VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door VOLVO FH 16 750, 6 apr 2009.

  1. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Gelukkig Nieuwjaar

    Je kunt het sturen toch electronisch maken, de potentiometer wissel je met de zwanenhals mee, dus die hoef je maar eenmalig in te stellen.
     
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    [​IMG]
    De Nooteboom MCO-PX semi-dieplader van Van Wijgerden is uitgevoerd met een dubbel uitschuifbare laadvloer

    uit het forum: Transportfotos.nl • Toon onderwerp - Nieuws over nieuwe vrachtwagens bij bedrijven

    Bovenstaand plaatje is dan wel een semi, maar op de site van Mammoet staat ergens nog een downloadable pdf bestand met alle materieel.
    Daar staan ook nog diverse tekeningen op blz 557 (kan helaas de link niet meer vinden).
     
  3. Dr.Evil

    Dr.Evil

    Lid geworden:
    14 nov 2004
    Berichten:
    592
    Locatie:
    Schiedam
  4. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.550
    Locatie:
    Monster

    Dat was dus niet Piet z'n plan

    Semidiepladers zijn er zelfs met 9 assen, en misschien nog wel meer
     
  5. shipmate

    shipmate

    Lid geworden:
    10 jan 2010
    Berichten:
    16
    Locatie:
    in de buurt van nijmegen
    [​IMG]
    Hallo allemaal,

    ik heb net de halve discussie door zitten spitten over wat voor dieplader het moet worden/zijn.
    En als ik het goed begrijp moet het het onderstaande worden.
    Dit zijn scheuerle combi,s in 1/50 (met gieksleuf) maar blijft hetzelfde.
    Goldhofer,s zijn ietsje anders en noemen ze thp ofzo.
    Klopt ook dat dit achter een vijfasser is,maar je die wissel je zo voor zesasser module(of vier en twee).
    Theoretisch zou je bijna elke combi mogelijk kunnen maken.
    Besturing of met interdolly,
    of met losse dolly is wel te maken(electrisch).
    Bijvoorbeeld met twee onafhankelijke stuurprintjes en twee (schuif) potmeters in de nek boven de kingpin/draaitafel.
    En twee aansluitingen naar achteren 1 voor interdolly sturing en 1 voor losse dolly sturing(interdolly valt er dan natuurlijk tussenuit).
    Kan ook op andere manieren waarschijnlijk,maar zo hou je twee gescheiden circuits.
    kan alleen de losse dolly niet permanent vast aan de nek blijven.



    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    986
    Locatie:
    Zuid Holland
    Wat Adam ook al zei, is een semidieplader, en de 6 assige diepladers van Mammoet zijn modulair, net als de Goldhofer, alleen deze zijn van Scheurle, en deze zijn dus met zoveel assen uit te voeren als nodig is, en met of zonder bed ertussen.

    Ben zelf bij Mammoet in Schiedam geweest, rondleiding van Jan van Wees gehad, en Mammoet wil alleen met materiaal werken wat met containers de wereld overgevaren kan worden, vandaar dat ze voor het zware werk alleen maar modules gebruiken en geen kant en klare diepladers.

    Uitzondering vormt het materieel van Road Cargo, maar die doen alleen transport tot 100 ton.
     
  7. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo allemaal,

    Alemaal een goed en een gezond 2011 gewenst en veel kijk en bouwplezier !

    Nou, ik heb nogal wat losgemaakt met de bouwplannen van mijn dieplader zeg !!
    Ik ben hier blij mee, want ik kan ik weer veel van leren !

    Hartelijk bedankt voor het meedenken, hierdoor wordt het mij steeds duidelijker dat ik op een aantal punten moet letten, waar ik nog geen rekening mee had gehouden.

    @ Adam,
    Adam, ik begrijp nu wat je bedoeld, wat betreft de hydraulische aansturing in het zwanenhals van de 6 achterassen en je hebt inderdaad gelijk dit gaat op mijn manier niet goed werken.

    Er zijn Broshuis Semi-diepladers met 10 assen.
    Nooteboom heeft zelfs 10 assige pendel X Semi-dieladers.
    Misschien moet ik zoals Stefan zegt : elektronisch gaan sturen met een potmeter in de beide zwanenhalzen.
    Misschien is het mogelijk om de hydro stuurcilinders aan te sturen via deze elektronica, i.p.v. een zware servo, of meerdere zware servo's.
    Want ik denk dat servo's toch niet sterk genoeg zijn om de 6 assen te sturen, als er 100 kg op de dieplader staat.

    @ Stefan,
    Bedankt voor de tip, eigenlijk dezlefde techniek toepassen als bij de 6 assige Semi-dieplader van mij.
    Dankzij jou hulp stuurt deze perfect, zeker na de aanpassing aan de stuurservo, nog mijn dank hiervoor.
    De Semi-dieplader moet nog gespoten worden en de houten vloer moet er nog ingelegd worden.
    De Semi-dieplader ga ik t.z.t gelijk spuiten met de Volvo F12 bakwagen en de 4 assige Volvo f16 Zwaartransporttrekker, maar ik moet eerst ng een spuitcabine bouwen, als de volvo F16 klaar is.


    @ William,
    Bedankt voor je tips, aanwijzingen en opmerkingen

    @Bageraar
    Bedankt
    Ik heb deze Semi-dieplader van van Wijgerden al in het echt bewonderd.


    @Dr. Evil.

    Bedankt voor de link naar Manmoet

    @ Shipmate,

    Bedankt voor de foto's van jou schaalmodel 1:50


    @ Verder iedereen bedankt die aanwijzingen, opmerkingen hebben gegeven en foto's hebben geplaatst !

    Misschien is het handiger als ik voor de bouw van de dieplader een nieuw topic aanmaak, waardoor dit topic alleen over de Volvo F 16 gaat, blijft gaan !
     
    Laatst bewerkt: 1 jan 2011
  8. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.550
    Locatie:
    Monster
    Maar dat is dan ook geen Mammoet onderdeel ;)
     
  9. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
  10. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.550
    Locatie:
    Monster
    Sinds wanneer weet ik niet, maar Mammoet Road Cargo is een zelfstandig bedrijf, met geen noemenswaardig banden met Mammoet.
    In de wandelgangen ooit gehoord dat Mammoet nog voor iets van 5% aandelen heeft in Road Cargo.
    Er bestaat ook nog zo iets als Mammoet Ferry, en hier geld het zelfde voor.
     
  11. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.533
    Locatie:
    Nieuwegein
    ik denk dat je dit een beetje op dezelfde schaal moet zetten als de VW groep.
    Audi is ook zelfstandig bedrijf maar onderdeel van VW groep.

    zo zal dit voor mammoet ook gelden.
    Grote bedrijven maken vaak nieuwe kleine bedrijven aan om bepaalde constructies te bouwen.

    Bij faillissement is dan een deel failliet en niet de gehele groep.
     
  12. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Maar hier zijn in ieder geval de logo's nog verschillend.
     
  13. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Hydraulisch sturen zou ook nog moeten kunnen. Ik ben hiervoor ook bezig voor mijn dumper.
    Het word een gesloten systeem waarbij de pomp linksom/ rechtom draait om te sturen. Een potentiometer op de cilinder als terugkoppeling en wat opgevoerde servo electronica als regeling. Maar het duurt nog wel even voordat het klaar is. Maar de dieplader is volgend jaar toch nog niet klaar schat ik zo, dus veel haast zal je wel niet hebben met de besturing.
     
  14. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.550
    Locatie:
    Monster
    Alleen is het hier niet zo, Road Cargo en Mammoet Ferry hebben geen banden met Mammoet (behalve misschien die 5% aandelen)
     
  15. adrie van gerwen

    adrie van gerwen

    Lid geworden:
    17 nov 2008
    Berichten:
    2.067
    Locatie:
    waspik
    mammoet ferry valt onder ned lloyd.
    gr.adrie
     
  16. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Laten we nu maar ophouden, er is nu al weer genoeg om te vegen.
    Lekker verder gaan met bouwen.
    Tot een andere keer.
     
  17. TimV

    TimV

    Lid geworden:
    29 dec 2010
    Berichten:
    228
    Locatie:
    Antwerp BelgiĆ¼m
    Eindelijk heb ik gedaan met lezen!

    GEWELDIGE BOUW!!!

    Mijn origineel plan was om in februari te starten met het maken van een trial/crawler 4x4.
    maar nu ik dit topic gelezen heb (heeft een uurtje of 20-30 geduurd :shock:), ben ik eerder van plan om een 6x6 of 8x8 trail/scale truck te maken. Ziet er veel beter uit :D.
     
  18. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 0156



    Hallo allemaal,

    Zo, in het nieuwe jaar 2011, na lange tijd maar weer eens een update van de 4 assige Volvo F16 Zwaartransporttrekker.

    Begonnen met het maken van veiligheidsrolgordels voor de bestuurder en bijrijderstoel, want veiligheid gaat boven alles !
    Weer veel foto's gemaakt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De onderdelen gemonteerd op de beide stoelen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De riemen zelf worden pas gemonteerd als alle onderdelen zijn gespoten.

    Tot zover deze 1e update van 2011
    Wordt vervolgd !

    Veel kijk en bouwplezier
     
  19. oonsjan

    oonsjan

    Lid geworden:
    29 dec 2010
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Vroomshoop
    als je het praat over perfectie dan heb je praat over Piet
     
  20. trucker johan

    trucker johan

    Lid geworden:
    13 mei 2008
    Berichten:
    207
    Locatie:
    kortrijk
    Hoi Piet,

    Dat is wel de puntjes op de i.
    Of tot in de puntjes zeggen we.
    En een detail om te zeggen "DETAIL".
    Mooi.


    Groeten Johan en de beste wensen voor het nieuwe jaar.:bday::bday::bday:
     

Deel Deze Pagina