberen te plaatsen. dan kan ik ook gelijk wat foto's maken van de diverse onderdelen.

    Trouwens nog een vraag, Er zijn turbines die mengsmering gebruiken, ik vraag me af hoe dit precies werkt. Ik neem aan dat er een gedeelte van de brandstof alsnog door een leiding moet gaat die uitkomt bij het lager?
    Verder was ik benieuwd of iemand mij kan vertellen wat de beste diameter leiding is om te gebruiken als olie leiding.

    groeten Jos
     

Deel Deze Pagina