Volledig axiaal, wat vinden jullie ervan?

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door Jos van der Werf, 28 sep 2006.

1. Jos van der Werf

Jos van der Werf

Lid geworden:
    13 aug 2005
    Gaaf dat jullie allemaal meedenken.
    Ik heb inmiddels een E.C.U. met data terminal binnen zodat ik in ieder geval toeren, en uitlaatgas temperatuur kan gaan meten. Op deze manier kan ik tijdens het testen wat meer informatie verzamelen.
    Het plaatsen van een bleed valve vind ik tot nu toe nog te vroeg (maar is zeker iets om te onthouden). De motor en verbrandingskamer reageren wat dat betreft goed. Als de motor harder aangejaagd wordt, gaat de vlam verder naar binnen.
    Ik heb vanavond nog een test gedaan met één turbine wiel in de motor op gas. Ongeveer dezelfde test zoals martin deze beschreven heeft eerder in dit draadje alleen dan met een turbinewiel er achter. En in plaats van 1 stick had ik er 3 aangesloten. Ze zitten namelijk per 3 geschakeld, de vorige keer kon ik met 1 testen omdat 1 verstopt zat en de andere was lam geworden dus die heb ik dicht geknepen. Maar inmiddels is dit weer gefixt dus dan maar met 3. Ik moet zeggen de vlam gaat helemaal rond, alleen als het toerental naar beneden gaat is toch duidelijk te zien dat aan één kant van de motor de vlammen langer zijn die naar buiten komen, dan aan de andere kant. Misschien komt dit door het boren van de extra gaten in de sec. zone. Het plan is nu om aan de voor zijde van de verbrandingskamer weer extra luchthappers te maken, zodat het effect weer wat versterkt wordt. En extra gaten boren voor een verbetering van de doorstroming.

Maar er staan meer veranderingen op de planning:
    Ik ben nog niet tevreden over de lager constructie in de 2e ngv, het lager wordt te heet en begint moeilijk te draaien. Bij demontage zie ik ook sporen van roest op het lager zitten, ik denk door verbranding of iets dergelijks. Als ik het lager schoon maak draait het weer normaal. Echter is nu al wel te vernemen dat het lager behoorlijk achteruitgegaan is. Om dit op te lossen wil ik een volkeramisch lager gaan proberen. In kombinatie met een nieuwe NGV.
    Verder wil ik ook de eerste NGV gaan vervangen omdat ik het vermoeden heb dat de lagerpassing een fraktie scheef zit ten opzichte van de centerlijn van de motor.
    Verder moet ik nog het een en ander aan bevestigings beugeltjes maken vor de RPM sensor, en de temp sensor.

Dus voorlopig even niet meer testen maar hard aan de slag.
    Ik hoop dat dit alles tot een verbetering gaat zorgen. En als dat zo is (en als er natuurlijk niks op de planning staat) dan zal ik hem mee nemen naar Appingedam in April. (Word ook wel weer eens tijd, al veel te lang niet meer geweest!!!)

Groeten Jos

2. frema

frema

Lid geworden:
    7 feb 2007
    Oke Jos , laat me dat even van te voren weten , Appingendam ,want daar kom ik mischien ook naar toe.

Kunnen we rustig kijken ,en proberen proefstarts te maken.

Dat van die vlam ,die naar buiten komt is niet zo erg ,want dan verlaag je toerental ,en dat is normaal.

Maar als de vlam maar in de kamer trekt als het toeren hoger word , dan ben je al een heel eind,
    Je zult toch aan het begin problemen houden met je achterste lagers , want de motor heeft nog niet gedraaid ,dus heb je geen koel lucht.

Je hoeft hiervoor geen volceramische lagers te kopen .
    Ik zal je zeggen hoe je dat eenvoudig oplost .let wel ,dit is een nood oplossing.
    Even terug , toen ik zelf de eerste freepower achter mijn FD3/64 had gebouwd ,dat was nog met houten compressor.

Ik had het zelfde probleem met de lagers ,omdat de motor in het begin nog niet sterk genoeg was om op te toeren.
    Ik gebruikte in de freepower een lager van een tientje ,wist ik veel dat dat niets kon hebben.
    Dus telkens bij het opstarten was het, ping , en weer een lager kapot .
    Toen heb ik het volgende gedaan .
    Ik heb de luchtkompressor tank volgedaan , en op 0.5bar in gesteld.
    Toen heb ik een luchtleiding , oftewel een koelleiding gemaakt die vlak bij het lager uit kwam .
    Door die luchtleiding ,kwam ook een beetje olie mee.
    Zodra ik de motor op wou starten , zette ik de kraan open van de kompressor tank , en dan blies hij al van te voren koele lucht in de astunnel tegen het lager.
    Ik heb daarna nooit meer een kapot lager gehad.
    Kijk het is een nood oplossing ,maar voor thuis te testen , maakt toch niets uit.
    Als je motor straks goed opstart ,dan heb je dit noodmiddel helemaal niet meer nodig.
    Maar geloof me ,het gaat werkelijk super als je er al van te voren koel lucht door heen jaagt
    En natuurlijk als je stopt ,want dan krijgt het lager het nog zwaarder te voorduren ,want alle warmte trekt erin

Ik hoop dat je er wat mee kunt.
    Groetjes, en volhouden.
    Zou dolgraag een keer langs komen ,en lekker een dagje testen .

Martin.

Laatst bewerkt: 5 nov 2008
  3. DennisK

DennisK

Lid geworden:
    28 feb 2004
    Hoi Jos en Martin,

Vorig jaar heb ik dit draadje eens gelezen en zie dat je inmiddels weer een stuk verder bent.
    Zelf heb ik (nog) niets met turbines maar moet wel zeggen dat dit een gewaagd project is en mijn lof voor je prestaties tot nu toe.
    Zelf ben ik ook vaak van dingetjes zelf maken en testen maar nog niet zo diepgaand als dit.
    Toch mooi dat er mensen zijn als jullie.

Ik houd het even bij turbo's in een 1:1 auto :)

Veel succes ermee en blijf foto's en filmpjes schieten.

Groeten Dennis

4. Jos van der Werf

Jos van der Werf

Lid geworden:
    13 aug 2005
    @ Martin,

Dat is inderdaad een goeie oplossing. Soms ben ik een beetje te gefocust bezig dat de meest eenvoudige oplossingen aan me voorbij gaan. Een koelleiding ligt er al evenals de olie leiding Ik moet er alleen even een compressor op zetten.
    Maar los van dit komen er wel 2 nieuwe diffusor wielen voor te staan het probleem met de oude is dat ik ze niet nauwkeurig genoeg vind. De speling tussen turbine en wand is te veel vind ik, ongeveer 0.5 a 0.6 mm. Daarbij zit de lagerpassing niet helemaal centrisch, en ook nog eens onder een hoek. Het is allemaal maar heel weinig maar het wordt er niet beter op. Laten we zeggen dat het het net niet is.

We kunnen wel een keer een "spelen met vuur middagje" inplannen, moet ik m eerst even weer zover klaar hebben met nieuwe diffusors e.d. en naturlijk de ecu er aan. En anders dan kunnen we inderdaad in Appingedam nog wel het een en ander proberen. Als ik daar heen ga dan laat ik het je weten.

@ Dennis

Leuk dat je het volgt. Als je maar lang genoeg blijft lezen in dit hoekje dan ben je vanzelf zover dat je ook wil gaan beginnen met turbines.

Groeten Jos

5. Jos van der Werf

Jos van der Werf

Lid geworden:
    13 aug 2005
    Vorderingen diffusor 1 en 2

Hier ook nog even de resultaten van een zaterdag middag draaien:

De ruwe vorm van diffusorwiel 1 en 2

In de machine:

Diffusor wiel 1

Diffusorwiel 2

Morgen beginnen met frezen. Gaat wel even duren ben ik bang.....

Groeten Jos

6. frema

frema

Lid geworden:
    7 feb 2007
    Hallo Jos.

Dat zag er in ieder geval weer prima uit.

daar zal je weer veel frees werk aan hebben vrees ik .

Maar goed ,het komt allemaal goed.
    Even over die spelingen , dat is inderdaad teveel ,dat mag niet meer zijn dan 2tiende.

Dat verklaart ook waarom de turbine te warm word.
    Ik hoop dat je het allemaal weer snel voor elkaar hebt,

Succes,

Martin.

Laatst bewerkt: 8 nov 2008
  7. frema

frema

Lid geworden:
    7 feb 2007
    Jos , nog even een vraagje.,
    Heb je een puntlas machine tot je beschikking?

Als je dat hebt ,dan kun je denk ik veel beter een ring draaien met de astunnel centrering .
    En dan de stator bladen er op puntlassen ,dat is zo gebeurt, en dan zit je niet elke keer met al dat frees werk.

Kijk maar even op m,n draadje ,daar heb ik het een paar keer laten zien , is niet moeilijk.

Het punt is natuurlijk of je een puntlas machine hebt , zelf heb ik hem ook niet gemaakt ,maar overgenomen , ik ben geen electro knobbel, maar ik kan dat machientje absoluut niet meer missen .

Groetjes,

Martin.

8. marco bosch

marco bosch

Lid geworden:
    13 jan 2004
    martin is een punt las wel het sterkste dan gezien de hooge snelheid die de stator bladen halen. het lijkt me dat bij een punt las je sneller metaal moeheid hebt dan bij een masief gefrees geheel

9. frema

frema

Lid geworden:
    7 feb 2007
    Hallo Marco.
    Dat is geen probleem ,want de stator bladen draaien niet ,die staan stil , en voeren enkel maar de warme lucht door onder een hoek naar het turbine wiel ,en dat draait wel.

Groetjes,

Martin.

10. marco bosch

marco bosch

Lid geworden:
    13 jan 2004
    oke bedankt dat je me even weer wat meer bekent maakt met turbines martin.
    ik dat dat zin beetje alles met bladen in een turb rond draaide

11. catpower

catpower

Lid geworden:
    12 aug 2007
    weet niet of deze fabrikant al bekent is

Welcome to Bladon Jets - Microjets

hij bouwt axiaal model tubines

mogelijk dat via hem contact kan hebben onderdelen enz

staat ook fimpje op van een lopende

groet niels

12. rikdragonfly

rikdragonfly

Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Allemachtig wat een prachtdingen hebben ze daar :yes:

als ik het goed zie, heeft elke compressieruimte z'n eigen druksensor? of kan daar brandstof of water ingespoten worden ofso? En aan dat dc motortje (voor de brandstof) te zien is het een redelijk beest

Laatst bewerkt: 9 nov 2008
  13. frema

frema

Lid geworden:
    7 feb 2007
    Ja ,Niels die bedoel ik dus, daar heb ik al foto's van het binnenwerk van naar Jos gestuurd.
    Maar de persoon van die website wilde mij niet zeggen hoe de verbrandings kamer in elkaar zat.

Mischien dat Jos met een paar foto's van zijn motor ,die meneer wel warm kan krijgen voor een paar belangrijke gegevens .

Groetjes,

Martin.

14. Jos van der Werf

Jos van der Werf

Lid geworden:
    13 aug 2005
    Helaas heb ik geen puntlas apparaatje. Wel op het werk maar die is voor diffusorwieltjes een paar maten te groot. Ik ken het princiepe van de gepuntlaste diffusorwielen. zou inderdaad wat tijd schelen. Maar als het werk scheelt..... Het uitfrezen is even een kwestie van geduld maar de machine doet het werk wel als ik aan de koffie zit....
    Maar er zitten ook nadelen aan, de frees is inmiddels al weer stomp dus ik heb al weer nieuwe in bestelling. Even afwachten dus.

De site van Bladon jets heb ik inderdaad gezien, ook het filmpje. Is inderdaad een hele mooie motor. Ik kan inderdaad wel eens proberen contact te zoeken met deze meneer. Wie weet....

Als er weer nieuws is laat ik het weten.
    Grtz.
    Jos

15. frema

frema

Lid geworden:
    7 feb 2007
    Oke Jos , we houden contact.

Succes ,

Martin.

16. Jos van der Werf

Jos van der Werf

Lid geworden:
    13 aug 2005
    vorderingen

Het heeft even geduurd maar het frees werk voor het eerste difusorwiel is klaar.
    De tweede staat al weer in de machine en daar ga ik morgen weer mee verder. Morgen in de pauze op het werk nog even proberen om de behuizing zover voor te draaien dat het wieltje er in gelast kan worden.

groeten, Jos

17. frema

frema

Lid geworden:
    7 feb 2007
    Prachtig Jos werkelijk schitterend.
    Als ie het nou eens deed he , dat zou heel mooi zijn.

Succes,

Martin.

18. recon

recon

Lid geworden:
    28 apr 2008
    prachtig werk:), wou dat ik het ook kon,
    Mss moet je is kijken naar Aircrash investigation 5 southern storm. op ongeveer 30 minuten

Kan u, en vele andere turbine liefhebbers wel wat leed besparen

in het kort samengevat. wanneer lucht door de compressors verstoord worden kan deze zo beginnen te turbulent worden dat er geen doorstroming is. Er word dan een enorme druk opgebouwd tussen de compressors. Het missen van de doorstroom zorgt er ook voor dat er druk van de verbrandingskamer de verkeerde kant opstroomt en het effect nog versterken. Dit kan zelfs de turbinebladen vernielen. dit noemt men "surging". De bleeding valves waar ik over gelezen hebben in dit topic voorkomen dit en kan dus uw turbine redden.

Kans is groot dat je dit al wist. maar nu voel ik mij nuttig:),

groeten en sterke

Laatst bewerkt: 20 nov 2008
  19. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    ....:D, en zo draagt iedereen een steentje bij, mooi man!

Erg mooi gefreesd Jos, mooi spul dat cnc. Vanaf een afstand gezien lijkt het wel of de doortochten wel erg ruim zijn? Je zult het wel goed bekeken hebben maar het viel me op. Mocht deze nu niet het gewenste verschil uitmaken, kun je misschien er een maken met een aantal vanes erbij, stuk of 3-4.
    Waarom zit die hoek er eigenlijk in?

Keep up the good work!

Grt,
    Gerald

20. Ger Kovacs

Ger Kovacs Guest

Hoi Gerald.

Ik weet niet of je de droge theorie genoten hebt :wink: maar die hoek, wat eigenlijk een mooie verlopende radius mag zijn, zit erin om de 'snelheidshoek' hoek groter/scherper te maken voor de aanstroom van het volgende compressorwiel, met andere woorden er wordt wat energie afgeknabbeld, van de luchtstroom, om deze met een scherpere hoek te laten aanstromen naar het volgende wiel, wat resulteerd in een beter rendement van het compressorwiel, lucht massa blijft gelijk maar de snelheid moet ook zo hoog mogelijk blijven.
    Hoop dat het een beetje te begrijpen is anders miepen we er wel eens over als je eens komt buurten.
    @Jos ik ben sprakeloos van je vakmanschap en vaardigheden, blijf dit heeeeeel interessant vinden en hopelijk komt er een beetje progressie in het 'opstook' traject.

Groet Ger.

Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2008

Deel Deze Pagina