Volledig axiaal, wat vinden jullie ervan?

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door Jos van der Werf, 28 sep 2006.

  1. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    prachtig stukje pionierswerk, respect hoor!
    groeten Gertjan
     
  2. boomhauwer

    boomhauwer Guest

    idd prachtig werk,
    paar noobvraagjes, die doorzichtige slangetjes, wat doen die precies?
    die 2 blauwe, is dat brandstoftoevoer?
    echt heel mooi project (waar bouw je hem in trouwens?)
     
  3. groover

    groover

    Lid geworden:
    12 jul 2008
    Berichten:
    32
    Locatie:
    roosendaal
    waanzinnig mooi die motor.

    Nog een nabrander erachter en je hebt een f16 motor op schaal.
    vakwerk!
    alleen hebben zulke motoren een ringvormige verbrandingskamer
    maar dat zal in de modelbouw niet werken, te weinig lengte om de vlam binnen te houden.


    Mvg. Egon
     
  4. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi Egon, alle modelturbines hebben ook een ring vormige verbrander, alleen de properties zijn uiteraard anders. In het verleden had je losse canisters (Canular chamber) wat in modelbouw bijna niet haalbaar is, later kwamen ze met annular chambers waarbij véél efficienter met de ruimte werd omgegaan. Deze zijn ook nog eens makkelijker en praktischer te bouwen wat bij ons uiteraard ook geld als een voordeel. Je zult ze wel eens gezien hebben maar hieronder nogmaals een doorsnee van de F16 motor, de P&W F100. Daaronder een paar typische modelturbine kamers van mij, zelfde principe met ringen:

    Groetjes,
    Gerald

    [​IMG]
    link naar nóg groter plaatje voor de smullers...;): http://www.milnet.com/Jet-Engine/f100_cutaway_high.jpg




    [​IMG]
     
  5. Jos van der Werf

    Jos van der Werf

    Lid geworden:
    13 aug 2005
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Bedum
    Bedankt allemaal voor de vele complimenten.

    @ Gerald
    De compressor wiellen hebben een buitendiameter van 80 mm. De turbine wiellen hebben een buitendiameter van 65 mm. Als ik met perslucht probeer te starten valt het op dat als ik de gas kraan dicht draai, dat dan het toerental iets verder inzakt. Dus dit zou inderdaad kunnen beteken dat er iets van vermogen geleverd word aan de compressor. Maar inderdaad het toerental ligt nog te laag. Ik zat zelf te denken om eerst eens de 10.000 rpm te proberen. Wellicht dat de motor dan met hulp door gaat naar de idle rpm. De toeren meting wordt aan gewerkt. Ik ga een hall sensor hiervoor gebruiken. Ik moet alléén nog even zien hoe ik dit ga doen. Ik moet ergens in een van de compressorwielen kleine magneetjes monteren of iets dergelijks.

    @ Frema
    Ik zat zelf ook al te denken aan een betere aanjaag methode. Een speed 400 motor heb ik al geprobeerd, deze leverd te weinig vermogen om de motor op een goed toerental te krijgen. vandaar dat ik nu bezig ben met borstelloze motoren. De eerste resultaten waren best goed. Het werd alleen een beetje mistig omdat de regelaar in rook op ging. Ik zat trouwens nog te denken aan een bladblazer. Dit zou ik nog eens kunnen proberen.

    @ Boomhauwer
    Inderdaad de 2 blauwe slangen zijn voor de brandstof toevoer. De doorzichtige slangetjes zijn voor olie toevoer naar de lagers. Een paar van de doorzichtige slangetjes zijn voor de druk meting en voor koellucht dat via een buisje naar het laatste lager gaat. In dit buisje zit tevens de olie toevoer voor het laatste lager.

    Bedankt allemaal voor de reacties!!

    Groeten, Jos
     
  6. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    He Jos ,
    Dat magneetje moet je gewoon van binnen in je spinner zetten ,zo doen wij het allemaal.

    Werkt hartstikke makkelijk , en die hall sensoren zijn zo sterk dat ze er 6 cm vandaan kunnen staan ,en nog goed toeren meten .

    IK zou toch nog een keer proberen hoor met een speed 400.


    Want je moet helemaal geen regelaar gebruiken voor je start motor.
    dat kun je het beste met een handstarter doen ,en dan een accu pakket 7cell nihm van 3000 mah ,daar kun je behoorlijk wat toertjes uit halen hoor.

    Ik start er al jaren mijn tractor mee op ,en ik kom toch over de 30.000 tpm.
    Ik heb de 400 4,8 volt genomen .

    Ik hoop dat je er wat aan hebt,

    Succes,

    Martin.
     
  7. Jos van der Werf

    Jos van der Werf

    Lid geworden:
    13 aug 2005
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Bedum
    He Martin,

    Ik kan het nog een keer proberen met die setup die je daar opgeeft. speed 400 met 7 cells NiMh pakketje. Ik had al wel een zwaardere motor dan een speed 400, maar deze begon te roken, maar dat kan aan het type motor liggen. Deze motor had vrij dikke wikkelingen. Dat was trouwens ook op 12v mischien was dat iets te veel van het goeie.

    Die tip van dat magneetje is een goeie. Ik denk dat ik nog wel een gaatje kan boren aan de achterkant van de spinner om het magneetje er in te krijgen. Dat gaan we zeker even proberen.

    Bedankt voor de tips

    Ik heb trouwens zojuist een klein filmpje geupload op you tube. Helaas is de kwaliteit behoorlijk ingedrukt, maargoed hier toch maar de link.

    YouTube - 2nd attempt model turbine start

    De motor staat hier nog op het geimproviseerde steuntje

    Groeten, Jos
     
  8. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Prachtig filmpje Jos.

    Wees er trots op ,het begin is er.

    Volhouden ,en dan gaat het zeker goed komen.


    Groetjes,

    Martin.
     
  9. be005182

    be005182

    Lid geworden:
    5 nov 2005
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Wetteren , België
    volledig a iaal, wat vinden juliie ervan?

    Heel heel mooi project , dat wel. Proficiat trouwens vanuit Vlaanderen, maar heb ook mijn bescheiden bedenkingen: een beetje ongewoon geluid bij het opstarten: te weinig rpm? Wat komt er uit de turbine bij gewone droge aanjaag? Teveel , te weinig luchtverplaatsing( verlies of een soort terugslag ?)? Jaag hem naar 35.000 - 40000 rpm.en dan kerosine erbij. Indien hij dan niet optoert naar sustain, dan is het voor mij bekeken. Ik wens ( ik niet alleen...) van harte voor je dat hij sustaint (autonoom draait). Wees er niet te karig mee ( met de kero), maar wees voorzichtig. Gebruik een bypass. Zo zal hij niet onnodig fungeren als een vlammenwerper.

    Ik denk dat je beter gebaat bent met kritiek dan met lof...Of de twee.
    Nu moet het lukken... ofte: ik ben ongeduldig naar het resultaat.

    Groeten uit België .
    Jacques
     
  10. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    helaas moet ik zeggen dat ie bij normale acciale turbines je ook geen tuit aan de achter kant ziet. mischien toch eens kijken naar een andere compresie kamer op zet want ik denk dat anders er inderdaad te veel lucht door de motor komt.
     
  11. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    ???????? heu, wat bedoel je precies Marco? :???:

    [​IMG]
     
  12. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    :
    :roll: wat bedoel je daar mee?:?:

    oeps Gerald je was me net voor haha
     
    Laatst bewerkt: 25 jul 2008
  13. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Ach hij bedoelt de stuwcone.

    Maar die heb je echt wel nodig hoor.
    Alle turbines hebben een stuwcone erop zitten.


    Maar eh ,Jos ik heb even een paar technische vragen.

    Hoever heb jij de compressor wielen van de stators af staan , is dat 1mm ,of 2 , of meer?

    Volgende: hoever hij jij je turbine wielen van de ngv af staan ?

    Is dat 1mm , 2mm ,of meer.
    Het lijkt net een quiz zo ,maar deze spelingen kunnen ,een motor totaal niet op laten starten of heel goed, dus deze maten zijn zeer van belang.

    Heb je al eens getest hoeveel lucht de compressors naar de brandkamer geven ?

    Hoeveel gaten heb je nu in de binnen pot ,en de buiten pot van de brander zitten.

    Toen je de motor opstarte ,hoorde je toen je op gas starte een toeren verhoging?

    Want als je dat niet hoort , dan is er echt iets mis met de lucht verdeling in de kamer.

    Ik wacht af.

    Groetjes,

    Martin.
     
  14. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hey Martin, tja, was ook wel een beetje retorische vraag hoor.....:lol:...beetje dollen.....
     
  15. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    ja ik bedoel de stuwcone ik wist even niet hoe ik het noemen moest.
    bedankt martin.
    kijk als een motor te veel lucht heeft of te veel brandstof zie je ook wel eens uit de uitlaat een vlam komen wel moet het dan behoorlijk donker zijn om het te zien.
    heb dit namelijk op de lbo eens gedaan samen met een leerkracht een motor extra lucht geven en dus eigenlijk een arm mengsel zou je denken maar de brandstof toevoer was ook iets verhoogt.
    ik weet dus wel een beetje waar ik over praat ben alleen geen theorie mens. geef mij een oude twee of vier tak motor en ik reviseer hem.
    een oude crysler was daar getuige van
     
    Laatst bewerkt: 25 jul 2008
  16. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Goed dat ik het weet Marco , dan kom je mischien nog wel van pas als ik met v12 ga beginnen.

    Groetjes,

    Martin.
     
  17. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    leuk dat zijn nog eens dingen
     
  18. Jos van der Werf

    Jos van der Werf

    Lid geworden:
    13 aug 2005
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Bedum
    Beste mensen,

    Ik heb nog geen tijd gehad om verder te gaan met de motor. wel heb ik een nieuw compressorwiel gemaakt, ik had per ongeluk eentje gomold. Maar om even een aantal technische vragen te beantwoorde:
    De afstand tussen de compressor's en de diffusor"s zijn 2 mm. Het zou inderdaad kunnen dat deze afstand te groot is, in dat geval moet ik de gehele compressor gaan veranderen, maar dit is uiteindelijk wel op te lossen.
    Het zelfde geld voor de turbine's deze staan ook 2mm van de ngv. Dit is makkelijker te veranderen dan bij de compressors.
    Het aantal gaten in de verbrandingskamer weet ik zo niet precies uit mijn hoofd. Maar het is vergelijkbaar met die van een KJ 66.
    Bij de eerste start met de verkeerde verbrandingskamer was niet zo zeer een toeren verhoging te horen maar wel een duidelijke plotselinge daling bij het dichtdraaien van de gaskraan. Dat er geen verhoging te horen is zou kunnen liggen aan het smoorventiel dat ik gebruik. Ik vindt zelf dat de maximale doorlaat hiervan niet echt super is.
    De hoeveelheid lucht die in de praktijk door de motor gaat bij het starten met perslucht (6000 rpm) weet ik niet.

    Ik ga eerst het een en ander proberen met een goeie aanjaag methode zodat ik de motor op minstens 10.000 - 15.000 rpm weet te krijgen en dan proberen om hem door te starten op kero. Ik denk dat de aanjaag methode die ik nu gebruik lang niet het toerental haalt dat nodig is.

    Ik zal proberen om een filmpje te maken van de volgende test.

    Bedankt allemaal voor de hulp/info etc.

    groeten. Jos
     
  19. boomhauwer

    boomhauwer Guest

    nog een vraagje, die carbonnen schoepen, beginnen die niet te trillen bij hoog rpm?

    en wordt ie ergens ingebouwd? (in een F16 komt ie tot zijn recht denk ik :D)
     
  20. pepper

    pepper

    Lid geworden:
    14 jun 2006
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Voorhout
    Bijzonder gaaf dat je zelf een turbine motor bouw! Respect hiervoor!
     

Deel Deze Pagina