VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door VOLVO FH 16 750, 6 apr 2009.

  1. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    986
    Locatie:
    Zuid Holland

    Hallo Pieter,

    Ik heb even je topic doorgeworsteld (valt niet mee als het zo veel is) omdat ik het eigenlijk erg vreemd vind dat de servo van 65 kg die pendelassen niet gestuurd krijgt.
    Ik heb de constructie van je draaipunten bekeken en denk dat een zwaardere besturing niet (alleen) de oplossing is.
    Zie het als opbouwende kritiek, niet als het afvallen van je werk, maar je kunt soms blind voor een probleem door er niet meer naar te kijken.

    Wat mij namelijk is opgevallen is het volgende:
    1;Een kegellager is een open lager, dat houd in dat deze zonder montage van een tegenlager uit elkaar valt. Dit in tegenstelling tot een groefkogellager die constructief van zichzelf in elkaar blijft zitten.
    Jij hebt als tegendeel om dit in elkaar te houden een zelfborgende moer waarmee je zoals je zelf schrijft de zaak strak heb gezet. Deze moer en kunststof ring draaien tegen het messing in en geven hierbij onwenselijk veel weerstand, weerstand die jij niet kunt gebruiken. Hier had ook een taats en of groeflagertje tussen moeten zitten om de boel op te sluiten en daarbij licht te blijven lopen.
    2;Je hebt de lagerhuizen gedraaid en daarna gesoldeerd. Het kan zijn, aangezien messing niet vrij is van spanning, dat deze lagerhuizen niet meer exact rond zijn en dan de dunne buitenringen van de kegellagers bij het inpersen ook niet rond meer zijn. Zet je de lagers te strak, dus zonder speling, draaien ze ook niet soepel meer.

    Ik zou je adviseren dit eerst eens grondig te bestuderen, en vooral met de hand voelen als er gewicht op staat hoe soepel de pendelassen draaien, dat kunnen wij op afstand helaas niet beoordelen, en dan eerst uitzoeken of de oorzaak van het zware sturen niet hiervandaan komt.
    Want je wil wel veel gewicht op de trailer plaatsen, bij allemaal kogelgelagerde assen en draaipunten zou de weerstand nog steeds overbrugbaar moeten zijn.

    Overweeg de bevestiging van de kegellagers nog eens, of draai ze voor de test eens wat losser om te kijken of de weerstand dan afneemt.
     
    ozy, Catwoman, Leo Broers en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo William,

    Bedankt voor het meedenken.

    Even een nadere uitleg : Betreffende de draaitafels.
    Maak je geen zorgen, de draaitafels draaien heel licht zonder dat er speling op de kegellagers zit.
    De zelfborgende moeren zitten zeker niet te strak, zo afgesteld dat er geen speling op de kegellagers zit, bovendien zit er ook nog sluitring tussen, dus maakt de borgmoer niet direct contact met het messing.
    Na het solderen van de behuizing voor de kegellagers, na het solderen getest/gemeten of de behuizing ook krom getrokken of vervormd is, dit is niet het geval.
    Uitgetest met een op maat gedraaide stalen as en in de behuizing geschoven, dit ging probleemloos.
    Ook gemeten of de bovenarmen tegen opzichte van de draaitafels waren vervormd, dit is niet het geval, keurig netjes recht gebleven.
    Ik heb bewust de behuizingen extra zwaar uitgevoerd, om zoveel mogelijk vervormingen/kromtrekken te voorkomen, ik moet zeggen dit is goed gelukt, geen vervormingen/kromtrekken opgetreden.
    De buitenringen van de kegellagers zitten met een klempassing in de behuizing, zodat ze niet gaan "meedraaien" in de behuizing, maar niet zo strak dat de buitenringen vervormen.
    Ik heb hier juist heel veel aandacht aan besteed aan de bouw van de draaitafels, om de draaitafels zo licht mogelijk en speling te laten ronddraaien, er zit zelfs geen enkel zwaar puntje in bij het ronddraaien.
    Het uit elkaar vallen van de kegellagers is niet aan de orde, want als het achterdek en de interdolly op de werkbank of op de rijbaan staan, worden de kegellagers als het ware in de behuizing gedrukt.
    De borgmoeren zijn alleen bedoeld, als ik de interdolly en het achterdek optil, dat de draaitafels niet uit elkaar vallen.

    Ik was niet tevreden over de onderarmen, die waren niet pendelend en heb ik vervangen voor pendelde onderarmen.
    Alles is heel nauwkeurig gedraaid, gefreesd op de 0.01 mm nauwkeurig en nauwkeurig gemonteerd.

    Wat wel een goede tip is om een taats of naaldlagertje onder de borgmoeren te monteren, om er zeker van te zijn dat de sluitringen niet gaan vreten in het messing aan de onderkant van de draaistellen, wat ik me nauwelijks kan voorstellen, omdat als het achterdek op het wegdek rust/rijdt, er geen druk op de sluitringen komt. Door naald of taats lagertjes te plaatsen, zal dit zal zeker geen resultaat opleveren, wat het lichter draaien van de 10 draaistellen betreft.
    Het zwaar draaien, zoals jij beschrijft is hier echt niet aan de orde.
    Ook heb ik geëxperimenteerd door de borgmoeren losser te draaien, dit leverde geen beter resultaat op.

    Als ik het achterdek zwaar belaad met 50 kg straatklinkers en ik de draaitafels loskoppel van de stuurstangen, kan ik de draaitafels afzonderlijk heel makkelijk rond draaien, nauwelijks weerstand.
    Als ik de 10 draaitafels onderling koppel met de stuurstangen en de linker en rechterkant verbind met de stuurstang, is er wel iets meer weerstand, maar kan ik heel makkelijk de tien draaitafels van links naar rechts sturen (maximaal 60 graden in sturen) voor de achterste vijfde stuuras.

    Tijdens een proefrit, om de besturing uit te testen van het achterdek :
    Het achterdek beladen met 50 kg straatklinkers en ermee rij ga rijden, gaat het sturen met de servo goed, alleen bij stilstand lukt dit niet.
    Waarom de servo het beladen achterdek bij stilstand niet kan sturen, heeft waarschijnlijk toch te maken met de armlengte van de stuurarm en de lengte van de stuurhevel.

    Nu zeggen een aantal modelbouwers/modelbouwvrienden, tja geen wonder, dat lukt bijna nooit om in stilstand de sturen, dit is ook niet nodig.
    Ik zelf vind van wel.
    Toen ik de elektrische actuator had gemonteerd ging de besturing bij stilstand perfect, dus was ik tevreden, maar na de proefrit en veel stuurbewegingen werd de actuator loeiheet.
    Het verhaal is bekend wat de leverancier hierover schreef.

    Ook heb ik de stuurstangen gewijzigd, na een opmerking van Cor (Helicor), dat die misschien zou kunnen doorbuigen, omdat de stuurafstelling in het midden zat van de stuurstangen, zoals bij de 1:1 Goldhofer dieplader.
    Om doorbuigen te voorkomen de stuurstangen gewijzigd en zijn nu instelbaar vlak bij het.kogelscharnier gewricht
    Dit wordt t.z.t. nog besproken in het bouwverslag.
    De bouw van de dieplader is al veel verder dan het bouwverslag, de bouwverslagen lopen bij mij altijd enorm achter.

    Ik sta altijd open voor tips, opmerkingen/aanmerkingen en maak daar dankbaar gebruik van als het bruikbare tips aanwijzingen zijn.

    En misschien wil ik wel te veel en moet ik dit helemaal niet willen, bij stilstand sturen van het achterdek.
    Alhoewel ik het als invalchauffeur bij de Goldhofer 1:1 dieplader dit soms, c.q.zo af en toe doe in lastige stuursituaties bij soms onmogelijk bochten, nauwe doorgangen het achterdek bij stilstand in en uit stuur.
    Ik moet zeggen, dit gaat ook niet vanzelf, dit schuurt en kraakt en ligt er vaak rubber op de straat, want dit is echt niet goed voor de banden,
    Het achterdek wordt hydraulisch gestuurd

    @william,
    Ik ben tijdens de bouw van deze dieplader al vaker tegen problemen aangelopen en tot op heden alles kunnen oplossen.
    Ik moet echt alles zelf uitvinden, want de dieplader die ik aan het bouwen ben, heb ik nog niet eerder gezien in de modelbouw.
    Het is echt een heel groot project, wat niet zomaar gereed is.
    Als ik tijd van leven heb en gezond blijf zal de dieplader ooit te zien zijn op rij-demo's
    Ondanks de originele tekening van Goldhofer, is de dieplader niet 100% na te bouwen, ik moet soms concessies doen, liever niet, maar soms is het niet mogelijk iets/onderdelen één op één na te bouwen, zoals jij waarschijnlijk wel weet.

    Maar geloof me, ook dit probleem wordt weer opgelost.

    Wordt vervolgd.

    P.S.
    Ik kan natuurlijk ook alle problemen hier niet vermelden en alleen maar de successen opschrijven, c.q. door middel van foto's laten zien, maar zo zit ik niet in elkaar, je moet ook de fouten en problemen kunnen delen met derden.
    Bovendien kunnen er modelbouwers er misschien nog iets van opsteken /leren.

    Het is weer een heel verhaal geworden.
     
    jae.boonman, Catwoman, Truckie en 4 anderen vinden dit leuk.
  3. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Hoi Piet, Ik bedoelde eigenlijk dat je eindaandrijving rechte tandwielen zijn en de trap ervoor kegeltandwielen. Dus dat op het grote kegeltandwiel het kleine rondsel zit die weer in het grote tandwiel valt. Qua bouwhoogte maakt dit niks uit, het wordt wel wat langer. Dit bedoel ik. https://www.agroengineers.com/images/internal-assembly-helical.jpg
    In het grote tandwiel kan je i.p.v. de as, 2 kogellagers maken en dan uit het midden een gat maken voor de stuurstang.
     
  4. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Stefan,

    Bedankt voor de informatie.

    Foto bekeken :
    Poeh, dat wordt een hele constructie.
    Is dit echt noodzakelijk om er zo'n zware constructie van te maken ?

    Ik had zelf gedacht aan 2 kegel tandwielen in een kast gebouwd, uiteraard gelagerd.
    Op de as in het kleine kegel tandwiel de planetaire reductie motor monteren.
    En op de uitgaande as van het grote kegel tandwiel de stuurstang monteren.

    Zoals jij het beschrijft, betekent het dan een open constructie wordt, omdat de stuurstang/hevel op het grote tandwiel gemonteerd moet worden.
    Een open constructie betekent wel dat er stof/zand tussen de tandwielen kan komen, dit lijkt me niet zo goed voor de tandwielen, omdat de constructie in de ruimte onder de gieksleuf wordt gemonteerd.

    Op de foto met de spiraal kegel tandwielen en de schuine tandwielen is het een gesloten constructie met een dichte kast.
    Of ............................ begrijp ik het verkeerd ?
    Of, ..........................moet ik de stuurstang/hevel op de uitgaande as van de schuine tandwielen monteren en er een dichte kast omheen bouwen ?
    Want stof en zand is funest voor de tandwielen.
     
    Marceline vindt dit leuk.
  5. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Verwacht je dat je zoveel door het stof gaat rijden dan? In dat geval kan je de kast ook dicht maken door de stuurstangen door harmonica hoezen heen te voeren. Een andere oplossing is idd een as met daaraan een stuurhevel, maar dan wordt de kast wel weer hoger.
     
  6. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Stefan,

    Als ik naar een rij-demo ga, waar gewerkt wordt met zand ,dan zal ik daar ook doorheen gaan rijden om machines te laden en lossen.
    Als ik in Ede ga rijden kom ik ook in het zand terecht als ik jou Liebherr rupskraan wil laden en lossen.
    Bij buitenbanen van modelbouwverenigingen, ligt er meestal ook wel zand op de rij-baan
    Mijn kleindochter en ik zullen ook regelmatig thuis in de tuin rijden op de mijnsteentjes waar ook zand/zwart zand tussen de steentjes zit.
    Mijn kleindochter is helemaal gek van het rijden met mijn modeltrucks, ze is echt besmet met het virus.
    We rijden gemiddeld 2 keer per maand in onze grote verwarmde(in de winter) en in de zomer met airco)serre van 60 vierkante meter.
    Tenminste als er tijd voor is, wat de laatste tijd er bij in is geschoten door de drukte als invalchauffeur.

    Op de rij-baan bij sommige modelbouwverenigingen ligt ook vaak zand op de rij-baan.
    Dus ik ga voor een dichte kast.
    Ik heb onder de ruimte van de gieksleuf 50 mm hoogte, dus als ik de kast, inclusief de stuurhevel maximaal 45 mm hoog maak, qua hoogte moet dit kunnen.
    Ik heb 90 mm lengte en 56 mm breedte tot mijn beschikking onder de gieksleuf. dus dit moet gaan lukken om dit te realiseren, inclusief een korte planetaire reductie motor.
    Ik heb er nu alle vertrouwen dat de stuurinrichting nu het achterdek met 5 pendelassen kan besturen.
    Bovendien heb ik ook nog enige ruimte boven de mastercilinders van 20 mm.
    Op de twee mastercilinders wordt ook de elektronica en de eindschakelaars gemonteerd.
    De twee mastercilinders fungeren ook als voorraad tankjes, dei ruim bemeten zijn, eventueel zou ik die ook nog 20 mm kunnen inkorten.
    Eventueel kan ik ook nog elektronica onder de interdolly bouwen en onder het zwanenhals met nek.
    Bedankt voor het meedenken en het advies geven voor de haakse tandwielkast overbrenging.
    De accu wordt onder het zwanenhals in gebouwd, inclusief de ontvanger(s)
    Doordat er onder het zwanenhals een 4 assige Volvo FH 16 8 x 8 met sper differentieels/cardans, of de omgebouwde 5 assige MB Actros naar een Volvo FH 16 10 x 8 Zwaar transportrekker is er redelijk wat ruimte onder het zwanenhals.
    Ook is het nog mogelijk om de accu in te bouwen in een kist of een mobiele generator, maar dit vind ik zelf minder mooi.
    T.z.t. zal ik weer er uitgebreid verslag van maken, van de bouw van de stuurinrichting en de elektronica.


    Wordt vervolgd.
     
    ozy, Tug.NL, Johannes59 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Hoi Piet,
    Je kan ook een oude 115mm slijptol slopen, daarvan is het grote kegeltandwiel iets van 45mm en deze zijn gehard. De overbrenging is maar 1op3. Je kan ook even bij de reservedelen van o.a. Bosch kijken en daar de reserve tandwielen van een slijptol bestellen. Dit heb ik ook met de tandwielen van de tandwielkast in mijn 30tons kraan gedaan, die horen in een accu cirkel zaag, maar heb ze gewoon los besteld, voor 5euro per stuk of zo, gehard en schuinvertand.
     
  8. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Stefan,

    Bedankt voor de tip, ik ga even kijken naar een oude slijptol 15 mm of de losse onderdelen van Bosch bestellen.

    De overbrenging 3:1 is geen, probleem dit kan ik wel ondervangen met een planetaire reductie motor.


    Ter aanvulling :
    Even Bosch voor de onderdelen gekeken voor het Kroon en Kegelwiel (3:1) zoals Bosch dit noemt.
    Nogal prijzig :
    Kegelwiel : 43.95 Euro
    Kroonwiel : 8.45 Euro
    Excl. BTW.

    Nog maar even verder zoeken.
    Anders de kegelwielen (kroon en pignonwiel) toch maar bij Mädler GmbH in Duitsland bestellen, ook niet goedkoop, maar toch goedkoper dan bij Bosch (blauw)

    Wordt vervolgd.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  9. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Wel vreemd dat van een GWS7-115 slijper het grote kroonwiel 5 euro kost en de kleine 43 euro moet kosten.
    In dat geval kun je beter een chinees ding voor een tientje kopen en die slopen.
     
  10. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Stefan,
    Deze bedragen gevonden op de originele website van Bosch.
    Dit zijn tandwielen van de GWS7-125
    GWS7-115 onderdelen bestaan niet (meer)
    Tenminste niet kunnen vinden op de NL website
    Vreemd :
    Nog wel leverbaar :
    Een nieuwe GWS7-115 haakse slijptol kost 59,95 Euro. excl. btw

    Een Chinese haakse slijptol kopen ?
    De vraag is of hier geharde tandwielen in zitten ?
    Als blijkt dat er geen geharde tandwielen inzitten heb ik nog niks.

    Nog maar even doorzoeken.
    Wordt vervolgd.

    YEP ! Toch gevonden op de Duitse website van Bosch Professionell.

    Kegeltandwiel (pignon wiel) : 3.52 Euro Excl. btw
    Kroonwiel(kroon tandwiel) : 5.63 Euro Excl. btw
    Kogellagers : 2,34 Euro per stuk Excl. btw (4 stuks)
    Exclusief verzendkosten.

    Gelijk maar 2 setjes besteld, compleet met 4 kogellagers, om de prijs hoef ik dit niet te laten.
    1 x voor het achterdek.
    1 x voor de interdolly.

    @StefanF.
    Bedankt voor de goede tip en het juiste advies.

    Weer een probleem opgelost, nu kan ik weer verder met de besturing.
    Nu nog even twee Planetaire reductie motoren bestellen met geharde tandwielen.
     
  11. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
  12. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Allemaal,

    Iedereen de allerbeste wensen voor 2022 en blijf vooral gezond.

    Tja, iedereen is nogal druk met updates plaatsen op het Truckersforum, dus zal ik ook binnenkort maar weer eens een update plaatsen
    Wel eerst even zoeken waar ik gebleven ben/was.
     
    Mark300, Tug.NL en freekt vinden dit leuk.
  13. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland



    Hallo Allemaal,


    Iedereen zal wel denken, gebeurd er nog wel iets in dit topic ?

    Ja, achter de schermen gebeurd nog wel degelijk iets aan de Goldhofer 5 bij 3 dieplader.

    Even een kleine update tot en met zaterdag 22 januari 2022.


    Update : 0536

    Zaterdag 22 januari 2022 is de ruwbouw van de interdolly gereed gekomen, klaar voor de verdere afwerking.

    Even paar foto's hoe de 3 assige interdolly er nu bijstaat :

    Het chassis van de interdolly :
    IMG_6804.jpg

    IMG_6801.jpg

    Close up :
    Nu hoor ik iedereen denken : Boutjes ? (zie rode cirkels)
    De Goldhofer dieplader zou toch in elkaar gelast worden ?
    (puntlassen en sommige onderdelen aflassen)
    Klopt : De Goldhofer dieplader wordt inderdaad gepuntlast en afgelast.
    Waarom dat al die boutjes ?

    Om de volgende redenen :
    Ik heb alles precies op maat gemaakt/gebouwd, gaatjes geboord en daarna het geheel in elkaar geschroefd.
    Nu weet ik zeker dat alles keurig netjes is uitgelijnd en alles op de goede plaats is gemonteerd.
    Dit is best veel werk geweest, maar daar krijg ik nu gemak van bij het puntlassen en aflassen.
    Niks geen geklooi met lasmagneten en lijnklemmen om het geheel netjes in elkaar te klemmen, met het risico op verschuivingen.

    Nu de Goldhofer op de lastafel vastklemmen en alles in één puntlassen en aflassen.
    En dan wel zo puntlassen dat de boel niet krom trekt.

    Daarna gaan de boutjes er allemaal weer uit en worden de gaatjes dicht gepuntlast.
    Wel zo puntlassen, dat er heel weinig mogelijk slijpwerk noodzakelijk is.
    IMG_6797-01.jpg

    IMG_6800-01.jpg


    De achterzijde van de interdolly :
    IMG_6907.jpg

    IMG_6913.jpg

    De voorzijde van de interdolly :
    Hier nog zonder de 6 pendelassen.
    IMG_6872.jpg

    De voorzijde met de 6 pendelassen :
    IMG_6923.jpg

    Linker zijaanzicht van de interdolly :
    IMG_6915.jpg


    Bovenaanzicht van de 3 assige interdolly :
    IMG_6923.jpg

    Tot zover deze update.

    Nu beginnen met de nek het het zwanenhals maken/bouwen.
    Ook dit zal weer op de zelfde manier in elkaar gezet/geschroefd worden.


    Als de ruwbouw van de Goldhofer 5 bij 3 smalbed diepader gereed is, ga ik weer verder met de hydrauliek, de besturing en de elektronica, wat al voor een groot gedeelte gereed is.
    De ruwbouw van het achterdek en het uitschuifbare smalbed is al gereed en klaar om gepuntlast en afgelast te worden.

    Wordt vervolgd.
     
    Marker, ozy, John Vogelaar en 14 anderen vinden dit leuk.
  14. Leo Broers

    Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 dec 2017
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Westwoud
    Pieter zoals we van je gewend zijn, het ziet er weer strak uit.
    Zeer robuuste koppelingshaken dat zal een beetje graafmachine wel kunnen houden.
    Groet Leo.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  15. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.904
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi Pieter

    Weer een prachtig staaltje bouwkunst en metaal bewerking.:worship::worship::worship:
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  16. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.470
    Locatie:
    Nijmegen
    Prachtig Pieter ! :thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup:
    Ziet er heel robuust uit ! :yes:

    Groetjes, Charlotte.:bye:
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  17. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    ziet er weer mooi uit Pieter,

    ik miste de updates al.

    mvg,
    Roald
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  18. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Alle "Leuk" aanklikkers bedankt.
    DUIM OMHOOG KLEIN.jpg

    Hallo Leo,
    Bedankt voor je compliment.
    DUIM OMHOOG KLEIN.jpg

    Hallo Leon,
    Bedankt voor je compliment.
    DUIM OMHOOG KLEIN.jpg

    Hallo Charlotte,
    Bedankt voor je compliment.
    DUIM OMHOOG KLEIN.jpg

    Hallo Roald,
    Bedankt voor je compliment.
    DUIM OMHOOG KLEIN.jpg
     
    Leon1965 en Tug.NL vinden dit leuk.
  19. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    allo Allemaal,


    Update : 0537
    Sessie : 1

    Even een aantal foto's van de ruwbouw Goldhofer Smalbed dieplader 5 bij 3, zoals dieplader er nu bij staat.

    Let niet op de rommel/bende op de werkbank, ik ben nogal een rommelhond.

    Close up van de bevestigingshaken van het smal diepbed : (de zogenaamde oren)
    IMG_6944.jpg

    Het uitschuifbaar smal diepbed :
    IMG_6948.jpg


    Het verbindingsstuk aan de achterkant van de interdolly, met de as waarin de bevestigingshaken komen te hangen/bevestigingshaken passen,
    moet nog wel afgelast worden. (zie de rode cirkel)

    Exact gelijk aan de 1:1 verbindingsstuk van de interdolly.
    IMG_6953-01.jpg

    Close up :
    Verbindingsstuk van de interdolly en de bevestigingshaken.

    IMG_6950.jpg

    Het smal diepbed gekoppeld aan de interdolly :
    IMG_6956.jpg


    Bovenaanzicht :
    IMG_6959.jpg

    Zijaanzicht :
    IMG_6961.jpg


    Bovenaanzicht :
    Het maximaal uitgeschoven smal diepbed :
    IMG_6966.jpg

    Zijaanzicht :
    IMG_6969.jpg

    Tot zover deze eerste sessie :
     
    hcs_vliss, Marker, ozy en 13 anderen vinden dit leuk.
  20. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 0537

    Sessie : 2

    Close up :
    Van de bevestigingshaken gemonteerd in het achterdek voor de verbinding met het smal diepbed.
    Dit zijn scharnierende bevestigingshaken, zoals bij de 1:1 Goldhofer dieplader.
    IMG_6971.jpg

    Het smal diepbed gekoppeld aan het achterdek :
    Voor-zijaanzicht :
    IMG_6975.jpg

    Achter-zijaanzicht met ingeschoven smal diepbed.
    IMG_6977.jpg

    IMG_6984.jpg

    Bovenaanzicht achterkant :
    IMG_6998.jpg

    Bovenaanzicht voorkant :
    IMG_7002.jpg

    IMG_7007.jpg

    Even de lengtemaat opgemeten : 1652 mm.
    IMG_7015.jpg

    Nu is de vraag, klopt deze maat ?
    Ja en Nee.
    Het achterdek, het smal diepbeden de interdolly is volgens de tekening (1:1) : 23120 mm of te wel 23 meter en 12 cm.
    1652 x 14 = 23128 mm.
    Dus is het geheel 2 mm te lang in de schaal 1:14

    Nu zie je pas hoe groot de Goldhofer 5 bij 3 wordt, de werkbank is te klein.
    De 1:1 Goldhofer dieplader 5 bij 3 is ook een grote jongen.
    Bij de Goldhofer dieplader is een permanente speciale vervoersvergunning verleend, om er leeg en geladen mee te mogen rijden.
    Bovendien/tevens moet er ook steeds een vervoersvergunning worden aangevraagd bij een lang, breed, hoog en zwaar transport.
    Deze speciale aangevraagde vervoersvergunning is niet noodzakelijk, als er een machine wordt vervoerd die binnen de 3 meter breed blijft en de dieplader niet wordt uitgeschoven, dan mag er ook overdag mee gereden worden. (niet op zaterdag en zondag)

    Foutje bedankt :
    Ik heb geen rekening gehouden met de 2 mm dikke plaat van de voorkant van de interdolly.
    Het geheel had 165 cm (1650) mm moeten zijn in plaats van : 162,2 cm (1652 mm)

    Een beetje dom, zou Koningin Maxima zeggen.

    Is dit een ramp ?
    Nee !
    Ik maak de nek met het zwanenhals 2 mm korter en dan is de 2 mm weer gecorrigeerd en klopt straks de totale lengte van de Goldhofer dieplader.
    Ik heb natuurlijk ook de Goldhofer zelf ook opgemeten met een rolmaat/band.
    Of zo'n rolmaat 100% zuiver is, betwijfel ik.
    Wat blijkt dat de 1:1 Goldhofer, achterdek, smal diepbed en de interdolly 23 meter en 13 cm is.(23130 mm)
    Is de rolmaat/band uitgerekt ? of in de het geheel inderdaad een 10 mm langer.
    Dus eindconclusie :
    De maat in de schaal 1:14 klopt !
    Het achterdek van de Goldhofer dieplader 1:1 stond op het kenteken : 3 meter breed (300 cm)
    De werkelijke maat van het achterdek is : 302 cm breed.
    Dit is ook geconstateerd bij de eerste APK keuring van de Goldhofer dieplader bij de TUV.
    Ik ben zelf naar deze APK keuring geweest bij Goldhofer in Memmningen
    Het kenteken is daarna aangepast en staat nu op : 3 meter en 2 cm (302cm)



    P.S.

    De nek en het zwanenhals zal/ga ik op de juiste lengte maken volgens de tekening, omgerekend naar 1:14.
    Tot zover deze tweede sessie van deze update.

    Wordt vervolgd.
     
    hcs_vliss, Marker, ozy en 7 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina