VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door VOLVO FH 16 750, 6 apr 2009.

  1. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.757
    Locatie:
    Drenthe
    Tja, wat je vroeger hebt geleerd is niet altijd, en onder alle omstandigheden, van toepassing; waarom denk jij dat de door jou aangehaalde machine fabriek, (die ik ook noemde) ook stalen moeren in diverse modellen aanbied in hun standaard lever programma? Met name bij langzaam draaiende toepassingen en relatief hoge krachten is staal te prefereren. Ik heb zelf een afkortzaag voor staal, met een zelfcentrerende klem, met trapezium schroefdraad links en rechts, met stalen moeren; en die wordt ook nog eens gesmeerd met koelvloeistof dir voor 90% uit water bestaat.

    Mee eens, maar stalen moeren, nogmaals, doen hun job ook hier uitstekend; alleen, in verband met slijtage en draadlengte zou ik dan wat langere moeren gebruiken die in de handel zijn als 'koppelmoeren', dan is je slijtage ook minimaal; met POM of een andere kunststof zou ik zeer zeker voor een lange moer gaan!
     
    Trilliwilli, Alex Kooijman en graafie68 vinden dit leuk.
  2. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    986
    Locatie:
    Zuid Holland
    Bij bewegingsschroefdraad minimaal 2xD, dus bij M10 20mm lang, dat gaat wel goed. En op de draaibank maak je die moeren zelf, daar hoef je geen koppelmoeren voor te kopen, althans, dat hoeft Pieter niet,die heeft een draaibank.

    En staal op staal gaat prima, machines met geleidingen werken ook al decennia zo, alleen geen speculaas kwaliteit nemen. Kunststof zoals PEEK loopt droog ook goed, is daardoor wat minder vuil gevoelig, daar maken wij veel gebuik van in vacuüm, daar mag niet gesmeerd worden. Spindels zijn dan van RVS.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  3. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.757
    Locatie:
    Drenthe
    Ik betwijfel of Pieter M10 tappen heeft met 20 mm volle draad, of een verdunde uitloop. In een normale tappenset zitten die niet, moet wel machine tappen hebben van die maat :koud:
    Dan is een koppelmoer kopen wel zo handig, want M10 op de draaibank inwendig snijden , daar ben je ook even mee bezig: ik wist het wel!
     
  4. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Het voordeel van trapeziumdraad is wel dat de contacthoek kleiner is dan "gewone" schroefdraad en daardoor minder wrijving heeft. Een trapeziumdraad is ook gemaakt om te draaien, een "gewone" schoefdraad is gemaakt om niet vanzelf los te kunnen lopen en heeft daardoor meer wrijving. De wrijving van gewone schroefdaad is 80% van het draaimoment, waardoor slechts 20% van het moment wordt gebruikt om de axiale kracht uit te oefenen. https://duursma.nl/blog/89-wat-is-het-aandraaimoment-van-een-bout
     
  5. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Helicor vindt dit leuk.
  6. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    986
    Locatie:
    Zuid Holland
    Ik denk dat de motoren om het aan te drijven kritischer zijn met inbouwruimte als de schroefdraad, maar je zal wel het benodigde moment moeten weten, die rekentools zijn daar wel erg handig voor.


    Een standaard M10 machinetap kan door de verjongde schacht gauw 30mm diep. Handtappen is iets van de vorige eeuw, die gebruik ik al heel lang niet meer, een machinetap klaart met de hand de klus in één gang en met uitstekend resultaat, en op de draaibank al helemaal.
     
  7. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.757
    Locatie:
    Drenthe
    Ik ook, en ik gebruik die tappen ook nog steeds, tenzij ik er eentje breek, komt zelden voor, daarom heb ik ze nog...
    Eens
     
  8. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Cor,
    Hallo William,

    Bedankt voor het meedenken.

    Ik heb wel M 10 tappen, maar die gebruik ik zelden of nooit.
    Zeker niet in de modelbouw.
    Ik heb zelfs diverse verschillende tappen waar je draad kan tappen in een blind gat.
    Ik heb ook diverse machine tappen, ook in de kleine maten, maar die gebruik ik niet.
    Slechte ervaring mee met kleine machinetappen, dat deze snel breken. (M 2 en M 3)
    Tja, ik ben nog van de oude stempel. :) :)

    Ik ga voor trapeziumdraad, volgens mij zijn hier geen tappen voor.
    Ik zou zelf de stalen of bronzen moeren en de draadspindels kunnen gaan draaien op de draaibank, wat we vroeger wel zelf deden.
    Maar ja, tegenwoordig kan je niet meer zelf draad gaan snijden op de draaibank.
    Ten eerste is het tijdrovend en eist veel aandacht.
    Tegenwoordig kan de trapezium draadspindels en bronzen en stalen moeren van goede kwaliteit kopen en zijn relatief goedkoop.
    Hier kan je zelf niet voor knoeien.
    Ik ga gebruik maken van bronzen lange zeskante moer.
    Ik heb diverse korte ronde en lange ronde en lange zeskante bronzen moeren op voorraad.

    T.z.t. volgen foto's van de nek met het zwanenhals met de trapezium draadspindel met bronzen moer en de planetaire reductiemotor.
     
  9. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Stefan,

    Bedankt voor het meedenken.
    Bedankt voor de linkjes, hier ben ik blij mee.
    Ik ga het allemaal even aandachtig bestuderen.
     
  10. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.757
    Locatie:
    Drenthe
    Tja, en zoals je weet zijn die Trapezium draadeinden gerold, en niet gesneden, en hebben daarom een superieure oppervlakte, en ook verhoogde hardheid.
    Goede keus, al heeft William wel gelijk dat je grotere krachten kunt uitoefenen met een standaard schroefdraad, die een kleinere spoed heeft, met hetzelfde aandrijf koppel..
    Cor
     
  11. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Cor,

    Volgens mij slijt standaard schroefdraad spindel veel sneller en loopt ook veel sneller vast, zeker als je een stalen moer gebruikt.
    Zeker als het heel vaak wordt gebruikt met een zware belasting.

    Ik weet dat trapezium gerold wordt.
    Vroeger heb ik op een scheepswerf/machinefabriek stage gelopen, daar werd trapezium draad gesneden en ook moeren gesneden op de draaibank.
    Dus is het wel degelijk mogelijk om zelf trapeziumdraad te snijden, alleen zal de kwaliteit minder goed zijn.
    Wat de reden was dat ze zelf trapeziumdraad draaiden, weet ik niet.
    Ik heb dit zelf nooit gedaan, dus of mij dit gaat lukken, betwijfel ik, ik ga het ook zeker niet proberen

    Volgens de website van MFH dat men tegenwoordig vaker trapeziumdraad wervelen in plaats van rollen.
    Bron : MFH
    Citaat :
    Schroefdraad wervelen :

    Schroefdraad wervelen is een verspanende bewerking. De verspanende hoofdbeweging is een freesbewerking. Het gereedschap omcirkeld met hoge snelheid de langzaam roterende as. De beitels snijden in 1 doorgang het gewenste profiel in de as. De bewerking is relatief jong en technisch erg gecompliceerd. Burgsmuller in Kreiensen vond de bewerking wervelen uit rond het midden van de vorige eeuw. Machinefabriek Harderwijk beschikt over meerdere draadwervelmachines.
     
  12. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.097
    Locatie:
    Maurik
    Trapezium ken je ook met een spoed van 2 mm krijgen op tr 8. Iets langzamere motor der op met meer kracht. En klaar is pietje toch
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  13. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 0540

    Hallo Allemaal,


    Iedereen zal wel denken, gebeurd er nog wel iets in dit topic ?

    Ja, achter de schermen gebeurd er zo af en toe nog wel degelijk iets aan de Goldhofer 5 bij 3 dieplader.

    Even een kleine update tot en met vandaag, 7 april 2022.

    Ik vraag me wel af of ik nog wel uitgebreide bouwverslagen moet plaatsen van de Goldhofer dieplader.
    Of moet ik alleen maar bouwverslagen moet plaatsen als een bepaald onderdeel. c.q. gedeelte van de dieplader gereed is en men maar moet aannemen dat ik het zelf gebouwd heb.

    Stand van zaken is :
    De ruwbouw van de Goldhofer smalbed dieplader 5 bij 3 is nu gereed.

    De voorkant van het uitschuifbaar smalbed.
    IMG_7678.jpg

    De achterkant van het smalbed. IMG_7682.jpg

    IMG_7690.jpg

    IMG_7692.jpg

    Het smalbed ligt op het achterdek, gereed voor de verdere bewerkingen van het smalbed.
    IMG_7701.jpg

    IMG_7704.jpg

    IMG_7706.jpg

    Hmmm, jullie zullen wel denken van : Wat weer veel M 2 boutjes gebruikt.
    Klopt !

    Ik schroef tegenwoordig alles met boutjes in elkaar, dan weet ik zeker dat het op de goede plaats gemonteerd is.
    Niks geen geklooi meer met lijmklemmen en lasmagneten. als het geheel in elkaar wordt gelast.
    T.z.t. wordt het geheel MAG gelast, gepuntlast worden en worden de boutjes verwijderd en de gaatjes dicht gelast en mooi glad geslepen.

    Dit doe ik tegenwoordig ook met messing onderdelen, eerst in elkaar schroeven met M 2 boutjes.
    Solderen met Resist - 2 zacht soldeer of hardsolderen met zilver, als er veel kracht opkomt.
    Daarna de boutjes verwijderen en messing van 2 mm propjes er inzetten/tikken en vast solderen met tin, (lager smeltpunt) daarna mooi glad afwerken, daarna zie je niet meer dat er boutjes in het werkstuk hebben gezeten.
    Het is meer werk om alles vast te zetten met boutjes, maar dit maakt het later makkelijker met solderen, geen klemmen meer nodig, minder kans op kromtrekken.
    Deze manier van werken levert uiteindelijk tijdwinst op.

    Tot zover deze kleine update.

    Wordt vervolgd.
     
    ozy, Marceline, hcs_vliss en 11 anderen vinden dit leuk.
  14. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    888
    Locatie:
    Halsteren
    Goede tip Pieter. Ga ik ook uitproberen
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  15. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    997
    Locatie:
    Wormerveer
    Geeoon door gaan zoals voorheen veel fotos en uitlegende tekst.
    Mooi en interessant project. Kunnen nooit genoeg foto's van geplaats worden.
     
    Leon1965, ArjanN, Johannes59 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. bvdh

    bvdh

    Lid geworden:
    17 jan 2009
    Berichten:
    868
    Locatie:
    montfoort
    Erg mooi pieter , vakwerk
     
  17. Leo Broers

    Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 dec 2017
    Berichten:
    406
    Locatie:
    Westwoud
    Dat ziet er goed uit Pieter.
    Het wordt wel een groot project, straks moet je de werkplaats nog verbouwen en je werkbank verlengen om het geheel gemonteerd te kunnen beproeven.;)
    Wat wordt de totale lengte van de combinatie met de trekker ervoor.
    Succes met de verdere bouw

    Groet Leo.:bye:
     
  18. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Alle "Leuk" aanklikkers bedankt.
    DUIM OMHOOG KLEIN.jpg
     
  19. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Henk,

    Succes er mee, dit zal je zeker goed gaan bevallen.
    :thumbsup:
     
  20. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Roald,

    Bedankt voor het compliment.
    DUIM OMHOOG KLEIN.jpg

    Ik zal het in overweging nemen om weer uitgebreide updates te plaatsen.
     
    Tug.NL en Johannes59 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina