Volledig axiaal, wat vinden jullie ervan?

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door Jos van der Werf, 28 sep 2006.

1. Jos van der Werf

Jos van der Werf

Lid geworden:
    13 aug 2005
    Hallo,

Er zijn inmiddels weer wat vorderingen geboekt met de motor. Ik heb het eerste turbinewiel gebalanceerd. en de tweede is halverwege. Ik moet hierbij wel zeggen dat het om handmatig uitbalanceren gaat. Ze moeten nog op het balanceerbankje. Maar ik verwacht niet dat dit grote problemen gaat opleveren. Verder nog een verdeelstukje gemaakt voor de olie toevoer naar het achterste lager.
    Jaja erg leuk zo'n korte vakantie, maar wel jammer dat de tijd ineens veeeeel sneller gaat. Overigens als er mensen zijn die adressen hebben voor turbine olie, dan hoor ik deze graag want ik heb nog geen flauw idee waar ik dit weg kan halen.

Groeten Jos

2. catpower

catpower

Lid geworden:
    12 aug 2007
  3. Sandor

Sandor Guest

6 euro per 1 pint (0,90l)
    exxon 2389

digitech turbines

4. jpjedi

jpjedi

Lid geworden:
    23 jan 2008
    Prachtig project zeg! Zelf ben ik afgestudeerd op de PW100 en turbines blijven mijn aandacht trekken ook al werk ik er niet meer mee.

Toevallig eergisteren met een helipiloot uit Mumbai gesproken. Hij heeft een model jet en we waren aan het beredeneren waarom je eigenlijk weinig axiaal ziet in de modelwereld.

5. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    'Ingewikkelder', meerdere compressorwielen nodig, dus duurder?

Jos wordt de 'Kurt Schreckling' van de axiale turbines :)

Laatst bewerkt: 4 mei 2008
  6. nijsinkgj

nijsinkgj

Lid geworden:
    13 feb 2005
    of de Thomas Kamps;)

7. Jos van der Werf

Jos van der Werf

Lid geworden:
    13 aug 2005
    Ik zag al een paar vragen voorbij komen over waarom er geen axiale turbine's gemaakt worden. Ik denk zelf dat het inderdaad te maken heeft met het aantal onderdelen. Metname de compressor zorgt voor veel meer onderdelen. En dat zorgt er dan weer voor dat het al snel te duur wordt. Maar wie weet is het alleen een kwestie van tijd voordat er axiale turbines te koop zijn.
    Mmmm Ik zag een paar vergelijkingen voorbij komen met Kurt schreckling en Thomas Kamps. Niet te hard van stapel lopen hoor haha... Ik weet nog niet eens of het allemaal straks ook werkt... Misschien wordt het wel één grote plof en moet ik nieuwe ramen laten zetten in de hele buurt haha.
    Ps trouwens bedankt allemaal voor de info over de olie. Ik zal dit binnekort even bestellen.

groeten Jos

8. nijsinkgj

nijsinkgj

Lid geworden:
    13 feb 2005
    je kunt altijd ff apeldoorn bellen ;)

9. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Schreckling was toch de eerste, met zijn artikel in ...(?). Of beiden min of meer gelijktijdig, zoals met de vaders van de RC heli's? (later Schlüter, Kavan en Graupner)

10. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Jos, ik heb contact met een Amerikaan die ook zoiets doet of gaat doen. Hij wil graag met je incontact komen. Als je daar interesse in hebt, stuur me dan je e-mail adres via PB, dan stuur ik het aan hem door.

11. Jos van der Werf

Jos van der Werf

Lid geworden:
    13 aug 2005
    Eerste Test

Hier nog even een nieuwe update over de turbine.
    Het was alweer een tijdje stil dat komt namelijk omdat ik erg druk bezig geweest ben met de motor.

Ik heb een nieuwe 5e diffusorwiel gemaakt voor de compressor, zie de foto's. Erg handig zo'n hobby cnc freesmachine.

Inmiddels heb ik de motor helemaal inelkaar (gehad), en ik heb zelfs dit weekend voorzichtig geprobeerd om de motor aan de gang te krijgen op gas. Ik heb hiervan helaas geen foto's maar ik zal de volgende keer zorgen dat er wel het een en ander aan beeld materiaal is.

Inmiddels heb ik de gehele motor weer uitelkaar gehaald, omdat er het een en ander niet helamaal goed ging.
    Voor het starten van de motor heb ik de gebruikelijke procedure aangehouden.
    - perslucht erop
    - gas kraan open
    - onsteken in de uitlaat
    - perlucht wegnemen en zorgen dat de vlam de verbrandingskamer in schiet.
    - vervolgens weer perslucht erop om de motor aan te jagen.

Nou ging het meeste wel goed alleen als de vlam naar binnen schiet en ik begin de motor vervolgens weer aan te jagen dan komen de vlammen gedeeltelijk de uitlaat uit (Niet heel veel overigens het meeste blijft binnen in de motor).
    Verder viel mij op dat bij het dichtdraaien van de gas toevoer het toerental wel iets terug liep. Dit zou kunnen betekenen dat de turbine wel iets doet.

mijn conclusie is: dat ik de verbranding verder terug moet halen de verbrandingskamer in. Op dit moment heb ik het iedee dat de verbranding aan het eind van de verbrandingskamer begint door de turbines heen gaat en gedeeltelijk in de uitlaat verder verbrand. Mochten jullie andere theoriën hebben dan hoor ik deze graag natuurlijk.
    Maargoed komende week eerst proberen een nieuwe verbrandingskamer te maken met een ander gaten patroon. en hopelijk volgend weekend voor de 2e test.

Gr. Jos

12. nijsinkgj

nijsinkgj

Lid geworden:
    13 feb 2005
    Hoi Jos,
    mooi om te horen dat je eerste rpm,s (rondjes per minuut:)) er op zitten,
    er zullen nog wel reacties komen op je vragen, er zit nogal wat kennis hier op het gebied van turbines.
    ik ben zelf ook bezig met turbines maar kan je nog niet echt voort helpen met practische kennis (moet mn eerste start nog gaan maken)
    sucses en blijven updaten natuurlijk
    groeten Gertjan

13. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    .....jaloers.....;)

Wat die vlammen betrtefd....kunnen héél veel dingen zijn maar daar weet Jos waarschijnlijk alles van. Respect hoor, om het zo te benaderen, ik zou niet direct weten wat eerst aan te pakken. Je hebt een motor die compleet nieuw is en het zou dus aan alle hoofd componenten kunnen liggen;
    - Compressor/diffuser, té veel flowsnelheid bij de exit met weinig drukopbouw zorgt voor vlam naar achteren blazen, vandaar dat je een nieuwe 5de traps diff aan het bouwen bent? Heb hetzelfde in lichte vorm bij mijn MW upgrade en ga de diffuser verder open maken om flowsnelheid te verlagen.
    - Gaten patroon verbrandingskamer incorrect georienteerd, misschien meer/grotere gaten in secundaire zone van de kamer, maar dat zou ik als laatste pakken.
    - NGV té open waardoor de druk niet vastgehouden kan worden, maar ik neem aan dat je uitgegaan bent van bestaande NGV verhoudingen?

Tsja, het echte experimenteren begint nu pas en zou wel een lange weg kunnen hebben maar de aanhouder wint natuurlijk. Nadeel is dat je gelijk al een hoop werk hebt om diverse componenten aan te passen of te wijzigen. Op gas alleen zou het handeltje al zijn werk moeten kunnen doen, mijn eerste pogingen zijn ook altijd eerst op propaan om te zien of er niets krom trekt en vast gaat lopen. De vlam zou in deze fase al binnen gehouden moeten worden mits de toeren niet té laag zijn natuurlijk. Bij een wren 54 lukt dat al boven de 10.000 toeren. Draai echte niet té lang op gas omdat de lagers uiteindelijk droog lopen/verhitten en stuk gaan, de enige smering is die er bij het in elkaar zetten op gespoten is, de airflow binnen de motor is nu nog veel te laag om een goede olie distributie te maken.

Prachtig werk zo, kijk er met bewondering naar, hoop dat je snel resultaat hebt.

Veel succes, blijf je volgen.

Grtz,
    Gerald

14. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Verbrandings kamer

Hoi Jos, heb nog eens naar de foto's van je verbrander gekeken en valt me idd op dat de gaten vrij conservatief zijn, met name achterin weinig grote gaten om de vlam tegen te drukken als je begrijpt wat ik bedoel. Misschien een goed idee om de layout grotendeels aan te houden van de bestaande turbines? Hoe hard de lucht er ook in of uit komt, brander theorie blijft gelijk. De standaard KJ66 of MW kamers zouden een goed uitgangspunt zijn.

Grt,
    Gerald

15. Jos van der Werf

Jos van der Werf

Lid geworden:
    13 aug 2005
    Hoi Gerald,

Ja precies wat je zegt het kan eigenlijk van alles zijn. Maar de verbrandingskamer is in ieder geval niet goed, ik heb het gaten patroon precies verkeerd om zitten (primair en secundair), De reden hiervoor is.....>>>> Ik heb niet goed opgelet!! toen ik de verbrandingskamer in elkaar heb gelast. Erg jammer maar ja. Dat is nu het eerste wat ik ga veranderen. En dan maar weer eens proberen wat het verschil is. Als het beter wordt dat ben ik in ieder geval al weer een stapje dichterbij.

De plaatdelen voor de nieuwe kamer zijn alweer gewalst, nu nog inelkaar lassen. En hopen op verbetering.

Gr. Jos

16. Vliegeniertje

Vliegeniertje

Lid geworden:
    4 dec 2006
    Hoi Jos,

Petje af hoor! Wordt dit een one-time only of ga je het ding nog ooit in productie nemen?

mvg,

Louis

17. Jos van der Werf

Jos van der Werf

Lid geworden:
    13 aug 2005
    Nieuwe verbrandingskamer

Beste forummers,
    Het heeft even geduurd maar ik heb inmiddels weer een poging ondernomen met de nieuwe verbrandingskamer. Ik heb gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om het een en ander te verbeteren. Ik zal binnenkort even kijken of ik wat filmpjes kan uploaden op youtube.

De eerste verbetering is de verbrandingskamer. Bij deze versie zit de primaire en secundaire zone wel goed. En over het resultaat ben ik tot nu toe tevreden. De motor pakt nog niet op maar er zijn geen flammen meet te zien uit de uitlaat.

Verder was de as enigssinds krom. Het voorste gedeelte is waarschijnlijk door het draad snijden een beetje getordeerd en krom getrokken. Volgende keer dus eerst draad snijden, en dan de rest, was achteraf ook logisch. Ik heb de as toch weer aardig recht gekregen, ongeveer binnen 0,03 mm. De as draaid nu mooi rond. Maar ik zit nog wel te denken aan een nieuwe as.

Verder heb ik om het een beetje af te maken een steuntje gemaakt waar de motor nu op staat.

Ik heb voor de liefhebber nog wat foto's gemaakt tijdens het opbouwen van de motor.

Het volgende doel is om de motor wat harder aan te jagen. Met perslucht van ongeveer 8 bar haal ik ongeveer 6000 rpm. Ik heb afgelopen week getest (zonder echt te starten) met een brushless motor en regelaar, daarmee haalde ik een hoger toerental, hoeveel precies is niet duidelijk maar de overdruk in de verbrandingskamer kwam tot ongeveer 0,02 bar. En dat zou ergens rond de 8000 á 10000 rpm moeten zijn. Helaas kon de regelaar hier niet tegen, die is in rook opgegaan. Nu weer even wachten op een nieuwe regelaar en dan weer proberen. Ik heb trouwens geen idee hoeveel druk genoeg is om de motor op gang te helpen. Misschien weten sommigen van jullie hoeveel de druk is in jullie turbines voordat de motor begint op te toeren? Misschien komt dat een beetje overeen met deze motor.

Trouwens nog even antwoord op de vraag van Louis: Ik heb nog geen idee of dit ooit tot serie productie komt. Eerst dit ding aan de loop krijgen en dan zien we wel weer verder.

Groeten, Jos

18. marco bosch

marco bosch

Lid geworden:
    13 jan 2004
    nice jos ik zat al te hopen op een update. want zon stukje techniek blijf ik gigantische mooi vinden

19. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Hoi Jos, ik kan alleen maar onderstrepen wat Marco zojuist schreef, werkelijk prachtig werk!

Voor wat opstart toeren/druk betrefd, ik neem aan dat je motor een diameter heefd van ongeveer 100mm, turbine diameter ongeveer 80mm? In dat geval zit hij globaal niet heel ver van de MW54 en KJ66 specifikaties die een idle druk hebben van ongeveer 0.1 bar maar in jou geval lijkt toeren meting me een stabielere factor om te meten en te testen. Die 6000 toeren is idd vrij laag om mee te beginnen maar bij brandstof toevoeging (zowel gas als kero) zou er wel een subtiele verhoging in toeren moeten zijn wat aangeeft dat er enigzins sprake is van rendement. Mijn KJ66 start ik met perslucht en komt zonder brandstof tot 11.000rpm. Mijn MW54 start ik electrisch met een 7.2V speed 400 motor gevoed met 12 volt waarbij de motor kaal 13.000 haalt. Ik denk dat je ook minimaal 10.000rpm zoekt om goed door te kunnen starten, zeker omdat je axiale compressor misschien wat minder goed werkt bij lagere toeren.

Blijft natuurlijk uitproberen........;)

Groetjes,
    Gerald

20. frema

frema

Lid geworden:
    7 feb 2007
    Mooi hoor Jos.
    Ziet er veelbelovend uit.
    Ik zou toch proberen hoger in toeren te komen met opstarten .
    De axiale compressors hebben op laag toerental heel weinig lucht capaciteit.

dus ik zat zelf te denken aan 30.000 ,maar dan denk ik wel dat je een electromotor moet nemen .

Helemaal niet duur ,gewoon een speed 400 nemen ,moet kunnen.

Veel succes er mee , en het komt goed.

Groetjes,

Martin.

Deel Deze Pagina