VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door VOLVO FH 16 750, 6 apr 2009.

  1. Johannes59

    Johannes59

    Lid geworden:
    18 sep 2019
    Berichten:
    561
    Locatie:
    Zwolle
    Pieter veel sterkte de komende tijd
     
  2. Twente ontour

    Twente ontour

    Lid geworden:
    8 jan 2022
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Twente
    welke tantwiel zoekje ik heb hele bak vol van deze .. waar wil je ze voor gebruiken ??? deze zin hard staal
     
  3. hobbyvanrobbie

    hobbyvanrobbie

    Lid geworden:
    23 feb 2011
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Nissewaard
    Geweldig Piet,

    Geen woorden voor.

    PS. En wat een energie , duim omhoog.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  4. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Leon,

    Bedankt voor het medeleven en bedankt voor het mooie tegeltje.
    De tekst op het tegeltje is heel toepasselijk.
    DUIM OMHOOG KLEIN.jpg
     
  5. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Iedereen bedankt voor het medeleven.
    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg
     
  6. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Rob,

    Bedankt voor het compliment.
    DUIM OMHOOG KLEIN.jpg
     
  7. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Bedankt voor het meedenken en het aanbod.

    Ik heb de geharde kegel tandwielen al besteld bij Bosch Deutschland.
    De tandwielen zijn inmiddels al binnengekomen.
    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  8. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 0538


    Hallo Allemaal,


    Weer terug van weggeweest.
    Na lange tijd maar weer eens een update plaatsen.

    Even een tussendoortje, ik was in eerste instantie niet van plan om de pendelassen onafhankelijk te kunnen laten liften, onder het achterdek en de interdolly, omdat ik toch meestal geladen zal gaan rijden met de Goldhofer dieplader.
    Bovendien is het heel veel extra werk om de pendelassen onafhankelijk van elkaar te kunnen liften.

    Ik ben inmiddels teruggekomen van deze beslissing en kunnen nu de pendelassen onafhankelijk van elkaar gelift worden onder het achterdek en onder de interdolly.
    Onder de interdolly kunnen zelfs de 3 pendelassen aan weerskanten allemaal gelift worden.
    Best veel werk, maar het is gelukt om dit te realiseren.

    De tweede pendelas aan de linkerkant van het achterdek gelift.
    IMG_5668.jpg

    De vierde pendelas aan de linkerkant van het achterdek gelift.
    IMG_5680.jpg

    De tweede en de vierde pendelas aan de linkerkant van het achterdek gelift.
    Dit is de configuratie waar ik als invalchauffeur meestal mee rij, als de Goldhofer onbeladen is.
    IMG_5690.jpg

    De derde en de eerste pendelas aan de rechterkant van het achterdek gelift.
    IMG_1796.jpg

    De vierde, de tweede en de eerste pendelas gelift aan de rechterkant van het achterdek.
    IMG_1776.jpg

    De voor mij bekende blokkeerpennen gemaakt, zodat de de gelifte pendelassen tijdens het onbeladen rijden met de Goldhofer dieplader niet kunnen zakken bij een lange rit.
    Als ik een korte onbeladen rit rij, gebruik ik de blokkeerpennen niet, want zo snel zakken de pendelassen niet uit zichzelf ook weer niet.
    Het is altijd een heel gedoe om de pennen in de gelifte pendelassen te schuiven, de gaten moeten precies recht voor elkaar zitten.
    Als je alleen bent en het is ook nog eens donker, dan sta je zomaar een half uur te klooien.

    Zestien blokkeerpennen gemaakt.
    IMG_1641.jpg

    De blokkeerpen gemonteerd in pendelas.
    IMG_1643.jpg

    De blokkeerpennen gemonteerd in de 8 pendelassen aan de linkerkant van het achterdek en de interdolly (zie rode cirkels)
    IMG_5504.jpg


    Tot zover deze update.

    Wordt vervolgd.
     
    Tug.NL, Marker, ozy en 8 anderen vinden dit leuk.
  9. Alberto

    Alberto

    Lid geworden:
    15 jan 2017
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Groningen
    Tjonge Pieter,

    Wat een vaardigheid, Best een beetje gezond jaloers.
    Ik ga je volgen met dit project :worship: LEUK!!
    Zie nu ook dat jij bijna in mijn achtertuin woont :cool:

    Gr Albert:bye:
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  10. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.783
    Locatie:
    Drenthe
    Is het in Duitsland niet verplicht om met die mechanische vergrendel pinnen te rijden?
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  11. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Cor,

    Ja, het is Duitsland verplicht met de vergrendelpennen te rijden als de pendelassen gelift zijn.
    Ik noem het zelf blokkeerpennen.
    Volgens mij is het in NL ook verplicht.

    Als ik een korte rit heb, terug naar de basis rij en het donker is, dan ga ik zo rijden, zonder de vergrendelpennen.
    Scheelt mij een hoop werk, als je alleen bent en het is donker.
    Als er een mannetje met mij meegaat is het allemaal wat makkelijker.

    Een paar jaar geleden s'nachts een keer aangehouden, door de Deutsche Polizei alles gecontroleerd, de papieren gecontroleerd, alles was in orde.
    Ik denk dat de meeste Politieagenten niet eens weten, dat de pendelassen vergrendeld moeten worden.

    Maar Cor, het is geen ramp hoor als er toch een pendelas op het wegdek zakt, er gebeurd dan verder niets en stuurt dan gewoon weer mee bij het nemen van bochten.
    Als ik de drie assen onder de interdolly gelift heb, dan monteer wel altijd de blokkeerpennen, omdat de interdolly dan vrij hoog boven het wegdek hangt en het geheel aan de nek en het zwanenhals hangt.
    Als ik maar één of twee pendelassen lift onder de interdolly bij een korte rit, dan gebruik ik de blokkeerpennen ook niet.

    Tja, soms ben ik ook wel eens in overtreding, ik ben ook maar een mens hé.:)

    Als je een "gewone" drie assige lucht geveerde trailer hebt, hoeven de gelifte assen niet geblokkeerd worden.
    Soms zijn de regeltjes een beetje krom, maar dat weet jij toch ook wel ?
     
  12. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.783
    Locatie:
    Drenthe
    Ik vroeg me dit af, omdat ik weet dat in Duitsland de stempelarmen van kranen mechanisch vergrendeld moeten worden tegen uitschuiven ( in bochten bv.) Dat heeft ons problemen gegeven met de eerste Faun carriers die in NL kwamen, en deze pinnen er in hadden zitten. We moesten wel even zoeken waarom die stempels niet wilden uitschuiven; vergeet je nooit weer. ;-)
    Cor
     
    ozy en Tug.NL vinden dit leuk.
  13. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.783
    Locatie:
    Drenthe
    Dat ligt iets anders, want die wordt gelifte as dmv luchtdruk constant omhoog gedrukt, en als er geen lucht is, dan rijdt hij ook niet meer
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  14. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.916
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi Pieter

    Dit meesterwerk wordt met de dag indrukwekkender en mooier!!!!!!!!!!!!!!!
     
  15. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Cor,

    Ik weet niet hoe dit luchtbalgen veersysteem en liftsysteem werkt, nooit in verdiept, maar dit klinkt logisch.
    Ik heb ook nooit met luchtvering gereden, alleen maar met bladvering onder de 3 en 4 assige Zwaar Transporttrucks
    Vroeger, ja vroeger was er alleen maar bladvering onder de vrachtauto's
     
  16. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Cor,
    Daar kan ik me iets bij voorstellen als de stempelarmen geborgd moeten worden, dit wil je niet meemaken dat in een bocht de stempelarmen uitschuiven en dat er iemand tegenaan knalt.
    Als een gelifte pendelas naar beneden zakt, is dit voor de mede weggebruikers geen ramp.

    Ik herken dit heel goed :
    Dit heb ik ook wel eens gehad :
    Waarom willen de gelifte pendelassen niet naar beneden zakken op het wegdek ?
    Tja, blokkeerpennen vergeten te verwijderen.

    Even nagekeken in de Goldhofer bouwtekening hoe de pennen nu precies heten : "Sicherheit Stifte"
    Vrij vertaald : Beveiligingspennen.

    Blokkeerpennen door mij genoemd.
    Vergrendelpennen door jou genoemd.
    Anderen noemen het borgpennen.
    We hebben het over hetzelfde en begrijpen van elkaar wat we bedoelen. Toch........?
     
  17. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.783
    Locatie:
    Drenthe
    Je weet natuurlijk weel hoe luchtvering werkt, met 2 niveau regelaars om de rijhoogte op een vaste waarde te houden, onafhankelijk van de belasting. Die druk gaat naar de rechter luchtzakken
    Als je die luchtdruk daarin nu afblaast en de linker blauwe balg onder druk zet, dan gaat die as omhoog, en zal omhoog blijven zolang er luchtdruk in het systeem is. Dat is het principe; nu zijn er regelingen om dit automatisch te laten verlopen, zodat het liften gebeurt afhankelijk van de belading, maar daar gaan we nu maar even aan voorbij. Ook zijn er andere uitvoeringen, maar het principe is hetzelfde. Dit is een van de BPW uitvoeringen.
    Cor
    Axle-lift.jpg
     
    Tug.NL en Alex Kooijman vinden dit leuk.
  18. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.783
    Locatie:
    Drenthe
    Nou, nee, dat zou niet gebeuren, want de stempelbalken schuiven hydraulisch uit, en zijn dus hydraulisch vergrendeld in de ingetrokken stand, alleen de TÜV nam daar geen genoegen mee, en er moest een mechanische beveiliging op gemonteerd worden, vandaar dat dit standaard zit op Duitse fabricaten.
    Er waren merken, die een ketting om de stempel cilinder bevestigden, dat was achteraf eenvoudiger; of het netjes was is een persoonlijke zaak. ;-)
    Cor
     
  19. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Cor,

    Dus eigenlijk het zelfde verhaal als bij de pendelassen, een mechanische vergrendeling verplicht door de TÜV , maar eigenlijk niet perse noodzakelijk.
    Hoe zit dit bij de RDW in NL ?
    Ook een mechanische vergrendeling noodzakelijk ?
    Ik dacht van wel, maar ik weet dit niet zeker.
     
  20. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Cor,

    Bedankt.
    Het is mij nu volkomen duidelijk.
    Zo zie je maar weer, weer wat geleerd.
     

Deel Deze Pagina