Volledig axiaal, wat vinden jullie ervan?

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door Jos van der Werf, 28 sep 2006.

1. Jos van der Werf

Jos van der Werf

Lid geworden:
    13 aug 2005
    NGV 1 en 2 klaar!!!

Nou het heeft even geduurd maar het resultaat mag er zijn!!

Toch viel het aan hoeveelheid werk best mee.... Ik moest alleen zo lang wachten op de freesmachine....

Nu nog enkele andere aanpassingen voor de toeren en temp meting en dan weer testen.

groeten
    Jos

2. marco bosch

marco bosch

Lid geworden:
    13 jan 2004
    ziet er mooi uit jos

3. nijsinkgj

nijsinkgj

Lid geworden:
    13 feb 2005
    strak werk Joost, al weer een tijdstip in de gedachten voor het proefdraaien?
    groeten Gertjan

4. marco bosch

marco bosch

Lid geworden:
    13 jan 2004
    omdat ik weer eens niet kan slapen en ik me toch wat meer in turbs will verdiepen ben ik net eens gaan lezen op het internet.
    zag ik op wiki staan dat er twee soorten gas turbines gebruikt worden in lucht vaart een turbojet en de ander turbofan en dat de jet variant stuwkracht opoffert voor snelheid vergeleken bij de fan. dus nu de vraag welke versie bouw jij jos

5. nijsinkgj

nijsinkgj

Lid geworden:
    13 feb 2005
    een turbofan leit een groot deel van de lucht OM de motor heen en werkt eigenlijk het zelfde als een turbo prop, alleen word hier een grote ventilator aangedreven die in een tunnel draait.
    wat Jos aan het bouwen is , is dus een "normale" turbine, alleen is de compressor met meerdere trappen uitgevoerd.
    dus extra ingewikkeld, extra kans op problemen extra moeilijk te maken, extra gewicht, maar wel een extreem mooi project:)

Groet gj

6. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Marco, de oude verkeersvliegtuigen met die kachelpijpen onder de vleugels (en veel zwarte rook) waren pure turbines. De huidige verkeersvliegtuigen vliegen met die dikke turbofans. Voordeel: efficiënter en stiller. De koude lucht uit de fan omsluit de hete lucht uit de turbine.

7. marco bosch

marco bosch

Lid geworden:
    13 jan 2004
    ja ron zo ver was ik ook al. maar de huidige jetfighters vliegen nog steeds met turbojets.
    omdat die dus sneller kunnen vliegen dan turbofans die weer meer stuwkracht leveren voor de grotere zwaardere vliegtuigen. staat heel mooi beschreven op wiki maar ik vroeg dus aan jos welk soort turbine hij nu aan het bouwen was. van wat ik heb gezien gok ik op jet maar het zou ook net zo goed fan kunnen zijn. want ja axiaal is nu eenmaal de standaard zon beetje in de luchtvaart maar de verschillen zijn dus een grote fan voor in bij de turbo fan en bij de turbojet een fan gelijk aan het formaat van de uitlaat zon beetje. dus inderdaad geen koele lucht die de warme lucht afkoelt waar door inderdaad het geluid niet minder word. je krijgt dan het echte straal jagers geluid en dus ook het nivo er van. dat is de reden dat ik het vraag aan jos want we hebben hier in de nl die stomme geluids regels.

8. rvdveldt

rvdveldt

Lid geworden:
    2 nov 2004
    Euhm, ik denk dat hier 2 dingen doorelkaar gehaald worden.

- Aan de ene kant "Straight Jets" (= Turbojets) en "By-pass Fans" (=Turbofans),
    - en dan aan de andere kant "Radiaal Compressoren" en "Axiaal Compressoren".

Wat Jos hier zo mooi aan het bouwen is, is een Straight Jet, Axiaal Compressor turbine, de algemene bouw van turbines die hier in de modelbouw gebruikt worden zijn de Straight Jet, Radial Compressors.

Ook jachtvliegtuigen hebben bypass-fans, hoewel dan met een veel lagere bypass verhouding dan verkeersvliegtuigen. Waarom er gekozen wordt voor high-bypass moet je meer richting het begrip voortstuwingsrendement kijken, het koude lucht/hete luchtverhaal is een mooie bijkomstigheid t.a.v. geluidsdemping maar niet de hoofdreden om die grote fans te hebben.

@Jos, erg mooi die stukken CNC, bewerk je ze nog handmatig na, of gebruik je ze zo rechtstreeks vanaf de werktafel in je motor? Mooi om te zien dat er mensen zijn die het uithoudingsvermogen hebben om dit soort projecten te bouwen.

Laatst bewerkt: 4 jan 2009
  9. Jos van der Werf

Jos van der Werf

Lid geworden:
    13 aug 2005
    Beste allemaal,

Allereerst het allerbeste voor 2009!!!

En dan het verschil in de type turbo motoren. Zoals eerder al vermeld bestaan er de turbofans, turbojet, turboshaft, turboprop, enz enz. Wat ik aan het maken ben is een turbojet. Dit houdt in dat er geen fan, propellor, of extra as vermogen gebruikt gaat worden. Theoretisch zou de motor omgebouwd kunnen worden door er een extra turbinewiel achter te plaatsen die dan of een propellor of een fan aan zou kunnen drijven maar dat is in dit geval niet de bedoeling.

Trouwens er is weer nieuws te melden. Ik heb inmiddels de motor getest met de nieuwe diffusor wielen. Ook heb ik de sensoren geplaatst en de ecu aangesloten (echter wel minimaal zodat ik alléén de meetgegevens kan aflezen). De verbrandingskamer is verder voorzien van extra gaten in de primaire zone.
    De motor is nog steeds niet fanatiek met optoeren, de vlam blijft nu wel heel netjes binnen de motor.

De volgende klus wordt denk ik het verbeteren van de compressor. Ik heb zelf het idee dat ik meer druk nodig heb in de lage toeren om de motor aan de gang te krijgen. Om dit te bereiken wil ik de doorlaat iets verminderen, compressorwielen gebruiken met andere in en uitstroomhoeken en dichter op elkaar geplaatste schoepen. Al met al weer genoeg te doen.

En dan hopen dat er eindelijk iets meer muziek uit de motor gaat komen!!

@rvdveldt
    De stukken die van de machine komen braam ik even af met een vijltje en kunnen dan direct gebruikt worden. In dit geval nou net even niet want ik moest de wieltjes nog in de behuizing lassen en vervolgens op maat draaien.
    Groeten Jos

10. marco bosch

marco bosch

Lid geworden:
    13 jan 2004
    bedankt rvdveldt die info staat dan weer niet op wiki.

jos ben je dan niet bang dat je met die turbojet(stond fan) over de geluids grens komt.

Laatst bewerkt: 6 jan 2009
  11. nijsinkgj

nijsinkgj

Lid geworden:
    13 feb 2005
    :roll:

12. marco bosch

marco bosch

Lid geworden:
    13 jan 2004
    ja oke ik bedoelde dus jet.zal het wel even editen

13. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Voor jets zijn andere geluidseisen in de maak. Ze produceren veel meer ruis dan explosie-motoren en veel minder discrete frequenties.

14. marco bosch

marco bosch

Lid geworden:
    13 jan 2004
    te hopen dus voor jos dat ze soepler worden

15. Jos van der Werf

Jos van der Werf

Lid geworden:
    13 aug 2005
    Veel werk verricht

Het is inmiddels weer hoog tijd voor een update dacht ik zo.

De afgelopen weken als een idioot bezig geweest om allemaal gegevens te verzamelen met betrekking tot axiale compressoren. Dit omdat de drukopbouw van de bestaande compressor afgerond 0 was bij 10.000 rpm.

Aan de hand van vereenvoudigde berekeningen van Thomas Kamps en enkele testgegevens van de NACA 65 profielen in cascade configuration, heb ik weer een nieuwe theoretische compressor uitgedacht. Deze compressor heeft dezelfde buiten diameter. De binnen diameters zijn iets veranderd, tevens loopt de binnendiameter nu mooi gelijdelijk op. Verder zijn het aantal schoepen drastisch omhoog gegaan (bijna verdubbeld). De schoep hoek is veranderd en de verdraaing van de schoepen is komen te vervallen. Tevens is er een Inlet Guide Vane aan het begin van de compressor gezet.

Theoretisch volgens de handberekening moet deze compressor een druk gaan leveren van een ruime 3 Bar.
    Bij 10.000 rpm (start toerental) zou dit rond de 0,03 Bar liggen.

Om de theoretische getallen een beetje te kunnen controleren heb ik gebruik gemaakt van een simulatie programma op de computer, deze kwam voorlopig met de volgende resultaten (ik moet nog het een en ander controleren)

Afgebeeld zijn de luchtsnelheden in m/s en de druk in Pa
    Ik zal de komende dagen de bestaande compressor ook nog doorrekenen met dezelfde methode om op deze manier een beetje een referentie te kunnen krijgen. En als dit alles lijkt te kloppen dan maar eens flink aan het verspanen!

Gr. Jos

16. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Dat ziet er profesioneel uit Jos! Is weer een bulk werk voor je volgende test....maar ja, het is en blijft uiteindelijk toch een beetje "trial and error";). Respect voor de ongelooflijke hoeveelheid denk en test werk wat je er in stopt, knap hoor!

:banana: Dat betekend gelijk een mooi typisch huilend geluid zoals de straigh-jets uit de jaren '60, erg stoere sound waar andere groenen het niet zo mee eens zijn. Ik hoor ze nog bijna dagelijks op basis Gilze-Rijen waar de jongens in hun AWACS B707 touch&go's komen oefenen vanuit het duitse geilenkirchen. Die IGV's zorgen voor de gigantische fluit toon, beetje vergelijkbaar met een propeller delta model met duw motor waar je de propeller ook zo hoort snerpen.

Groetjes,
    Gerald

17. Jos van der Werf

Jos van der Werf

Lid geworden:
    13 aug 2005
    Titanium???

Thanx Gerald. Ik wist trouwens niet dat de IGV voor zo'n soort geluid zorgt. Maar dat is mooi mee genomen. Ik begin al benieuwd te worden naar het geluid dat er straks uit gaat komen.

Ik ben inmiddels alweer tegen het volgende probleem aangelopen. De sterkte berekeningen laten vooral bij het voorste compressorwiel hele hoge waarden zien. Dus wellicht dat Titanium (grade 5) een oplossing hiervoor is. Nou weet ik in Groningen wel een bedrijf dat Titanium verhandeld, Salomons Metalen. Alleen leert de ervaring dat Salomons erg duur is. Als er nog iemand een beter adres weet, dan hoor ik het graag.

Bedankt alvast.
    Gr. Jos

18. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Ik zou diezelfde vraag ook effe bij gtba plaatsen, meer kans...

Grt,
    Gerald

19. Jos van der Werf

Jos van der Werf

Lid geworden:
    13 aug 2005
    Nou hier is ie dan de nieuwe layout van de motor met nieuwe compressor en nieuwe starter unit.

Ik heb uiteindelijk toch weer de hoeken van de diffusors en de compressors veranderd. Ik zit nu inmiddels op revisie 3. En aangezien 3x scheepsrecht is moet dit het dan maar gaan worden. Het probleem van de Titanium is ook al opgelost. Ik heb inmiddels wat liggen. Dus binnekort weer spanen maken....

Grtz,
    Jos

20. peter coers

peter coers

Lid geworden:
    16 okt 2005
    Hoi Jos, is dit mooie plaatje getekend in Inventor?

Groeten, Peter

Deel Deze Pagina