VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door VOLVO FH 16 750, 6 apr 2009.

1. Leon1965

Leon1965

Lid geworden:
    21 jul 2019
    Jij noemt dit concessies, ik noem dit vakwerk.
    Goldhofer kan er inspiratie van opdoen voor hun 1:1
    :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  2. Jan de Boeff

Jan de Boeff

Lid geworden:
    6 sep 2012
    Prachtig Pieter, zoals je ook alles tot in detail uitwerkt, mooi staaltje fijn mechanica en vakmanschap

3. VOLVO FH 16 750

VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Alle "Leuk" aanklikkers bedankt.
    SMILEY  OKAY - kopie (2).jpg

4. VOLVO FH 16 750

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Hallo Leon,

Bedankt voor het compliment.
    SMILEY  DUIM OMHOOG BEDANKT.jpg

Ja, leuk.
    De bouw/detail tekeningen heb ik onder strikte voorwaarden gekregen van Goldhofer.
    Ik probeer de dieplader zo veel mogelijk na te bouwen volgens de tekeningen van Goldhofer, maar sommige onderdelen zijn in de schaal 1:14 niet 100% na te maken, maar ik doe mijn best en moet dan toch soms concessies doen.
    Overigens als t.z.t de Goldhofer dieplader helemaal afgebouwd is, zullen de concessies niet opvallen en in vele gevallen niet zichtbaar zijn.

5. VOLVO FH 16 750

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Hallo Jan,

Bedankt voor je compliment.

6. willum

willum

Lid geworden:
    6 jun 2017
    Poeh hey?
    Berg zaagwerk.
    Had je tijd over.
    Ziet er echt netjes uit.

Staal is inderdaad echt een stuk goedkoper dan messing.
    Staal plaat is mooi te verwerken.
    Ik heb ook geen moeite met verzinkte staalplaat, aluminiumplaat of zelfs zinkplaat.
    Het is maar net wat je wil en kan.

Plaat zagen,
    nee flexen
    met dun flexschijfje langs een stuk plat staalkoker als liniaal.

Als je gaat solderen laat de olie zitten daar waar je niet soldeert.
    Ontvet alleen waar je soldeert.
    Daarna kun je zonder veel schade je werkstuk met water vloeimiddelresten vrij spoelen.
    Na het spoelen snel met een verffeuhn drogen.

Pieter,
    maak mooie dingen.

Veel modelbouwplezier,
    Willum

7. Leon1965

Leon1965

Lid geworden:
    21 jul 2019
    nooit te veel fotos...kunnen we allemaal van leren ook van je uitleg

8. VOLVO FH 16 750

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Hallo Willum,

In principe kan ik met elk materiaal overweg, met het ene materiaal lukt het beter, dan het met het andere materiaal.
    Zowel met de hand, als met de machines.
    Noemen ze dit niet : Allround ?

Het zagen valt wel mee hoor, dit is best te doen.

Tja, eigenlijk moet ik een keer een liniaal maken voor mijn haakse slijpmachine, maar ja, dan denk ik, dit kan nog wel een keertje.

Met het solderen komt het goed, goed reinigen, drogen met de föhn en weer invetten.

Ja, ik heb nu tijd over, als het ware zit ik nu in Quarantaine in mijn eigen werkplaats

Op dit moment werk ik niet als invalchauffeur in Duitsland
    En bij ons bedrijf in Haren (Ems) is het ook heeeeeeeeeeel erg rustig.
    Inmiddels omzetdaling van 40%. i.v.m. met het Covid-19 virus.
    Maar we gaan dit wel overleven, voldoende eigen vermogen.

9. VOLVO FH 16 750

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Hallo Leon,

Smiley  2 Dikke duimen - kopie.jpg

Ik probeer zo'n uitgebreid bouwverslag te maken, waar andere modelbouwers misschien van kunnen leren, wat aan hebben.

10. willum

willum

Lid geworden:
    6 jun 2017
    40%?
    nou, nou.

Veel sterkte met het overleven.
    Zal nog even duren, maar dan weer opkrabbelen.
    En dan er weer vol tegen aan.

Succes Pieter,

En verder veel modelbouwplezier
    Laat anderen mee genieten.

Willum

Veel sterkte met overleven,
    natuurlijk voor ieder die het in deze tijd niet gemakkelijk heeft.

11. Herman Herrebout

Herman Herrebout

Lid geworden:
    20 jan 2019
    Nou, nou dat ziet er weer netjes uit.

12. VOLVO FH 16 750

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Hallo Herman,

Bedankt voor het compliment.

13. Leon1965

Leon1965

Lid geworden:
    21 jul 2019
    mooi gereedschap , daar kan je mee "thuiskomen"

trialrolf en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  14. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Pieter, ik houd niet van zagen, zeker geen plaatstaal, dus ik gebruik een dun slijpschijfje, dat werkt bij mij net zo precies als zagen, en daarna klem ik de plaat op het bed van de freesbank, en maak de snijkanten perfect recht met de frees. Dan is het ècht recht.
    Werkt voor mij!
    Cor

Mark300 en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  15. VOLVO FH 16 750

Lid geworden:
    26 jan 2008

Hallo Cor,

Normaal gesproken frees ik ook de zijkanten af, maar in dit geval is dit wat lastig, want het achterdek is 590 mm lang en dan moet je een paar keer de staalplaat verschuiven/versteken, waardoor het risico ontstaat dat je toch weer niet helemaal recht uit komt.
    Ik heb niet zo'n grote freesbank, dat ik 600 mm in keer kan frezen.
    Ik heb een haakse slijpmachine/tol met dunne doorslijpschijfjes, maar ik nog steeds geen geleide rail gemaakt om mooi recht te kunnen doorslijpen.
    Uit de hand slijpen krijg je nooit mooi strak werk en moet je het toch nog nabewerken met een vijl.
    Overigens had ik dit al beschreven, dat ik niet gekozen had om de staalplaat te gaan doorslijpen.

Ik zou zeggen blijf kijken en dan zal je zien dat de zijkanten echt recht zijn gevijld, eerst met een grove vijl en nabewerkt met een zoetvijl.

Vroeger, ja vroeger, heb ik op mijn stageplaats leren vlak en haaks vijlen, waar ik nu nog steeds profijt van heb.
    Natuurlijk is het makkelijker om het door te slijpen en netjes af te frezen, maar het vijlen is best te doen.
    Bovendien heb ik nu alle tijd, ik werk op dit moment niet als invalchauffeur en op ons bedrijf, wat ik samen met mijn dochter heb in Haren (Ems) is het op dit moment ook heel rustig.

In een later stadium zal je zien dat de staalplaten keurig recht en haaks zijn gevijld, dit laat ik t.z.t uitgebreid zien, foto's zeggen soms meer dan woorden.
    Ook laat ik uitgebreid het zetwerk zien, hoe nauwkeurig ik de staalplaten heb gezet, de gieksleuf is echt op de 0,01 mm nauwkeurig gezet.
    De afwijking van het zetten en het recht vijlen heeft een foutmarge maximaal een half tiende millimeter en ook nog volgens de tekeningen van Goldhofer in de schaal 1:14 gemaakt.
    Want ja, het moet straks allemaal wel netjes recht zijn, anders komt de dieplader niet door de APK keuring en mag deze de rij-baan niet op !

Als we nu niet beperkt waren in onze vrijheid door het Covid-19 virus, zou ik zeggen kom langs en kom meten, dan zal je zien hou nauwkeurig ik kan werken.
    Ik ben echt een Pietje precies, het moet gewoon goed zijn, met minder neem ik geen genoegen.
    Ik wil me niet op de borst kloppen, maar ik weet heel goed, wat ik wel en niet kan maken/bouwen, want ik heb ook zeker mijn beperkingen en soms ben ik dagenlang bezig om iets uit te zoeken, hoe ik iets moet gaan maken.
    Tekeningetjes maken, experimenteren, uitproberen, als het mis gaat, uithuilen en opnieuw beginnen, zoals jij weet, meten is weten.

En als ik er niet uit kom of tegen problemen aanloop, neem ik contact op met derden, die mij dan vaak wel tips en tricks kunnen geven, waardoor ik dan weer verder kan, je bent nooit te oud om te leren.
    Ook voor het maken van de Master en Slave hefcilinders heb hulp ingeroepen van een expert op gebied van het bouwen van cilinders, (StefanF omdat ik zelf noot nooit cilinders heb/had gemaakt, maar ik kan je vertellen het is gelukt, ook hier komt een uitgebreid bouwverslag van.
    Ik zeg altijd : Wat mijn ogen zien, kunnen mijn handen maken, hahaha.
    Dus in een betere tijd, als het Covid-19 virus weer weg is en we ons weer vrij kunnen bewegen, kom dan gerust een keer langs/aan, dan kan jij je zelf overtuigen, of het klopt wat ik zeg/schrijf/laat zien.

Dus Cor, blijven kijken, het komt goed.
    Bedankt voor je reactie.

Vonk en modelbouwer vinden dit leuk.
  16. Mark300

Mark300

Lid geworden:
    24 mrt 2011
    ZZ kentekens zijn vrijgesteld van APK plicht hoor Piet :yes: (Toch?)

17. Vonk

Vonk

Lid geworden:
    15 jun 2009
    Klopt, zijn vrijgesteld!

VOLVO FH 16 750 en Mark300 vinden dit leuk.
  18. VOLVO FH 16 750

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Hallo Mark,

Dit klopt,
    In Nederland hoeven ZZ kentekens inderdaad niet APK gekeurd te worden.

In Duitsland moeten diepladers (getrokken materieel) ook elk jaar gekeurd (TÜV keuring) worden, ook de Goldhofer 5 bij 3 smalbed dieplader van mijn schoonzoon, die is op het kenteken 298 cm breed, maar is in werkelijkheid 301 cm breed is.
    Iedere keer is er weer discussie over de breedte bij de TUV keuring, maar er wordt geen nieuw kenteken de Deutsche Kraftfahrt Bundesamt (KBA), (in Nederland de RDW) afgegeven. omdat de 30 mm binnen de maximale afwijking van 50 mm breedtemaat valt.
    De jaarlijkse keuring geldt ook voor de LKW voertuigen.
    Voor deze dieplader moet je een permanente ontheffing hebben, anders mag je er niet de weg mee op.
    In Nederland zou deze dieplader een ZZ kenteken krijgen, voor dit soort voertuigen met je ook in Nederland een (permanente) ontheffing hebben, anders mag je er de niet weg niet mee op.
    In Duitsland kennen ze geen ZZ kentekens.
    De TÜV-keuring is de Duitse APK, deze keuring is een stuk strenger dan in Nederland.
    Vrachtwagens (LKW) en getrokken materiaal moeten ieder jaar TÜV gekeurd worden.
    In heel Europa gelden andere regels (hoezo EU)

Mark300 vindt dit leuk.
  19. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Ik ben er helemaal uit, voor wat betreft de eisen waaraan voertuigen nu moeten voldoen, maar zeg je nu, dat alleen al omdat een voertuig tussen de 2,75 en 3,00 meter breed is, nu in NL een ZZ kenteken krijgt?

In "mijn tijd" bracht ik alle door mijn werkgever geïmporteerde nieuwe kranen in NL op een ZZ kenteken op de weg, omdat ze niet aan alle normale vrachtwagen eisen voldeden.

EU regelingen? haha

Toen ik in 1976 naar België verhuisde, moest ik mijn personenwagen invoeren en een kenteken aanvragen; er was toen al een 2- jaarlijkse keuring (er was geen APK in NL, destijds) , maar toen ik de papieren kreeg stond daarin dat ik na 1 jaar weer naar de keuring moest.
    Waarom?
    Omdat uw auto een trekker is meneer!
    Trekker?
    Ja meneer, er zit toch een trekhaak op, en daarom moet hij nu elk jaar gekeurd worden.
    Dit is echt geen Belgenmop!

Mark300 vindt dit leuk.
  20. VOLVO FH 16 750

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Hallo Cor,

Speciale voertuigen krijgen volgens mij een ZZ kenteken, als tussen de 2.75 meter en 3,25 meter breed zijn.
    Volgens Mark heeft hij het over een ZZ kenteken voor de dieplader, die ik op schaal aan het bouwen ben in Nederland.
    Volgens hem hoefde mijn Goldhofer dieplader niet gekeurd te worden, dit was als grap bedoeld hé

Ik weet dat Cor Zwagerman en Van der Vlist diepladers hebben met ZZ kentekens, maar de precieze regelwetgeving weet ik voor Nederland niet.
    Dan moet ik dit eerst nakijken op de site van de RDW.
    In Duitsland kennen ze geen ZZ kentekens.
    Op de Duitse kentekens staan de eerste 2 of 3 letters voor de Deelstaat/Landkreis waar het voertuig is geregistreerd, in dit geval zijn dit de letters : EL (Emsland) (EMS)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Duitse_kentekens

Mark300 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina